Club Juridic - Tu intrebi, Specialisti raspund!

Legea nr. 371 din 20 septembrie 2004 privind infiintarea, organizarea si functionarea Politiei Comunitare


Cuvinte cheie: Politia Comunitara, Atributii, Drepturi, Obligatii

Legea nr. 371 din 20 septembrie 2004 privind infiintarea, organizarea si functionarea Politiei Comunitare

Capitolul I: Dispozitii generale

Art. 1

(1) In scopul asigurarii ordinii si linistii publice, precum si pentru cresterea eficientei pazei obiectivelor si a bunurilor apartinand domeniului public si privat al unitatilor administrativteritoriale, se poate infiinta, la nivelul municipiilor, oraselor si sectoarelor municipiului Bucuresti, Politia Comunitara, ca serviciu public de interes local, specializat.
 
(2) Politia Comunitara se poate infiinta si la nivelul comunelor.

(3) Politia Comunitara se poate constitui, dupa caz, prin reorganizarea corpurilor gardienilor publici existente la data intrarii in vigoare a prezentei legi, la nivelul unitatilor administrativ-teritoriale prevazute la alin. (1) si (2).

Art. 2

(1) Activitatea Politiei Comunitare se realizeaza in interesul persoanei, al comunitatii, al asigurarii pazei si protectiei obiectivelor de interes public local si privat, precum si in sprijinul institutiilor statului, exclusiv pe baza si in executarea legii.

(2) In indeplinirea misiunilor care ii revin, Politia Comunitara coopereaza cu Politia Romana si Jandarmeria Romana, cu alte institutii ale statului si colaboreaza cu asociatiile si organizatiile neguvernamentale, precum si cu persoanele fizice si juridice, in limitele legii.

Art. 3

Activitatea Politiei Comunitare se desfasoara pe baza Regulamentului-cadru de organizare si functionare a Politiei Comunitare, denumit in continuare Regulament, aprobat prin hotarare a Guvernului.

Capitolul II: Organizare si functionare

Art. 4

(1) Politia Comunitara se infiinteaza prin hotarare a consiliilor locale ale municipiilor, sectoarelor municipiului Bucuresti, oraselor si comunelor, dupa caz, si se subordoneaza primarilor acestora.

(2) La nivelul municipiilor, sectoarelor municipiului Bucuresti, oraselor si comunelor Politia Comunitara se organizeaza, dupa caz, ca serviciu public sau structura fara personalitate juridica - directie, serviciu, birou sau compartiment - in cadrul aparatului propriu de specialitate al consiliilor locale, in conditiile legii.

(3) Nivelul de organizare, structura organizatorica si categoriile de personal se stabilesc anual de consiliile locale, cu consultarea unitatilor teritoriale ale Politiei Romane, in functie de bugetul alocat, numarul populatiei, intinderea fiecarui municipiu, oras, comuna, respectiv sector al municipiului Bucuresti, si de starea infractionala si contraventionala inregistrata pe raza lor.

Art. 5

(1) La nivelul fiecarui municipiu, oras, comuna, precum si la nivelul sectoarelor municipiului Bucuresti se organizeaza si functioneaza Comisia locala de ordine publica, denumita in continuare Comisia locala, organism cu rol consultativ.

(2) Comisia locala este constituita, dupa caz, din: primar, seful politiei locale, reprezentantul unitatii de jandarmi competente teritorial, seful politiei comunitare, 2 - 4 consilieri si 2 - 5 reprezentanti ai comunitatii, desemnati de consiliul local, si este condusa de primar.

Art. 6

(1) Comisia locala are urmatoarele atributii:

a) analizeaza periodic si face propuneri privind necesarul de resurse materiale si umane;

b) organizeaza consultari cu membrii comunitatilor locale si cu organizatiile neguvernamentale cu privire la prioritatile in activitatea Politiei Comunitare;

c) trimestrial si ori de cate ori se solicita, prezinta informari in sedinta consiliului local privind eficienta activitatii desfasurate de Politia Comunitara si propune masuri pentru imbunatatirea activitatii acesteia;

d) in baza concluziilor desprinse din analizele periodice efectuate asupra modului de asigurare a ordinii si linistii publice si pazei obiectivelor si bunurilor de interes public local de pe teritoriul localitatii, propune consiliului local adoptarea unor hotarari prin care sa previna anumite fapte care afecteaza climatul social.

(2) Comisia locala propune consiliului local stabilirea unui numar de functionari publici din numarul de posturi aprobat Politiei Comunitare, care sa asigure, in conditii optime, mentinerea ordinii si linistii publice la nivelul fiecarui municipiu, oras, comuna, precum si la nivelul sectoarelor municipiului Bucuresti.

Capitolul III: Atributiile Politiei Comunitare

Art. 7

Politia Comunitara are urmatoarele atributii:

a) asigura ordinea si linistea publica in zonele si locurile stabilite prin planul de paza si ordine publica, previne si combate incalcarea normelor legale privind curatenia localitatilor si comertul stradal, precum si alte fapte stabilite prin hotarari ale consiliului local;

b) asigura paza obiectivelor si a bunurilor de interes public si privat stabilite de consiliul local, conform planurilor de paza si ordine publica;

c) asigura insotirea si protectia reprezentantilor primariei ori a altor persoane cu functii in institutiile publice locale la executarea unor controale sau actiuni specifice;

d) participa, dupa caz, la asigurarea fluentei traficului rutier, cu ocazia efectuarii unor lucrari de modernizare si reparatii ale arterelor de circulatie;

e) asigura supravegherea parcarilor auto, a unitatilor scolare, a zonelor comerciale si de agrement, a pietelor, a cimitirelor si a altor locuri stabilite prin planurile de paza si ordine publica;

f) constata contraventii si aplica sanctiuni contraventionale, conform legii, pentru incalcarea prevederilor legale referitoare la tulburarea ordinii si linistii publice, curatenia localitatilor, comertul stradal, protectia mediului inconjurator, precum si pentru faptele care afecteaza climatul social, stabilite prin lege, hotarari ale consiliului local sau dispozitii ale primarului;

g) participa la asigurarea masurilor de ordine, cu ocazia adunarilor publice, mitingurilor, manifestarilor cultural-artistice si sportive organizate la nivel local;

h) intervine, impreuna cu organele abilitate, la solicitarea cetatenilor, pentru aplanarea starilor conflictuale, prinderea unor faptuitori, rezolvarea unor cazuri sociale, stabilirea situatiilor de fapt sesizate si rezolvarea acestora;

i) actioneaza, impreuna cu politia, jandarmeria, pompierii, protectia civila si alte autoritati prevazute de lege, la activitatile de salvare si evacuare a persoanelor si bunurilor periclitate de incendii, explozii, avarii, accidente, epidemii, calamitati naturale si catastrofe, precum si de limitare si inlaturare a urmarilor provocate de astfel de evenimente;

j) controleaza modul de depozitare a deseurilor menajere, industriale sau de orice fel si de respectare a igienizarii zonelor periferice si a malurilor cursurilor de apa, sesizand primarul cu privire la situatiile de fapt constatate si la masurile ce trebuie luate in vederea imbunatatirii starii de curatenie a localitatii;

k) comunica, in cel mai scurt timp posibil, organelor abilitate datele cu privire la aspectele de incalcare a legii, altele decat cele stabilite in competenta sa, despre care a luat la cunostinta cu ocazia indeplinirii misiunilor specifice;

l) insoteste, in conditiile stabilite prin regulament, functionarii primariei la executarea unor controale si la punerea in executare a unor hotarari ale consiliului local sau, dupa caz, ale Consiliului General al Municipiului Bucuresti, asigurand protectia acestora si prevenirea oricaror acte de tulburare a ordinii publice;

m) verifica si solutioneaza, in limitele legii, sesizarile asociatiilor de proprietari sau locatari privind savarsirea unor fapte prin care se incalca normele legale, altele decat cele cu caracter penal;

n) sprijina Politia Romana in activitatile de depistare a persoanelor care se sustrag urmaririi sau executarii pedepselor, precum si a persoanelor disparute;

o) in localitatile de frontiera sprijina unitatile Politiei de Frontiera Romane in activitati de prevenire si combatere a migratiei ilegale;

p) indeplineste orice alte atributii stabilite prin lege.

Art. 8

(1) Organizarea si executarea activitatii de paza a bunurilor si asigurare a ordinii si linistii publice se realizeaza in baza planurilor de paza si ordine publica.

(2) Planurile de paza si ordine publica se aproba de primari cu avizul consultativ al politiei locale.

(3) Politia Comunitara poate asigura si contra cost paza unor obiective, pe baza de contracte de prestari de servicii, incheiate de aceasta cu beneficiarii serviciilor prestate.

Capitolul IV: Personalul Politiei Comunitare

Art. 9

(1) Personalul Politiei Comunitare se compune din functionari publici si personal contractual.

(2) Functionarilor publici din Politia Comunitara li se aplica reglementarile prevazute in Statutul functionarilor publici, iar personalului contractual, reglementarile din legislatia muncii.

Art. 10

In timpul serviciului functionarii publici din Politia Comunitara poarta obligatoriu uniforma si exercita atributiile stabilite prin prezenta lege.

Art. 11

(1) Seful Politiei Comunitare si, dupa caz, adjunctii acestuia se numesc in functie in conditiile legii.

(2) Conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca personalul Politiei Comunitare pentru ocuparea diferitelor functii, precum si modul de selectare si pregatire a acestuia se stabilesc prin regulament.

Art. 12

(1) La incadrare personalul Politiei Comunitare va semna un angajament de serviciu; forma si continutul angajamentului se stabilesc prin regulament.

(2) Destituirea din functie sau demisia personalului Politiei Comunitare inainte de expirarea unei perioade de 3 ani atrage plata de catre acesta a unei despagubiri reprezentand cheltuielile de scolarizare in conditiile stabilite prin regulament, cu respectarea art. 9.

Art. 13

Personalul Politiei Comunitare este dotat cu uniforma, insemne distinctive, arme de foc, bastoane de cauciuc sau tomfe, pulverizatoare iritant-lacrimogene, catuse si alte mijloace de aparare si interventie autorizate prin lege, conform normelor stabilite prin regulament.

Capitolul V: Drepturile si obligatiile functionarilor publici din Politia Comunitara

Art. 14

(1) In realizarea atributiilor ce ii revin potrivit legii, functionarul public din Politia Comunitara are urmatoarele drepturi si obligatii principale:

a) sa legitimeze persoanele care au incalcat dispozitiile legale ori despre care are indicii ca se pregatesc sa comita sau au comis o fapta ilicita;

b) sa solicite sprijinul cetatenilor pentru urmarirea, prinderea, identificarea si conducerea la unitatile teritoriale ale politiei a persoanelor care au comis fapte penale;

c) in cazul infractiunilor flagrante, conduce si preda unitatilor locale ale Politiei Romane pe faptuitori, bunurile si valorile rezultate ca urmare a incalcarii legii si ia masurile ce se impun pentru conservarea si paza locului faptei, daca este cazul, pana la sosirea autoritatilor abilitate;

d) sa constate contraventiile si sa aplice, in conditiile legii, sanctiunile pentru contraventiile privind ordinea si linistea publica, curatenia localitatilor, regulile de comert stradal sau alte contraventii pentru care li se stabilesc asemenea competente, prin legi, hotarari ale Guvernului sau ale consiliilor locale;

e) sa poarte si sa foloseasca, in conditiile legii, numai in timpul serviciului armamentul si munitia, precum si celelalte mijloace de aparare si interventie;

f) sa conduca la sediul politiei locale orice persoana care, prin actiunile ei, pericliteaza viata altor persoane, ordinea publica sau alte valori sociale, precum si persoanele suspecte de savarsirea unor fapte ilegale, a caror identitate nu a putut fi stabilita in conditiile legii, si sa prezinte un raport scris in legatura cu motivele conducerii persoanei respective la sediul politiei; in cazul nerespectarii dispozitiilor pe care Ie-a dat, este indreptatit sa foloseasca forta, in conditiile legii;

g) in exercitarea atributiilor de serviciu, este obligat sa poarte la uniforma insigna cu numar distinctiv de identificare si sa prezinte legitimatia de serviciu, cu exceptia situatiilor in care lipseste timpul necesar pentru aceasta formalitate; dupa incheierea oricarei actiuni sau interventii, acesta se legitimeaza si isi declara functia pe care o detine in unitatea din care face parte;

h) sa foloseasca gratuit mijloacele de transport local aflate in proprietatea primariei, pentru executarea, in timpul serviciului, a unor misiuni in zona de competenta.

(2) In exercitarea drepturilor conferite de prezenta lege, functionarul public din Politia Comunitara are obligatia sa respecte intocmai drepturile fundamentale ale omului, prevazute de lege si de Conventia europeana a drepturilor omului.

Art. 15

In indeplinirea atributiilor prevazute de prezenta lege, functionarul public din Politia Comunitara isi exercita competenta pe raza unitatii administrativ-teritoriale unde isi desfasoara activitatea.

Capitolul VI: Atributiile primarului privind infiintarea, organizarea si functionarea Politiei Comunitare

Art. 16

Principalele atributii ale primarului privind infiintarea, organizarea si functionarea Politiei Comunitare sunt urmatoarele:

a) propune consiliului local spre aprobare, in conditiile legii, organigrama, statul de functii, numarul de personal si Regulamentul-cadru de organizare si functionare a Politiei Comunitare;

b) face propuneri consiliului local in legatura cu numirea si destituirea din functie a sefului Politiei Comunitare si, dupa caz, a adjunctului/adjunctilor acestuia, in conditiile legii;

c) indruma, supravegheaza si controleaza activitatea Politiei Comunitare, conform atributiilor stabilite acesteia prin lege;

d) aproba anual planul de paza si ordine al localitatii;

e) asigura repartizarea spatiilor necesare functionarii Politiei Comunitare, pe baza hotararii consiliului local;

f) propune spre aprobare consiliului local bugetul Politiei Comunitare;

g) informeaza, trimestrial si ori de cate ori se solicita, consiliul local in legatura cu activitatea Politiei Comunitare;

h) dispune de indata masuri, conform competentei, cu privire la situatiile de fapt cu care este sesizat de Politia Comunitara si urmareste realizarea in practica a acestora.

Capitolul VII: Asigurarea logistica, materiala si financiara

Art. 17

(1) Politia Comunitara poate detine in folosinta imobile, mijloace de transport, armament, munitie, echipamente si aparatura tehnica specifica, necesare pentru indeplinirea atributiilor prevazute de lege.

(2) Imobilele, armamentul, munitia, aparatura tehnica specifica si mijloacele de transport necesare dotarii Politiei Comunitare se preiau, acolo unde este cazul, de la Corpul gardienilor publici, iar necesarul suplimentar se asigura in conditiile legislatiei referitoare la achizitiile publice.

Art. 18

Finantarea cheltuielilor curente si de capital ale Politiei Comunitare se asigura din bugetul local si din veniturile proprii obtinute din serviciile prestate.

Capitolul VIII: Dispozitii tranzitorii si finale

Art. 19

Angajarea functionarilor publici in Politia Comunitara, la infiintare, se face din cadrul personalului gardienilor publici sau al altor persoane care indeplinesc conditiile stabilite prin regulament.

Art. 20

(1) Consiliile judetene pot infiinta, in conditiile legii, servicii publice destinate asigurarii pazei obiectivelor de interes judetean.

(2) Patrimoniul Corpului gardienilor publici se preia, in conditiile legii, de consiliile judetene, respectiv de Consiliul General al Municipiului Bucuresti.

(3) Consiliile judetene si Consiliul General al Municipiului Bucuresti repartizeaza pana la data de 30 noiembrie 2005 patrimoniul prevazut la alin. (2) autoritatilor administratiei publice locale pentru infiintarea Politiei Comunitare din unitatea administrativ-teritoriala proprie si serviciilor publice infiintate potrivit alin. (1).

Art. 21

(1) Drepturile si obligatiile nascute din contractele incheiate de corpurile gardienilor publici se preiau de Politia Comunitara sau, dupa caz, de serviciile publice prevazute la art. 20 alin.

(1), cu acordul beneficiarilor activitatilor prestate de personalul acestor corpuri.

(2) Continuarea activitatilor desfasurate de personalul fostelor corpuri ale gardienilor publici, in exercitarea obligatiilor rezultate din contractele prevazute la alin. (1), se asigura de catre personalul contractual incadrat in conditiile prezentei legi, la Politia Comunitara.

(3) Contractele prevazute la alin. (1), care au ca obiect asigurarea pazei altor bunuri si obiective decat cele prevazute la art. 1 alin. (1) si art. 2 alin. (1), nu mai pot fi prelungite sau reinnoite de catre Politia Comunitara dupa expirarea termenelor pentru care au fost incheiate.

Art. 211

(1) Pana la completarea, prin achizitii proprii, a intregului necesar de arme si munitii, dotarea Politiei Comunitare cu aceste categorii de mijloace tehnice se asigura de catre Ministerul Administratiei si Internelor, prin structurile teritoriale din subordinea Inspectoratului General al Politiei Romane, dupa cum urmeaza:

a) gratuit, pana la data de 31 decembrie 2005;
b) prin inchiriere, incepand cu data de 1 ianuarie 2006.

(2) Conditiile privind predarea-primirea armelor si munitiilor, in folosinta gratuita sau prin inchiriere, dupa caz, se stabilesc prin ordin al ministrului administratiei si internelor.

Art. 22

Actele normative in care sunt prevazute drepturi si obligatii, precum si orice alte norme juridice care vizeaza activitatea Corpului gardienilor publici se modifica in mod corespunzator.

Art. 23

Pentru reprezentarea propriilor interese in relatiile cu administratia publica locala si institutiile statului, functionarii publici si personalul contractual din Politia Comunitara se pot asocia in conditiile legii.

Art. 24

Uniforma functionarului public din Politia Comunitara, forma si continutul insignei si ale documentelor de legitimare ale acestuia se stabilesc prin regulament aprobat prin hotarare a Guvernului.

Art. 25

Prezenta lege intra in vigoare la 1 ianuarie 2005.

Art. 26

In termen de 60 de zile de la data publicarii prezentei legi, Ministerul Administratiei si Internelor va prezenta Guvernului pentru aprobare Regulamentul-cadru de organizare si functionare a Politiei Comunitare.

Art. 27

Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga Legea nr. 26/1993 privind infiintarea, organizarea si functionarea Corpului gardienilor publici, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 109 din 28 mai 1993, Hotararea Guvernului nr. 518/1993 pentru aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a Corpului gardienilor publici, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 24 din 14 februarie 1997, precum si orice alte dispozitii contrare prezentei legi.

Prezenta lege contine ultimele modificari aduse prin:

- Legea nr. 180 din 9 iunie 2005 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 23/2005 pentru modificarea si completarea Legii nr. 371/2004 privind infiintarea, organizarea si functionarea Politiei Comunitare

- Ordonanta de Urgenta 23/2005 pentru modificarea si completarea Legii nr. 371/2004 privind infiintarea, organizarea si functionarea Politiei Comunitare



Data aparitiei: 18 Ianuarie 2008

Cat de utila va este aceasta informatie?

Noteaza folosind stelele!

Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Distribuie acest articol in reteaua de socializare preferata

Sporiti-va prestanta cu o roba extraordinara!
100% conforma cu prevederile legale

Detalii AICI >>

 

ClubJuridic.ro - intrebarea zilei

Suspendare raport serviciu functiuonar public

Intrebare: Buna ziua, lucrez intr o insitutie publica si ma confrunt cu urmatoarea situatie: in luna august 2011 unul dintre colegi si a suspendat raportul de serviciu in temeiul art. 95 alin. 2 din Legea 188/1999 pe o perioada de doi ani pentru interes personal legitim - respectiv studii in strainatate, angajandu se totodata sa depuna inscrisuri in acest sens, ceea ce nu a facut. Pe postul respectiv a fost angajata pe perioada determinata alta persoana; intrucat functionarul suspendat nu vrea sa mai revina in tara si pentru a nu bloca postul care prin incetarea raportului de serviciu ar deveni vacant si nu putem organiza concurs, am cazut de acord sa faca o noua cerere pentru o perioada de 1 an. Acum nu stim exact cum sa procedam: o noua cerere in prelungirea celei initiale intemeiata pe 188 art. 95 alin. 2 in conditiile in care nu ne a depus dovada urmarii studiilor (care de altfel nici nu ne am lamurit daca era obligatorie in conditiile in care legea nu spune ca trebuie si dovedit motivul suspendarii) sau o cerere de concediu fara plata cf. HG 250/1992 art. 25 alin. 3 pentru interes personal legitim (nemotivat). Avand in vedere ca efectul concediului fara plata cf. HG 250 este tot suspendarea, poate fi facuta o noua cerere imediat in continuarea primei fara sa existe o perioada de revenire la locul de munca? Multumesc.

Raspuns: Asa cum corect ati sesizat, art.95 din Legea 188/1999 nu precizeaza nimic despre documente dovedit... [citeste tot raspunsul aici...]



Top articole

 NOUL COD RUTIER - actualizat [Vizualizari: 383281]
 Acte necesare - Cazier judiciar [Vizualizari: 372556]
 Codul Civil [Vizualizari: 294315]
 Cod CAEN - Actualizat 2008 [Vizualizari: 250563]
 Codul familiei - actualizat [Vizualizari: 173626]

E-articole juridice

Mai aproape de dumneavostra

Atentie, Juristi!
Noul Cod Civil a modificat Modelele de Contracte folosite!
Cititi cele 38 de modificari care va pot afecta activitatea
Descarcati GRATUIT Raportul Special
Contractele din Noul Cod Civil Reguli si Exemple

Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu stiri, noutati, articole, dezbateri pe teme juridice