Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
Litigiile de munca: legislatie comentata si exemple practice

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "Litigiile de munca: legislatie comentata si exemple practice"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager

Acte de stare civila 2018: Au aparut noi reguli!

Incepand cu aceasta luna, se aplica noi reguli in ceea ce priveste actele de stare civila. In Monitorul Oficial nr. 50 din data de 18 ianuarie 2018 a fost publicata Legea nr. 14/2018 privind aprobarea O.U.G. nr. 33/2016 pentru modificarea si completarea unor acte normative care fac referire la actele de stare civila si actele de identitate ale cetatenilor romani (M. Of. nr. 488 din 30 iunie 2016).

Art. I din Legea nr. 14/2018 prevede faptul ca se aproba O.U.G. nr. 33/2016 pentru modificarea si completarea unor acte normative privind actele de stare civila si actele de identitate ale cetatenilor romani.

Asadar, legea nr. 14/2018 modifica in mod indirect prevederile Legii nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civila ale O.U.G. nr. 97/2005 privind evidenta, domiciliul, resedinta si actele de identitate ale cetatenilor romani.

Legea nr. 14/2018 este in vigoare din 21 ianuarie 2018.
 

Ce trebuie sa stiti despre modificarile referitoare la actele de stare civila?
 

Declararea si inregistrarea nasterii copilului

Prima modificare la lege are legatura cu declararea nasterii copilului. Aceasta trebuie facuta in termen de 30 de zile daca copilul s-a nascut viu si in termen de 3 zile in caz ca acesta s-a nascut mort.

Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor

Vezi detalii

Diurna legala in Romania si in strainatate
Diurna legala in Romania si in strainatate

Vezi detalii

Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule

Vezi detalii

De asemenea, legea mai spune ca, dupa implinirea termenului de 30 de zile de la nasterea copilului, intocmirea actului de nastere se face la cererea scrisa a celui care declara evenimentul, cu aprobarea primarului localitatii in a carei raza s-a produs. Este necesar  si avizul conform al serviciului public comunitar judetean de evidenta a persoanelor sau, in functie de caz caz, al Directiei Generale de Evidenta a Persoanelor a Municipiului Bucuresti.

Inregistrarea nasterii se realizeaza in termen de 90 de zile de la data solicitarii.
 

Conform completarilor recente la reglementarea de baza se prevede ca intocmirea actului de nastere se face (in urma verificarilor de tip standard) pe baza documentelor de mai jos:

- actul de identitate al mamei si al declarantului, certificatul medical constatator al nasterii si, dupa caz, certificatul de casatorie al parintilor;

- in lipsa actului de identitate al mamei, inregistrarea se face pe baza celorlalte documente, a documentului intocmit de reprezentantul politiei cu ocazia verificarilor efectuate la solicitarea unitatii sanitare in care a avut loc nasterea, cu privire la datele de identificare a mamei, si a verificarilor in registrele de stare civila sau in Registrul national de evidenta a persoanelor.

In plus, Legea nr. 14/2018 a mai adus si urmatoarele completari:

- in caz ca nu exista certificat medical constatator al nasterii, actul de nastere se intocmeste pe baza celorlalte documente, a expertizei medico-legale cu privire la data nasterii si a declaratiei de recunoastere a mamei;

- in lipsa declaratiei de recunoastere a mamei, actul de nastere se intocmeste fara a se completa rubricile referitoare la parinti. In acest caz, numele de familie si prenumele se stabilesc prin dispozitie emisa in termen de 5 zile de la data solicitarii de catre primarul unitatii administrativ-teritoriale unde se inregistreaza nasterea;
- expertiza medico-legala se face in mod gratuit.
 

Acte de stare civila pentru cetateni romani aflati in strainatate


Conform site-ului legestart.ro, au fost fost modificate si completate reglementarile privind cetatenii romani care nu au avut niciodata domiciliul in Romania, cei care au redobandit sau carora li s-a acordat cetatenia romana, si anume cu referire la transcrierea certificatelor/extraselor de stare civila/extraselor multilingve ale actelor de stare civila: se precizeaza unde trebuie mers, termene de rezolvare, acte necesare.

Este reglementat si regimul certificatelor de nastere/extraselor de nastere/extraselor multilingve ale actelor de nastere emise de autoritatile straine, prin care s-a stabilit o alta filiatie decat cea prevazuta de legea romana, inclusiv precizarea ca acest certificat este valabil doi ani de la data eliberarii.
Contraventii.

Conform aceleasi surse,  la capitolul din reglementarea de baza privind contraventiile, prin modificarile recente se stabileste ca neprezentarea certificatelor/extraselor de stare civila/extraselor multilingve ale actelor de stare civila eliberate de autoritatile straine ofiterului de stare civila din cadrul serviciului public comunitar local de evidenta a persoanelor/primariei unitatii administrativ-teritoriale/misiunii diplomatice sau al oficiului consular al Romaniei competent, pentru transcrierea/inscrierea in registrele de stare civila romane, in termenele prevazute de lege, constituie contraventie sanctionata cu amenda de la 100 pana la 200 lei.


Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 97/2005 privind evidenta, domiciliul, resedinta si actele de identitate ale cetatenilor romani

In ceea ce priveste persoanele fizice care nu poseda act de identitate si sunt internate ori primite spre ingrijire ori gazduire in institutii de ocrotire/centre de servicii sociale sau in centre educative se elibereaza acte de identitate in care se inscrie domiciliul sau resedinta la adresa institutiei ori centrului respectiv.
Dovada adresei de domiciliu sau de resedinta se face cu ajutorul declaratiei scrise a conducatorului institutiei sau centrului ori a persoanei abilitate de acesta, pentru situatiile in care aceste institutii se afla in administrarea autoritatilor administratiei publice locale.

de
Data aparitiei: 24 Ianuarie 2018
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Acte de stare civila 2018: Au aparut noi reguli!":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
Litigiile de munca: legislatie comentata si exemple practice

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "Litigiile de munca: legislatie comentata si exemple practice"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox

ClubJuridic.ro - intrebarea zilei

Reprezentare bolnav de Alzheimer la succesiune si partaj.

Intrebare: Buna ziua! Tatal meu a decedat si dorim sa dezbatem succesiunea. Mostenitori suntem eu, fratele meu si mama. Problema este ca mama sufera de Alzheimer, aflandu-se in acest moment internata int-un camin specializat. Nu am demarat pana acum niciun fel de procedura de punere sub interdictie, numire curator etc... Dar acum fiind vorba despre succesiune trebuie sa gasim o metoda prin care ea sa poata fi reprezentata legal in fata notarului. Intrebarea mea este daca trebuie obligatoriu sa o punem sub interdictie la judecatorie sau putem obtine o dispozitie de la autoritatea tutelara din cadrul primariei de care apartinem prin care la cererea noastra se va numi un curator? (in cazul nostru, de comun acord, curator urmand sa fiu desemnat eu). O alta problema cu care ne confruntam este aceea ca mama noastra detine in coproprietate cu sora ei un imobil in care momentan nu locuieste nimeni si este intr-o stare avansata de degradare. Noi, cei doi copii am vrea sa cedam partea mamei surorii ei pt ca aceasta sa poata demara investitiile in reabilitarea acelui imobil. De altfel aceasta era si intelegerea intre ele, neconcretizata din cauza aparitiei bolii la mama mea. Daca eu voi fi numit curatorul mamei noastre pot sa semnez in locul ei documentele prin care cedam jumatatea de casa a mamei surorii ei? Trebuie sa ma adresez autoritatii tutelare din cadrul primariei sau judecatoriei pt a-mi fi aprobata aceasta tranzactie in numele mamei mele? Va multumesc!

Raspuns: Nu aveti alta optiune decat sa o puneti sub interdictie pe mama dumneavoastra si sa solicitati insta... [citeste tot raspunsul aici...]

Atentie, Juristi!
Litigiile de munca: legislatie comentata si exemple practice

Conflictele de munca pot fi solutionate!

Cititi intreaga legislatie cu privire la neintelegerile si conflictele de munca!

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Litigiile de munca: legislatie comentata si exemple practice"


Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu stiri, noutati, articole, dezbateri pe teme juridice