Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Alternative de reducere a cheltuielilor cu salariatii: Masurile de stimulare a angajatorilor

Carmen Stirbu, Coordonator Dreptul Muncii, Schoenherr si Asociatii SCA

c.stirbu@schoenherr.ro
www.schoenherr.eu

In prezent, legislatia romana cunoaste o serie de masuri de stimulare a angajatorilor in vederea crearii de noi locuri de munca si ocuparii fortei de munca. Cunoașterea si aplicarea acestor masuri poate constitui un mijloc de reducere a costurilor cu personalul incadrat in munca.

Consideratii generale

Masurile de stimulare a angajatorilor se materializeaza, in principal, prin scutirea de la plata unor contributii de asigurari sociale si/sau acordarea de subventii lunare pentru angajarea anumitor categorii speciale de persoane.

Scopul principal al acestor prevederi este incadrarea in munca a respectivelor categorii de personal. Din punctul de vedere al angajatorului, aceste masuri pot fi totodata privite ca mijloace de a reduce cheltuielile lunare cu personalul salariat, mai ales daca sunt aplicate unui numar mare de salariati, avand salariul apropiat ca valoare de salariul minim brut la nivel national.

O mare parte din masurile de stimulare sunt stabilite prin raportarea la valoarea indicatorului social de referinta (ISR). Valoarea ISR este reglementata prin art. 331 din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, fiind stabilita in prezent la suma de 500 lei.

Masurile de stimulare sunt suportate, in general, de bugetul asigurarilor de somaj, acordarea acestora fiind conditionata, in cele mai multe cazuri, de incheierea de catre angajator a unei conventii tip cu agentia de ocupare a fortei de munca si depunerea declaratiilor lunare privind evidenta nominala a asiguratilor si a obligatiilor de plata la bugetul asigurarilor pentru somaj.

De asemenea, acordarea masurilor impune angajatorului mentinerea incadrarii in munca a persoanelor pentru care s-a acordat masura de stimulare o perioada minima de timp. Aceasta este in general intre 6 luni si 2 ani. Nerespectarea acestei obligatii atrage in sarcina angajatorului, obligatia de a restitui sumele de care a beneficiat ca masura de stimulare, plus dobanda de referinta a Bancii Nationale a Romaniei.

Masurile de stimulare pe categorii de salariati

Scopul acestor masuri este de a stimula angajatorii sa angajeze pe locurile de munca vacante persoane din categorii care sunt in general mai putin atractive pentru angajatori in vederea ocuparii prin munca a acestora.

Principalele categorii sociale avute in vedere de legiuitor sunt:

· somerii, cu diferentieri pe subcategorii;

· persoanele cu handicap;

· ucenicii;

· elevii si studentii;

· tinerii aflati in dificultate

Exista insa anumite masuri acordate angajatorilor pentru angajatii existenti in vederea prevenirii somajului in cadrul acestora.

Principalele masuri de stimulare a angajatorilor, diferentiate pe categorii de salariați, sunt prezentate pe scurt in cele ce urmeaza:

1. Someri

1.1 Toate categoriile de someri

Exista doua categorii de masuri generale de stimulare a angajatorilor in vederea angajarii in munca a somerilor, respectiv:

Ř 6 luni scutire la plata contributiilor de asigurari sociale datorate de angajator

Temeiul normativ: Ordonanta de Urgenta nr. 13/2010, privind reglementarea unor masuri in vederea stimularii crearii de noi locuri de munca si diminuarii somajului in anul 2010 ( OUG 13/2010).

Obiectul scutirii: se scutesc de la plata urmatoarele contributii de asigurari sociale datorate de angajatori potrivit legii:

· contributia de asigurari sociale;

· contributia de asigurari pentru somaj;

· contributia de asigurari pentru accidente de munca si boli profesionale;

· contributia la fondul de garantare pentru plata creantelor salariale;

· contributia pentru asigurari sociale de sanatate;

· contributia pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate;

Perioada de scutire:

· 6 luni de la data incadrarii in munca;

· aceasta perioada constituie stagiul de cotizare fara plata contributiei angajatorului;

Data de inceput a acordarii scutirii:

· luna urmatoare lunii stabilirii raporturilor de munca - pentru raporturile de munca care se stabilesc in cursul unei luni;

· data de intai a lunii - pentru raporturile de munca care se stabilesc incepand cu aceasta data;

Pentru stabilirea momentului de cand incepe sa fie aplicabila scutirea, OUG 13/2010 se raporteaza la momentul stabilirii raportului de munca, fara a clarifica ce se intelege prin aceasta. In practica, momentul stabilirii raportului de munca poate fi momentul de la care salariatul incepe efectiv sa presteze sau momentul semnarii contractului de munca (care e anterior datei inceperii efective a activitatii).

Prin OUG 13/2010, se acorda o scutire de la plata contributiilor de asigurari sociale. Contributiile sociale sunt datorate de angajator pentru salariile platite salariatilor. Salariul se plateste pentru munca depusa. Ca atare, suntem de parere ca scutirea nu se poate acorda decat de la momentul la care salariatul este indreptatit sa primeasca un salariu, respectiv data inceperii efective a activitatii, iar nu data semnarii contractului de munca.

Conditii principale pentru acordarea scutirii:

· raportul de munca sa fie stabilit in cursul anului 2010 cu persoane provenite din randul somerilor;

· raportul de munca sa fie stabilit pe locuri de munca nou create;

Locurile de munca nou create sunt considerate potrivit normelor de aplicare a Legii 76/2002 drept locuri de munca vacante. Acestea trebuie comunicate de catre angajator catre agentiile pentru ocuparea fortei de munca in a caror raza isi are sediul, in termen de 5 zile lucratoare de la vacantarea acestora, respectiv, de la crearea acestora.

· persoanele astfel angajate trebuie sa se fi aflat in evidenta agentiilor pentru ocuparea fortei de munca cu minimum 3 luni anterioare datei stabilirii raportului de munca;

· persoanele astfel angajate sa fie mentinute in activitate cel putin 12 luni;

· persoanele astfel angajate sa nu fi fost in raporturi de munca cu angajatorul in ultimele 6 luni premergatoare datei stabilirii raportului de munca;

· locul de munca sa nu fi devenit vacant ca urmare a incetarii unor raporturi de munca in ultimele 6 luni anterioare datei inceperii noului raport de munca;

Restituirea contributiilor scutite la plata

· in cazul in care raportul de munca al persoanelor incadrate inceteaza anterior perioadei de 12 luni, daca incetarea intervine prin acordul partilor (art.55 lit. b) Codul Muncii) sau ca urmare a concedierii pentru motive ce nu tin de persoana salariatului (art. 65 Codul Muncii).

OUG 13/2010 stabileste ca in aceasta situatie „ angajatorii sunt obligati sa plateasca sumele de care au fost scutiti, reprezentând contributiile de asigurari sociale datorate pe perioada mentinerii in activitate, pentru fiecare persoana care a fost incadrata in baza prevederilor prezentei ordonante de urgenta”.

Textul ordonantei nu clarifica daca obligatia de restituire se refera la contributiile de care angajatorul a fost scutit (i) doar pentru persoana al carei contract a incetat astfel sau (ii) pentru toate persoanele incadrate in munca la acel angajator in baza OUG 13/2010.

Intrucat restituirea contributiilor pentru celelalte persoane din randul somerilor al caror raport de munca nu este incetat nu ar mai stimula angajatorul sa le mentina pe acestea in activitate, credem ca obligatia de restituire ar trebui sa se limiteze doar la contributiile aferente raportului de munca incetat.

· in cazul in care, in cadrul perioadei de 12 luni, angajatorul concediaza alti salariati pentru motive care nu tin de persoana salariatului (art. 65 Codul Muncii). In acest caz, angajatorul este obligat sa plateasca contributiile de asigurari sociale de care au fost scutiti.

Nici in acest caz, textul OUG 13/2010 nu aduce clarificari cu privire la contributiile sociale care se restituie. Avand in vedere ca textul se refera la orice concediere facuta in cadrul perioadei de 12 luni, credem ca urmeaza a se restitui contributiile de asigurari sociale de care angajatorul a fost scutit pentru toate raporturile de munca incheiate cu persoane din randul somerilor pentru care perioada minima de 12 luni – de mentinere in activitate - nu a expirat la data efectuarii concedierilor.

Ř 6 luni reducerea contributiei datorata bugetului asigurarilor pentru somaj

Temeiul normativ: art. 93 si 94 din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca (Legea 76/2002).

Obiectul reducerii: masura de stimulare vizeaza reducerea contributiei datorata de angajator la bugetul asigurarilor pentru somaj.

Potrivit alin. 2 al art. 93 din Legea 76/2002, reducerea contributiei consta in diminuarea sumei datorate lunar cu 0,5% pentru fiecare procent din ponderea personalului nou-angajat din rândul somerilor din numarul mediu scriptic de personal incadrat cu contract individual de munca din anul respectiv.

Aceasta facilitate a fost prevazuta in Legea 76/2002 in perioada in care contributia angajatorului la bugetul asigurarilor de somaj era mai mare decat cea actuala de 0,5% (aceasta a cunoscut in decursul timpului cote de 5%, 3,5%, 2,5% etc).

Alin. 1 al art. 93 din Legea 76/2002 continua astfel sa se refere la o contributie a angajatorului de 2,5% la care urmeaza a se aplica reducerea detaliata in alin. 2 al aceluiasi articol.

Avand in vedere ca, in prezent, contributia angajatorului la bugetul asigurarilor de somaj este de 0,5%, suntem de parere ca aceasta masura de stimulare rezulta in fapt intr-o scutire de la plata contributiei angajatorului la bugetul asigurarilor de somaj.

Perioada de reducere: 6 luni, incepand cu anul fiscal urmator.

Conditii principale pentru acordarea reducerii

· angajarea in munca a somerilor;

· mentinerea acestora in activitate cel putin 6 luni de la data angajarii;

· acordarea reducerii sa fie solicitata de angajator dupa expirarea perioadei de 6 luni dar nu mai tarziu de data de 30 iunie ,inclusiv, a anului fiscal urmator celui in care s-au implinit cele 6 luni;

Avand in vedere masurile de stimulare prevazute in OUG 13/2010, mult mai atractive pentru un angajator, aceasta reducere (scutire) poate fi relevanta si de interes pentru angajatori, in masura in care angajarea persoanelor din randul somerilor nu indeplineste conditiile cerute de OUG 13/2010 (de exemplu, pe locuri de munca vacante dar care nu sunt nou create).

1.2 Absolventi ai institutiilor de invatamant

Avand in vedere situatia speciala a acestor persoane, datorata in principal lipsei de experienta in munca, legiuitorul a prevazut o serie de masuri de stimulare a angajatorilor ce se pot acorda derulate, pe parcursul a 5 ani de la data angajarii, in vederea angajarii si mentinerii in munca a absolventilor institutiilor de invatamant, dupa cum urmeaza:

Ř 12 luni scutire la plata contributiei datorate de angajator la bugetul asigurarilor pentru somaj

Temeiul normativ: art. 80 si urm. din Legea 76/2002;

Obiectul scutirii: contributia lunara a angajatorului la bugetul asigurarilor pentru somaj aferenta absolventilor incadrati in munca;

Ř 12 luni subventie lunara de la stat

Temeiul normativ: art. 80 si urm. din Legea 76/2002.

Subventia lunara acordata: este diferentiata in functie de tipul institutiei de invatamant absolvita, si este stabilita prin raportarea la valoarea indicatorului social de referinta (ISR) in vigoare la data incadrarii in munca, astfel:

· pentru absolventii ciclului inferior al liceului sau ai scolilor de arte si meserii: o suma egala cu valoarea ISR, respectiv, in prezent, 500 lei;

· pentru absolventii de invatamânt secundar superior sau invatamânt postliceal: o suma egala cu de 1,2 ori valoarea ISR, respectiv, in prezent, 600 lei;

· pentru absolventii de invatamânt superior: o suma egala cu de 1,5 ori valoarea ISR, respectiv, in prezent, 750 lei.

Pentru ambele masuri prevazute mai sus:

Perioada de acordare: 12 luni, respectiv 18 luni in cazul absolventilor din randul persoanelor cu handicap

Data de inceput a acordarii masurilor: data incheierii unei conventii in acest sens cu agentia pentru ocuparea fortei de munca

Conditii principale pentru acordare:

· incadrarea in munca a absolventilor unor institutii de invatamânt

Este considerata absolvent al unei institutii de invatamânt persoana care a obtinut o diploma sau un certificat de studii, in conditiile legii, in una dintre institutiile de invatamânt gimnazial, profesional, special, liceal, postliceal sau superior, de stat ori particular, autorizat sau acreditat in conditiile legii;

· incadrarea in munca sa se faca pe durata nedeterminata;

· incadrarea in munca a absolventilor sa aiba loc in termen de 12 luni de la data absolvirii studiilor. Aceasta data este fie cea specificata ca atare in diploma sau certificatul de studii, fie in lipsa unei astfel de specificari, data de intai a lunii urmatoare celei inscrise in diploma/ certificatul de studii;

· absolventii sa nu fi mai fost incadrati in conditiile art. 80 din Legea 76/2002 pentru o alta forma de invatamânt;

· persoanele sa fie mentinute in munca cel putin 3 ani;

Situatii in care nu se acorda masurile de stimulare:

· angajatorilor care au obligatia, potrivit legii, de a incadra in munca absolventi ai institutiilor de invatamânt, pentru absolventii din aceasta categorie (de ex. Ministerul Apararii Nationale, etc).

· pe perioadele in care raporturile de munca sau de serviciu sunt suspendate.

Restituirea sumelor primite

· in cazul in care raportul de munca al absolventilor inceteaza inainte de expirarea unui termen de 3 ani de la data incheierii raportului de munca, daca incetarea are loc in temeiul art. 55 lit. b), art. 56 lit. e) si f) si art. 65 din Codul Muncii, cu modificarile si completarile ulterioare sau, pentru functionarii publici, in temeiul art. 97 lit. b), art. 98 alin. (1) lit. e) si art. 99 alin. (1) lit. a)-c) din Legea nr. 188/1999, republicata;

· in acest caz se restituie sumele incasate pentru fiecare absolvent plus dobânda de referinta a Bancii Nationale a României in vigoare la data incetarii raporturilor de munca sau de serviciu;

· de asemenea, in aces caz, angajatorii nu mai pot beneficia de o noua subventie din bugetul asigurarilor de somaj pe o perioada de 2 ani de la data incetarii raporturilor de munca.

Ř 3 ani decontarea cheltuielilor cu pregatirea profesionala

Conditii privind desfasurarea pregatirii profesionale:

· forma de pregatire profesionala sa fie urmata de absolventii mentionati mai sus;

· forma de pregatire profesionala sa aiba loc in perioada de 3 ani de mentinere in activitate;

· pregatirea profesionala sa fie organizata de angajator, in conditiile legii, respectiv, prin programe de formare profesionala derulate de furnizorii de formare profesionala autorizati in conditiile legii;

Ř (dupa expirarea termenului de 3 ani de mentinere in functie) 2 ani ajutor financiar egal cu contributiile sociale datorate de angajator

Conditii principale pentru acordare:

· raporturile de munca cu absolventii incadrati in conditiile art. 80 din legea 76/2002 sa fie mentinute dupa expirarea perioadei de 3 ani de la incadrare, cel putin pana la data de intai a lunii urmatoare indeplinirii acestei obligatii;

· angajatorii sa nu inregistreze debite provenind din neplata contributiilor sociale;

· angajatorii sa nu fie in situatie de insolventa, in procedura de executare silita, reorganizare judiciara, faliment, inchidere operationala, dizolvare, lichidare sau administrare speciala, sa nu aiba activitatile suspendate sau restrictii asupra acestora, sau activitati care fac obiectul unui aranjament cu creditorii si cei care se afla in alte situatii similare reglementate de lege.

Ajutorul financiar:

· se acorda pentru fiecare an de continuare a raporturilor de munca pentru maxim 2 ani de la expirarea termenului initial de 3 ani

· este egal cu suma aferenta contributiilor sociale datorate de angajatori pentru aceste persoane, respectiv:

o contributia de asigurari sociale;

o contributia de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale;

o contributia pentru asigurari sociale de sanatate;

o contributia de asigurari pentru somaj.

· se vireaza, la cerere, in termen de 90 de zile de la data aprobarii cererii

1.3 Someri in varsta de peste 45 ani sau parinti unici sustinatori ai familiilor monoparentale

Exista o serie de masuri de stimulare a angajatorilor in vederea angajarii in munca a acestor categorii speciale de someri, dupa cum urmeaza:

Ř 12 luni scutire la plata contributiei datorate de angajator la bugetul asigurarilor pentru somaj

Temeiul normativ: art. 85 alin 1 din Legea 76/2002

Obiectul scutirii: contributia lunara a angajatorului la bugetul asigurarilor pentru somaj aferenta persoanelor incadrate din aceste categorii.

Ř 12 luni subventie lunara de la stat

Temeiul normativ: art. 85 alin 1 din Legea 76/2002

Subventia lunara acordata: egala cu valoarea indicatorului social de referinta in vigoare in luna in care se face plata, pentru fiecare persoana angajata din aceste categorii, respectiv, in prezent, 500 lei.

Pentru ambele masuri prevazute mai sus:

Perioada de scutire/acordare: 12 luni.

Conditii principale pentru acordare:

· raporturile de munca cu persoanele angajate din aceste categorii sa fie mentinute cel putin 2 ani;

· persoanele mentionate sa fie incadrate in munca pe perioada nedeterminata;

· persoanele angajate din aceste categorii sa nu fi avut raporturi de munca cu angajatorul in ultimii 2 ani.

Restituirea sumelor

· in cazul in care raportul de munca inceteaza anterior expirarii termenului de 2 ani, daca incetarea are loc in temeiul art. 55 lit. b), art. 56 lit. e) si f) si art. 65 din Codul Muncii, cu modificarile si completarile ulterioare sau, pentru functionarii publici, in temeiul art. 97 lit. b), art. 98 alin. (1) lit. e) si art. 99 alin. (1) lit. a)-c) din Legea nr. 188/1999, republicata;

· in acest caz, se restituie in totalitate sumele incasate pentru fiecare persoana, plus dobânda de referinta a Bancii Nationale a României in vigoare la data incetarii raporturilor de munca sau de serviciu;

· de asemenea, in aces caz, angajatorii nu mai put beneficia de o noua subventie din bugetul asigurarilor de somaj pe o perioada de 2 ani de la data incetarii raporturilor de munca.

2. Persoane cu handicap

Masurile de stimulare a angajatorilor in vederea angajarii in munca a acestor categorii speciale de persoane sunt prevazute atat in Legea 76/2002 cat si in Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap ( Legea 448/2006), fiind dupa cum urmeaza:

Ř 12 luni subventie lunara de la stat

Temeiul normativ: art. 85 alin. 2 din Legea 76/2002

Subventia lunara: egala cu valoarea indicatorului social de referinta in vigoare in luna in care se face plata, pentru fiecare persoana angajata din aceste categorie, respectiv, in prezent 500 lei.

Perioada de acordare: 12 luni

Conditii principale pentru acordarea scutirii:

· angajatorul:

o are cel putin 50 de salariati, iar persoanele cu handicap angajate reprezinta cel putin 4% din numarul total de angajati; sau

o are mai mai putin de 50 de salariati si angajeaza in munca persoane cu handicap.

· persoanele cu handicap sa fie incadrate in munca pe perioada nedeterminata;

· raporturile de munca cu persoanele cu handicap sa fie mentinute cel putin 2 ani;

· persoanele cu handicap sa nu fi avut raporturi de munca cu angajatorul in ultimii 2 ani;

Restituirea sumelor

· in cazul in care raportul de munca inceteaza anterior expirarii termenului de 2 ani, daca incetarea are loc in temeiul art. 55 lit. b), art. 56 lit. e) si f) si art. 65 din Codul Muncii, cu modificarile si completarile ulterioare sau, pentru functionarii publici, in temeiul art. 97 lit. b), art. 98 alin. (1) lit. e) si art. 99 alin. (1) lit. a)-c) din Legea nr. 188/1999, republicata;

· in acest caz se restituie in totalitate sumele incasate pentru fiecare persoana, plus dobânda de referinta a Bancii Nationale a României in vigoare la data incetarii raporturilor de munca sau de serviciu;

· de asemenea, in aces caz, angajatorii nu mai pot beneficia de o noua subventie din bugetul asigurarilor de somaj pe o perioada de 2 ani de la data incetarii raporturilor de munca;

Ř deducerea , la calculul profitului impozabil, a sumelor aferente adaptarii locurilor de munca protejate si achizitionarii utilajelor si echipamentelor utilizate in procesul de productie de catre persoana cu handicap;

Ř pentru persoana cu handicap, angajata pentru munca la domiciliu, deducerea , la calculul profitului impozabil, a cheltuielilor cu transportul persoanelor cu handicap de la domiciliu la locul de munca, precum si a cheltuielilor cu transportul materiilor prime si al produselor finite la si de la domiciliul;

Ř decontarea din bugetul asigurarilor pentru somaj a cheltuielilor specifice de pregatire, formare si orientare profesionala si de incadrare in munca a persoanelor cu handicap;

Temeiul normativ (pentru masurile de deducere si decontare): art. 84 din Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap

3. Ucenici

Ř subventie lunara acordata de stat pe perioada contractului de ucenicie

Temeiul normativ: art. 17 alin. 1 lit. a din Legea 279/2005, privind ucenicia la locul de munca.

Subventia lunara: egala cu 50% din valoarea indicatorului social de referinta din luna in care se face plata, respectiv, in prezent, 250 lei.

Subventia se acorda proportional cu timpul efectiv lucrat de ucenic, precum si pentru perioada concediului anual de odihna al ucenicului.

Ř decontarea cheltuielilor lunare cu instruirea teoretica a ucenicului

Temeiul normativ: art. 17 alin. 1 lit. b din Legea 279/2005, privind ucenicia la locul de munca.

Suma decontata: egala cu contravaloarea lunara a serviciilor de instruire teoretica a ucenicului, fara a putea depasi 20% din valoarea indicatorului social de referinta din luna in care se face plata, respectiv, in prezent 100 lei.

Pentru ambele facilitati de mai sus

Perioada de acordare: pe durata contractului de ucenicie la locul de munca. Aceasta durata este de minim 6 luni si maxim 3 ani.

Facilitatile nu se acorda pe perioada de proba prevazuta in cuprinsul contractului de ucenicie la locul de munca, precum si pe perioada in care raporturile de munca sunt suspendate.

Sumele se acorda de la data expirarii perioadei de proba cuprinse in contractul de ucenicie la locul de munca, iar decontarea cheltuielilor, mentionata mai sus, se face numai daca angajatorul face dovada derularii pregatirii teoretice a ucenicului la un furnizor de formare profesionala autorizat conform prevederilor legale in vigoare pentru calificarea sau ocupatia respectiva.

Conditii principale pentru acordarea sumelor:

· existenta unui contract de ucenicie la locul de munca incheiat in conformitate cu Legea 279/2005;

· anterior incheierii contractului de ucenicie, persoana in cauza sa nu fi avut incheiat cu angajatorul un alt contract de ucenicie la locul de munca;

· raporturile de munca cu ucenicul sa fie mentinute pe perioada determinata stabilita prin contractul de ucenicie la locul de munca;

· angajatorii sa incheie cu agentia pentru ocuparea fortei de munca o conventie in acest sens in termen de 30 de zile de la data expirarii perioadei de proba cuprinse in contractul de ucenicie la locul de munca;

Restituirea sumelor

· in cazul in care raportul de munca incheiat cu ucenicul inceteaza anterior datei expirarii contractului de ucenicie la locul de munca, daca incetarea a avut loc din motivele prevazute la art. 55 lit. b), art. 56 lit. c), e) si f) si art. 65 din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii;

· in aces caz, angajatorii sunt obligati sa restituie, in totalitate sumele incasate de la bugetul asigurarilor pentru somaj pentru fiecare ucenic, plus dobânda de referinta a Bancii Nationale a României, in vigoare la data incetarii raporturilor de munca;

4. Elevi si studenti

Ř stimulent financiar lunar pentru fiecare elev sau student

Temeiul normativ: art. 1 din Legea 72/2007, privind stimularea incadrarii in munca a elevilor si studentilor.

Valoarea stimulentului lunar: egala cu 50% din valoarea indicatorului social de referinta din luna pentru care se acorda acest stimulent, respectiv, in prezent 250 lei

Stimulentul financiar se acorda proportional cu timpul efectiv lucrat de catre elevii si studentii in cauza pe perioada de vacanta din luna respectiva, fara a depasi numarul de ore corespunzatoare programului normal de lucru.

Stimulentul financiar se deduce de angajator din contributia de asigurari pentru somaj datorata de angajator. In cazul in care stimulentul financiar este mai mare, diferenta se plateste angajatorului, din bugetul asigurarilor pentru somaj, in termen de 5 zile lucratoare de la expirarea termenului pentru depunerea declaratiei lunare privind evidenta nominala a asiguratilor si a obligatiilor de plata la bugetul asigurarilor pentru somaj aferente lunii respective.

Perioada maxima de acordare: 60 de zile lucratoare intr-un an calendaristic

Stimulentul financiar lunar nu se acorda (i) pentru perioada concediului de odihna cuvenit; (ii) in perioada in care raporturile de munca sunt suspendate. Perioada de suspendare sa nu faca parte din perioada maxima de acordare.

Conditii de acordare:

· incadrarea in munca a elevilor sau studentilor pe perioada vacantelor in baza:

o unui contract individual de munca pe durata determinata, egala sau mai mica decât durata vacantei, cu norma intreaga sau cu timp partial;

o unui contract de munca temporara, avand durata misiunii de munca temporara egala sau mai mica decât durata vacantei;

· incadrarea in munca sa nu aiba loc anterior datei de incepere a vacantei pentru elevii si studentii respectivi;

· angajatorul sa nu fi beneficiat, pentru elevii si studentii respectivi, de stimulentul financiar pentru o perioada de 60 de zile lucratoare in cursul anului calendaristic

5. Tineri aflati in dificultate

Masurile de stimulare se intind pe o perioada de maxim 4 ani, dupa cum urmeaza:

Ř subventie lunara acordata de stat pe perioada contractului de solidaritate (maxim 2 ani)

Temeiul normativ: art. 8 alin. 1 din Legea nr. 116/2002, privind prevenirea si combaterea marginalizarii sociale

Valoarea subventiei lunare: egala cu salariul de baza, dar nu mai mult de 75% din castigul salarial mediu net pe economie, comunicat de Institutul National de Statistica

Suma acordata se calculeaza proportional cu timpul efectiv lucrat in luna respectiva, inclusiv pe perioada concediului de odihna.

Suma nu se acorda pe perioada in care raportul de munca este suspendat.

Perioada de acordare: maxim 2 ani – pe perioada contractului de munca pe perioada determinata care este egala cu durata contractului de solidaritate, respectiv minim 1 an si maxim 2 ani

Conditii de acordare:

· tinerii cu varste intre 16 si 25 ani (exceptional pana la varsta de 35 ani);

· tinerii sa fie din categoria celor aflati in dificultate, respectiv:

o tineri proveniti din centrele de plasament si centrele de primire a copilului din cadrul serviciilor publice specializate si al organismelor private autorizate in domeniul protectiei copiilor;

o tineri singuri cu copii in intretinere;

o tineri familisti cu copii in intretinere;

o tineri familisti fara copii in intretinere;

o tineri familisti care au executat pedepse privative de libertate;

o alte categorii de tineri aflati in dificultate.

· tinerii sa fi incheiat un contract de solidaritate cu agentia de ocupare a fortei de munca, cu durata de minim 1 an si maxim 2 ani

· angajarea tinerilor sa se faca pe baza de contract de munca pe perioada determinata, egala cu cea a contractului de solidaritate

· angajatorul sa fi incheiat cu agentia de ocupare a fortei de munca o conventie in acest sens

Ř dupa expirarea contractului de solidaritate, maxim 2 ani subventie lunara acordata de stat

Temeiul normativ: art. 8 alin. 2 din Legea nr. 116/2002, privind prevenirea si combaterea marginalizarii sociale

Valoarea subventiei lunare: 50% din indemnizatia de somaj cuvenita conform legii, pe care tanarul beneficiar ar fi primit-o daca ar fi fost disponibilizat la acea data

Suma acordata se calculeaza proportional cu timpul efectiv lucrat in luna respectiva, inclusiv pe perioada concediului de odihna.

Suma nu se acorda pe perioada in care raportul de munca este suspendat.

Perioada de acordare: maxim 2 ani, pana la implinirea de catre angajat a varstei de 25 ani

Conditii suplimentare de acordare:

· angajatorul sa fi incheiat cu tanarul un contract de munca pe perioada nedeterminata, la data incetarii contractului de solidaritate

6. Angajati existenti

Ř subventionarea cheltuielilor cu serviciile de formare profesionala

Temeiul normativ: art. 481 din Legea 76/2002

Valoarea decontata: o suma reprezentând 50% din cheltuielile cu serviciile de formare profesionala organizate pentru un numar de cel mult 20% din personalul angajat.

Suma se acorda pentru derularea unui singur program de formare profesionala in cursul unui an.

Conditii principale de acordare:

· programele de formare profesionala sa fie organizate de angajator pentru proprii angajati in baza planului anual de formare profesionala;

· programele de formare profesionala sa fie derulate de furnizori de servicii de pregatire profesionala, autorizati in conditiile legii;

· angajatorii sa fie selectati, in cadrul unei selectii anuale, de agentia pentru ocuparea fortei de munca;

· raportul de munca al persoanelor care participa la programele de formare profesionala sa fie mentinute cel putin un an;

Restituirea sumelor

· in cazul in care raportul de munca al salariatilor care au participat la programele de formare profesionala subventionate inceteaza anterior expirarii termenului de un an, daca incetarea are loc in temeiul art. 55 lit. b), art. 56 lit. e) si f) si art. 65 din Codul Muncii, cu modificarile si completarile ulterioare sau, pentru functionarii publici, in temeiul art. 97 lit. b), art. 98 alin. (1) lit. e) si art. 99 alin. (1) lit. a)-c) din Legea nr. 188/1999, republicata;

· in acest caz, angajatorii sunt obligati sa restituie, in totalitate subventia acordata pentru fiecare persoana, plus dobânda de referinta a Bancii Nationale a României, in vigoare la data incetarii raporturilor de munca;

· de asemenea, angajatorii nu mai pot beneficia de o noua subventie pentru o perioada de 2 ani de la data incetarii raporturilor de munca sau de serviciu ale persoanelor respective;

Concluzie

Cunoasterea masurilor de stimulare descrise mai sus la angajarea personalului si, in general, la luarea masurilor cu privire la proprii salariati, poate rezulta intr-o reducere a cheltuielilor ce trebuie suportate de angajator cu salariatii. Desi aceste sume nu sunt, in multe dintre cazuri semnificative, ele constituie totusi un efort financiar facut de statul roman pentru a asigura ocuparea prin munca a unor categorii de persoane mai putin atractive pentru angajatori in momentul selectarii spre angajare de personal nou.


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Data aparitiei: 28 Octombrie 2010
Votati articolul "Alternative de reducere a cheltuielilor cu salariatii: Masurile de stimulare a angajatorilor":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News
©2024 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

MODIFICARILE din Contractele Civile si Actele Comerciale se aplica deja!

Folositi NOILE Modele de Documente pentru 2024

Descarcati GRATUIT Raportul Special "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016