Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
Litigiile de munca: legislatie comentata si exemple practice

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "Litigiile de munca: legislatie comentata si exemple practice"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager

Apelul public al presedintelui CSM catre judecatori si procurori

" APELUL PUBLIC AL PRESEDINTELUI CONSILIULUI SUPERIOR AL MAGISTRATURII CATRE JUDECATORI SI PROCURORI, PRIVIND ACTUALA STARE DE LUCRURI LEGATA DE INECHITATILE EXISTENTE IN SISTEMUL DE SALARIZARE A MAGISTRATILOR SI DE RISCUL SUBFINANTARII SISTEMULUI JUDICIAR.


 

 

 

Stimati colegi,

Consiliul Superior al Magistraturii constata o agravare fara precedent, in ultima perioada, a riscului destabilizarii echilibrului si functionalitatii sistemului judiciar, pe de o parte ca urmare a perpetuarii si accentuarii inechitatilor si situatiilor discriminatorii legate de salarizarea judecatorilor si procurorilor, precum si a personalului auxiliar de specialitate din cadrul instantelor si parchetelor, iar, pe de alta parte, a intensificarii atacurilor publice vizand statutul magistratilor, care au generat o crestere exponentiala a numarului de iesiri din sistem.

In plus, recenta diminuare a bugetelor principalilor ordonatori de credite pentru instante si parchete, respectiv Ministerul Justitiei si Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, amplifica riscurile legate de perturbarea grava a activitatii judiciare, prin subfinantarea acestora, in special in contextul in care nici bugetele initial aprobate nu asigurau intr-o masura satisfacatoare necesitatile legate de functionarea sistemului. De asemenea, principalele institutii de formare specializata pentru personalul din justitie, Institutul National al Magistraturii si Scoala Nationala de Grefieri, responsabile in cea mai inalta masura pentru crearea premiselor necesare cresterii calitatii actului de justitie, vor fi puse la randul lor, prin rectificarea negativa a bugetului Consiliului, in situatia de a-si diminua activitatea, in conditiile in care deja programele de formare ale acestora erau puse in regim de „avarie”.

Exclusiv - beneficiati acum de Oferta Speciala de mai jos:
Consilier - Codul Muncii abonament 12 actualizari


Consilier - Codul Muncii va ofera solutii de actualitate Daca doriti sa Rezolvati mai usor problemele de serviciu Luati rapid decizii corecte si avantajoase Aveti singuranta aplicarii corecte a legislatiei Reduceti cu cel putin 75 timpul de rezolvare a unei probleme Evitati conflictele de munca folosind argumente legale Consilier Codul...

Oferta Speciala
valabila 48h


Numeroase instante si parchete, precum si asociatii profesionale, s-au adresat in ultimele zile Consiliului Superior al Magistraturii semnaland efectele negative extreme pe care toti factorii mentionati mai sus il pot produce, sau il produc deja, asupra activitatii lor curente si asupra posibilitatii de a asigura respectarea drepturilor si intereselor legitime ale milioanelor de cetateni care se adreseaza in fiecare an justitiei.

In aceste conditii, Consiliul Superior al Magistraturii a dorit sa adopte o pozitie de echilibru, mizand pe faptul ca prin discutarea tuturor acestor probleme, cu obiectivitate, dar si cu fermitate, atat in interiorul sistemului judiciar, dar si in raporturile cu celelalte puteri ale statului, vor putea fi identificate cele mai adecvate modalitati de rezolvare a acestor vulnerabilitati extreme cu care se confrunta sistemul judiciar.
Adoptarea acestei atitudini de echilibru, bazata pe faptul ca justitia are nevoie, poate mai mult ca oricand, de calm si stabilitate, nu inseamna insa ca pozitia Consiliului Superior al Magistraturii nu ramane extrem de ferma in ceea ce priveste apararea independentei sistemului judiciar, care presupune, in mod absolut, asigurarea stabilitatii si securitatii financiare a acestuia.

Sistemul judiciar in ansamblu nu poate fi independent si functional daca nu se asigura resursele financiare necesare functionarii acestuia. Nici un judecator sau procuror nu isi poate indeplini functia cu care a fost investit daca nu beneficiaza de un statut sigur si stabil, inclusiv sub aspect financiar, daca remuneratia pe care o primeste pentru munca depusa, in conditii dintre cele mai grele, nu este considerata o stare de normalitate, ci, in mod total nejustificat, ca un privilegiu, facandu-se abstractie de volumul de munca, de responsabilitatea implicata si de incompatibilitatile si interdictiile carora magistratul este tinut sa li se supuna.
Celelalte doua puteri ale statului sa inteleaga si sa-si asume ca se impune tratarea justitiei ca o prioritate nationala si dincolo de nivelul declaratiilor, prin alocatii bugetare adecvate si norme concrete.

Consiliul Superior al Magistraturii reafirma ca se impune o solutie imediata pentru corectarea inechitatilor legate de salarizarea in sistemul judiciar, intr-un stat de drept fiind inadmisibila ignorarea, in continuare, a deciziilor cu efect general-obligatoriu pronuntate de Inalta Curte de Casatie si Justitie, pe calea recursurilor in interesul legii, privind unele drepturi cuvenite judecatorilor, procurorilor si personalului auxiliar de specialitate din cadrul instantelor si parchetelor. De asemenea, se impune, mai ales din partea reprezentantilor puterii publice, obligati prin Constitutie sa apere si sa respecte ordinea de drept, precum si suprematia legii, o schimbare de atitudine fata de modul in care se raporteaza la aceasta situatie. Drepturile obtinute de personalul judiciar pe unica modalitate legitima disponibila intr-un stat democratic, respectiv prin actiuni in justitie, reprezinta arierate ca urmare a anilor in care aceste persoane au fost private abuziv de aceste drepturi, astfel incat solicitarea punerii in executare a titlurilor executorii astfel obtinute nu este numai legala, dar si legitima.

Pe de alta parte, actuala stare de lucruri probeaza necesitatea respectarii optiunii formulate de mai bine de 3 ani de catre puterea legislativa, ca administrarea bugetului instantelor judecatoresti sa iasa din sfera de dispozitie a puterii executive, prin trecerea acestor atributii in competenta unui organ cu completa autonomie fata de acesta, fie el Inalta Curte de Casatie si Justitie, cum prevede la acest moment Legea nr.304/2004, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, fie Consiliul Superior al Magistraturii, data fiind natura sa juridica si faptul ca ar fi astfel complinite atributiile actuale ale acestuia. Oricare ar fi solutia adoptata, nu este acceptabila prelungirea in continuare, prin prorogari succesive ale datei limita impuse de lege pentru acest transfer de atributii.

Toate aceste aspecte s-au aflat neincetat in atentia Consiliului Superior al Magistraturii, in ultimele zile, acestea fiind ridicate atat in cadrul dezbaterilor purtate cu ministrul justitiei, in cadrul sedintei de Plen desfasurata la data de 7 aprilie 2009, cat si in cadrul mai multor intalniri ale conducerii Consiliului cu factori de decizii in domeniu.

Consiliul Superior al Magistraturii asigura colegii judecatori si procurori ca nu considera si nu va trata drept „negociabile” aspectele expuse privind garantarea statutului judecatorilor si procurorilor, asigurarea unei salarizari adecvate si nediscriminatorii in sistemul judiciar, precum si asigurarea stabilitatii si securitatii necesare bunei desfasurari a activitatii justitiei.
In aceeasi masura insa, Consiliul Superior al Magistraturii considera ca situatia actuala poate fi rezolvata numai prin apelarea la calm si ratiune, valori specifice activitatii judiciare, iar escaladarea acestei situatii nu este benefica pentru nici unul dintre factorii implicati si este in detrimentul milioanelor de cetateni pe care justitia ii deserveste.

Ca urmare, Consiliul Superior al Magistraturii isi manifesta deplina disponibilitate de a identifica cele mai adecvate modalitati de rezolvare a dificultatilor amintite, alaturi de reprezentantii celorlalte puteri ale statului si de cei ai corpului judecatorilor si procurorilor, tinand cont atat de situatia generala financiar-economica, cat si de necesitatea realizarii functiei sociale esentiale a justitiei.

In acest scop, Consiliul Superior al Magistraturii va centraliza toate documentele transmise de catre instante si parchete, aspectele ridicate urmand a fi discutate la intalnirea cu reprezentantii asociatiilor profesionale ale judecatorilor si procurorilor, programata pentru miercuri, 22 aprilie 2009 si apoi puse in dezbatere in cadrul sedintei Plenului Consiliului Superior al Magistraturii din data de 23 aprilie 2009.

Fie ca Sarbatoarea Pastelui sa ne aduca tuturor lumina in suflet si linistea necesara gasirii celor mai bune solutii,

Presedintele
Consiliului Superior al Magistraturii,

judecator Viorel Virgil Andreies"

Data aparitiei: 17 Aprilie 2009
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Apelul public al presedintelui CSM catre judecatori si procurori":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
Litigiile de munca: legislatie comentata si exemple practice

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "Litigiile de munca: legislatie comentata si exemple practice"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

ClubJuridic.ro - intrebarea zilei

LEGISLATIE

Intrebare: AS DORI SA STIU CARE ESTE CONTINUTUL LEGII 571/2003

Raspuns: Intr-adevar Legea 571/2003 este una singura , insa , pana in prezent, a suferit numeroase modificari... [citeste tot raspunsul aici...]

Atentie, Juristi!
Litigiile de munca: legislatie comentata si exemple practice

Conflictele de munca pot fi solutionate!

Cititi intreaga legislatie cu privire la neintelegerile si conflictele de munca!

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Litigiile de munca: legislatie comentata si exemple practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016