Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
Litigiile de munca: legislatie comentata si exemple practice

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "Litigiile de munca: legislatie comentata si exemple practice"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager

Contributii datorate pentru Contract de locatiune a muncii

 

Contractul de locatiune a lucrarilor (a muncii) este un contract reglementat de Codul civil. Astfel, obiect al contractului de locatiune poate fi un lucru sau o lucrare, dupa cum stipuleaza art. 1410 din Codul civil. Cand obiectul contractului de locatiune este o lucrare, vorbim de un contract civil de locatiune a lucrarilor.

Art. 1412 din acelasi cod stabileste ca ”locatiunea lucrarilor este un contract prin care una din parti se indatoreste drept un pret determinat, a face ceva pentru cealalta parte.”

Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal distinge intre doua metodologii de calcul al impozitului pe venitul realizat in baza contractelor/conventiilor incheiate potrivit Codului civil.

Diferentierea intre aplicarea unuia dintre cele doua tratamente fiscale este data de optiunea persoanei fizice mentionate in contractul incheiat. In momentul incheierii conventiei/contractului civil, persoanele fizice care obtin venituri din activitati desfasurate pe baza acestor contracte/conventii civile trebuie sa-si exercite in scris optiunea cu privire la modalitatea de impunere, prin considerarea veniturilor ca:

(1) venit din activitati independente;
(2) venit din alte surse.
(1) In situatia considerarii venitului obtinut drept „venit din activitati independente”, potrivit Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, platitorul de venit are obligatia de a calcula, de a retine si de a vira impozit prin retinere la sursa, reprezentand plati anticipate, din veniturile platite. Cota de impunere este de 10% si se aplica asupra venitului brut.

Exclusiv - beneficiati acum de Oferta Speciala de mai jos:
Ghidul Directorului SRL


Ghidul Directorului de SRL Maximizati eficienta activitatilor in firma dumneavoastra Spuneti adio situatiilor dificile sau conflictuale Alegeti performanta echilibrul si o cifra de afaceri care va incurajeaza eforturile Transformati afacerea dvs intr-un succes Acum e simplu cu Ghidul Directorului de S R L reusiti sa intampinati avalansa...

Oferta Speciala
valabila 48h

Platitorul de venit va depune Formularul 205 – Declaratie informativa privind impozitul retinut pe veniturile cu regim de retinere la sursa, pe beneficiari de venit – la organul fiscal competent. Termenul de depunere este pana in ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului urmator celui in care se platesc veniturile.

(2) In situatia considerarii venitului obtinut drept „venituri din alte surse”, potrivit art. 79 din Codul fiscal, impozitul pe venit se calculeaza prin retinere la sursa la momentul platii veniturilor de catre platitorii de venituri, prin aplicarea unei cote de 16% asupra venitului brut. Impozitul calculat si retinut reprezinta impozit final. Platitorul de venit va vira impozitul retinut la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut.

Platitorul de venit va depune la organul fiscal competent Formularul 205 – Declaratie informativa privind impozitul retinut pe veniturile cu regim de retinere la sursa, pe beneficiari de venit. Termenul de depunere este pana in ultima zi a lunii iunie inclusiv a anului urmator celui in care se platesc veniturile.

De asemenea, platitorul de venit, in ambele situatii, va declara impozitul pe venit calculat si retinut in Formularul 100 – Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat. Declararea se face lunar, potrivit Instructiunilor de completare a Formularului 100 – Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat.
Contributia la sistemul asigurarilor sociale

Persoanele care realizeaza venituri de natura profesionala in baza contractelor/conventiilor incheiate potrivit Codului civil au obligatia, pentru veniturile realizate, de a plati contributia individuala de asigurari sociale.

Contributia la sistemul asigurarilor sociale se datoreaza asupra veniturilor obtinute in baza
contractelor/conventiilor incheiate potrivit Codului civil indiferent de periodicitatea realizarii acestor venituri, in mod exclusiv sau nu.

Baza lunara de calcul la care se datoreaza contributia individuala de asigurari sociale pentru veniturile obtinute in baza contractelor/conventiilor incheiate potrivit Codului civil o constituie venitul brut realizat. 

Baza de calcul, in decursul unei luni calendaristice, nu poate fi mai mare decat echivalentul a cinci salarii medii brute utilizate la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat.

Pentru anul 2010, salariul mediu brut este de 1.836 lei.

Cota contributiei individuale de asigurari sociale este cea stabilita de legea bugetului asigurarilor sociale de stat.

Obligatia declararii, calcularii, retinerii si platii contributiei individuale de asigurari sociale revine platitorului de venit.

Prevederile Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, referitoare la obligatiile angajatorilor in ceea ce priveste declararea, calcularea, retinerea si plata contributiilor de asigurari sociale, precum si sanctiunile corelative in cazul nerespectarii acestora se aplica in mod corespunzator si in acest caz.

Platitorii de venit au obligatia de a depune, lunar, pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care s-au platit veniturile de natura profesionala, cate o declaratie privind evidenta nominala a persoanelor care realizeaza venituri in baza contractelor/conventiilor incheiate potrivit Codului civil.

Declaratiile se depun la casa teritoriala de pensii in a carei raza teritoriala isi are sediul platitorul de venit.

Modalitatea de declarare a fost stabilita prin Ordinul 1294/2010 pentru modificarea si completarea Normelor de aplicare a prevederilor Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, aprobate prin Ordinul ministrului muncii si solidaritatii sociale nr. 340/2001, si a
Procedurii privind declararea lunara de catre angajatori a evidentei nominale a asiguratilor si a obligatiilor de plata la bugetul asigurarilor pentru somaj, aprobata prin Ordinul ministrului muncii, solidaritatii sociale si familiei nr. 405/2004

OUG nr.58/2010 astfel cum a fost modificata prin OUG nr.82/2010 nu contine prevederi referitoare la contributia la sistemul asigurarilor sociale de sanatate.
Contributia la sistemul asigurarilor sociale de sanatate

Contributia la sistemul asigurarilor sociale de sanatate in cazul veniturilor obtinute in baza contractelor/conventiilor incheiate potrivit Codului civil este reglementata de Legea nr.95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii.

In situatia considerarii venitului obtinut drept „venit din activitati independente”, obligatia platii contributiei pentru asigurarile sociale de sanatate rezulta din dispozitiile art. 215 alin. (3) din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, potrivit carora aceasta obligatie revine si persoanelor care exercita profesii libere sau celor care sunt autorizate, potrivit legii, sa desfasoare activitati independente.

De asemenea, potrivit art. 257 alin. (3) din aceeasi lege, contributia la sistemul asigurarilor sociale de sanatate se calculeaza asupra tuturor veniturilor in cazul persoanelor care realizeaza venituri din activitati independente si alte venituri.

Contributia persoanelor care exercita profesii libere sau avizate potrivit legii sa desfasoare activitati independente se plateste trimestrial.

In cazul in care beneficiarul venitului opteaza pentru impozitarea venitului ca „venit din alte surse”, in ceea ce priveste contributia la sistemul asigurarilor sociale de sanatate, devin aplicabile dispozitiile art. 257 alin. (2) lit. f) din Legea nr. 95/2006.

Potrivit acestor dispozitii, contributia lunara a persoanei asigurate se stabileste sub forma unei cote de 5,5%, care se aplica asupra veniturilor din cedarea folosintei bunurilor, veniturilor din dividende si dobanzi, veniturilor din drepturi de autor realizate in mod individual si/sau intr-o forma de asociere si altor venituri care se supun impozitului pe venit numai in cazul in care nu realizeaza venituri de natura celor prevazute la alin. (2) lit. a)-e) si alin. (21), respectiv art. 213 alin. (2) lit. h), dar nu mai putin de un salariu de baza minim brut pe tara, lunar.

Veniturile prevazute la alin. (2) lit. a)-e) si alin. (21), respectiv art. 213 alin. (2) lit. h) sunt:

a.venituri din salarii sau asimilate salariilor care se supun impozitului pe venit;
b.venituri impozabile realizate de persoane care desfasoara activitati independente care se supun impozitului pe venit; daca acest venit este singurul asupra caruia se calculeaza contributia, aceasta nu poate fi mai mica decat cea calculata la un salariu de baza minim brut pe tara, lunar;
c.venituri din agricultura supuse impozitului pe venit si veniturilor din silvicultura, pentru persoanele fizice care nu au calitatea de angajator si nu se incadreaza la lit. b);
d.indemnizatiile de somaj;
e.venituri din pensiile care depasesc limita supusa impozitului pe venit;
f.venituri care sunt neimpozabile;
g.veniturile din pensii pana la limita supusa impozitului pe venit.

In consecinta, daca modalitatea de impunere aleasa este „venit din alte surse”, persoana fizica care obtine aceste venituri din conventii civile si concomitent realizeaza veniturile prevazute la lit.a)-g) nu datoreaza contributia la asigurarile sociale de sanatate.

In conformitate cu prevederile art. 259 alin. (4) din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, persoanele care nu sunt salariate, dar au obligatia sa isi asigure sanatatea [...], sunt obligate sa comunice direct casei de asigurari alese veniturile, pe baza declaratiei de asigurare, in vederea stabilirii si achitarii contributiei la asigurarile sociale de sanatate.

Asadar, platitorul veniturilor nu retine contributia la sistemul asugurarilor sociale de sanatate.

Contributia la sistemul asigurarilor pentru somaj

Persoanele care realizeaza venituri de natura profesionala in baza contractelor/conventiilor incheiate potrivit Codului civil au obligatia, pentru veniturile realizate, de a plati contributia individuala la sistemul asigurarilor pentru somaj.

Contributia la sistemul asigurarilor pentru somaj se datoreaza asupra veniturilor obtinute in baza contractelor/conventiilor incheiate potrivit Codului civil indiferent de periodicitatea realizarii acestor venituri, in mod exclusiv sau nu.

Baza lunara de calcul la care se datoreaza contributia individuala la sistemul asigurarilor pentru somaj pentru veniturile obtinute in baza contractelor/conventiilor incheiate potrivit Codului civil o constituie venitul brut realizat. 

Baza de calcul, in decursul unei luni calendaristice, nu poate fi mai mare decat echivalentul a cinci salarii medii brute utilizate la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat.

Pentru veniturile realizate in mod ocazional baza de calcul anuala nu poate depasi de 5 ori salariul mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat si aprobat prin legea bugetului asigurarilor sociale de stat.

Pentru anul 2010, salariul mediu brut este de 1.836 lei.

Cota contributiei individuale la sistemul asigurarilor pentru somaj este cea stabilita de legea bugetului asigurarilor sociale de stat.

Obligatia declararii, calcularii, retinerii si platii contributiei individuale la sistemul asigurarilor pentru pentru somaj revine platitorului de venit.

Prevederile ale Legii nr. 76/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, referitoare la obligatiile angajatorilor in ceea ce priveste declararea, calcularea, retinerea si plata contributiilor de asigurari pentru somaj, precum si sanctiunile corelative in cazul nerespectarii acestora se aplica in mod corespunzator si in acest caz.

Platitorii de venit au obligatia de a depune, lunar, pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care s-au platit veniturile de natura profesionala, cate o declaratie privind evidenta nominala a persoanelor care realizeaza venituri de natura profesionala, altele decat cele de natura salariala.

Declaratiile se depun la agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, precum si a municipiului Bucuresti, in a caror raza teritoriala isi are sediul platitorul de venit.

Modalitatea de declarare a fost stabilita prin Ordinul 1294/2010 pentru modificarea si completarea Normelor de aplicare a prevederilor Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, aprobate prin Ordinul ministrului muncii si solidaritatii sociale nr. 340/2001, si a
Procedurii privind declararea lunara de catre angajatori a evidentei nominale a asiguratilor si a obligatiilor de plata la bugetul asigurarilor pentru somaj, aprobata prin Ordinul ministrului muncii, solidaritatii sociale si familiei nr. 405/2004.

Data aparitiei: 14 Octombrie 2010
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Contributii datorate pentru Contract de locatiune a muncii":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
Litigiile de munca: legislatie comentata si exemple practice

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "Litigiile de munca: legislatie comentata si exemple practice"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

ClubJuridic.ro - intrebarea zilei

Reziliere contract de concesionare !

Intrebare: Buna ziua, Am un contract de concesionare cu o primaria Municipiului Vaslui , pentru un spatiu public ,unde am construit de la zero un spatiu comercial ,dimensiuni 42 mp in care imi desfasor activitatea - comertul cu flori ,spatiul este in incinta pietei centrale Vaslui ,dar spatiul pe care sunt nu face parte din ,cel putin nu facea , . Contractul a fost semnat in inuarie 2005 pe un termen de 25 ani cu clauza de cumparare sau majorare . Am avut mai multe probleme , prima data au venit sa imi darame daca nu am anumite conditii si asa au inceput o serie de modificari facute cu scopul de a nu ma darma , am fost obligat sa fac un spatiu sanitar pentru angajati , am fost obligat sa pun gaz , asta insemna sa pun o teava de 200 de m , nu zic costurile , dar am facut tot ce a zis primaria ca sa nu fiu darmat , nu mai zic ca spatiul comercial a trebuit sa aratate intr-o forma cat mai frumoasa pentru a ma lasa sa construiesc, foarte mult material pierdut doar ca sa fiu pe placul primariei. Acum 2 ani s-a inceput constructia pietei centrale , si au inceput sa vina , ca o sa construiasca sosea , pe locul unde este spatiul meu , ca o sa faca scari pentru persoane cu dizabilitati , cu toate ca sunt scari de 5 metri latime si acum mai nou au decis sa faca un spatiu de recreere cu niste banci , din cate mi-au explicat e legal ce au facut ,dar problema e ca nu doresc si nu imi ofera conditii pentru a ma muta .adica mi-au darmat magazinul si acum stau la mila lor de 4 luni , se poate rezolva

Raspuns: Domnule Kravov, depinde daca in contractul incheiat cu primaria exista posibilitatea ca imobilul ter... [citeste tot raspunsul aici...]

Atentie, Juristi!
Litigiile de munca: legislatie comentata si exemple practice

Conflictele de munca pot fi solutionate!

Cititi intreaga legislatie cu privire la neintelegerile si conflictele de munca!

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Litigiile de munca: legislatie comentata si exemple practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016