Club Juridic - Tu intrebi, Specialisti raspund!

De la taxa de poluare pentru autovehicule la timbru de mediu


Cuvinte cheie: autovehicule, taxa de poluare, formula de calcul, timbrul de mediu


Incepand cu anul 2008 si pana in prezent, taxa de poluare pentru autovehicule a suferit modificari, insa, cu toate modificarile suferite,  a ramas una dintre legile care au generat o serie de procese in instanta.


La data de 24.11.2011, prin Decizia nr. 24, Inalta Curte de Casatie si Justitie a admis recursurile in interesul legii formulate de procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, Colegiul de conducere al Curtii de Apel Iasi si Colegiul de conducere al Curtii de Apel Cluj, prin Decizia nr. 14, a constatat existenta practicii neunitare la nivelul, instantelor si a statuat ca “actiunea, avand ca obiect obligarea institutiei prefectului, prin serviciul de specialitate, la inmatricularea autovehiculelor second-hand achizitionate dintr-un alt stat membru al Uniunii Europene, fara plata taxei de poluare prevazuta de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 50/2008, aprobata prin Legea nr. 140/2011, si fara parcurgerea procedurii de contestare a obligatiei fiscale prevazuta de art. 7 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 50/2008, aprobata prin Legea nr. 140/2011, este admisibila.

De altfel, si deciziile pronuntate de CEDO atrageau atentia ca legea privind taxa de poluare din Romania este incompatibila cu legislatia UE.

Asadar prin Legea nr. 9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, taxa de poluare auto a fost modificata.

Cu toate acestea nici aceasta forma nu a fost considerata multumitoare astfel ca Ministerul Mediului si Schimbarile Climatice a supus dezbaterii publice draftul proiectului de orndonanta pentru modificarea Legii nr. 9/2012.

Potrivit acestui document, taxa de poluare auto va fi numita timbru de mediu.

Valoarea noului timbru de mediu

Legea societatilor comersiale
Legea societatilor comersiale

Vezi detalii

Rezolvati rapid problemele generate de Dreptul Familiei
Rezolvati rapid problemele generate de Dreptul Familiei

Vezi detalii




Timbrul de mediu:

* mentine aceleasi cote din prezent pentru masinile cu tehnologie Euro 5,
* creste cotele pentru masinile cu tehnologii Euro 4 si Euro 3, care se vor afla in circulatie mult timp si deci vor polua o perioada indelungata
* va scadea pentru masinile cu tehnologii mai slabe (Euro 2, Euro 1 si non-Euro), pentru ca este vorba de masini mai vechi, cu durata mult mai mica de functionare (pana la data la care acestea se vor casa),
* este zero pentru masinile cu tehnologie Euro 6, precum si pentru masinile hibride si electrice.

De asemenea, timbrul de mediu

* se va plati o singura data – si reprezinta costul poluarii pentru intreaga durata de viata a masinii;
* nu se va plati timbrul la revanzare;
* se plateste doar la prima inmatriculare pe piata din Romania (sau la prima transcriere);
* se plateste la administratia financiara;
* nu se plateste de catre cei care au platit taxa pana acum, in diversele forme care a existat ;
* masinile modificate pentru a fi utilizate de persoane cu handicap sunt excluse de la plata timbrului de mediu, in conditiile in care cumparatorul este tot o persoana cu handicap ;
* vor plati noul timbru la prima vanzare a masinii, cei care au dat statul in judecata pentru restituirea taxei incasate ilegal, cu conditia ca acestora sa li se fi restituit contravaloarea taxei, precum si cei care au inmatriculat autoturismele fara achitarea taxei in temeiul unei hotarari judecatoresti.

Pentru masinile scoase din Romania si inmatriculate in alte tari, se va restitui o parte din taxa platita, ca parte reziduala a acesteia (calculata in funttie de perioada de utilizare).

In ce ii priveste pe transportatori - timbrul de mediu se aplica doar la categoria M1; pentru restul (M2, M3, N1, N2, N3), ramane formula actuala.

Modificari ce nu au fost cuprinse in proiect
Dezbaterea publica a proiectului se pare ca a mai generat si alte modificari, daca avem in vedere ca in urma cu cateva zile ministrul mediului Rovana Plumb a declarat ca "fata de ceea ce am prezentat pe site-ul Ministerului Mediului ca propunere, in momentul de fata luam in calcul o formula de calcul separata pentru motoarele care utilizeaza benzina si pentru cele care utilizeaza motorina"

Tot ministrul a mai precizat ulterior ca formula de calcul va ramane aceeasi, dar ar putea fi cuantumuri diferite pentru cele doua tipuri de motoare, "dat fiind faptul ca motoarele diesel au un plus de particule care polueaza".

   Ramane de vazut daca modificarea Legii nr. 9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, va pune capat actiunilor in instanta sau va genera noi controverse ce vor ajunge din nou in fata Curtii Europene a Drepturilor Omului.




Mihaela TRUSCA,
Avocat


Data aparitiei: 13 Februarie 2013

Cat de utila va este aceasta informatie?

Noteaza folosind stelele!

Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Distribuie acest articol in reteaua de socializare preferata

ClubJuridic.ro - intrebarea zilei

Vinzare parti indivize comune

Intrebare: Buna ziua , mi-ati mai raspuns la o intrebare asemanatoare privind vinzarea de parti indivize comune al unui imobil cu mai multe apart. ( toti proprietarii trebuie sa fie de acord) dar va pun urmatoarea intrebare : cum a putut statul roman sa vinda parti indivize comune (ma refer la boxe din pivnita care s-au construite inainte de 1989 la intelegere intre proprietari si chiriasii de atunci(ai statului roman) si prin legea 12(vinzare case nationalizate) statul ne-a obligat pe cei care am cumparat acele apartamente sa achitam integral valoarea boxei din pivnita inainte de semnarea contractului de vinzare cumparare a partamentului fara a cere acordul celorlalti propietari din cladire ( mentionez ca in aceasta cladire erau 12 ap. dintre care 6 erau propietari inainte de 1945 iar 6 ap au fost nationalizate dupa 1945. Ce solutie juridica a avut statul roman ? ,mentionez ca la vremea respectiva 1997 cind am cumparat si eu ap nimeni din propietarii existenti nu si-au pus intrebari , A doua intrebare : statul(primaria cluj) mai detine aprox 1% din cote parti , poate fi obligat la plata de cheltuieli reparatii ,etc aferente cotel parti , deoarece el a refuzat sistematic dupa retrocedarea spatiilor catre vechii propietari ( statul este inca in CF cu acea cota de 1%) va multumesc

Raspuns: Domnule Oltean, timpul nu-mi permite sa fac speculatii sau aprecieri asupra unor fapte care nu au re... [citeste tot raspunsul aici...]



Top articole

 NOUL COD RUTIER - actualizat [Vizualizari: 383281]
 Acte necesare - Cazier judiciar [Vizualizari: 372556]
 Codul Civil [Vizualizari: 294315]
 Cod CAEN - Actualizat 2008 [Vizualizari: 250563]
 Codul familiei - actualizat [Vizualizari: 173626]