Club Juridic - Tu intrebi, Specialisti raspund!

De la taxa de poluare pentru autovehicule la timbru de mediu


Cuvinte cheie: autovehicule, taxa de poluare, formula de calcul, timbrul de mediu


Incepand cu anul 2008 si pana in prezent, taxa de poluare pentru autovehicule a suferit modificari, insa, cu toate modificarile suferite,  a ramas una dintre legile care au generat o serie de procese in instanta.


La data de 24.11.2011, prin Decizia nr. 24, Inalta Curte de Casatie si Justitie a admis recursurile in interesul legii formulate de procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, Colegiul de conducere al Curtii de Apel Iasi si Colegiul de conducere al Curtii de Apel Cluj, prin Decizia nr. 14, a constatat existenta practicii neunitare la nivelul, instantelor si a statuat ca “actiunea, avand ca obiect obligarea institutiei prefectului, prin serviciul de specialitate, la inmatricularea autovehiculelor second-hand achizitionate dintr-un alt stat membru al Uniunii Europene, fara plata taxei de poluare prevazuta de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 50/2008, aprobata prin Legea nr. 140/2011, si fara parcurgerea procedurii de contestare a obligatiei fiscale prevazuta de art. 7 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 50/2008, aprobata prin Legea nr. 140/2011, este admisibila.

De altfel, si deciziile pronuntate de CEDO atrageau atentia ca legea privind taxa de poluare din Romania este incompatibila cu legislatia UE.

Asadar prin Legea nr. 9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, taxa de poluare auto a fost modificata.

Cu toate acestea nici aceasta forma nu a fost considerata multumitoare astfel ca Ministerul Mediului si Schimbarile Climatice a supus dezbaterii publice draftul proiectului de orndonanta pentru modificarea Legii nr. 9/2012.

Potrivit acestui document, taxa de poluare auto va fi numita timbru de mediu.

Valoarea noului timbru de mediu

Legea societatilor comersiale
Legea societatilor comersiale

Vezi detalii

Sporiti-ca prestanta cu aceasta roba extraordinara!
Sporiti-ca prestanta cu aceasta roba extraordinara!

Vezi detalii




Timbrul de mediu:

* mentine aceleasi cote din prezent pentru masinile cu tehnologie Euro 5,
* creste cotele pentru masinile cu tehnologii Euro 4 si Euro 3, care se vor afla in circulatie mult timp si deci vor polua o perioada indelungata
* va scadea pentru masinile cu tehnologii mai slabe (Euro 2, Euro 1 si non-Euro), pentru ca este vorba de masini mai vechi, cu durata mult mai mica de functionare (pana la data la care acestea se vor casa),
* este zero pentru masinile cu tehnologie Euro 6, precum si pentru masinile hibride si electrice.

De asemenea, timbrul de mediu

* se va plati o singura data – si reprezinta costul poluarii pentru intreaga durata de viata a masinii;
* nu se va plati timbrul la revanzare;
* se plateste doar la prima inmatriculare pe piata din Romania (sau la prima transcriere);
* se plateste la administratia financiara;
* nu se plateste de catre cei care au platit taxa pana acum, in diversele forme care a existat ;
* masinile modificate pentru a fi utilizate de persoane cu handicap sunt excluse de la plata timbrului de mediu, in conditiile in care cumparatorul este tot o persoana cu handicap ;
* vor plati noul timbru la prima vanzare a masinii, cei care au dat statul in judecata pentru restituirea taxei incasate ilegal, cu conditia ca acestora sa li se fi restituit contravaloarea taxei, precum si cei care au inmatriculat autoturismele fara achitarea taxei in temeiul unei hotarari judecatoresti.

Pentru masinile scoase din Romania si inmatriculate in alte tari, se va restitui o parte din taxa platita, ca parte reziduala a acesteia (calculata in funttie de perioada de utilizare).

In ce ii priveste pe transportatori - timbrul de mediu se aplica doar la categoria M1; pentru restul (M2, M3, N1, N2, N3), ramane formula actuala.

Modificari ce nu au fost cuprinse in proiect
Dezbaterea publica a proiectului se pare ca a mai generat si alte modificari, daca avem in vedere ca in urma cu cateva zile ministrul mediului Rovana Plumb a declarat ca "fata de ceea ce am prezentat pe site-ul Ministerului Mediului ca propunere, in momentul de fata luam in calcul o formula de calcul separata pentru motoarele care utilizeaza benzina si pentru cele care utilizeaza motorina"

Tot ministrul a mai precizat ulterior ca formula de calcul va ramane aceeasi, dar ar putea fi cuantumuri diferite pentru cele doua tipuri de motoare, "dat fiind faptul ca motoarele diesel au un plus de particule care polueaza".

   Ramane de vazut daca modificarea Legii nr. 9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, va pune capat actiunilor in instanta sau va genera noi controverse ce vor ajunge din nou in fata Curtii Europene a Drepturilor Omului.




Mihaela TRUSCA,
Avocat


Data aparitiei: 13 Februarie 2013

Cat de utila va este aceasta informatie?

Noteaza folosind stelele!

Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Distribuie acest articol in reteaua de socializare preferata

ClubJuridic.ro - intrebarea zilei

Ce pot sa fac?

Intrebare: In cazul unui certificat de mostenitor din 1970, toti mostenitorii urmasului tata au cote egale de 1/4 inclusiv un frate care a decedat in 2001 si mama care a decedat anul trecut. Din acel teren a fost vanduta o suprafata de aproximativ 250 mp de doi membri ai familiei fara acordul celorlalti. Nu a fost modificat certificatul de mostenitor in urma vanzarii, a primului decedat si nici dupa decesul mamei. Cum se imparte mostenirea in urma decesului mamei? A ramas valabila imparteala 1/4 pentru fiecare mostenitor in viata? Tinand cont de faptul ca tata a cumparat terenul, trecut singur in actele de cumparare, cu toate ca s-a casatorit cu mama mai tarziu. Intreb, deoarece 5/8 din teren a fost scoasa la vanzare si nu coincide cu certificatul de mostenitor din 1970. Tot terenul = 1920 mp. Multumesc anticipat.

Raspuns: “Imparteala” subzista nu doar pentru mostenitorii in viata la data deschiderii mostenirii, ci s... [citeste tot raspunsul aici...]



Top articole

 NOUL COD RUTIER - actualizat [Vizualizari: 388170]
 Acte necesare - Cazier judiciar [Vizualizari: 378080]
 Codul Civil [Vizualizari: 296842]
 Cod CAEN - Actualizat 2008 [Vizualizari: 256062]
 Codul familiei - actualizat [Vizualizari: 179212]