Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 158 din 19 martie 2014 - Cererea de solutionare a conflictului juridic de natura constitutionala dintre Presedintele Romaniei si Guvernul Romaniei




 DECIZIE nr. 158 din 19 martie 2014 referitoare la cererea de solutionare a conflictului juridic de natura constitutionala dintre Presedintele Romaniei si Guvernul Romaniei, formulata de prim-ministrul Victor-Viorel Ponta

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 292 din 22 aprilie 2014

    Augustin Zegrean - presedinte
    Valer Dorneanu - judecator
    Toni Grebla - judecator
    Petre Lazaroiu - judecator
    Mircea Stefan Minea - judecator
    Daniel Marius Morar - judecator
    Mona Maria Pivniceru - judecator
    Puskas Valentin Zoltan - judecator
    Tudorel Toader - judecator
    Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent-sef


    1. Prin Cererea cu nr. 5/1.225 din 5 martie 2014, prim-ministrul Guvernului Romaniei a solicitat Curtii Constitutionale sa se pronunte asupra existentei unui conflict juridic de natura constitutionala intre Presedintele Romaniei si Guvernul Romaniei.
    2. Sesizarea se intemeiaza pe prevederile art. 146 lit. e) din Constitutie si ale art. 11 alin. (1) lit. A.e), ale art. 34, 35 si 36 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale. Cererea a fost inregistrata la Curtea Constitutionala sub nr. 931 din 5 martie 2014 si formeaza obiectul Dosarului nr. 169E/2014.
    3. In motivarea sesizarii, prim-ministrul Romaniei a expus argumentele pe care se intemeiaza sustinerea privind existenta unui conflict juridic de natura constitutionala, argumente evidentiate in continuare.
    4. "Prin adresa nr. 5/1.171/03M.2014, prim-ministrul a transmis Presedintilor celor doua Camere, in baza art. 85 alin. (3) din Constitutia Romaniei, republicata, o Scrisoare cuprinzand propunerea de remaniere a Guvernului prin schimbarea structurii si a compozitiei politice, solicitand, totodata, Birourilor permanente reunite ale Camerei Deputatilor si Senatului stabilirea ordinii de zi si a datei convocarii deputatilor si senatorilor in sedinta comuna, in vederea aprobarii noilor membri ai Guvernului.
    5. In data de 4 martie 2014, Camera Deputatilor si Senatul, reunite in sedinta comuna, au aprobat, la propunerea prim-ministrului, Hotararea nr. 1/2014 privind modificarea structurii si compozitiei politice a Guvernului Romaniei.
    6. In baza acestei Hotarari a Parlamentului, Presedintele Romaniei trebuie sa isi indeplineasca obligatia legala de a emite decretele de numire a noilor membri ai Guvernului.
    7. Presedintele Romaniei, in conferinta de presa organizata la Palatul Cotroceni, in data de 4 martie a.c., a afirmat ca numirea membrilor Guvernului conform Hotararii Parlamentului mentionate anterior va fi conditionata de asumarea, de catre Guvernul in exercitiu, a unui nou program de guvernare.
    8. Articolul 85 alin. (3) din Constitutia Romaniei, republicata, are urmatorul continut: «(3) Daca prin propunerea de remaniere se schimba structura sau compozitia politica a Guvernului, Presedintele Romaniei va putea exercita atributia prevazuta la alineatul (2) numai pe baza aprobarii Parlamentului, acordata la propunerea primului-ministru.»
    9. Cerinta constitutionala a fost indeplinita prin propunerea de remaniere formulata de prim-ministru si prin aprobarea noii structuri si compozitii politice a Guvernului, conform Hotararii Parlamentului sus-mentionate.
    10. Astfel cum a statuat Curtea Constitutionala prin Decizia nr. 98 din 7 februarie 2008, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 140 din 22 februarie 2008, «Din textul Constitutiei rezulta ca, in cazurile prevazute la alin. (1) si (3) ale art. 85, numirea de catre Presedintele Romaniei a ministrilor este un act de executare a hotararii Parlamentului si de investire, pe aceasta baza, a ministrilor de catre seful statului. Hotararea organului reprezentativ suprem al poporului roman [art. 61 alin. (1) din Constitutia Romaniei] este un act obligatoriu, pe care Presedintele nu l-ar putea refuza decat prin savarsirea unor fapte grave de incalcare a Constitutiei.»
    11. Dupa cum s-a subliniat in doctrina, aceasta competenta constitutionala a sefului statului este «o competenta legata, pe care el este obligat sa o exercite, cu respectarea intocmai a votului de incredere acordat. Privita exclusiv din acest punct de vedere, numirea are un caracter indeosebi solemn, ea nu implica posibilitatea unei aprecieri, de oportunitate sau de alt fel.» (M. Constantinescu, I. Muraru, Drept parlamentar romanesc, p. 260, Editura All Beck, Bucuresti, 2005).
    12. Ipoteza descrisa la art. 85 alin. (3) din Constitutie corespunde situatiei in care fie se mareste numarul membrilor Guvernului, fie mai sunt cooptate la guvernare alte partide, respectiv sunt scoase de la guvernare mai multe partide (St. Deaconu in Constitutia Romaniei - comentariu pe articole, coordonator I. Muraru si E. S. Tanasescu, Bucuresti, Editura Ch. Beck 2008, pag. 806). Indiferent de situatia de fapt, dispozitiile art. 85 alin. (3) presupun in mod necesar un control parlamentar exercitat printr-un vot de aprobare a noului Guvern. In baza hotararii Parlamentului, Presedintele Romaniei emite decretul sau decretele de numire a noilor membri ai Guvernului. Textul constitutional nu face nicio referire la situatia in care Guvernul isi schimba programul politic votat de parlament la investirea sa.
    13. In aceste conditii, Presedintele Romaniei nu poate conditiona numirea membrilor Guvernului, ca efect al remanierii, de modificarea sau completarea programului politic al Guvernului.
    14. Programul a facut obiectul unei examinari si aprobari din partea legislativului la data investirii Guvernului si doar in situatia in care Guvernul are in vedere schimbarea acestui program se va actiona potrivit prevederilor constitutionale aplicabile. Mai mult, prin art. 3 din Hotararea Parlamentului Romaniei nr. 1/2014, Guvernul, in componenta rezultata dupa remaniere, si-a asumat Programul de guvernare, astfel cum a fost prezentat in sedinta Camerelor reunite din data de 21 decembrie 2012 si aprobat prin Hotararea Parlamentului Romaniei nr. 45/2012.
    15. In consecinta, nu exista nicio modificare a Programului de guvernare deja aprobat."
    16. Prim-ministrul solicita Curtii Constitutionale sa constate existenta unui conflict juridic de natura constitutionala intre Guvernul Romaniei si Presedintele Romaniei, generat de  ... cititi textul legii aici>>>

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Data aparitiei: 24 Aprilie 2014
Votati articolul "DECIZIE nr. 158 din 19 martie 2014 - Cererea de solutionare a conflictului juridic de natura constitutionala dintre Presedintele Romaniei si Guvernul Romaniei":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News

Poate sunteti interesat si de:

©2024 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

MODIFICARILE din Contractele Civile si Actele Comerciale se aplica deja!

Folositi NOILE Modele de Documente pentru 2024

Descarcati GRATUIT Raportul Special "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016