Intrebare: Un SRL achizitioneaza de la o persoana juridica inregistrata in Franta un autovehicul (dubita). La 2 zile de la achizitie are loc un accident pe teritoriul Frantei in care este implicata aceasta masina. Masina a fost achizitionata in vederea inchirierii. Costurile pagubelor sunt in jur de 10.000 EUR pe care va fi nevoita sa le suporte SRL-ul deoarece, se pare ca, asigurarea masinii nu este buna si ca nu poate acoperi nicio paguba din ce s-a produs. Daca va fi nevoit sa plateasca SRL-ul intreaga suma, cum este considerata dpv al impozitului pe profit? Este deductibila integral? Sau nedeductibila?
Raspuns:
In opinia noastra, aceste pagube vor fi analizate individual, in functie de scopul cheltuielii:
- reparatia autoturismului propriu,
- despagubiri datorate tertilor.
Cheltuielile efectuate pentru reparatia autoturismului propriu le consideram integral deductibile, daca autoturismul este destinat in mod exclusiv a fi utilizat in activitati economice, conform art. 21 alin. (4) lit. t) din Codul fiscal.
In cazul in care autoturismul este destinat atat utilizarii in activitati economice, cat si in alte scopuri, cheltuiala este deductibila in procent de 50%.
Subliniem ca in acelasi mod se va ajusta TVA din taxarea inversa (inregistrata in contul 4426), tinand cont de reglementarile prevazute de art. 141^5 din Codul fiscal.
Pentru cheltuielile cu despagubirile platite tertilor (reparatiile celorlalte autoturisme) nu consideram aceste cheltuieli deductibile fiscal, deoarece nu sunt efectuate in scopul realizarii de venituri, conform art. 21 alin. (1) din Codul fiscal. Aceste cheltuieli sunt consecinta nerespectarii legislatiei in vigoare atat in Franta cat si in Romania, ce obliga orice mijloc de transport auto sa detina o asigurare obligatorie, valabil emisa, cand utilizeaza un drum deschis circulatiei publice.
Daca veti incasa o despagubire, aceasta suma va fi un venit neimpozabil, fiind o reluare de cheltuieli nedeductibile, conform art. 20 lit. c) din Codul fiscal.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: In cazul in care, din cauza incetarii unui contract comercial, compania isi restrange activitatea si exista departamente care isi pierd obiectul muncii, care este procedura si care sunt documentele necesare si ce ar trebui specificat in ele pentru a putea opera incetarea contractelor de munca ale persoanelor vizate?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Daca firma este infiintata in anul 2009, iar sporurile de weekend si de noapte sunt inregistrate ca procent in REVISAL si in declaratia 112 sunt reflectate in veniturile brute pentru care se datoreaza contributii, inclusiv premiile, este necesara eliberarea adeverintei cu veniturile totale care incepand cu noua lege a pensiilor intra in baza de calcul?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<