Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
Litigiile de munca: legislatie comentata si exemple practice

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "Litigiile de munca: legislatie comentata si exemple practice"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager

DNA: Punct de vedere proiecte modificare Cod Penal, Cod Procedura Penala si gratiere pedepse

Cu referire la proiectele de modificare si completare a Codului penal si a Codului de procedura penala, precum si pentru gratierea unor pedepse, prin intermediul a doua ordonante de urgenta ale Guvernului, Directia Nationala Anticoruptie considera ca modificarea cadrului legislativ in regim de urgenta si in lipsa unor analize obiective care sa ateste o nevoie sociala imperioasa este nejustificata.

Legislatia penala trebuie sa realizeze un echilibru intre nevoia societatii de a trage la raspundere toate persoanele care au savarsit infractiuni si drepturile fundamentale ale persoanelor cercetate ori aflate in executarea pedepselor aplicate , insa modificarile propuse ar altera acest echilibru.

La o prima analiza a proiectelor amintite, facem urmatoarele precizari:


MODIFICARI COD PENAL SI COD PROCEDURA PENALA

1. in ceea ce priveste infractiunea de abuz in serviciu:

- Se dezincrimineaza faptele de abuz in serviciu care provoaca o paguba mai mica de 200.000 lei. Limita de 200.000 lei nu are nicio legatura cu decizia Curtii Constitutionale a Romaniei in ceea ce priveste aceasta infractiune, cu toate ca, in nota de fundamentare se invoca acest aspect. Aceasta limita este stabilita in mod arbitrar, fara a fi justificata in vreun fel, existand posibilitatea sa fie favorizate anumite persoane determinate.

Exclusiv - beneficiati acum de Oferta Speciala de mai jos:
CD Consilier Ghid complet de Salarizare Revisal si Contributii sociale


Consilier Ghid complet de Salarizare Revisal si Contributii sociale este o lucrare pe CD actualizata permanent gratie unui soft special preinstalat la fiecare introducere a CD-ului in calculator veti beneficia de informatii de ultima ora care va ofera solutii complete strict la obiect cu temeiuri legale studii de caz si sfaturi...

Oferta Speciala
valabila 48h

De asemenea, prin fractionarea unor achizitii publice in mai multe contracte cu valoare sub limita de 200.000 lei impiedica tragerea la raspundere penala pentru un eventual abuz in serviciu. Totodata, faptele savarsite in materia achizitiilor directe, al caror prag este de 30.000 euro, ar ramane in afara raspunderii penale.
- Limitele de pedeapsa se reduc foarte mult: de la 2-7 ani la 6 luni - 3 ani, fara a se preciza care este justificarea acestor modificari.

Pedeapsa scade nejustificat de mult, scazand in consecinta si termenul de prescriptie la 5 ani.
- Sintagma "indeplineste un act contrar legii" nu clarifica in niciun fel problemele aparute dupa decizia Curtii Constitutionale a Romaniei nr.405/2016, si va ridica aceleasi probleme de interpretare ca si pana acum.

- Se dezincrimineaza faptele care cauzeaza o vatamare intereselor legale ale unei persoane, daca nu se produce o paguba materiala, fiind plasate astfel in afara ilicitului penal numeroase fapte periculoase.

Spre exemplu, se dezincrimineaza in parte faptele ce constituie obiectul dosarului care vizeaza nepunerea in functiune a barocamerei de la unitatea de arsi a unui spital si in care s-a produs vatamarea intereselor legale ale unor persoane prin imposibilitatea tratarii victimelor dezastrului de la "Colectiv".

- Sintagma "in exercitarea atributiilor de serviciu" e inlocuita cu "in exercitarea serviciului". Aceasta modificare poate constitui o problema deoarece se poate interpreta ca vizeaza doar fapte savarsite in timpul programului de lucru.

- Plangerea prealabila a persoanei vatamate, ca modalitate de declansare a procesului penal, este total nepotrivita; in felul acesta, multe situatii care ar trebui investigate ar putea ramane in afara controlului justitiei. Daca autorul faptei este insusi conducatorul institutiei, ar trebui sa formuleze plangere impotriva propriei persoane. in plus, se deschide posibilitatea retragerii plangerii prealabile, cu consecintele de rigoare.
Plangerea prealabila poate fi introdusa doar in termen de trei luni de cand partea vatamata a cunoscut existenta faptei – spre exemplu, controalele Curtii de Conturi care vizeaza activitatea unei institutii din anul anterior nu mai pot determina formularea unei plangeri prealabile.
Aceste prevederi intra in sfera legii penale mai favorabile si se aplica inclusiv cauzelor in curs, astfel incat toate dosarele aflate pe rolul instantelor avand ca obiect infractiuni de abuz in serviciu vor fi conditionate de formularea plangerii prealabile de catre persoana vatamata. Daca o asemenea institutie va refuza formularea plangerii, se va dispune incetarea procesului penal.

2. In ceea ce priveste infractiunea de conflict de interese:
- Proiectul nu lamureste sintagma "raporturi comerciale", cum a decis Curtea Constitutionala, ci elimina cu totul societatile comerciale din textul de lege. Consecinta este aceea ca, un functionar va putea acorda nestingherit foloase societatilor comerciale fata de care acesta are sau a avut un interes.

Mai mult, Curtea Constitutionala remarcase doar lipsa de previzibilitate a dispozitiilor legale si nicidecum faptul ca nu s-ar justifica incriminarea acestor categorii de fapte.

Cititi mai multe aici.

 

de
Data aparitiei: 19 Ianuarie 2017
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "DNA: Punct de vedere proiecte modificare Cod Penal, Cod Procedura Penala si gratiere pedepse":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
Litigiile de munca: legislatie comentata si exemple practice

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "Litigiile de munca: legislatie comentata si exemple practice"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

ClubJuridic.ro - intrebarea zilei

InformaÅ£ie urgentÄâ

Intrebare: Cu foarte pu┼úin timp ├«nainte de redob├óndirea imobilului familiei noastre de la statul lipsit de titlul valabil asupra acestui bun, a fost amplasat─â pe fa┼úada imobilului ├«n discu┼úie conducta de gaze naturale. Cum E-ON Energie Rom├ónia comercializeaz─â gazul ├«n zona noastr─â prin aceast─â conduct─â i-am solicita s─â intre ├«n legalitate privitor la folosin┼úa imobilului nostru ├«n activitatea sa comercial─â. ├Än ├«nt├ómpinare p├ór├óta E-ON Energie Rom├ónia precizeaz─â c─â nu de┼úine ├«n proprietate conducta de gaze. Men┼úionez c─â societatea E-ON Distribu┼úie din zon─â care potrivit declara┼úiei verbale a conduc─âtorului local neag─â de asemenea de┼úinerea ├«n proprietate a conductelor, preciz├ónd c─â acestea sunt proprietatea ÔÇ×E-ONÔÇŁ, ÔÇ×simplu E-ONÔÇŁ. ├Äntrebarea mea ar fi: cine nu respect─â dreptul de proprietate garantat de Constitu┼úia Rom├óniei ┼či pactele ┼či tratatele interna┼úionale la care Rom├ónia este parte, respectiv, cine r─âspunde ├«n calitate de p├ór├ót ├«n cauza men┼úionat─â?

Raspuns: Formulati o cerere scrisa catre E-ON Energie, Distributie, etc, prin care solicitati sa vi se spuna ... [citeste tot raspunsul aici...]

Atentie, Juristi!
Litigiile de munca: legislatie comentata si exemple practice

Conflictele de munca pot fi solutionate!

Cititi intreaga legislatie cu privire la neintelegerile si conflictele de munca!

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Litigiile de munca: legislatie comentata si exemple practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016