Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

EXCLUSIV. Cinci urgente ale noului sef al Inspectiei judiciare


In prima zi de lucru in functia de inspector-sef al Inspectiei judiciare, Miorita Ban a detaliat pentru cititorii infocsm care sunt prioritatile mandatului cu care a fost investita, prin delegare, de conducerea Consiliului Superior al Magistraturii.

Fost judecator la Judecatoria sectorului 6 si la Tribunalul Bucuresti, Miorita Ban a intrat in randul inspectorilor judiciari in decembrie 2008. Din luna mai 2009 a ocupat postul e sef al serviciului pentru judecatori in cadrul institutiei pe care o conduce in prezent.

Masuri imediate pentru prioritizarea activitatii

infocsm: Preluati, incepand de astazi, conducerea unei institutii deosebit de importante atat pentru buna functionare a instantelor si parchetelor, cat si pentru indeplinirea recomandarilor Comisiei Europene din cadrul Mecanismului de Cooperare si Verificare. Care sunt prioritatile mandatului dumneavoastra in acest sens? Ce veti face pentru a impulsiona activitatea Inspectiei judiciare?

Miorita Ban: Avand in vedere ca perioada pentru care am fost delegata in functia de inspector sef e foarte scurta, in primul si in primul rand se impune luarea unor masuri imediate pentru prioritizarea activitatii Inspectiei Judiciare, lucru care, din pacate, a lipsit pana acum. Astfel, in perioada imediat urmatoare am in vedere instituirea unei serii de masuri organizatorice interne absolut necesare pentru eficientizarea Inspectiei Judiciare. Acestea sunt, in esenta:

    * un circuit adecvat al lucrarilor, de la inregistrare pana la finalizarea acestora;
    * o triere a memoriilor anterior repartizarii catre inspectori, in vederea degrevarii acestora de anumite sarcini de natura pur administrativa. Aceste sarcini vor fi transferate personalului auxiliar de care dispunem;
    * o regandire, sub aspect formal, a structurii lucrarilor intocmite de catre inspectori, in ideea ca aceasta structura sa fie nu numai flexibila si sa contina sinteze facute la obiect, cu masuri concrete propuse. Au fost multe critici pe marginea acestui subiect, unele din ele indreptatite;
    * publicarea Ghidului petitionarului, in care vor fi stabilite in mod clar conditiile de forma pe care trebuie sa le indeplineasca memoriile adresate Inspectiei Judiciare;
    * participarea activa, cu ajutorul colegilor inspectori, la elaborarea noului Regulament privind organizarea si functionarea Inspectiei Judiciare.

Desigur, toate aceste masuri vor fi implementate, avandu-se in vedere si dispozitiile noii legi, in masura in care aceasta va intra in vigoare in forma actuala, tocmai pentru a nu exista sincope in desfasurarea activitatii Inspectiei Judiciare.

Totodata, pe termen scurt, imi propun crearea unui cadru si realizarea efectiva a unui dialog real interinstitutional (intre Consiliul Superior al Magistraturii, Inalta Curte de Casatie si Justitie, Parchetul General, Ministerul Justitiei, conducerile administrative ale instantelor si unitatilor de parchet, reprezentanti ai societatii civile) in vederea stabilirii in acord a masurilor care vor fi luate, pentru atenuarea si in final inlaturarea vulnerabilitatilor din sistem, pornind chiar de la slabiciunile pe care le are Inspectia Judiciara in activitatea sa.

„O prioritate a mandatului meu o reprezinta efectuarea controlului privind eficienta manageriala la ICCJ”

O actiune de amploare este controlul dispus de CSM privind stadiului dosarelor vechi din instante, pentru a reduce si elimina chestiunea tergiversarii. Cum stati?

Miorita Ban: O prioritate majora pentru Inspectia Judiciara, ca alta componenta a prioritatilor mandatului meu, consta in indeplinirea recomandarilor Comisiei Europene care ne vizeaza in cadrul Mecanismului de Cooperare si Verificare. Astfel, una dintre cele mai importante preocupari o reprezinta finalizarea verificarilor privind dosarele de mare coruptie aflate pe rolul instantelor, din perspectiva managementului de caz, precum si a dosarelor mai vechi, in vederea identificarii motivelor de tergiversare a procedurilor judiciare. Urmeaza ca, in functie de vulnerabilitatile identificate, sa fie propuse masuri adecvate, de natura a preintampina sau inlatura, dupa caz, perpetuarea cauzelor care au generat asemenea intarzieri. De asemenea, in functie de constatarile concrete, urmeaza a se aprecia daca motivele care au determinat tergiversarea procedurilor judiciare sunt sau nu imputabile instantei si/sau judecatorului, urmand ca, atunci cand se justifica, sa fie declansate proceduri disciplinare.

Bineinteles ca efectuarea unor astfel de verificari isi propune reducerea numarului dosarelor mai vechi in sistem. Suntem cu totii constienti de faptul ca ritmul in care sunt judecate in prezent procesele este mult prea lent. Acest ritm trebuie accelerat, prin gasirea unor solutii atat pe termen scurt, cat si pe termen mediu si lung.

Nu in ultimul rand, deosebit de importante ca obiective imediate sunt realizarea si mentinerea unui dialog real, eficient si permanent al inspectorilor judiciari cu conducerile administrative ale instantelor. Trebuie sa constientizam si sa eliminam aceasta vulnerabilitate majora, cu efecte dramatice asupra imaginii si perceptiei publice asupra sistemului judiciar. Dialogul trebuie realizat, asa cum am subliniat anterior, si cu ceilalti factori de decizie, in vederea luarii masurilor, care sa aiba efectele scontate pe termen mediu si lung.

O alta prioritate a mandatului meu o reprezinta efectuarea controlului privind eficienta manageriala la Inalta Curte de Casatie si Justitie, control care a fost dispus de catre Sectia pentru Judecatori a CSM si care se va desfasura in perioada ianuarie – februarie a anului viitor.

„Latura disciplinara va fi intensificata”

Aveti in vedere o intensificare a activitatii Inspectiei legata de identificarea abaterilor disciplinare a magistratilor? V-ati gandit la completarea actualelor incompatibilitati in cazul magistratilor?

Miorita Ban: In mod evident, o componenta importanta in activitatea inspectiei judiciare o reprezinta latura disciplinara, care categoric va fi intensificata. In masura in care noua lege va intra in vigoare, lege care a extins sfera abaterilor disciplinare, va fi necesara crearea  unui cadru unitar de interpretare a elementelor constitutive ale fiecarei abateri in parte, atatla nivelul Inspectiei Judiciare, cat si la nivelul sectiilor in materie disciplinara ale Consiliului Superior al Magistraturii si ale Inaltei Curti de Casatie si Justitie.

„Noua lege va ingreuna activitatea Inspectiei judiciare”

Care e punctul dumneavoastra de vedere referitor la proiectul de lege privind raspunderea magistratilor si modificarea statutului Inspectiei judiciare? Ce credeti despre introducerea unor noi titulari ai actiunii disciplinare?

Miorita Ban: Legea privind raspunderea magistratilor si modificarea statutului Inspectiei judiciare cuprinde unele dispozitii care, cel putin din punct de vedere organizatoric, vor ingreuna activitatea Inspectiei Judiciare. Desigur, aceste aspecte pot fi reglate prin elaborarea Regulamentului privind organizarea si functionarea Inspectiei Judiciare. In ceea ce priveste introducerea unor noi titulari ai actiunii disciplinare, CSM si ICCJ au apreciat ca legea adoptata are prevederi ce aduc atingere independentei judecatorului, atat din perspectiva controlului asupra fondului hotararilor judecatoresti, cat si in ceea ce priveste reanalizarea unor hotarari definitive si irevocabile, precum si implicarea Executivului in declansarea actiunii disciplinare impotriva judecatorilor si procurorilor. Aceste prevederi incalca principiul independentei justitiei si principiul separatiei puterilor in stat, consacrate constitutional, dar si prevederile Legii fundamentale privind rolul Consiliului Superior al Magistraturii in ceea ce priveste cariera magistratilor. Va trebui sa asteptam decizia Curtii Constitutionale, care urmeaza sa se pronunte asupra sesizarii formulate in acest sens de Inalta Curte de Casatie si Justitie.

Aveti in vedere o schimbare a metodologiei de sesizare a Inspectiei?

Miorita Ban: Va fi elaborat un Regulament privind organizarea si functionarea Inspectiei Judiciare, care va cuprinde si dispozitii privind conditiile de forma pe care trebuie sa le cuprinda in mod obligatoriu memoriile adresate acestei institutii.

„Imi place sa cred ca mi-am pastrat calitatile care mi-au caracterizat activitatea de judecator”

Ce v-a determinat sa alegeti sa deveniti inspector judiciar? Cum vi s-a schimbat viata profesionala odata cu trecerea de la statutul de judecator  la cea de inspector?

Miorita Ban: Aceasta a fost una din intrebarile care mi-au fost adresate cu ocazia sustinerii interviului pentru functia de inspector. Atunci am fost extrem de sincera si am raspuns ca doresc ca, prin activitatea pe care urmeaza sa o desfasor in cadrul Inspectiei Judiciare, sa contribui la identificarea problemelor cu care sistemului judiciar si gasirea unor solutii pentru rezolvarea acestora.

Este adevarat ca statutul de inspector presupune exercitarea unui alt gen de atributii, insa imi place sa cred ca mi-am pastrat calitatile care mi-au caracterizat activitatea de judecator. Chiar daca, in esenta, un inspector desfasoara o activitate administrativ jurisdictionala, totusi instrumentele cu care opereaza sunt specifice magistratului, rationamentul este acelasi ca cel cu care se opereaza in cazul unei hotarari judecatoresti, motiv pentru care un inspector trebuie sa dovedeasca un echilibru necesar atunci cand intocmeste o lucrare specifica. Perceptia colegilor sper ca nu s-a schimbat in ceea ce ma priveste, intrucat am dat dovada de obiectivitate, echilibru si seriozitate.

De ce ati acceptati sa conduceti aceasta institutie?

Miorita Ban: Acceptarea delegarii mele in functia de inspector sef este o reala provocare, motivata de credinta mea ca, impreuna cu colegii mei, adevarati profesionisti, vom avea  forta necesara pentru  a impune un trend pozitiv pentru sistemul nostru juridic.

Ce prioritati aveti in coordonarea/intarirea echipei Inspectiei judiciare?

Miorita Ban: Numarul mic de inspectori cu care a functionat si functioneaza Inspectia Judiciaraeste de domeniul evidentei, iar aceasta imprejurare a fost, desigur un impediment major in functionarea acestei institutii la parametri maximi. Cu toate acestea, prin stabilirea unui plan de prioritizare a activitatii, care sa antameze oarecum si dispozitiile noii legi, am credinta ca eficienta Inspectiei Judiciare va creste in viitorul apropiat. In plus, asigurarea continuitatii in activitatea acestei institutii este o conditie pe care o apreciez  indispensabila pentru o buna functionare a institutiei.


Sursa: infocsm

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Votati articolul "EXCLUSIV. Cinci urgente ale noului sef al Inspectiei judiciare":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News

Poate sunteti interesat si de:

©2024 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

MODIFICARILE din Contractele Civile si Actele Comerciale se aplica deja!

Folositi NOILE Modele de Documente pentru 2024

Descarcati GRATUIT Raportul Special "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016