Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Executarea mandatului european de arestare - Predarea temporara sau luarea declaratiei persoanei solicitate

Executarea mandatului european de arestare - Predarea temporara sau luarea declaratiei persoanei solicitate

In Romania, legea nr. 302 din 28 iunie 2004 privind cooperarea judiciara internationala in materie penala, cu modificarile aduse prin Legea nr. 224/2006, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 103/2006 si Legea nr. 222/2008 reglementeaza prin art. 92 situatia  in care  autoritatea judiciara emitenta solicita predarea temporara a persoanei solicitate, doua   fiind  ipotezele vizate:
- la solicitarea autoritatii judiciare emitente, instanta acorda predarea temporara, aceasta efectuandu-se in conditiile si pe durata stabilite de comun acord intre autoritatea judiciara emitenta si cea de executare. In toate cazurile persoana urmarita va trebui sa se intoarca in Romania pentru a participa la desfasurarea procedurii de predare in baza mandatului european de arestare;
-  In cazul in care nu se acorda predarea temporara sau aceasta nu este solicitata, autoritatea judiciara de executare romana procedeaza la luarea unei declaratii persoanei solicitate, cu participarea persoanei desemnate de autoritatea judiciara emitenta, daca este cazul, in conformitate cu legea statului membru emitent (potrivit alin. 3 al art. 92 din Lege).

„Audierea persoanei solicitate se face potrivit prevederilor Codului de procedura penala roman si in conditiile stabilite potrivit intelegerii dintre autoritatile judiciare implicate. In toate cazurile se vor respecta drepturile procesuale ale persoanei urmarite. Cand  persoana solicitata consimte la predare, hotararea instantei prin care se ia act de consimtamantul acesteia are aceleasi efecte juridice cu hotararea de predare. Aceasta hotarare este  definitiva si executorie.

Instanta se pronunta prin hotarare cu privire la executarea unui mandat  european de arestre in cel mult 5 zile de la data la care a avut loc audierea persoanei solicitate. Daca informatiile comunicate de statul membru emitent sunt insuficiente pentru a permite luarea unei hotarari privind predarea, informatiile suplimentare necesare vor fi solicitate de urgenta si se va fixa un termen limita pentru primirea acestora”.

Procedura  predarii  persoanei solicitate

Decizia-cadru reglementeaza riguros procedura de  predare  a persoanei solicitate de  catre autoritatea  judiciara  a unui stat membru, emitenta  a unui mandat european de arestare, astfel:


„1. Autoritatea judiciara de executare decide, in termenele  si in conditiile stabilite in prezenta decizie-cadru, predarea persoanei.
2. In cazul in care autoritatea judiciara de executare considera ca informatiile comunicate  de statul membru emitent sunt insuficiente pentru a-i permite sa decida predarea, aceasta solicita furnizarea de urgenta a unor informatii suplimentare necesare, in special in legatura cu articolele 3–5  si 8, si poate stabili o data limita pentru primirea acestora, tinand cont de necesitatea de a respecta termenele stabilite la articolul 17.
3. Autoritatea  judiciara  emitenta  poate, in orice moment,  sa transmita toate informatiile suplimentare utile autoritatii judiciare de executare.”

In legislatia nationala,  predarea persoanei solicitate se realizeaza de catre Centrul de Cooperare Politieneasca Internationala din cadrul Ministerului Internelor si Reformei Administrative, cu sprijinul unitatii de politie pe raza careia se afla locul de detentie, in termen de 10 zile de la ramanerea definitiva a hotararii de predare. Daca, din motive independente de vointa unuia dintre statele emitente sau de executare, predarea nu se poate efectua in acest termen, autoritatile judiciare implicate vor intra imediat in contact pentru a fixa o noua data de predare. In acest caz, predarea va avea loc in termen de 10 zile de la noua data convenita (alin. 2  al  art. 96  din Lege).

Reglementarea  nationala, cat  priveste  termenele susmentionate, reprezinta  transpunerea prevederilor alin. 1-3 ale  art. 23  din Decizia-cadru :
 „ (1) Persoana cautata este predata in cel mai scurt timp, la o data convenita intre autoritatile implicate.
(2) Aceasta este predata in termen de cel mult 10 zile de la data deciziei finale privind executarea   mandatului   european de arestare.
(3) In cazul in care predarea  persoanei  cautate in termenul prevazut la alineatul (2) este impiedicata de un caz de forta majora in oricare dintre statele membre, autoritatea judiciara de executare si autoritatea judiciara emitenta iau imediat legatura una cu cealalta   si convin asupra unei noi date a predarii. In acest caz, predarea are loc in termen de zece zile de la noua data convenita. „

In mod exceptional, predarea poate fi amanata temporar, pentru motive umanitare serioase, cum ar fi existenta unor temeiuri suficiente pentru a se crede ca predarea va periclita, in mod evident, viata sau sanatatea persoanei solicitate. Executarea mandatului european de arestare va avea loc imediat ce aceste motive inceteaza sa existe. In acest sens, autoritatea judiciara executoare va informa de indata autoritatea judiciara emitenta si impreuna vor conveni o noua data de predare (transpunerea in reglementarea  nationala a  alin. 4  a art. 23  din Decizia-cadru).  In acest caz, predarea va avea loc in termen de 10 zile de la noua data astfel convenita (asa  cum prevede  teza  finala a  alin. 3  al art. 96  din Lege). In cazul in care sunt depasite termenele maxime pentru predare, fara ca persoana in cauza sa fie primita de catre statul emitent, se va proceda la punerea in libertate a persoanei urmarite (asa  cum obliga alin. 4  al art. 96  din Lege), fara ca acest fapt sa constituie un motiv de refuz al executarii unui viitor mandat european de arestare, bazat pe aceleasi fapte. De  altfel  si Decizia-cadru instituie  obligatia  punerii in libertate, potrivit  alin. 5  al art. 23, astfel: „ La expirarea  termenelor  prevazute la alineatele (2) – (4), in cazul in care persoana se mai afla in detentie, ea este pusa in libertate.”

Pentru  a  fi respectate  drepturile  procedurale  si respectiv  procesuale  al  persoanei private de  libertate, alin. 5 al art. 96  din Lege  instituie  obligatia ca , in toate cazurile, in momentul predarii, autoritatea judiciara de executare romana sa aduca la cunostinta autoritatii judiciare emitente durata privarii de libertate pe care a suferit-o persoana la care se refera mandatul european de arestare, cu scopul de a fi dedusa din pedeapsa sau din masura de siguranta care se va aplica.

Autor, Docan Vasile


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Data aparitiei: 10 Iulie 2009
Votati articolul "Executarea mandatului european de arestare - Predarea temporara sau luarea declaratiei persoanei solicitate":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News

Poate sunteti interesat si de:

©2024 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

MODIFICARILE din Contractele Civile si Actele Comerciale se aplica deja!

Folositi NOILE Modele de Documente pentru 2024

Descarcati GRATUIT Raportul Special "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016