Garantiile autonome sunt reglementate in art. 2321-2322 din noul Cod civil, si sunt scrisoarea de garantie si scrisoarea de confort.
Reprezinta angajamente unilaterale, care dau nastere la obligatii doar in sarcina celui ce si le asuma, adicã a emitentului.
Scrisoarea de garantie este angajamentul irevocabil si neconditionat prin care o persoana, denumita emitent, se obliga, la solicitarea unei persoane denumite ordonator, in considerarea unui raport obligational preexistent, dar independent de acesta, sa plateasca o suma de bani unei terte persoane, denumita beneficiar, in conformitate cu termenii angajamentului asumat.
Emitentul – de obicei o banca sau o societate de asigurari – are rolul de garant, de fideiusor, preluand obligatia de plata pentru situatia in care cel garantat nu si-a indeplinit obligatia contractuala. Emitentul trebuie sa se asigure ca sunt indeplinite cerintele pentru executare din scrisoare sau din cererea simpla, iar apoi are un drept de regres impotriva ordonatorului pentru a-i fi returnata suma platita.
Scrisoarea de confort este definita ca fiind acel angajament irevocabil si autonom prin care emitentul isi asuma o obligatie de a face sau de a nu face, in scopul sustinerii unei alte persoane, denumita debitor, in vederea executarii obligatiilor acesteia fata de un creditor al sau.
Spre deosebire de scrisoarea de garanþie care are ca obiect obligatia de a da o suma de bani, scrisoarea de confort are ca obiect o obligatie de a face sau de a nu face.
In toate cazurile, garantia este limitata la plata de daune interese – emitentul nu va fi obligat sa execute obligatia de a face sau a nu face, ci va fi obligat la plata unor daune interese catre beneficiar, la simpla cerere a beneficiarului.
Autor: Cons. Jur. Ana-Maria Borz
Sursa: Buletinul informativ "Recuperarea Debitelor"
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Va rog sa ma ajutati: Ce cod CORin afara de 541408-Dispecer pot utiliza pentru sef dispecerat, un angajat care coordoneaza departamentul dispecerat din cadrul societatii noastre.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: In ultima sedinta de management s-a hotarat stabilirea unei proceduri ce tine de controlul bagajelor/masinilor angajatilor la iesirea din unitate, pe care sa o integram ca parte din regulamentul intern al societatii. Intrebarea mea este: exista o baza legala care da dreptul angajatorului de a intocmi aceasta procedura, cum ar putea fi ea intocmita fara a fi considerata ca un abuz.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<