Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
Litigiile de munca: legislatie comentata si exemple practice

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "Litigiile de munca: legislatie comentata si exemple practice"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager

Guvernul a aprobat proiectul pentru actualizarea legislatiei privind cooperarea judiciara internationala in materie penala

Guvernul a aprobat, in sedinta de astazi, un proiect de lege care pune in acord actuala legislatie privind cooperarea judiciara internationala in materie penala cu doua noi directive europene, prima referitoare la dreptul de acces la avocat in cadrul procedurilor penale si celor ale mandatului european de arestare, iar a doua  - la ordinul european de ancheta in materie penala.

Este vorba despre preluarea art. 10 alin. (4), (5), (6) din Directiva 2013/48/UE a Parlamentului European si a Consiliului, din 22 octombrie 2013, privind dreptul de a avea acces la un avocat in cadrul procedurilor penale si al procedurilor privind mandatul european de arestare, precum si dreptul ca o persoana terta sa fie informata in urma privarii de libertate si dreptul de a comunica cu persoane terte si cu autoritati consulare in timpul privarii de libertate. Celalalt normativ european transpus in legislatia nationala este Directiva 2104/41/UE a Parlamentului European si a Consiliului, din 3 aprilie 2014, privind ordinul european de ancheta in materie penala.

Proiectul de lege aduce modificari sistemului actual de extradare si celui privind mandatul european de extradare, pentru securizarea suplimentara a teritoriului national prin instrumente de cooperare judiciara, mai ales pe fondul atentatelor din Europa in 2016 si a fenomenului migrationist al refugiatilor. De asemenea, s-a avut in vedere si obligatia Romaniei de a contribui la consolidarea spatiului de securitate la nivel european.

Cadrul legislativ propus va permite autoritatilor romane sa dea curs unor cereri de arestare provizorie, atunci cand executarea unor astfel de cereri se dovedeste necesara datorita nevoii de a lupta impotriva unor forme grave ale criminalitatii, inclusiv a terorismului. Autoritatile romane competente vor putea, astfel, coopera si lua decizii pentru contracararea unui potential risc la adresa securitatii nationale inclusiv in situatia lipsei reciprocitatii ori a lipsei de reactie a partenerului strain. Arestarea provizorie este o masura care se dispune in asteptarea unei cereri de extradare. in privinta extradarii propriu-zise a cetatenilor romani, a fost mentinuta conditia imperativa a reciprocitatii.

Din perspectiva mandatului european de arestare, persoanei solicitate in baza unui astfel de document i se acorda posibilitatea de a-si desemna un avocat in statul emitent al mandatului european de arestare, care sa asiste avocatul din statul membru de executare. Modificarile vizeaza situatia in care Romania este atat stat emitent al mandatului european de arestare, cat si stat de executare. Rolul avocatului din statul membru emitent este de a oferi asistenta avocatului din statul membru de executare, furnizandu-i informatii si consultanta pentru a permite persoanei cautate sa isi formuleze apararile, iar costurile acordarii acestei asistente juridice urmeaza sa fie suportate de persoana solicitata. Avocatii persoanei solicitate ar trebui sa fie in masura sa asigure, fara restrictie, aspectele fundamentale ale apararii persoanei respective, avand in vedere importanta deosebita acordata, la nivelul UE, respectarii drepturilor celor suspectati sau acuzati in cadrul procedurilor penale. Completarea legislatiei nationale sub acest aspect se impune ca o necesitate si din perspectiva evitarii, pe viitor, a unor eventuale decizii de refuz sau de amanare a executarii mandatelor europene de arestare emise de autoritatile romane.

In ceea ce priveste cooperarea intre statele membre ale UE sub aspectul recunoasterii reciproce in cazul hotararilor judecatoresti in materie penala care impun pedepse sau masuri privative de libertate, au fost modificate texte ale unor articole, astfel incat sa fie instituite mecanisme procedurale care sa garanteze ca persoanele condamnate, in procedura de transferare, vor beneficia de toate deducerile de pedeapsa acordate in statul emitent, pana la momentul transferarii efective in Romania. Tot aici, se introduce un articol care da autoritatilor romane posibilitatea de a examina conditiile in care statul de executare a recunoscut hotararea judecatoreasca de condamnare pronuntata in Romania.

Legat de echipele comune de ancheta in statele parti la Conventia din 19 iunie 1990 de punere in aplicare a Acordului Schengen privind eliminarea treptata a controalelor la frontierele comune, a fost introdus un alineat care permite ca, pentru constituirea acestor echipe in cazul infractiunilor date in competenta DIICOT sau a DNA, acordul sa se incheie de catre procurorii sefi ai acestora sau de catre procurorul desemnat de acestia.

Fata de ordinul european de ancheta care stabileste un regim nefragmentat, unic pentru obtinerea probelor, stabilit de Directiva 2104/41/UE, au fost introduse dispozitii speciale pentru unele tipuri de investigare care trebuie indicate in acest ordin, precum transferul temporar al persoanelor private de libertate, audierile prin videoconferinta, obtinerea de informatii referitoare la conturile sau tranzactiile bancare, livrarile supravegheate sau investigatiile sub acoperire, masurile de investigare care implica strangerea de probe in timp real, in mod continuu si intr-o anumita perioada de timp, investigatiile sub acoperire, interceptarea comunicatiilor. in acest caz, s-a urmarit punerea in acord a masurilor de ancheta cu dispozitiile Codului de procedura penala.

Exclusiv - beneficiati acum de Oferta Speciala de mai jos:
Ghidul Directorului SRL


Ghidul Directorului de SRL Maximizati eficienta activitatilor in firma dumneavoastra Spuneti adio situatiilor dificile sau conflictuale Alegeti performanta echilibrul si o cifra de afaceri care va incurajeaza eforturile Transformati afacerea dvs intr-un succes Acum e simplu cu Ghidul Directorului de S R L reusiti sa intampinati avalansa...

Oferta Speciala
valabila 48h

Nu in ultimul rand, se reglementeaza conduita autoritatilor romane in situatia in care o hotarare din statul emitent, in temeiul careia a fost impusa o sanctiune pecuniara, inceteaza sa mai fie executorie sau este retrasa.

Proiectul de lege adoptat astazi de guvern urmeaza sa fie trimis parlamentului spre dezbatere si aprobare.

de
Data aparitiei: 09 Iunie 2017
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Guvernul a aprobat proiectul pentru actualizarea legislatiei privind cooperarea judiciara internationala in materie penala":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
Litigiile de munca: legislatie comentata si exemple practice

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "Litigiile de munca: legislatie comentata si exemple practice"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

ClubJuridic.ro - intrebarea zilei

Revenire la masa succesorala

Intrebare: Va rog sa-mi raspundeti si mie la urmatoarea intrebare: Sotului meu i-a murit mama in 1986. Tatal s-a recasatorit in 1987 sau 1988 cu altcineva, insa in 1991 a decedat. S-a facut succesiunea si in masa suscesorala s-au trecut toate bunurile existente la acel moment, fara insa sa se fi realizat succesiunea dupa mama sotului meu. Intrebarea este: se mai poate reveni asupra actului de succesiune, pentru a corecta faptul ca in masa succesorala trebuia sa intre numai partea de mostenire dupa sotie a tatalui sotului meu si nu intreaga avere cum s-a intimplat? Multumesc

Raspuns: Art. 14 din Decretul nr. 40/1953: " Daca toti mostenitorii se prezinta, isi dovedesc calitatea s... [citeste tot raspunsul aici...]

Atentie, Juristi!
Litigiile de munca: legislatie comentata si exemple practice

Conflictele de munca pot fi solutionate!

Cititi intreaga legislatie cu privire la neintelegerile si conflictele de munca!

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Litigiile de munca: legislatie comentata si exemple practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016