Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
Litigiile de munca: legislatie comentata si exemple practice

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "Litigiile de munca: legislatie comentata si exemple practice"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager

Indemnizatia Avocatului Poporului, modificata. 26.000 lei/luna plus beneficii si sporuri

UPDATE (14.06.2018) Puterea a votat. Avocatul Poporului va incasa lunar o pensie speciala de 3400 Euro, inainte de varsta de pensionare, in plus fata de indemnizatia pe care o are deja.

Avocatul Poporului va beneficia de pensie calculata si stabilita in aceleasi conditii cu cea a judecatorilor Curtii Constitutionale, iar pensia va putea fi cumulata cu indemnizatia, a decis marti Comisia juridica a Camerei Deputatilor.

Membrii Comisiei au modificat, in acest sens, Legea de organizare si functionare a Avocatului Poporului, insa nu au finalizat raportul asupra acestui proiect.

“Avocatul Poporului, precum si persoanele care au exercitat functia de Avocat al Poporului indeplinind conditiile de numire prevazute pentru judecatori la Curtea Constitutionala la data pensionarii sau recalcularii pensiei anterior acordate beneficiaza de pensie calculata si stabilita in aceleasi conditii cu cea a judecatorilor Curtii Constitutionale. Pensia de serviciu poate fi cumulata cu indemnizatia pentru mandatul in curs de exercitare”, prevede textul adoptat.

Potrivit noii modificari, Victor Ciorbea va beneficia de o pensie speciala egala cu 80% din indemnizatia bruta aflata in plata a unui judecator al Curtii Constitutionale plus sporurile aferente. Adica Victor Ciorbea va avea o pensie de 26.072 lei brut/luna.

Un judecator constitutional are in prezent urmatoarele venituri lunare:

  • indemnizatie – 22.269 lei
  • Spor pentru risc si suprasolicitare neuropsihica -5.206 lei
  • Spor pentru pastrarea confidentialitatii – 1.041 lei
  • Spor pentru conditii de munca grele, vatamatoare sau periculoare – 3.124 lei
  • Indemnizatia lunara pentru titlul stiintific de doctor – 950 lei
  • TOTAL: 32.590 lei brut.

 

Victor Ciorbea a fost numit de PSD in functia de Avocat al Poporului in 2014. Legea prevede ca doar Avocatul Poporului poate ataca la Curtea Constitutionala o Ordonanta de Urgenta sau o lege aflata in vigoare. Victor Ciorbea a refuzat insa sa ceara control constitutional pe ordonantele controversate adoptate de Guvernele PSD, desi i s-a solicitat in mod insistent atat de Opozitia parlamentara, cat si de societatea civila.

Diurna legala in Romania si in strainatate
Diurna legala in Romania si in strainatate

Vezi detalii

Protectia Datelor cu Caracter Personal
Protectia Datelor cu Caracter Personal

Vezi detalii

Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor

Vezi detalii

Citeste si:

 

LEGE nr. 35 din 13 martie 1997 privind organizarea si functionarea institutiei Avocatul Poporului*) - Republicata

CAPITOLUL I: Dispozitii generale
Art. 1
(1)Institutia Avocatul Poporului are drept scop apararea drepturilor si libertatilor persoanelor fizice in raporturile acestora cu autoritatile publice.
(2)Institutia Avocatul Poporului este institutie nationala pentru promovarea si protectia drepturilor omului, in sensul stabilit prin Rezolutia Adunarii Generale a Organizatiei Natiunilor Unite (ONU) nr. 48/134 din 20 decembrie 1993, prin care au fost adoptate Principiile de la Paris.
(3)Sediul institutiei Avocatul Poporului este in municipiul Bucuresti.


Art. 2
(1)Institutia Avocatul Poporului este autoritate publica autonoma si independenta fata de orice alta autoritate publica, in conditiile legii.
(2)Institutia Avocatul Poporului, prin Domeniul privind prevenirea torturii si a altor pedepse ori tratamente cu cruzime, inumane sau degradante in locurile de detentie, denumit in continuare Domeniul privind prevenirea torturii in locurile de detentie, indeplineste atributiile specifice de Mecanism national de prevenire a torturii in locurile de detentie, in sensul Protocolului optional, adoptat la New York la 18 decembrie 2002, la Conventia impotriva torturii si a altor pedepse ori tratamente cu cruzime, inumane sau degradante, adoptata la New York la 10 decembrie 1984, ratificat prin Legea nr. 109/2009, denumit in continuare Protocol optional.
(3)In exercitarea atributiilor sale, Avocatul Poporului nu se substituie autoritatilor publice.
(4)Avocatul Poporului nu poate fi supus niciunui mandat imperativ sau reprezentativ. Nimeni nu il poate obliga pe Avocatul Poporului sa se supuna instructiunilor sau dispozitiilor sale.


Art. 3
(1)Activitatea Avocatului Poporului, a adjunctilor sai si a salariatilor care lucreaza sub autoritatea acestora are caracter public.
(2)La cererea persoanelor lezate in drepturile si libertatile lor sau datorita unor motive intemeiate, Avocatul Poporului poate decide asupra caracterului confidential al activitatii sale.


Art. 4
Autoritatile publice sunt obligate sa comunice sau, dupa caz, sa puna la dispozitia institutiei Avocatul Poporului, in conditiile legii, informatiile,documentele sau actele pe care le detin in legatura cu petitiile care au fostadresate institutiei Avocatul Poporului, precum si cele referitoare la sesizarile dinoficiu si la vizitele anuntate sau inopinate pe care aceasta le efectueaza pentru indeplinirea atributiilor specifice Mecanismului national de prevenire a torturii in locurile de detentie, acordandu-i sprijin pentru exercitarea atributiilor sale.

Art. 5
(1)Avocatul Poporului prezinta, in sedinta comuna a celor doua Camere ale Parlamentului, rapoarte, anual sau la cererea acestora. Rapoartele trebuie sa cuprinda informatii cu privire la activitatea institutiei Avocatul Poporului. Ele pot
contine recomandari privind modificarea legislatiei sau masuri de alta natura pentru ocrotirea drepturilor si libertatilor persoanelor fizice.
(2)Raportul anual vizeaza activitatea institutiei pe un an calendaristic si se inainteaza Parlamentului pana la data de 1 februarie a anului urmator, in vederea dezbaterii acestuia in sedinta comuna a celor doua Camere. Raportul anual se da publicitatii.


CAPITOLUL II: Mandatul Avocatului Poporului
Art. 6
(1)Avocatul Poporului este numit pe o durata de 5 ani de Camera Deputatilor si de Senat, in sedinta comuna. Mandatul Avocatului Poporului poate fi reinnoit o singura data.
(2)Poate fi numit Avocat al Poporului orice cetatean roman care indeplineste conditiile de numire prevazute pentru judecatori la Curtea Constitutionala.

Art. 7
(1)Propunerile de candidati se fac de catre birourile permanente ale Camerei Deputatilor si Senatului, la recomandarea grupurilor parlamentare din cele doua Camere ale Parlamentului.
(2)Candidatii vor fi audiati de comisiile juridice din Camera Deputatilor si Senat. In vederea audierii, fiecare candidat va depune actele din care rezulta indeplinirea conditiilor prevazute de Constitutie si de prezenta lege pentru a fi numit Avocat al Poporului. Candidatii vor fi prezenti la dezbateri.
(3)Este numit ca Avocat al Poporului candidatul care a intrunit cel mai mare numar de voturi ale deputatilor si senatorilor prezenti.

Art. 8
(1)Mandatul de Avocat al Poporului se exercita de la data depunerii, in fata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, a urmatorului juramant: "Jur sa respect Constitutia si legile tarii si sa apar drepturile si libertatile cetatenilor, indeplinindu-mi cu buna-credinta si impartialitate atributiile de Avocat al Poporului. Asa sa-mi ajute Dumnezeu!"
(2)Juramantul poate fi depus si fara formula religioasa.
(3)Refuzul depunerii juramantului impiedica intrarea in functie a Avocatului Poporului si deschide procedura pentru numirea in functie a altei persoane.
(4)Mandatul Avocatului Poporului dureaza pana la depunerea juramantului de catre noul Avocat al Poporului.


Art. 9
(1)Mandatul Avocatului Poporului inceteaza inainte de termen in caz de demisie, revocare din functie, incompatibilitate cu alte functii publice sau private, imposibilitate de a-si indeplini atributiile mai mult de 90 de zile, constatata prin examen medical de specialitate, ori in caz de deces.
(2)Revocarea din functie a Avocatului Poporului, ca urmare a incalcarii Constitutiei si a legilor, se face de Camera Deputatilor si de Senat, in sedinta comuna, cu votul majoritatii deputatilor si senatorilor prezenti, la propunerea birourilor permanente ale celor doua Camere ale Parlamentului, pe baza raportului comun al comisiilor juridice ale celor doua Camere ale Parlamentului.
(3)Demisia, incompatibilitatea, imposibilitatea de indeplinire a functiei sau decesul se constata de catre birourile permanente ale celor doua Camere ale Parlamentului, in cel mult 10 zile de la aparitia cauzei care determina incetarea mandatului Avocatului Poporului.
(4)Avocatul Poporului, indeplinind conditiile de numire prevazute pentru judecatori la Curtea Constitutionala, la data pensionarii sau recalcularii pensiei anterior stabilite, beneficiaza de pensie calculata similar cu cea a judecatorilor Curtii Constitutionale.
(5)Perioada de indeplinire a functiei de Avocat al Poporului constituie vechime in magistratura si vechime in specialitate juridica. 

CAPITOLUL III: Adjunctii Avocatului Poporului
Art. 10
(1)Avocatul Poporului este asistat de adjuncti, specializati pe urmatoarele domenii de activitate:
a)drepturile omului, egalitate de sanse intre barbati si femei, culte religioase si minoritati nationale;
b)drepturile familiei, tinerilor, pensionarilor, persoanelor cu handicap;
c)apararea, protectia si promovarea drepturilor copilului;
d)armata, justitie, politie, penitenciare;
e)proprietate, munca, protectie sociala, impozite si taxe;
f)prevenirea torturii si a altor pedepse ori tratamente cu cruzime, inumane sau
degradante in locurile de detentie, prin Mecanismul National de Prevenire.
(2)Adjunctii Avocatului Poporului indeplinesc atat atributiile ce le revin potrivit domeniului de specializare, cat si orice alte atributii care le sunt incredintate de
Avocatul Poporului.
(3)Adjunctii Avocatului Poporului indeplinesc, in ordinea stabilita de Avocatul Poporului, atributiile acestuia in caz de imposibilitate temporara a exercitarii functiei.

 

Citeste si:

 

Art. 11
(1)Adjunctii Avocatului Poporului sunt numiti pe o durata de 5 ani de catre birourile permanente ale Camerei Deputatilor si Senatului, la propunerea Avocatului Poporului, cu avizul comisiilor juridice ale celor doua Camere ale Parlamentului.
(2)Conditiile cumulative pentru numirea in functia de adjunct al Avocatului Poporului sunt urmatoarele:
a)sa fie absolvent cu studii superioare de stiinte juridice, stiinte administrative, stiinte politice, stiinte economice sau stiinte umaniste;
b)sa aiba o vechime de cel putin 8 ani in specialitatea studiilor absolvite prevazute la lit. a) sau sa fi exercitat timp de un mandat functia de deputat sau
de senator;
c)sa aiba capacitate deplina de exercitiu si o buna reputatie morala;
d)sa aiba o stare de sanatate corespunzatoare;
e)sa nu aiba antecedente penale;
f)sa nu aiba apartenenta politica.
(3)Functia de adjunct al Avocatului Poporului este asimilata functiei de secretar de stat.
(4)Mandatul adjunctilor Avocatului Poporului se exercita de la data depunerii, in fata Avocatului Poporului si a cate unui membru al birourilor permanente ale Camerei Deputatilor si Senatului, imputernicit pentru aceasta, a urmatorului
juramant: "Jur sa respect Constitutia si legile tarii si sa apar drepturile si libertatile cetatenilor, indeplinindu-mi cu buna-credinta si impartialitate atributiile de adjunct al Avocatului Poporului. Asa sa-mi ajute Dumnezeu!"
(5)Juramantul poate fi depus si fara formula religioasa.
(6)Refuzul depunerii juramantului impiedica intrarea in functie a adjunctului Avocatului Poporului si deschide procedura pentru numirea in functie a altei persoane.                                                                                                      (7)Mandatul dureaza pana la depunerea juramantului de catre noii adjuncti ai Avocatului Poporului si poate fi reinnoit o singura data.
(8)Perioada de indeplinire a functiei de adjunct al Avocatului Poporului de catre absolventi ai facultatilor cu profil juridic constituie vechime in magistratura. Perioada de indeplinire a functiei de adjunct al Avocatului Poporului de catre  absolventi ai facultatilor cu alt profil decat cel juridic constituie vechime in specialitatea studiilor absolvite.
(9)Demisia, incompatibilitatea, imposibilitatea indeplinirii functiei sau decesul se constata de catre Avocatul Poporului si se comunica birourilor permanente ale Camerei Deputatilor si Senatului, in cel mult 30 de zile de la aparitia cauzei care determina incetarea mandatului adjunctului. Pana la numirea unui nou adjunct, atributiile sale vor fi delegate, prin ordin al Avocatului Poporului, unei persoane din cadrul personalului de specialitate.
(10)Numirea adjunctilor Avocatului Poporului se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

Art. 12
Adjunctii Avocatului Poporului indeplinesc urmatoarele atributii:
a)coordoneaza activitatea din domeniul lor de activitate;
b)informeaza Avocatul Poporului cu privire la activitatea din domeniul lor de
activitate;
c)repartizeaza petitiile in cadrul domeniilor lor de activitate;
d)avizeaza rapoartele, recomandarile, precum si orice alte acte supuse aprobarii Avocatului Poporului;
e)indeplinesc, in ordinea stabilita de Avocatul Poporului, atributiile acestuia in caz de imposibilitate temporara a exercitarii functiei;
f)indeplinesc orice alte atributii stabilite de Avocatul Poporului, in limitele legii.

Art. 13
(1)Domeniul privind apararea, protectia si promovarea drepturilor copilului este coordonat de un adjunct al Avocatului Poporului, denumit in continuare Avocatul Copilului.
(2)Avocatul Copilului, sub coordonarea Avocatului Poporului, actioneaza in scopul promovarii si protejarii drepturilor copiilor in varsta de pana la 18 ani, sustine si incurajeaza respectarea si promovarea drepturilor copiilor, in conditiile
prezentei legi, respectiv ale Legii nr. 272/2004 privind protectia si promovarea drepturilor copilului, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

Art. 14
In indeplinirea mandatului specific domeniului protectiei si promovarii drepturilor
copilului, Avocatul Copilului indeplineste urmatoarele atributii:
a)solutioneaza sesizarile individuale facute de copii sau de reprezentanti ai
acestora in legatura cu actiunile institutiilor publice din domeniul sanatatii,
educatiei, protectiei speciale a copilului, din domeniul aplicarii masurilor privative
si neprivative de libertate prevazute de Legea nr. 286/2009 privind Codul
penal, cu modificarile si completarile ulterioare, privind raspunderea penala a
minorilor, precum si ale oricaror institutii a caror activitate este incidenta
domeniului protectiei si promovarii drepturilor copilului;
b)solutioneaza orice sesizare in legatura cu incalcarea unuia sau mai multor
drepturi ale copilului;
c)promoveaza drepturile copilului in randul copiilor si adultilor;
d)colaboreaza cu structurile formale ale copiilor si, in masura in care considera
necesar, sesizeaza autoritatile competente;
e)formuleaza propuneri de masuri menite sa incurajeze participarea copiilor la
luarea deciziilor care ii privesc;
f)elaboreaza studii cu privire la exercitarea si respectarea drepturilor copilului si
recomanda, daca este cazul, masuri pentru respectarea drepturilor copilului la
nivel de politici publice si la nivel legislativ, inclusiv prin intocmirea de rapoarte
speciale; 
g)efectueaza vizite inopinate de control, din oficiu sau la cerere, impreuna cu
reprezentantii Mecanismului National de Prevenire a torturii in locurile de
detentie, la centrele educative sau de detentie in care minorii executa masurile
privative de libertate prevazute de Legea nr. 286/2009, cu modificarile si
completarile ulterioare, in domeniul raspunderii penale a minorilor, la persoanele
insarcinate cu supravegherea si indrumarea minorilor aflati in executarea
masurilor neprivative de libertate prevazute de Legea nr. 286/2009, cu
modificarile si completarile ulterioare, in domeniul raspunderii penale a
minorilor, la centrele de plasament, locuintele de tip familial, asistenta maternala
si plasament familial in care minorul este plasat ca masura de protectie speciala
prevazuta de Legea nr. 272/2004, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, la familia extinsa, precum si la spitalele de pediatrie;
h)sesizeaza de indata, din oficiu sau la cerere, organele de urmarire penala
atunci cand constata existenta unor indicii privind savarsirea unor fapte
prevazute de legea penala impotriva copiilor.


CAPITOLUL IV: Atributiile Avocatului Poporului
Art. 15
(1)Avocatul Poporului are urmatoarele atributii:
a)coordoneaza activitatea institutiei Avocatul Poporului;
b)coordoneaza activitatea de prevenire a torturii in locurile de detentie,
desfasurata prin Domeniul privind prevenirea torturii in locurile de detentie;
c)aproba rapoartele de vizita intocmite in cadrul activitatii de prevenire a
torturii;
d)aproba recomandarile care insotesc rapoartele de vizita intocmite in cazurile in
care, in urma vizitelor efectuate, sunt sesizate neregularitati;
e)decide asupra petitiilor formulate de persoanele fizice lezate prin incalcarea
drepturilor sau libertatilor acestora de catre autoritatile administratiei publice;
f)verifica activitatea de rezolvare legala a petitiilor primite si solicita autoritatilor
sau functionarilor administratiei publice in cauza incetarea incalcarii drepturilor si
libertatilor persoanelor fizice, repunerea in drepturi a petitionarului si repararea
prejudiciilor;
g)formuleaza puncte de vedere, la cererea Curtii Constitutionale;
h)poate sesiza Curtea Constitutionala cu privire la neconstitutionalitatea legilor,
inainte de promulgarea acestora;
i)poate sesiza direct Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate
a legilor si ordonantelor;
j)reprezinta institutia Avocatul Poporului in fata Camerei Deputatilor, a Senatului
si a celorlalte autoritati publice, precum si in relatiile cu persoanele fizice sau
juridice;
k)angajeaza salariatii institutiei Avocatul Poporului si exercita dreptul de
autoritate disciplinara asupra acestora;
l)exercita functia de ordonator principal de credite, atributie pe care o poate
delega cu respectarea prevederilor legale privind finantele publice;
m)poate sesiza instanta de contencios administrativ, in conditiile legii
contenciosului administrativ;
n)poate formula cereri de chemare in judecata ori plangeri penale si poate
reprezenta in fata instantei de judecata minorul, atunci cand acesta a fost
victima a violentei fizice sau psihice din partea parintilor, tutorelui sau
reprezentantului legal, a abuzului, violentei si exploatarii sexuale, a exploatarii
prin munca, a traficului de fiinte umane, a neglijarii si exploatarii, precum si a
oricarei forme de violenta asupra copilului, prevazute si sanctionate de legislatia
interna si internationala la care Romania este parte; 
o)indeplineste alte atributii prevazute de lege.
(2)Avocatul Poporului asigura apararea, protectia si promovarea drepturilor
copilului prin mijloace specifice prevazute de prezenta lege prin Domeniul privind
apararea, protectia si promovarea drepturilor copilului sau, dupa caz, prin
Mecanismul National de Prevenire.
(3)Avocatul Poporului poate delega exercitarea acestor atributii adjunctilor sai
sau unor persoane cu functii de conducere din cadrul institutiei.
Art. 16
(1)Institutia Avocatul Poporului isi exercita atributiile din oficiu sau la cererea
persoanelor fizice, a societatilor reglementate de Legea societatilor nr.
31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, a asociatiilor
sau a altor persoane juridice, precum si inopinat, prin efectuarea vizitelor in
locurile de detentie, potrivit legii.
(2)Petitiile pot fi adresate de persoanele prevazute la alin. (1), fara deosebire de
cetatenie, varsta, sex, apartenenta politica sau convingeri religioase.
Art. 17
(1)Petitiile adresate institutiei Avocatul Poporului trebuie sa se faca in scris si sa
indice numele si domiciliul persoanei fizice lezate in drepturile si libertatile
acesteia, drepturile si libertatile incalcate, precum si autoritatea administrativa
ori functionarul public in cauza. Petitionarul trebuie sa dovedeasca intarzierea
sau refuzul administratiei publice de a solutiona legal petitia.
(2)Nu pot fi luate in considerare petitiile anonime, iar petitiile indreptate
impotriva incalcarii drepturilor si libertatilor persoanelor fizice prin acte sau fapte
ale autoritatii administratiei publice se adreseaza institutiei Avocatul Poporului
nu mai tarziu de un an de la data la care aceste incalcari s-au produs ori de la
data la care persoana in cauza a luat cunostinta de ele.
(3)Cetatenii apartinand minoritatilor nationale, cu domiciliul sau resedinta in
unitati administrativ-teritoriale in care au o pondere de peste 20% din numarul
locuitorilor, pot prezenta petitii in limba materna si primesc raspuns in limba
romana si in limba materna.
(4)Avocatul Poporului poate respinge motivat petitiile vadit nefondate sau poate
cere date suplimentare pentru analiza si solutionarea petitiilor.
(5)Nu fac obiectul activitatii institutiei Avocatul Poporului si vor fi respinse fara
motivare petitiile privind actele emise de Camera Deputatilor, de Senat sau de
Parlament, actele si faptele deputatilor si senatorilor, ale Presedintelui Romaniei,
ale Curtii Constitutionale, ale presedintelui Consiliului Legislativ, ale autoritatii
judecatoresti, precum si ale Guvernului, cu exceptia legilor si ordonantelor.
Art. 18
Petitiile adresate institutiei Avocatul Poporului sunt scutite de taxa de timbru.
Art. 19
(1)Conducerea penitenciarelor, a centrelor de reeducare pentru minori, a
spitalelor penitenciare, precum si Ministerul Public si organele de politie sunt
obligate sa permita, fara nicio restrictie, persoanelor care executa pedeapsa
inchisorii sau, dupa caz, se afla arestate ori retinute, precum si minorilor aflati in
centrele de reeducare sa se adreseze, in orice mod, institutiei Avocatul Poporului
cu privire la lezarea drepturilor si libertatilor lor, cu exceptia restrangerilor
legale.
(2)Aceeasi obligatie revine si comandantilor unitatilor militare, in privinta
persoanelor care indeplinesc indatoriri militare, cu privire la lezarea drepturilor si
libertatilor lor, cu exceptia restrangerilor legale. 

Art. 20
(1)Conducerea locurilor de detentie prevazute la art. 34 este obligata sa
permita, fara nicio restrictie, persoanelor care sunt private de libertate, in baza
unei decizii a unei autoritati, sa se adreseze, in orice mod, institutiei Avocatul
Poporului cu privire la lezarea drepturilor si libertatilor lor, cu exceptia
restrangerilor legale.
(2)In scopul indeplinirii atributiilor ce revin institutiei Avocatul Poporului,
administratia locurilor de detentie prevazute la art. 34 este obligata sa asigure
accesul Avocatului Poporului, adjunctului de la Domeniul privind prevenirea
torturii in locurile de detentie, precum si al reprezentantilor institutiei, fara nicio
restrictie, in toate locurile de detentie supuse monitorizarii, pentru efectuarea
vizitelor, anuntate sau inopinate, precum si a anchetelor dispuse in vederea
solutionarii petitiilor primite.
(3)Petitiile cu privire la actele de tortura, tratamentele cu cruzime, inumane sau
degradante in locurile de detentie se solutioneaza, in functie de problematica
sesizata, de catre Domeniul privind prevenirea torturii in locurile de detentie in
colaborare cu celelalte structuri ale institutiei Avocatul Poporului.
(4)Prevederile prezentei legi sunt puse la dispozitia persoanelor private de
libertate, in limba romana sau in limba pe care o inteleg, imediat dupa primirea
in locurile de detentie.
Art. 21
In cazul in care institutia Avocatul Poporului constata ca solutionarea petitiei cu
care a fost sesizata este de competenta autoritatii judecatoresti, se poate
adresa, dupa caz, ministrului justitiei, Consiliului Superior al Magistraturii,
Ministerului Public sau presedintelui instantei de judecata, care este obligat sa
comunice masurile luate.
Art. 22
In cazul sesizarii privind exceptia de neconstitutionalitate a legilor si
ordonantelor care se refera la drepturile si libertatile persoanelor fizice, Curtea
Constitutionala va solicita si punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Art. 23
(1)Avocatul Poporului si adjunctii acestuia au acces, in conditiile legii, la
informatiile clasificate detinute de autoritatile publice, in masura in care le
considera necesare pentru solutionarea petitiilor care le-au fost adresate,
precum si a sesizarilor din oficiu si vizitelor anuntate sau inopinate pe care le
efectueaza pentru indeplinirea atributiilor specifice Mecanismului national de
prevenire a torturii in locurile de detentie.
(2)Avocatul Poporului are obligatia de a nu divulga sau de a nu face publice
informatiile sau documentele secrete la care a avut acces. Aceasta obligatie se
mentine si dupa incetarea activitatii sale ca Avocat al Poporului si se extinde
asupra adjunctilor sai, precum si asupra personalului aflat in serviciile sale, sub
sanctiunea prevazuta de legea penala.
Art. 24
(1)In exercitarea atributiilor sale, Avocatul Poporului emite recomandari.
(2)Prin recomandarile emise, Avocatul Poporului sesizeaza autoritatile
administratiei publice asupra ilegalitatii actelor sau faptelor administrative. Sunt
asimilate actelor administrative tacerea organelor administratiei publice si
emiterea tardiva a actelor.
(3)Recomandarile Avocatului Poporului in Domeniul privind prevenirea torturii in
locurile de detentie emise in cazul constatarii unor neregularitati au ca scop
inlaturarea acestora, imbunatatirea tratamentului si a conditiilor de detentie ale 

persoanelor private de libertate, prevenirea torturii si a pedepselor ori
tratamentelor inumane sau degradante.
Art. 25
(1)Avocatul Poporului, adjunctii acestuia, precum si personalul de specialitate al
institutiei Avocatul Poporului au dreptul sa faca anchete proprii, sa ceara
autoritatilor administratiei publice orice informatii sau documente necesare
anchetei, sa audieze si sa ia declaratii de la conducatorii autoritatilor
administratiei publice si de la orice functionar care poate da informatiile necesare
solutionarii petitiei, in conditiile prezentei legi.
(2)Dispozitiile alin. (1) se aplica autoritatilor administratiei publice, institutiilor
publice, precum si oricaror servicii publice aflate sub autoritatea autoritatilor
administratiei publice.
Art. 26
(1)In cazul in care, in urma examinarii petitiilor primite, se constata ca petitia
persoanei fizice lezate este intemeiata, institutia Avocatul Poporului se va adresa
in scris autoritatii administratiei publice care a incalcat drepturile persoanei fizice
si va cere sa reformeze sau sa revoce actul administrativ si sa repare prejudiciile
produse, precum si sa repuna persoana fizica lezata in situatia anterioara.
(2)Autoritatile publice in cauza vor lua de indata masurile necesare pentru
inlaturarea ilegalitatilor constatate, repararea prejudiciilor si inlaturarea cauzelor
care au generat sau au favorizat incalcarea drepturilor persoanei lezate si vor
informa despre aceasta institutia Avocatul Poporului.
Art. 27
(1)In cazul in care autoritatea administratiei publice sau functionarul public nu
inlatura, in termen de 30 de zile de la data sesizarii, ilegalitatile comise,
institutia Avocatul Poporului se adreseaza autoritatilor administratiei publice
ierarhic superioare, care sunt datoare sa ii comunice, in termen de cel mult 45
de zile, masurile luate.
(2)Daca autoritatea publica sau functionarul public apartine administratiei
publice locale, institutia Avocatul Poporului se adreseaza prefectului. De la data
depunerii sesizarii la prefectul judetului curge un nou termen de 45 de zile.
Art. 28
(1)Avocatul Poporului este indreptatit sa sesizeze Guvernul cu privire la orice act
sau fapt administrativ ilegal al administratiei publice centrale si al prefectilor.
(2)Neadoptarea de catre Guvern, in termen de cel mult 20 de zile, a masurilor
privitoare la ilegalitatea actelor sau faptelor administrative semnalate de
Avocatul Poporului se comunica Parlamentului.
Art. 29
(1)Institutia Avocatul Poporului va aduce la cunostinta persoanei care i-a
adresat petitia modul de solutionare. Acesta poate fi facut public de catre
Avocatul Poporului prin mijloace de informare in masa, cu consimtamantul
persoanei sau al persoanelor interesate si cu respectarea prevederilor art. 23
privind informatiile si documentele secrete.
(2)Daca Avocatul Poporului constata, cu prilejul cercetarilor intreprinse, lacune
in legislatie sau cazuri grave de coruptie ori de nerespectare a legilor tarii, va
prezenta un raport, continand cele constatate, presedintilor celor doua Camere
ale Parlamentului sau, dupa caz, prim-ministrului.
Art. 30
Avocatul Poporului poate fi consultat de initiatorii proiectelor de legi si
ordonante, care, prin continutul reglementarilor, privesc drepturile si libertatile
cetatenilor, prevazute de Constitutia Romaniei, de pactele si celelalte tratate 
9
internationale privitoare la drepturile fundamentale ale omului, la care Romania
este parte.
Art. 31
Prevederile prezentei legi se aplica si actelor administrative ale regiilor
autonome.
Art. 32
(1)Institutia Avocatul Poporului va organiza birouri teritoriale, in vederea
realizarii atributiilor ce ii revin, potrivit prezentei legi, conform anexei care face
parte integranta din prezenta lege. Presedintii consiliilor judetene si primarii vor
asigura spatiile necesare pentru functionarea birourilor teritoriale.
(2)Birourile teritoriale ale institutiei Avocatul Poporului care isi au sediul sau isi
desfasoara activitatile de audienta in unitatile administrativ-teritoriale in care
cetateni apartinand minoritatilor nationale au pondere de peste 20% din
numarul locuitorilor asigura si folosirea limbii minoritatilor nationale respective,
in scris si oral, in relatiile cu petitionarii.
(3)In situatii motivate, Avocatul Poporului va putea stabili sediul biroului
teritorial si in alt oras decat orasul resedinta de judet, din raza de competenta a
curtii de apel.


CAPITOLUL V: Activitatea in Domeniul privind prevenirea torturii in locurile de detentie
SECTIUNEA 1: Dispozitii generale


Art. 33
(1)Institutia Avocatul Poporului este singura structura nationala desemnata sa
exercite atributiile prevazute de Protocolul optional, adoptat la New York la 18
decembrie 2002, la Conventia impotriva torturii si a altor pedepse ori
tratamente cu cruzime, inumane sau degradante, adoptata la New York la
10 decembrie 1984, ratificat prin Legea nr. 109/2009.
(2)In sensul prezentei legi, prin Subcomitetul de prevenire se intelege
Subcomitetul de prevenire a torturii si a pedepselor ori tratamentelor inumane
sau degradante, infiintat prin Protocolul optional.
Art. 34
(1)In intelesul prezentei legi, prin loc de detentie se intelege orice loc in care
persoanele sunt private de libertate in baza unei decizii a unei autoritati, la
cererea acesteia sau cu acordul expres ori tacit al acesteia.
(2)Privare de libertate inseamna orice forma de detentie sau inchisoare ori
plasarea unei persoane intr-un loc public sau privat de retinere pe care nu il
poate parasi dupa voia sa, prin decizia oricarei autoritati judiciare, administrative
sau de alta natura.
(3)In sensul prezentei legi, sunt locuri de detentie sau, dupa caz, locuri in care
institutia Avocatul Poporului isi exercita atributiile privind prevenirea torturii
urmatoarele:
a)penitenciarele, inclusiv penitenciarele-spital;
b)centrele educative, centrele de detentie;
c)centrele de retinere si arestare preventiva;
d)serviciile de tip rezidential pentru minorii care au savarsit fapte penale si nu
raspund penal;
e)spitalele de psihiatrie si pentru masuri de siguranta, spitalele de psihiatrie;
f)centrele de tranzit;
g)centrele de cazare a strainilor luati in custodie publica, aflate in subordinea si
administrarea Inspectoratului General pentru Imigrari; 
10
h)centrele speciale de primire si cazare a solicitantilor de azil aflate in
subordinea Inspectoratului General pentru Imigrari, avand regimul juridic al
zonei de tranzit;
i)centrele in care se acorda servicii de asistenta pentru consumatorii de droguri,
in regim inchis;
j)orice alt loc care indeplineste conditiile prevazute la alin. (1) sau face parte din
sistemul de sanatate sau sistemul de asistenta sociala.


SECTIUNEA 2: Atributiile Domeniului privind prevenirea torturii in locurile de detentie
Art. 35
Domeniul privind prevenirea torturii in locurile de detentie monitorizeaza in mod
regulat tratamentul aplicat persoanelor aflate in locuri de detentie in vederea
consolidarii protectiei acestora impotriva torturii si a pedepselor si tratamentelor
inumane sau degradante si a exercitarii fara discriminare a drepturilor si
libertatilor fundamentale ale acestora, prin:
a)vizitarea, anuntata sau inopinata, a locurilor de detentie in scopul verificarii
conditiilor de detentie si a tratamentului aplicat persoanelor private de libertate;
b)formularea de recomandari conducerilor locurilor de detentie vizitate in urma
vizitelor efectuate;
c)formularea de propuneri de modificare si completare privind legislatia in
domeniu sau observatii privind initiativele legislative existente in domeniu, in
conditiile art. 30;
d)intocmirea proiectului partii componente referitoare la prevenirea torturii a
raportului anual de activitate al Avocatului Poporului;
e)formularea de propuneri si observatii privind elaborarea, modificarea si
completarea de strategii si politici publice in domeniul prevenirii torturii si a
pedepselor sau tratamentelor inumane sau degradante, in conditiile legii;
f)mentinerea legaturii cu Subcomitetul de prevenire;
g)analizarea, implementarea, monitorizarea si evaluarea, sub conducerea
Avocatului Poporului, a programelor internationale de asistenta tehnica si
financiara pentru realizarea scopului Domeniului privind prevenirea torturii in
locurile de detentie;
h)coordonarea organizarii campaniilor de informare, de educare si instruire in
scopul prevenirii torturii si a pedepselor sau tratamentelor aplicate cu cruzime,
inumane sau degradante;
i)indeplineste orice alte atributii stabilite de Avocatul Poporului, in limitele legii.

SECTIUNEA 3: Organizarea activitatii de prevenire a torturii si tratamentelor cu cruzime, inumane si degradante in cadrul locurilor de detentie
Art. 36
(1)Domeniul privind prevenirea torturii in locurile de detentie este organizat in
structura centrala si structura teritoriala.
(2)Structura centrala cuprinde si Centrul zonal Bucuresti. Structura teritoriala
este constituita din 3 centre zonale.
(3)Avocatul Poporului stabileste prin ordin locurile in care sunt amplasate
centrele zonale si judetele care intra in aria de competenta a acestora, precum si
criteriile de selectare a personalului din cadrul Domeniului privind prevenirea
torturii in locurile de detentie.
(4)La desfasurarea activitatii de prevenire a torturii vor participa reprezentanti
ai organizatiilor neguvernamentale active in domeniul protectiei drepturilor
omului, selectate pe baza activitatii, de catre Avocatul Poporului. 

Art. 37
(1)Pentru desfasurarea activitatilor Domeniului privind prevenirea torturii in
locurile de detentie, la nivelul structurii centrale, sunt cooptati si colaboratori
externi de alte specialitati decat cei angajati permanent, in baza unor contracte
de prestari de servicii. Colaboratorii externi sunt selectati de catre Avocatul
Poporului, pe baza propunerilor primite de la Colegiul Medicilor din Romania,
Colegiul Psihologilor din Romania, Societatea Sociologilor din Romania, Colegiul
National al Asistentilor Sociali sau de la alte asociatii profesionale din care fac
parte.
(2)Pe perioada indeplinirii atributiilor, colaboratorii externi se supun indatoririlor
personalului institutiei in ceea ce priveste pastrarea confidentialitatii lucrarilor si
a celorlalte reguli de disciplina interna ale institutiei.
(3)In desfasurarea activitatilor specifice Domeniului privind prevenirea torturii in
locurile de detentie, membrii echipelor de vizitare sunt independenti.
(4)Pe langa adjunctul Avocatului Poporului, pentru Domeniul privind prevenirea
torturii in locurile de detentie, in cadrul structurii centrale a Domeniului, inclusiv
a Centrului zonal Bucuresti, isi desfasoara activitatea un numar de 11 angajati,
dintre care: 4 angajati personal de executie de specialitate cu studii juridice, 3
specialisti - medici, psihologi, asistenti sociali, sociologi sau orice alte profesii
necesare desfasurarii activitatii specifice si 4 angajati personal financiar,
salarizare, resurse umane si administrativ.
Art. 38
(1)Pentru desfasurarea activitatilor Domeniului privind prevenirea torturii in
locurile de detentie, la nivelul structurii teritoriale, sunt cooptati si colaboratori
externi de alte specialitati decat cei angajati permanent, in baza unor contracte
de prestari de servicii. Colaboratorii externi de la nivel teritorial sunt selectati de
catre Avocatul Poporului, pe baza propunerilor primite de la Colegiul Medicilor
din Romania, Colegiul Psihologilor din Romania, Societatea Sociologilor din
Romania, Colegiul National al Asistentilor Sociali sau de la alte asociatii
profesionale din care fac parte.
(2)Dispozitiile art. 37 alin. (3) se aplica in mod corespunzator si colaboratorilor
externi cooptati la nivelul structurii teritoriale.
(3)In cadrul celor 3 centre zonale din structura teritoriala a Domeniului privind
prevenirea torturii in locurile de detentie isi desfasoara activitatea un numar de
12 angajati. Fiecare centru zonal are in componenta: un angajat personal de
executie de specialitate cu studii juridice, 2 specialisti - medici, psihologi,
asistenti sociali, sociologi sau orice alte profesii necesare desfasurarii activitatii
specifice si un angajat - personal administrativ.


SECTIUNEA 4: Desfasurarea vizitelor in locurile de detentie
Art. 39
(1)Echipele de vizitare desfasoara vizite anuntate sau inopinate in locurile de
detentie care intra sub incidenta prezentei legi.
(2)Echipa de vizitare are in componenta sa cel putin un medic, in functie de
specializarea necesara, si un reprezentant al organizatiilor neguvernamentale
dintre cele prevazute la art. 36 alin. (4).
(3)Vizitele sunt desfasurate din oficiu, pe baza unui plan anual de vizitare,
propus de adjunctul Avocatului Poporului pentru Domeniul privind prevenirea
torturii in locurile de detentie si aprobat de catre Avocatul Poporului ori inopinat
sau pe baza sesizarii oricarei persoane sau a luarii la cunostinta pe orice cale
despre existenta unei situatii de tortura ori tratamente aplicate cu cruzime,
inumane sau degradante in cadrul unui loc de detentie. 
12
(4)In vederea elaborarii planului anual de vizitare sunt avute in vedere cel
putin urmatoarele criterii:
a)tipurile locurilor de detentie existente;
b)repartizarea geografica a locurilor de detentie;
c)sesizarile primite asupra existentei unei situatii de tortura ori tratamentele cu
cruzime, inumane sau degradante;
d)vulnerabilitatea cunoscuta a anumitor tipuri de locuri de detentie;
e)rapoartele anterioare ale Domeniului privind prevenirea torturii in locurile de
detentie si ale celorlalte domenii de activitate din cadrul institutiei.
Art. 40
(1)Institutiile vizitate sunt obligate sa puna la dispozitia reprezentantilor echipei
de vizitare, in conditiile legii, inainte, in timpul sau dupa efectuarea vizitei, orice
documente sau informatii care se afla la dispozitia lor sau pe care le pot procura,
solicitate de acestia in scopul indeplinirii atributiilor legale.
(2)Conducerea locurilor de detentie vizitate este obligata sa acorde asistenta si
sa se intalneasca cu membrii echipei de vizitare, in vederea realizarii scopului
vizitei.
Art. 41
(1)Pentru indeplinirea atributiilor legale, membrii echipei de vizitare pot avea
intrevederi in conditii de confidentialitate cu orice persoana privata de libertate
in cadrul institutiei vizitate.
(2)La solicitarea membrilor echipei de vizitare, institutia vizitata este obligata sa
puna la dispozitie un loc adecvat pentru desfasurarea intrevederii.
(3)Intrevederile au loc doar cu acordul persoanei private de libertate sau al
reprezentatului legal al acesteia si sunt confidentiale.
(4)La intrevedere nu pot participa reprezentanti ai locului de detentie decat la
solicitarea expresa a membrilor echipei de vizitare si doar in scopul asigurarii
protectiei acestora. In acest caz, reprezentantii locului de detentie vor asigura
numai supraveghere vizuala, cu respectarea confidentialitatii intrevederii.
(5)Numele si alte date personale ale persoanei intervievate nu pot fi facute
publice decat cu acordul scris prealabil al acesteia sau al reprezentantului legal al
acesteia.
(6)Pentru desfasurarea intrevederilor cu persoane care nu inteleg sau nu
vorbesc limba romana se va asigura prezenta unui interpret, costurile
interpretarii fiind suportate din fondurile alocate activitatii Domeniului privind
prevenirea torturii in locurile de detentie.
(7)Membrii echipei de vizitare pot solicita intrevederi cu orice alta persoana
despre care apreciaza ca poate furniza informatii pertinente, cu acordul acesteia.
Art. 42
Nicio persoana nu poate fi trasa la raspundere pentru informatiile comunicate
membrilor echipei de vizitare.
Art. 43
(1)Constatarile rezultate in urma vizitelor sunt cuprinse intr-un raport de vizita
care, in cazurile in care sunt sesizate neregularitati, este insotit de recomandari
motivate in vederea imbunatatirii tratamentului si conditiilor persoanelor private
de libertate si a prevenirii torturii si pedepselor ori tratamentelor inumane sau
degradante.
(2)Raportul de vizita se intocmeste de catre membrii echipei de vizitare in
termen de maximum 30 de zile de la data finalizarii acesteia si este aprobat de
Avocatul Poporului. 
13
Art. 44
(1)Institutia vizitata are obligatia de a transmite in termen de 30 de zile un
raspuns motivat privind propunerile si recomandarile cuprinse in raportul de
vizita, cu indicarea punctului de vedere fata de cele constatate, a termenului
motivat in care vor fi luate masuri pentru conformarea cu continutul acestora
sau, daca este cazul, a motivelor pentru care nu se poate conforma.
(2)Pentru motive intemeiate, termenul de 30 de zile prevazut la alin. (1) poate
fi prelungit cu inca 30 de zile, cu aprobarea adjunctului Avocatului Poporului
pentru Domeniul privind prevenirea torturii in locurile de detentie.
(3)In cazul in care institutia vizata nu se conformeaza, Avocatul Poporului sau,
dupa caz, adjunctul Avocatului Poporului pentru Domeniul privind prevenirea
torturii in locurile de detentie va informa asupra acestui aspect autoritatea
ierarhic superioara ori autoritatea administratiei publice locale sau centrale care
a emis autorizatia de functionare, in cazul locurilor de detentie private, si poate
actiona potrivit prevederilor prezentei legi si ale Regulamentului de organizare si
functionare al institutiei Avocatului Poporului**)
.
________
**) Regulamentul de organizare si functionare a institutiei Avocatul Poporului,
aprobat prin Hotararea Biroului permanent al Senatului nr. 5/2002, a fost
republicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 758 din 27 octombrie
2011, cu modificarile ulterioare.
Art. 45
Raportul de vizita, precum si raspunsul motivat prevazut la art. 44, atunci cand
acesta a fost transmis, sunt publice si se afiseaza pe pagina de internet a
institutiei vizate de catre acesta, a autoritatii ierarhic superioare ori autoritatii
administratiei publice locale sau centrale care a emis autorizatia de functionare,
precum si a Avocatului Poporului, cu exceptia acelor parti care privesc date
personale ori informatii clasificate.
Art. 46
(1)In cazurile in care se constata o incalcare a drepturilor omului prin tortura ori
tratamente aplicate cu cruzime, inumane sau degradante care produc un risc
iminent de afectare a vietii sau sanatatii unei persoane, se elaboreaza un raport
preliminar in regim de urgenta.
(2)Termenul pentru intocmirea si adoptarea raportului preliminar este de 3 zile
si poate fi prelungit pentru motive intemeiate cu inca 3 zile.
(3)Institutiile vizate sunt obligate sa se conformeze de urgenta propunerilor si
recomandarilor sau sa formuleze un raspuns in conditiile prevazute la art. 44 in
termen de maximum 3 zile calendaristice.
Art. 47
Avocatul Poporului are obligatia de a sesiza de indata organele judiciare atunci
cand, in exercitarea atributiilor sale, constata existenta unor indicii privind
savarsirea unor fapte prevazute de legea penala.
Art. 48
(1)Adjunctul Avocatului Poporului pentru Domeniul privind prevenirea torturii in
locurile de detentie elaboreaza proiectul raportului anual privind activitatea
domeniului, parte componenta a raportului anual al institutiei Avocatul Poporului,
pe care il supune spre aprobare Avocatului Poporului.
(2)Raportul anual cuprinde: analiza si concluziile vizitelor desfasurate pe
parcursul acelui an; propunerile si recomandarile formulate; masurile luate de
autoritatile nationale cu privire la acestea; propuneri de imbunatatire a cadrului
legislativ in domeniul de activitate, precum si orice alte date sau informatii 
relevante pentru activitatea Domeniului privind prevenirea torturii in locurile de
detentie.
(3)Raportul de activitate a Domeniului privind prevenirea torturii in locurile de
detentie este parte componenta a Raportului anual pe care Avocatul Poporului il
prezinta in sedinta comuna a celor doua Camere ale Parlamentului.

SECTIUNEA 5: Mentinerea legaturii cu Subcomitetul de prevenire a torturii
Art. 49
In exercitarea atributiilor sale, Avocatul Poporului sau, dupa caz, adjunctul
Avocatului Poporului pentru prevenirea torturii mentine legatura cu Subcomitetul
de prevenire a torturii, trimite acestuia informatii si se intalneste cu membrii
acestuia.
Art. 50
Personalul de executie de specialitate cu studii juridice si specialistii pot beneficia
de pregatire profesionala si asistenta tehnica din partea Subcomitetului de
prevenire a torturii, in conditiile protocolului optional.
Art. 51
Finantarea cheltuielilor curente si de capital ale activitatii de prevenire a torturii
si a tratamentelor cu cruzime, inumane sau degradante se asigura de la bugetul
de stat, iar fondurile destinate acestuia fac parte din bugetul institutiei Avocatul
Poporului.


CAPITOLUL VI: Raspundere, incompatibilitati si imunitati
Art. 52
Avocatul Poporului si adjunctii sai nu raspund juridic pentru opiniile exprimate
sau pentru actele pe care le indeplinesc, cu respectarea legii, in exercitarea
atributiilor prevazute de prezenta lege.
Art. 53
(1)Pe durata exercitarii mandatului, Avocatul Poporului poate fi urmarit si trimis
in judecata penala pentru fapte, altele decat cele prevazute la art. 52, dar nu
poate fi retinut, perchezitionat, arestat la domiciliu sau arestat preventiv fara
incuviintarea presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului.
(2)Adjunctii Avocatului Poporului pot fi urmariti si trimisi in judecata penala
pentru fapte, altele decat cele prevazute la art. 52, dar nu pot fi retinuti,
perchezitionati, arestati la domiciliu sau arestati preventiv fara instiintarea
prealabila a Avocatului Poporului.
(3)Daca Avocatul Poporului sau adjunctii sai sunt arestati ori trimisi in judecata
penala, ei vor fi suspendati din functie, de drept, pana la ramanerea definitiva a
hotararii judecatoresti.
Art. 54
(1)In timpul exercitarii functiei, Avocatul Poporului si adjunctii acestuia nu pot fi
membri ai unui partid politic si nu pot indeplini nicio alta functie publica sau
privata, cu exceptia activitatilor si functiilor didactice din invatamantul superior.
(2)Incompatibilitatile prevazute la alin. (1) se aplica si personalului cu functii de
conducere si de executie de specialitate.


CAPITOLUL VII: Serviciile institutiei Avocatul Poporului
Art. 55
Structura organizatorica, statul de functii si numarul de personal necesar
activitatii institutiei se aproba de Avocatul Poporului, in limita bugetului anual.
Art. 56
In cadrul institutiei Avocatul Poporului se organizeaza, pe langa domeniile de
activitate, urmatoarele: 
15
a)Serviciul contencios constitutional, recurs in interesul legii, contencios
administrativ si juridic, analiza acte normative, relatii externe si comunicare, in
subordinea directa a Avocatului Poporului, condus de un sef serviciu, care
coordoneaza: Biroul contencios constitutional si recurs in interesul legii, Biroul
contencios administrativ si juridic si Biroul analiza acte normative, relatii externe
si comunicare;
b)Biroul financiar, salarizare si resurse umane si Biroul administrativ. Directorul
coordonator indruma si raspunde de activitatea Biroului financiar, salarizare si
resurse umane si a Biroului administrativ.
Art. 57
Functiile de conducere si de executie de specialitate din aparatul institutiei
Avocatul Poporului se ocupa prin concurs, in conditiile legii.
Art. 58
Incalcarea prevederilor prezentei legi sau ale Regulamentului de organizare si
functionare a institutiei Avocatul Poporului de catre personalul acesteia atrage
raspunderea penala, disciplinara sau administrativa, dupa caz. Raspunderea
disciplinara se stabileste conform Regulamentului de organizare si functionare a
institutiei Avocatul Poporului.


CAPITOLUL VIII: Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 59
(1)Institutia Avocatul Poporului are buget propriu, care face parte integranta din
bugetul de stat. Prin legile bugetare anuale poate fi aprobat un fond la dispozitia
Avocatului Poporului, pentru acordarea de ajutoare.
(2)Proiectul de buget se aproba, cu avizul consultativ al Ministerului Finantelor
Publice, de Avocatul Poporului si se inainteaza Guvernului pentru a fi inclus
distinct in proiectul bugetului de stat supus legiferarii. Obiectiile Avocatului
Poporului la proiectul de buget al Guvernului se prezinta Parlamentului pentru
solutionare.
(3)Functia de Avocat al Poporului este asimilata ca rang, salarizare si conditii de
pensionare cu functia de ministru, iar functia de adjunct al Avocatului Poporului
este asimilata ca rang, salarizare si conditii de pensionare cu functia de secretar
de stat, beneficiind in mod corespunzator de toate drepturile acestora. Functiile
de conducere si de executie de specialitate sunt asimilate cu cele din aparatul
Parlamentului. Adjunctii Avocatului Poporului sunt numiti pentru un mandat de 5
ani, mandat ce poate fi reinnoit o singura data.
(4)Activitatea desfasurata de personalul de executie de specialitate cu studii
juridice in cadrul institutiei Avocatul Poporului constituie vechime in specialitatea
studiilor absolvite si in magistratura, in conditiile prevazute de dispozitiile art. 86
din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
(5)Personalul de conducere si executie de alta specialitate decat cea juridica din
cadrul institutiei Avocatul Poporului beneficiaza de vechime in specialitatea
studiilor absolvite.
(6)Avocatul Poporului si adjunctii Avocatului Poporului care nu au domiciliu si
nici locuinta proprietate personala in municipiul Bucuresti beneficiaza, de la data
numirii in functie, de decontarea cheltuielilor de cazare si transport de la
localitatea de domiciliu pana la locul de munca din municipiul Bucuresti, in
conditiile legii.
(7)Guvernul si Consiliul General al Municipiului Bucuresti vor pune la dispozitia
institutiei Avocatul Poporului sediul necesar functionarii acesteia. 
16
(8)Institutia Avocatul Poporului poate inchiria, concesiona sau primi in
administrare, in conditiile legii, in vederea desfasurarii activitatii proprii, bunuri
mobile si imobile, proprietate publica sau privata.
(9)Paza sediului institutiei Avocatul Poporului se asigura, in mod gratuit, de
catre Jandarmeria Romana.
Art. 60
(1)In situatia in care in functia de Avocat al Poporului este ales un magistrat,
rezervarea postului acestuia este obligatorie.
(2)Daca in functia de adjunct al Avocatului Poporului este numit un judecator,
un procuror, un avocat, un notar, un consilier juridic, un economist sau o
persoana care indeplineste alte functii asimilate, rezervarea postului
acestuia/acesteia este obligatorie.
Art. 61
Regulamentul de organizare si functionare a institutiei Avocatul Poporului se
aproba prin ordin de catre Avocatul Poporului si se publica in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I.
-****-
_______
*) Republicata in temeiul art. III din Legea nr. 9/2018 pentru modificarea si
completarea Legii nr. 35/1997 privind organizarea si functionarea institutiei
Avocatul Poporului, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 17 din
8 ianuarie 2018, dandu-se textelor o noua numerotare.
Legea nr. 35/1997 privind organizarea si functionarea institutiei Avocatul
Poporului a mai fost republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
277 din 15 aprilie 2014, si ulterior, a mai fost modificata si completata prin
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 48/2014 pentru modificarea si
completarea Legii nr. 35/1997 privind organizarea si functionarea institutiei
Avocatul Poporului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte
normative, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 485 din 30
iunie 2014, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 181/2014,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 6 din 6 ianuarie 2015.
NOTA:
Reproducem mai jos prevederile actelor modificatoare, care nu sunt incorporate
in forma republicata a Legii nr. 35/1997 si care se aplica, in continuare, ca
dispozitii proprii ale acestora:
1.- Art. II-V din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 48/2014 pentru
modificarea si completarea Legii nr. 35/1997 privind organizarea si
functionarea institutiei Avocatul Poporului, precum si pentru modificarea si
completarea unor acte normative, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 181/2014:
"- Art. II
(1)In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de
urgenta, Avocatul Poporului aproba, prin ordin, noul stat de functii si de personal
al institutiei.
(2)Prin derogare de la dispozitiile art. 34 din Legea nr. 35/1997 privind
organizarea si functionarea institutiei Avocatul Poporului, republicata, personalul
de executie de specialitate care isi desfasoara activitatea in cadrul institutiei
Avocatul Poporului sau in cadrul birourilor teritoriale ale institutiei Avocatul
Poporului poate trece la cerere, cu aprobarea Avocatului Poporului, in structura
centrala a Domeniului privind prevenirea torturii in locurile de detentie sau in
structura teritoriala a Domeniului privind prevenirea torturii in locurile de
detentie. 
17
(3)In urma aprobarii noului stat de functii, Avocatul Poporului adopta, prin ordin,
metodologia de promovare in functii, grade sau trepte profesionale a
personalului institutiei si promoveaza, prin ordin, personal din cadrul institutiei.
Celelalte posturi vacante se ocupa prin concurs sau examen organizat in
conditiile legii.
(4)Numarul de personal finantat potrivit legii se suplimenteaza cu 39 de posturi,
dintre care: un adjunct al Avocatului Poporului, 23 de angajati pentru Domeniul
privind prevenirea torturii in locurile de detentie, 13 angajati la Serviciul
contencios constitutional, recurs in interesul legii, contencios administrativ si
juridic, analiza acte normative, relatii externe si comunicare si 2 angajati
personal de executie de specialitate cu studii juridice. Numarul de posturi al
institutiei Avocatul Poporului este de 133, exclusiv demnitarii si posturile
aferente cabinetului Avocatului Poporului.
(5)Asigurarea fondurilor necesare acestor modificari se va face cu data de 1
ianuarie 2015.
- Art. III
(1)Centrul zonal Bucuresti preia in sfera sa de competenta judetele arondate
Biroului teritorial Slobozia, nefunctional la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante de urgenta.
(2)Pana la 1 ianuarie 2015, data la care devine functionala schema completa
de personal prevazuta de prezentul act normativ, activitatea privind prevenirea
torturii este desfasurata de personalul de specialitate, existent la nivelul
institutiei Avocatul Poporului, inclusiv de cel de la nivelul birourilor teritoriale si
de specialisti colaboratori.
- Art. IV
La articolul 24 alineatul (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2009
cu privire la rectificarea bugetara pe anul 2009 si reglementarea unor masuri
financiar-fiscale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 249 din
14 aprilie 2009, aprobata prin Legea nr. 227/2009, cu modificarile si
completarile ulterioare, dupa litera f) se introduce o noua litera, litera g), cu
urmatorul cuprins:
«g)achizitiile efectuate de catre institutia Avocatul Poporului, in vederea realizarii
atributiilor ce ii revin ca urmare a infiintarii, in cadrul acestei institutii, a
Mecanismului national de prevenire a torturii in locurile de detentie.»
- Art. V
La articolul III alineatul (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 26/2012
privind unele masuri de reducere a cheltuielilor publice si intarirea disciplinei
financiare si de modificare si completare a unor acte normative, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 392 din 12 iunie 2012, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 16/2013, litera a) se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
«a)organizate, in conditiile legii, la nivelul Presedintelui Romaniei, presedintelui
Senatului, presedintelui Camerei Deputatilor, prim-ministrului, viceprimministrului,
presedintelui Curtii Constitutionale, presedintelui Inaltei Curti de
Casatie si Justitie, presedintelui Consiliului Superior al Magistraturii, presedintelui
Curtii de Conturi, Avocatului Poporului, ministrilor, ministrilor delegati si celorlalti
conducatori ai institutiilor si autoritatilor publice centrale si locale cu rol de
ordonator principal de credite;»"
2.- Art. II din Legea nr. 9/2018 pentru modificarea si completarea Legii nr.
35/1997 privind organizarea si functionarea institutiei Avocatul Poporului:
"- Art. II 
Incepand cu data de 1 ianuarie 2018, numarul de posturi finantate potrivit legii,
pentru institutia Avocatul Poporului, se suplimenteaza cu 18 posturi, dintre care
4 posturi la sediul central si cate un post la cele 14 birouri teritoriale."

ANEXA: BIROURILE TERITORIALE ALE INSTITUTIEI AVOCATUL POPORULUI
Nr. biroului Sediul Judetele aflate in competenta teritoriala
1. Alba Iulia - Alba, Sibiu, Hunedoara
2. Pitesti - Arges, Valcea
3. Bacau - Bacau, Neamt
4. Oradea - Bihor, Satu Mare
5. Suceava - Suceava, Botosani
6. Brasov - Brasov, Covasna
7. Slobozia - Calarasi, Giurgiu, Ialomita, Ilfov, Teleorman
8. Cluj-Napoca - Cluj, Bistrita-Nasaud, Maramures, Salaj
9. Constanta - Constanta, Tulcea
10. Craiova - Dolj, Gorj, Mehedinti, Olt
11. Galati - Galati, Braila, Vrancea
12. Iasi - Iasi, Vaslui
13. Targu Mures - Mures, Harghita
14. Ploiesti - Prahova, Buzau, Dambovita
15. Timisoara - Timis, Arad, Caras-Severin


Publicat in Monitorul Oficial cu numarul 181 din data de 27 februarie 2018 

 

S-ar putea sa te intereseze si: Pasapoartele simple electronice, valabile timp de 10 ani

de

Data aparitiei: 14 Iunie 2018
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Indemnizatia Avocatului Poporului, modificata. 26.000 lei/luna plus beneficii si sporuri":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 2 voturi


Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
Litigiile de munca: legislatie comentata si exemple practice

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "Litigiile de munca: legislatie comentata si exemple practice"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

ClubJuridic.ro - intrebarea zilei

Impozitare venituri din drepturi conexe dreptului de autor

Intrebare: Daca realizez venituri din proprietate intelectuala dr. conexe dr. de autor am obligatia la plati anticipate de 10% ale impozitului efectuate de platitorul de venit? Mai este necesara plata celorlalte 6 % pana la 16 % ? Sau asta e tot impozitul datorat pentru aceasta sursa? Daca am incheiat un contract de colaborare cu o pers. juridica, se cheama ca m-am asociat cu aceasta? Va multumesc!

Raspuns: Stimate domnule Popovici, eu nu sunt contabil.V-am oferit doar niste informatii generale juridice, d... [citeste tot raspunsul aici...]

Atentie, Juristi!
Litigiile de munca: legislatie comentata si exemple practice

Conflictele de munca pot fi solutionate!

Cititi intreaga legislatie cu privire la neintelegerile si conflictele de munca!

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Litigiile de munca: legislatie comentata si exemple practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016