Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
Litigiile de munca: legislatie comentata si exemple practice

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "Litigiile de munca: legislatie comentata si exemple practice"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager

Inscrierea mentiunilor pe actul de stare civila

Anularea, completarea, modificarea si rectificarea unui act de stare civila sau a unei mentiuni inscrise pe acesta, dispuse prin hotarare judecatoreasca ramasa definitiva ori, dupa caz, prin dispozitie a primarului, se inscriu numai prin mentiune pe actul de stare civila corespunzator. In acest scop, hotararea judecatoreasca ramasa definitiva se comunica de indata, din oficiu, de catre instanta care s-a pronuntat ultima asupra fondului.

Comentariu

Art.95 din H.G. 64/2011 privind metodologia starii civile Inscrierea mentiunii de stabilire a filiatiei pe actul de nastere si, dupa caz, de casatorie si de deces se face din oficiu sau la cererea celui interesat, in baza actului de recunoastere sau a hotararii judecatoresti definitive si irevocabile.

Art.96
(1)Recunoasterea facuta la inregistrarea nasterii sau ulterior de tatal copilului nascut in afara casatoriei se face dupa cum urmeaza:
a)prin declaratia scrisa, intocmita potrivit modelului prevazut in anexa nr.41, data in fata ofiterului de stare civila;

Exclusiv - beneficiati acum de Oferta Speciala de mai jos:
Telemunca Avantaje Dezavantaje Optimizare cost


Nou A aparut Legea 81 2018 privind TELEMUNCA  Sunteti pasibil de amenzi intre 2 000 si 10 000 de lei Prof univ dr Raluca Dimitriu v-a pregatit un material de exceptie care va explica in detaliu ce obligatii aveti ca angajator care sunt capcanele fiecarui articol din noua lege cum puteti evita din start amenzi dure In mod sigur si dvs...

Oferta Speciala
valabila 48h

b)prin inscris autentic, in fata notarului public sau a instantei judecatoresti;
c) prin testament.

(2)Declaratia de recunoastere a unui copil din afara casatoriei autentificata se poate depune, dupa inregistrarea nasterii, la S.P.C.L.E.P. sau, dupa caz, la primaria unitatii administrativ-teritoriale de domiciliu, care o va trimite la S.P.C.L.E.P. sau, dupa caz, la primaria unitatii administrativ-teritoriale care are in pastrare actul de nastere al celui recunoscut, pentru a se face mentiunea de recunoastere pe marginea actului respectiv; declaratia de recunoastere facuta de un cetatean strain se depune, personal sau prin imputernicit cu procura speciala, la S.P.C.L.E.P. sau, dupa caz, la primaria unitatii administrativ-teritoriale care are in pastrare actul de nastere al celui recunoscut.

(3)In cazul recunoasterii prin testament, persoana interesata depune la S.P.C.L.E.P. sau, dupa caz, la primaria unitatii administrativ-teritoriale de domiciliu o copie legalizata, in extras, a testamentului, cuprinzand textul prin care se face recunoasterea;dispozitiile alin.(2) se aplica in mod corespunzator.

(4)Mentiunea de recunoastere poate fi inscrisa si din oficiu, in baza comunicarii biroului notarial care a efectuat autentificarea declaratiei sau a testamentului.

Art.97
(1)Inscrierea hotararilor judecatoresti, definitive si irevocabile, privind stabilirea paternitatii, contestarea recunoasterii, incuviintarea purtarii numelui sau de tagaduire a paternitatii ori contestarea filiatiei fata de mama se face, la cererea persoanelor interesate, prin mentiune pe marginea actului de nastere al titularului acestuia.

(2)In situatia in care ulterior, prin hotarare definitiva si irevocabila, s-a incuviintat purtarea numelui de familie al parintelui fata de care s-a stabilit filiatia, mentiunea se inscrie si pe actele de nastere ale copiilor minori ai acestuia, iar in cazul copiilor majori numai la cererea acestora.

(3)Dupa operarea mentiunii de recunoastere, de contestare a recunoasterii, de stabilire a filiatiei sau de tagaduire a paternitatii ori de contestare a filiatiei fata de mama, se retrage certificatul de nastere si se elibereaza alt certificat, cu noile date de stare civila. Inscrierea adoptiei, a anularii sau a desfacerii adoptiei

Art.98
(1)In cazul adoptiei, de catre cetateni romani cu domiciliul in tara, se intocmeste un nou act de nastere, de catre S.P.C.L.E.P. sau, dupa caz, de ofiterul de stare civila din cadrul primariei unitatii administrativ-teritoriale in raza careia se afla domiciliul adoptatului ori sediul institutiei de ocrotire in ingrijirea careia se gaseste adoptatul.

(2)In situatia in care adoptatorii sunt cetateni straini ori cetateni romani cu domiciliul sau resedinta in strainatate, noul act de nastere se intocmeste de catre S.P.C.L.E.P. sau, dupa caz, de ofiterul de stare civila din cadrul primariei unitatii administrativ-teritoriale de la domiciliul celui adoptat sau pe raza careia se afla sediul institutiei de ocrotire, in cazul copiilor aflati in ingrijirea acesteia.

(3)Daca adoptatul este cetatean roman cu domiciliul in strainatate, noul act de nastere se intocmeste de catre D.S.C.-Sector 1.

(4)In noul act de nastere intocmit, rubrica "Locul nasterii" se completeaza cu denumirea unitatii administrativ-teritoriale unde isi are sediul S.P.C.L.E.P. sau, dupa caz, primaria unde se intocmeste actul, iar rubricile privind parintii se completeaza cu numele si prenumele adoptatorilor.

(5)In toate cazurile, se retrage certificatul de nastere initial si se expediaza, spre anulare, emitentului.
(6)Dupa intocmirea noului act de nastere, se trimite comunicarea de mentiune S.P.C.L.E.P. sau, dupa caz, primariei unitatii administrativ-teritoriale unde a fost inregistrat primul act de nastere al celui adoptat, care, dupa operarea mentiunii, la rubrica "Certificate eliberate", inscrie urmatorul text: "NU SE VA MAI ELIBERA NICIUN CERTIFICAT".

(7)Adoptiile cu efecte restranse, aprobate anterior adoptarii Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.25/1997 privind regimul juridic al adoptiei, se inscriu in baza deciziilor fostelor comitete executive ale consiliilor populare si a hotararilor judecatoresti definitive si irevocabile, din oficiu sau la cererea persoanelor interesate, prin mentiune pe marginea actului de nastere al celui adoptat si, dupa caz, pe actul de casatorie.

Art.99.La intocmirea noilor acte de nastere, ca urmare a adoptiei, se tine seama de urmatoarele:
a)pentru intocmirea actului de nastere ca urmare a adoptiei sunt necesare urmatoarele documente:hotararea judecatoreasca irevocabila prin care s-a incuviintat adoptia, actele de identitate sau pasapoartele parintilor adoptatori, certificatul de casatorie al adoptatorilor, dupa caz;
b)daca persoana care adopta este casatorita cu mama fireasca a adoptatului, respectiv cu tatal firesc, rubrica din actul de nastere privind "Numele de familie al mamei", respectiv "Numele de familie al tatalui", se completeaza cu numele de familie obtinut prin casatorie;
c)daca persoana care doreste sa adopte este casatorita, in noul act de nastere se completeaza numai rubricile privind pe tata/mama, iar rubricile referitoare la celalalt parinte nu se completeaza; daca ulterior celalalt sot adopta, se intocmeste un nou act de nastere;
d)in cazul in care adoptia este facuta de o persoana necasatorita, rubrica privind tatal/mama copilului se completeaza cu numele si prenumele celui/celei care a adoptat;
e)daca cei care adopta sunt casatoriti si poarta nume diferite in casatorie, numele de familie al copilului va fi cel stabilit prin sentinta judecatoreasca de incuviintare a adoptiei.

Art.100
(1)Adoptiile incuviintate in strainatate privind persoane ale caror acte de nastere si, dupa caz, de casatorie sunt inregistrate in Romania se inscriu numai prin mentiune, daca la data incuviintarii adoptiei acestea nu aveau cetatenie romana, in conformitate cu prevederile art.166 din Legea nr.105/1992, cu completarile ulterioare.
(2)Adoptiile incuviintate in strainatate privind cetatenii romani se inscriu prin intocmirea unui nou act de nastere la D.S.C.-Sector 1, in baza documentelor eliberate de autoritatile straine, cu indeplinirea cerintelor prevazute la art. 93 alin.(2) si (3).

(3)Adoptiile inregistrate la alte oficii de stare civila decat cel prevazut la alin.(2) sunt si raman valabile.

Art.101 Mentiunea privind adoptia se inscrie, din oficiu sau la cererea persoanei interesate, dupa caz, pe actul de casatorie si pe actele de nastere ale copiilor sai minori; in cazul copiilor majori, se inscrie numai la cererea acestora.

Art.102
(1)Anularea sau desfacerea adoptiei, dispuse prin hotarare judecatoreasca, definitiva si irevocabila, se inscrie prin mentiune.

(2)In aceste cazuri, pe actul de nastere intocmit in urma adoptiei, la rubrica "Certificate eliberate", se inscrie textul "NU SE VA MAI ELIBERA NICIUN CERTIFICAT".

(3)Dupa operarea acestor mentiuni, S.P.C.L.E.P. ori, dupa caz, primaria unitatii administrativ-teritoriale care a inregistrat actul de nastere in urma adoptiei comunica anularea sau desfacerea adoptiei la S.P.C.L.E.P. ori, dupa caz, la primaria unitatii administrativ-teritoriale unde a fost intocmit primul act de nastere, care, la randul sau, opereaza mentiunea pe marginea actului de nastere si anuleaza textul inscris la rubrica "Certificate eliberate" cu o linie orizontala trasata cu cerneala rosie; dupa efectuarea acestor operatiuni, actul de nastere intocmit anterior adoptiei ramane valabil.

(4)Daca pe marginea actului de nastere intocmit in urma adoptiei exista mentiune de casatorie, se comunica la locul inregistrarii actului initial si mentiunea de casatorie, pentru a fi operata pe marginea acelui act; la locul inregistrarii casatoriei se comunica mentiunea, intocmita potrivit modelului prevazut in anexa nr.39.
 Inscrierea divortului, anularii ori a incetarii casatoriei  

Art.103
(1)Inscrierea divortului se face din oficiu, prin mentiune pe marginea actului de casatorie, in baza hotararii judecatoresti, definitiva si irevocabila, comunicata de instanta judecatoreasca;de asemenea, inscrierea divortului se face si la cererea oricaruia dintre fostii soti, care depune copie legalizata de pe hotararea judecatoreasca definitiva si irevocabila.

(2)Inscrierea divortului pronuntat in strainatate privind un cetatean roman se face numai dupa ce hotararea straina, definitiva si irevocabila, a fost recunoscuta de catre tribunalul competent, conform prevederilor art.166 si 170 din Legea nr.105/1992, cu completarile ulterioare.

(3) Sentintele judecatoresti de desfacere a casatoriei ramase definitive din perioada 1 martie 1948-7 octombrie 1966 si neinscrise sau neinregistrate se inscriu, la cererea celor interesati, prin mentiune pe marginea actului de casatorie.

(4)Sentintele de divort ramase definitive in perioada 8 octombrie 1966-31 iulie 1974, daca nu au fost inscrise pe actele de casatorie, la cererea sotilor care au obtinut divortul, in termen de doua luni de la ramanerea lor definitiva, nu se vor lua in considerare, hotararile ramanand fara efect.

(5)In cazul in care divortul a fost pronuntat in strainatate, iar din sentinta de divort nu reiese numele pe care sotii il vor purta dupa divort, se solicita declaratii pe propria raspundere din partea acestora, autentificate, sau numai a sotului care solicita inscrierea mentiunii de divort, dupa caz, din care sa rezulte numele pe care acestia/acesta doresc/doreste sa il poarte in urma divortului.

(6)Pentru inscrierea mentiunii privind divortul, ofiterul de stare civila, care primeste hotararea judecatoreasca definitiva si irevocabila, inscrie pe actul de casatorie mentiunea corespunzatoare, precum si pe cele de nastere, pentru situatia in care S.P.C.L.E.P. sau, dupa caz, primaria unitatii administrativ-teritoriale are in pastrare ambele acte de nastere ale fostilor soti; in caz contrar, trimite comunicari de mentiuni catre S.P.C.L.E.P. sau, dupa caz, primariilor unitatilor administrativ-teritoriale care pastreaza exemplarul I al actelor de nastere ale fostilor soti.

Art.104
(1)Declararea nulitatii ori anularea casatoriei se inscrie prin mentiune pe actul de casatorie si pe cele de nastere ale fostilor soti, exemplarul I si II, pe baza hotararii judecatoresti definitive si irevocabile.

(2)Comunicarea de modificare pe actul de casatorie in care s-a inscris mentiunea de divort, de declarare a nulitatii sau de anulare a casatoriei se transmite, in termen de 10 zile la S.P.C.L.E.P. de la locul de domiciliu, in vederea actualizarii componentei locale a R.N.E.P.

(3)In adresa de inaintare se mentioneaza, pe langa datele de identificare a sotilor, domiciliul avut - atat la data incheierii casatoriei, cat si la data pronuntarii divortului sau a anularii casatoriei, precum si numarul hotararii judecatoresti, data si instanta care a pronuntat-o.

Art.105 Incetarea casatoriei prin decesul sau prin declararea judecatoreasca a mortii unuia dintre soti se inscrie prin mentiune pe actul de casatorie si pe cel de nastere al sotului supravietuitor, pe baza comunicarii primite de la ofiterul de stare civila care a inscris mentiunea de deces pe actul de nastere al decedatului;in acelasi mod se inscriu si mentiunile privind anularea unei hotarari declarative de moarte ori de rectificare a datei mortii; comunicarile de mentiuni se transmit in termen de 10 zile S.P.C.L.E.P. de la locul de domiciliu, in vederea actualizarii componentei locale a R.N.E.P.

Inscrierea schimbarii numelui de familie si/sau a prenumelui pe cale administrativa
 
Art.106
(1)Cererea de schimbare a numelui se depune la S.P.C.L.E.P. sau, dupa caz, la primaria unitatii administrativ-teritoriale de la domiciliul solicitantului, in nume propriu ori prin imputernicit cu procura speciala, autentificata conform prevederilor art.72 alin.(6) sau prin imputernicire avocatiala;in cazul cetateanului roman cu domiciliul in strainatate, cererea se depune la S.P.C.L.E.P. sau, dupa caz, la primaria unitatii administrativ-teritoriale de la ultimul domiciliu avut in Romania, iar daca nu a avut vreodata domiciliul in Romania, la D.S.C.- Sector 1.

(2)Copilul care a implinit varsta de 14 ani semneaza cererea impreuna cu parintii sai; in cazul in care aceasta este semnata numai de unul dintre parinti, celalalt parinte va da o declaratie, in forma autentica, din care sa rezulte ca este de acord cu schimbarea numelui copilului.

(3)La primirea cererii de schimbare a numelui pe cale administrativa, intocmita potrivit modelului prevazut in anexa nr.42, ofiterul de stare civila competent verifica daca au fost depuse toate actele prevazute de legea speciala si, dupa caz, dovada privind scutirea de publicare a cererii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a III-a, potrivit modelului prevazut in anexa nr.43.

(4)Cand se constata ca dosarul de schimbare a numelui este incomplet ori solutionarea acestuia necesita aplicarea altei proceduri, acesta se restituie cu indicatiile corespunzatoare.

(5)Daca cererea se incadreaza in prevederile legale, in termen de 5 zile de la data primirii acesteia, ofiterul de stare civila o inainteaza, impreuna cu toate actele prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 41/2003 privind dobandirea si schimbarea pe cale administrativa a numelor persoanelor fizice, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 323/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu orice alte documente depuse in sustinere, structurii de stare civila din cadrul S.P.C.L.E.P. competent pentru efectuarea verificarilor.

(6)Rezultatul verificarilor, care se efectueaza in termen de 30 de zile, se consemneaza intr-un referat, semnat de seful S.P.C.L.E.P.; referatul va cuprinde date referitoare la statutul civil al persoanei, provenienta numelui actual si a celui solicitat, motivele reale rezultate din verificari, precum si propuneri asupra oportunitatii aprobarii sau respingerii cererii.

(7)Cererea de schimbare a numelui, impreuna cu referatul prevazut la alin.(6), actele prevazute de Ordonanta Guvernului nr.41/2003, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.323/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, si, daca este cazul, cu opozitiile, se inainteaza de catre S.P.C.L.E.P. catre S.P.C.J.E.P./  D.G.E.P.M. Bucuresti-DSC.

(8) S.P.C.J.E.P. / D.G.E.P.M-Bucuresti, prin structura de stare civila / Directia de Stare Civila, verifica daca sunt indeplinite toate conditiile prevazute de lege si, dupa analizarea temeiniciei cererii, precum si a opozitiilor facute, printr-un referat semnat de seful serviciului/directorul executiv, propune, motivat, presedintelui consiliului judetean, respectiv primarului general al municipiului Bucuresti emiterea dispozitiei de admitere sau de respingere a cererii de schimbare a numelui, in termen de 60 de zile de la primirea dosarului.
(9)Dosarele incomplete se restituie S.P.C.L.E.P. pentru completare, iar cele care nu fac obiectul schimbarii numelui pe cale administrativa se restituie cu precizarea procedurii de urmat.

Art.107
(1)Copiile dispozitiei de schimbare a numelui de familie sau prenumelui, intocmita potrivit modelului prevazut in anexa nr.44, primite de la autoritatea care a incuviintat schimbarea numelui de familie si/sau prenumelui, se pastreaza de S.P.C.L.E.P., respectiv de primaria unitatii administrativ-teritoriale a locului de domiciliu al solicitantului, timp de 60 de zile, socotite de la data aducerii la cunostinta acestuia, urmand ca, in caz de neprezentare, sa fie restituite organului emitent.

(2)Dupa instiintarea persoanei care a solicitat schimbarea numelui si/sau a prenumelui privind emiterea dispozitiei de aprobare a cererii, acesteia i se solicita:  
a)certificatele de nastere, de casatorie, precum si cele de nastere ale copiilor minori, in original;    
b)dovada achitarii taxei de schimbare a numelui;
c)cereri individuale prin care se solicita certificatele de stare civila, potrivit schimbarii de nume obtinute prin dispozitie.

(3)Un exemplar al dispozitiei de aprobare se inainteaza D.E.P.A.B.D., in vederea actualizarii evidentei schimbarilor de nume pe cale administrativa; pentru cazurile de respingere a cererilor nu se transmit copiile dispozitiilor la D.E.P.A.B.D. Art.108 La depunerea actelor prevazute la art.107 alin.(2), se procedeaza astfel:
a)se retrag certificatele de stare civila completate cu numele sau prenumele care au fost schimbate;
b)se inmaneaza solicitantului copia dispozitiei de schimbare a numelui de familie si/sau prenumelui, iar dovada de primire, intocmita potrivit modelului prevazut in anexa nr.45, impreuna cu dovada achitarii taxei de schimbare a numelui, se inainteaza la S.P.C.J.E.P./D.G.E.P.M Bucuresti -D.S.C.;  
c)se trimite cate o copie a dispozitiei de schimbare a numelui de familie sau prenumelui S.P.C.L.E.P sau, dupa caz, primariei unitatii administrativ-teritoriale a locului de nastere, de casatorie si, dupa caz, de nastere a copiilor minori, pentru inscrierea mentiunilor in actele de stare civila respective;concomitent, pe baza cererii lor, se solicita certificate de nastere sau de casatorie, dupa caz, iar certificatele de stare civila retrase se anuleaza;
d)la primirea certificatului de stare civila, acesta se inmaneaza solicitantului, iar cartea de identitate se anuleaza prin taierea coltului in care este inscris termenul de valabilitate, titularul fiind informat cu privire la obligatia prezentarii la S.P.C.L.E.P. de la locul de domiciliu, in termen de 15 zile, pentru a solicita eliberarea unui nou act de identitate; daca actul de identitate retras este o carte de identitate provizorie sau un buletin de identitate, aceasta/acesta se anuleaza prin aplicarea stampilei cu urmatorul continut:

"Schimbat numele de familie/prenumele din .................. in ............... . Actul de identitate va fi schimbat pana la data de ................ ."

Art.109 S.P.C.L.E.P. sau, dupa caz, primaria unitatii administrativ-teritoriale a locului de nastere sau de casatorie care primeste dispozitia de aprobare a schimbarii numelui si/sau prenumelui si adresa prin care se solicita certificatul de stare civila efectueaza, pe marginea actului respectiv, mentiunea de schimbare a numelui si/sau a prenumelui, dupa care completeaza un nou certificat, pe care il trimite, in termen de 3 zile, S.P.C.L.E.P. sau, dupa caz, primariei unitatii administrativ-teritoriale a locului de domiciliu al solicitantului.
Art.110
(1)Inscrierea schimbarii numelui de familie si/sau a prenumelui se face pe actul de nastere si, dupa caz, de casatorie al persoanei careia i s-a admis schimbarea numelui, la cererea acesteia.

(2)In cazul in care persoana care si-a schimbat numele de familie si/sau prenumele are copii minori, dar nu a solicitat si schimbarea numelui de familie al acestora, se va opera mentiunea despre schimbarea numelui de familie si/sau a prenumelui parintelui pe actele de nastere ale acestora, intocmindu-se si comunicarile de modificari pentru mentiuni in evidenta persoanelor; daca persoana care si-a schimbat numele de familie si/sau prenumele are copii cu varsta de peste 18 ani, operarea mentiunii se face numai la cererea acestora, cu aprobarea S.P.C.J.E.P/D.G.E.P.M. Bucuresti-D.S.C.; pentru deciziile emise pana la data de 31 martie 2005, operarea mentiunii se face cu aprobarea D.E.P.A.B.D.

Art.111 Pentru inscrierea mentiunii de schimbare a numelui de familie si/sau a prenumelui, la cererea persoanei in cauza, se pot inmana acesteia documentele prevazute la art.108 lit.c), dupa ce in prealabil se indeplinesc procedurile prevazute la art.108 lit.a) si b);la prezentarea adresei, ofiterul de stare civila opereaza, pe actul respectiv, mentiunea de schimbare a numelui si/sau a prenumelui, dupa care elibereaza certificatul de stare civila.

Art.112
(1)Deciziile de schimbare a numelui de familie si/sau a prenumelui emise de Ministerul Justitiei pana la 31 decembrie 1950, precum si sentintele judecatoresti prin care s-a incuviintat redobandirea numelui, ce nu au fost inregistrate si pentru care se solicita inscrierea, se trimit D.E.P.A.B.D., pentru incuviintarea inscrierii mentiunii.

(2)In cazul in care se solicita copii ale deciziilor de schimbare a numelui si/sau a prenumelui emise pana la data de 31 martie 2005, cererile se trimit D.E.P.A.B.D., insotite de timbrul fiscal corespunzator.

(3)In cazul in care se solicita copii de pe dispozitia de schimbare a numelui si/sau a prenumelui, emisa incepand cu data de 1 aprilie 2005, cererile respective se depun la serviciul de stare civila din cadrul S.P.C.J.E.P. emitent.

Art.113
(1)Schimbarea numelui de familie dobandit prin casatorie, ca urmare a unei decizii/dispozitii administrative sau ca urmare a modificarii intervenite in strainatate, nu are efect asupra numelui de familie dobandit la nastere.

(2)Pentru persoanele casatorite/divortate care si-au pastrat, in urma casatoriei/divortului, numele de familie dobandit la nastere, decizia/dispozitia emisa ca urmare a schimbarii numelui pe cale administrativa se inscrie pe marginea actului de nastere si nu are efect asupra numelui de familie apartinand titularului actului, dobandit la nastere.

(3)Dovada schimbarii numelui/prenumelui pe cale administrativa se face atat cu decizia/dispozitia, cat si cu certificatul de nastere eliberat cu mentiuni.

Art.114 Dupa operarea mentiunii de schimbare a numelui pe marginea actelor de stare civila, S.P.C.L.E.P. sau, dupa caz, primaria unitatii administrativ-teritoriale care opereaza mentiunea transmite comunicari Directiei cazier judiciar-statistica si evidente operative din cadrul I.G.P.R, D.G.P. si Directiei generale a finantelor publice judetene/a municipiului Bucuresti a locului de domiciliu.  Inscrierea mentiunilor privind inregistrarea numelui/prenumelui cu ortografierea limbii materne

Art.115
(1)Persoana al carei nume de familie sau prenume a fost inregistrat in actele de stare civila tradus in alta limba decat cea materna ori cu ortografia altei limbi poate cere inscrierea-prin mentiune pe marginea acestor acte - a numelui de familie ori a prenumelui retradus sau cu ortografia limbii materne atat la rubricile privind titularul, cat si la cele referitoare la parintii sai.

(2)Cererea se depune la S.P.C.L.E.P. sau, dupa caz, la primaria unitatii administrativ-teritoriale de domiciliu ori direct la S.P.C.L.E.P. ori, dupa caz, la sediul primariei care are in pastrare actul de stare civila.

(3)Cererea pentru inscrierea mentiunii se aproba, potrivit modelului prevazut in anexa nr.69, de catre primarul unitatii administrativ-teritoriale, care are in pastrare registrele.

(4)Efectele aprobarii se extind asupra copiilor minori si asupra celuilalt sot, daca au nume de familie comun, numai daca acesta din urma isi da consimtamantul.

(5)Daca sotii nu se inteleg cu privire la extinderea efectelor aprobarii asupra copiilor minori, se procedeaza conform art.30 alin.(8).

Art.116
(1)Pe baza aprobarii se efectueaza mentiune pe marginea actului de stare civila si se elibereaza un nou certificat, iar cel eliberat anterior se retine si se anuleaza.

(2)Daca ofiterul de stare civila nu poate stabili cu certitudine traducerea sau ortografierea in limba materna, acesta cere solicitantului sa prezinte o traducere sau o ortografiere oficiala, autentificata de notarul public.

Inscrierea mentiunilor de schimbare a numelui si/sau prenumelui intervenite in strainatate

Art.117
(1)Schimbarea numelui si/sau a prenumelui intervenita in strainatate, privind persoanele ale caror acte de nastere si de casatorie sunt inregistrate in Romania, se inscrie prin mentiune pe marginea actelor de stare civila, cu respectarea prevederilor art. 93.

(2)Documentele administrative sau judecatoresti in baza carora s-a dispus in strainatate schimbarea numelui de familie sau a prenumelui sunt supuse conditiilor de legalizare/supralegalizare prevazute la art.72 alin.(6).

(3)Cererea de inscriere a mentiunii se depune la S.P.C.L.E.P. sau, dupa caz, la primaria unitatii administrativ-teritoriale care are in pastrare actul pe marginea caruia urmeaza sa se opereze mentiunea de schimbare a numelui si/sau a prenumelui, in nume propriu, prin imputernicit cu procura speciala, autentificata conform prevederilor art.72 alin.(6) sau prin imputernicire avocatiala, si este insotita de urmatoarele documente:
a)documentul de schimbare a numelui si/sau a prenumelui, emis de autoritatile straine, in original si in fotocopie;
b)traducerea legalizata a documentului, in original si in fotocopie;
c)fotocopia certificatului de nastere si/sau de casatorie al persoanei pentru care se solicita inscrierea mentiunii;
d)fotocopia pasaportului emis de autoritatile romane sau, dupa caz, straine, al persoanei reprezentate.
Art.118
(1)Cetatenii romani aflati in strainatate, in al caror statut civil a intervenit una dintre modificarile referitoare la divort, adoptie, schimbare de nume si/sau prenume - in cazul cand schimbarea s-a facut in baza unei hotarari judecatoresti pronuntate in unul dintre statele membre ale Uniunii Europene sau in unul dintre statele cu care Romania are incheiate tratate conventii / acorduri de asistenta juridica ori hotarari judecatoresti care sunt recunoscute in prealabil de catre tribunalul competent din tara -, pot depune, la misiunea diplomatica sau oficiul consular de cariera al Romaniei din statul de resedinta, cererea insotita de documentele justificative, in vederea inscrierii in registrele de stare civila romane a schimbarilor intervenite in statutul lor civil.

(2)Cand schimbarea numelui si/sau prenumelui se face in baza unui document administrativ, acesta, alaturi de celelalte documente prevazute la art.117 alin.(3), se anexeaza in fotocopie legalizata de catre misiunea diplomatica sau oficiul consular de cariera al Romaniei din statul de resedinta, in vederea inscrierii mentiunii.

(3)La inscrierea mentiunilor de schimbare a numelui de familie intervenite in strainatate, precum si la eliberarea certificatelor de stare civila titularilor actelor se aplica prevederile art.113 alin.(1) si (2).

(4)M.A.E.-D.C. trimite D.E.P.A.B.D. cererea, insotita de intreaga documentatie, cu privire la inscrierea mentiunilor pe marginea actelor de stare civila.(5)D.E.P.A.B.D. avizeaza inscrierea mentiunilor, procedeaza la procurarea certificatelor sau extraselor de stare civila, dupa caz, si le transmite, prin M.A.E.-D.C., care solicita titularului achitarea taxelor consulare aferente.

Inscrierea mentiunilor privind acordarea sau renuntarea la cetatenia romana  

Art.119
(1)Mentiunile privind acordarea, redobandirea, retragerea sau renuntarea la cetatenia romana, intocmite potrivit modelelor prevazute in anexele nr.46-48, se inscriu pe marginea actelor de stare civila in baza comunicarilor trimise de catre D.E.P.A.B.D. structurii de stare civila din cadrul S.P.C.J.E.P.

(2)In cazul in care mentiunile prevazute la alin.(1) nu se pot inscrie, se restituie comunicarea, in termen de 3 zile, la D.E.P.A.B.D., aratandu-se motivele pentru care nu s-a putut inscrie mentiunea.

(3)Dupa efectuarea mentiunii in exemplarul II al registrului de nasteri si, daca este cazul, si in cel de casatorie, partea a doua a comunicarii primite de la D.E.P.A.B.D. se trimite S.P.C.L.E.P. sau, dupa caz, primariei unitatii administrativ-teritoriale care are in pastrare exemplarul I al actului de nastere.

(4)In cazul in care pe actul de nastere-exemplarul I exista o mentiune privind casatoria titularului, ofiterul de stare civila are obligatia de a intocmi comunicarea de mentiune, potrivit modelului prevazut in anexa nr.39, pe care o trimite S.P.C.L.E.P. sau, dupa caz, primariei unitatii administrativ-teritoriale care are in pastrare exemplarul I al actului de casatorie; dupa efectuarea mentiunii pe actul de casatorie, ofiterul de stare civila trimite comunicarea de mentiune structurii de stare civila din cadrul S.P.C.J.E.P., pentru operarea mentiunii si in exemplarul II.

Art.120
(1)Autoritatea Nationala pentru Cetatenie trimite D.E.P.A.B.D., la inceputul lunii urmatoare celei in care persoanele in cauza au depus juramantul de credinta, urmatoarele comunicari:
a)tabelul privind persoanele care au dobandit ori au redobandit cetatenia romana, in conditiile prevazute la art.8-10 din Legea cetateniei romane nr.21/1991, republicata;  
b)tabelul privind persoanele care au renuntat la cetatenia romana, prin aprobarea renuntarii la aceasta, in conformitate cu prevederile art.25 si 27 din Legea nr.21/1991, republicata.

(2)Pe baza datelor din registrele de stare civila referitoare la cetatenia romana a titularului sau a parintilor sai nu se elibereaza certificate ori adeverinte care sa ateste cetatenia

ADRIAN-RELU TĂNASE,MANUAL DE STARE CIVILĂ ŞI EVIDENTA PERSOANELOR, EDITURA ALPHA MDN 2011

Reglementarea anterioara:

Legea nr.119/1996: Art. 9 Orice modificare intervenita in statutul civil al unei persoane ca urmare a intocmirii unui act de stare civila sau, dupa caz, dispusa printr-o hotarare judecatoreasca definitiva si irevocabila ori printr-un act administrativ se comunica din oficiu, in termen de 10 zile, serviciului public comunitar local de evidenta a persoanelor sau, dupa caz, ofiterului de stare civila din cadrul primariei unitatii administrativ-teritoriale care a intocmit actul de nastere, de casatorie sau de deces al persoanei la care aceasta modificare se refera, in vederea inscrierii mentiunilor corespunzatoare.

Legislatie conexa:

art. 46 si urm. din Legea nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civila (republicata in M. Of. nr. 743 din 2 noiembrie 2009)

(Mona Maria Pivniceru, Noul Cod Civil si reglementarile anterioare. Prezentare comparativa: legea de punere in aplicare, legislatia conexa, Editura Hamangiu, Bucuresti, 2012)
Data aparitiei: 25 Mai 2012
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Inscrierea mentiunilor pe actul de stare civila":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 2 voturi


Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
Litigiile de munca: legislatie comentata si exemple practice

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "Litigiile de munca: legislatie comentata si exemple practice"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

ClubJuridic.ro - intrebarea zilei

Schimbare departament fara acordul meu

Intrebare: Situatia pe scurt: m-am angajat recent la o multinationala in Bucuresti. Dupa o luna de traininguri de tot felul si acomodatul cu noul job, managerul imi spune ca au nevoie de oameni pe un sub-departament, cu atributii mai complexe si o alta echipa. I-am explicat in mod diplomat ca nu vreau sa fac asta pentru ca m-am acomodat cu echipa si jobul respectiv, pentru care am semnat contractul. Argumentele managerului au fost ca au nevoie de mai multi oameni, ca nu gasesc pe piata muncii si ca ar trebui sa arat flexibilitate s.a. Pot fi obligat unilateral sa accept schimbarea ? Trebuie mentionat ca nu se schimba nici o o alta conditie din CIM, dar eu vreau sa raman pe acest sub-departament (structura corporate e foarte stufoasa). Multumesc !

Raspuns: Atat timp cat nu se schimba locul muncii (locatia, desiimpropriu spus), angajatorul poate sa va mute... [citeste tot raspunsul aici...]

Atentie, Juristi!
Litigiile de munca: legislatie comentata si exemple practice

Conflictele de munca pot fi solutionate!

Cititi intreaga legislatie cu privire la neintelegerile si conflictele de munca!

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Litigiile de munca: legislatie comentata si exemple practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016