Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Legea Insolventei 2014. Aspecte esentiale si reglementari legale



Dupa cum bine stim, Legea nr. 85/2014 a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 466/2014. Prin intermediul acestei legi se stabilesc regulile in domeniul prevenirii insolventei si al insolventei.

Legea are ca obiectiv instituirea unei proceduri colective pentru acoperirea pasivului debitorului, cu acordarea, atunci cand este posibil, a sansei de redresare a activitatii acestuia.

Care sunt principalele modificari aduse de noua lege:

- valoarea-prag
(cuantumul minim al creantei, pentru a putea fi introdusa cererea de deschidere a procedurii de insolventa) este de 40.000 lei (fata de 45.000 lei, in Legea 85/2006), iar pentru salariati este de 6 salarii medii brutepe economie/salariat;

- creditor care are dreptul sa ceara  deschiderea procedurii insolventei este creditorul a carui creanta asupra patrimoniului debitorului este certa, lichida si exigibila de mai mult de 60 de zile (fata de 90 zile, in Legea 85/2006);

- competenta de solutionare a dosarului revine tribunalului in a carei circumscriptie debitorul si/a avut sediul social/profesional cel putin 6 luni anterior datei sesizarii instantei (in Legea 85/2006, competenta apartinea tribunalului in a carui circumscriptie isi avea sediul debitorul, fara a fi prevazuta vreo durata m inima in acest sens);

- Mai nou, cererea privind deschiderea procedurii formulata de catre debitor trebuie sa fie insotita de o serie de inscrisuri, prevazute si de Legea 85/2006, solicitandu-se in plus, prin noile reglementari, o
declaratie prin care debitorul arata daca este membru al unui grup de societati, cu precizarea acestora; dovada codului unic de inregistrare si dovada notificarii organului fiscal competent.
Referitor la lista cuprinzand platile si transferurile patrimoniale efectuate de debitor in cele 6 luni anterioare inregistrarii cererii introductive, care se ataseaza cererii, s"a marit perioada referitoare la aceasta, fata de 120 zile (cca. 4 luni) anterioare inregistrarii cererii introductive, prevazuta in Legea 85/2006;

- Important de mentionat este faptul ca durata maxima a perioadei de observatie (cuprinsa intre data deschiderii procedurii insolventei .i data confirmarii planului de reorganizare sau, dupa caz, a intrarii in faliment) este de 12 luni calculate de la data deschiderii procedurii;

- Atentie la faptul ca legislatia anterioara nu prevedea o durata maxima;

- Legea nr. 85/2014 aduce si o alta noutate si anume ca in termen de 60 de zile de la data publicarii in BPI (Buletinul procedurilor de insolventa) a notificarii privind deschiderea procedurii, organele de inspectie fiscala vor efectua inspectia fiscala si vor intocmi un raport de inspectie fiscala.

Creditorii bugetari pot sa inregistreze un supliment al cererii de admitere a creantei initiale, daca este cazul, pentru creantele bugetare constatate prin raport de inspectie fiscala intocmit ulterior deschiderii procedurii, dar care are ca obiect activitatea anterioara a debitorului;

- debitorul aflat in insolventa poate participa la licitatii publice;


- furnizorul de utilitati are dreptul sa intrerupa furnizarea serviciilor daca debitorul nu achita creantele nascute dupa deschiderea procedurii insolventei, aferente serviciilor prestate, in termen de maxim 90 de zile (termen introdus prin Legea nr. 85/2014);

- dupa depunerea cererii de deschidere a procedurii, in cazuri urgente, care ar pune in pericol activele debitorului, judecatorul"sindic poate dispune, potrivit noilor reglementari, de urgenta, in camera de consiliu si fara citarea partilor, suspendarea provizorie a oricaror proceduri de executare silita a bunurilor debitorului pana la pronuntarea hotararii cu privire la respectiva cerere;

- administratorul judiciar/lichidatorul judiciar poate introduce la judecatorul sindic actiuni (in maxim un an de la data expirarii termenului pentru intocmirea raportului asupra cauzelor si imprejurarilor care au dus la aparitia insolventei, dar nu mai tarziu de 16 luni de la data deschiderii procedurii) pentru anularea actelor sau operatiunilor frauduloase ale debitorului in dauna drepturilor creditorilor, in cei 2 ani anteriori deschiderii procedurii (in legislatia anterioara se puteau anula acte/operatiuni frauduloase incheiate in 3 ani anteriori deschiderii procedurii). Daca administratorul judiciar/lichidatorul judiciar nu introduce o astfel de actiune, o poate face si comitetul creditorilor, precum si, potrivit reglementarilor actuale, creditorul care detine mai mult de 50% din valoarea creantelor inscrise la masa credala;

- exigibile, peste valoarea-prag, nascute dupa data deschiderii procedurii, recunoscuta de administratorul judiciar / judecatorul-sindic, poate solicita pe parcursul duratei perioadei de observatie deschiderea procedurii de faliment al debitorului daca aceste creante nu sunt achitate in termen de 60 de zile de la data recunoasterii;

- bunurile pot fi distribuite creditorilor in contul creantelor pe care le detin impotriva averii debitorului, la propunerea creditorului (in cazul mai multor propuneri, bunul se va distribui celui care ofera cel mai mare pret, care nu poate fi sub valoarea stabilita prin raportul de evaluare), cu obligatia acestuia de a achita toate sumele ce ar fi fost datorate creditorilor aflati pe ordinele de prioritate anterioare si celor de pe aceeasi ordine de prioritate, similar daca bunul ar fi fost vandut catre un tert.

- una dintre conditiile cerute de lege pentru ca planul de reorganizare sa fie considerat confirmat este ca cel putin 30% din totalul valoric al masei credale sa accepte planul;

- modificarea planului de reorganizare, inclusiv prelungirea acestuia se poate face oricand pe parcursul procedurii de reorganizare, cu confirmarea judecatorului sindic, fara a se putea depasi o durata totala maxima a derularii planului de 4 ani de la confirmarea initiala;

- debitorul poate beneficia de finantari pentru a-si desfasura activitatile curente, in perioada de observatie, cu aprobarea adunarii creditorilor, precum si potrivit planului de reorganizare, acestea avand prioritate la restituire.


Sursa: Finante Publice Brasov




Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Votati articolul "Legea Insolventei 2014. Aspecte esentiale si reglementari legale":
Rating:

Nota: 4.6 din 5 din 5 voturi
Urmareste-ne pe Google News

Poate sunteti interesat si de:

©2024 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

MODIFICARILE din Contractele Civile si Actele Comerciale se aplica deja!

Folositi NOILE Modele de Documente pentru 2024

Descarcati GRATUIT Raportul Special "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016