Club Juridic - Tu intrebi, Specialisti raspund!

Licitatii publice. Constituirea comisiilor de evaluare


Cuvinte cheie: Jurisprudenta, contributii sociale, OUG 34/2006, HG 925/2006


In cadrul unei primarii si-a desfasurat activitatea o comisie de evaluare pentru o achizitie publica. (licitatie)


Totodata, a fost solicitata si activitatea unor experti cooptati. (conform OG 34)
Cum pot fi platiti membrii comisiei de evaluare si expertii cooptati?
Mentionez ca membrii comisiei de evaluare sunt angajatii primariei, dar efectueaza respectiva activitate in afara orelor de program si expertii cooptati sunt specialisti din exteriorul aparatului administrativ, dar nu detin PFA.

De asemenea, sunt bani prinsi pentru asta in devizul general si pe investitia respectiva.
Pentru efectuarea platii, doresc cadrul legal din punct de vedere al OG 34, cat si din punct de vedere contabil.

Erau niste reglementari date de MF privind calculul tarifului pt ora de evaluare din cadrul comisiei.
As dorii model de referat, si alte tipizate care sunt necesare.

Raspuns:

Modele de contracte civile si comerciale
Modele de contracte civile si comerciale

Vezi detalii

Partajul judiciar
Partajul judiciar

Vezi detalii



In ceea ce priveste constituirea comisiilor de evaluare, conform art. 71 – 72 din " HG 925/2006 pentru aprobarea normelor de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractelor de achizitie publica din OUG " 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii, autoritatea contractanta are obligatia de a desemna, pentru atribuirea contractelor de achizitie publica, persoanele responsabile pentru evaluarea ofertelor, care se constituie intr-o comisie de evaluare.

Comisia de evaluare trebuie sa includa specialisti in domeniul obiectului contractului care urmeaza sa fie atribuit si se nominalizeaza din cadrul compartimentului intern specializat In comisia de evaluare pot fi nominalizati si membri apartinand altor compartimente ale autoritatii contractante sau, in cazul in care beneficiarul final al contractului este o alta autoritate contractanta, din cadrul respectivei autoritati contractante.

Nominalizarea persoanelor responsabile pentru evaluarea ofertelor se poate realiza atat pentru atribuirea fiecarui contract in parte, cat si pentru atribuirea mai multor contracte, in acest din urma caz atunci cand contractele respective sunt de complexitate redusa.

Autoritatea contractanta va numi o persoana responsabila cu aplicarea procedurii de atribuire, persoana care devine, totodata, si presedinte al comisiei de evaluare. Presedintele poate fi membru in cadrul comisiei de evaluare sau rolul sau poate fi limitat numai la aspectele de organizare si reprezentare, in acest din urma caz neavand drept de vot. In orice situatie, presedintele comisiei de evaluare semneaza raportul procedurii de atribuire.

Atributiile comisiei de evaluare sunt urmatoarele:
 a) deschiderea ofertelor si, dupa caz, a altor documente care insotesc oferta;
 b) verificarea indeplinirii criteriilor de calificare de catre ofertanti/candidati, in cazul in care acestea au fost solicitate prin documentatia de atribuire;
 c) realizarea selectiei/preselectiei candidatilor, daca este cazul;
 d) realizarea dialogului cu operatorii economici, in cazul aplicarii procedurii de dialog competitiv;
 e) realizarea negocierilor cu operatorii economici, in cazul aplicarii procedurilor de negociere;
 f) verificarea propunerilor tehnice prezentate de ofertanti, din punctul de vedere al modului in care acestea corespund cerintelor minime din caietul de sarcini sau din documentatia descriptiva;
 g) verificarea propunerilor financiare prezentate de ofertanti, din punctul de vedere al incadrarii in fondurile care pot fi disponibilizate pentru indeplinirea contractului de achizitie publica respectiv, precum si, daca este cazul, din punctul de vedere al incadrarii acestora in situatia prevazuta la art. 202 din ordonanta de urgenta;
 h) stabilirea ofertelor inacceptabile sau neconforme si a motivelor care stau la baza incadrarii ofertelor respective in aceasta categorie;
 i) stabilirea ofertelor admisibile;
 j) aplicarea criteriului de atribuire, astfel cum a fost prevazut in documentatia de atribuire, si stabilirea ofertei/ofertelor castigatoare;
 k) in cazuri justificate conform prevederilor art. 209 din ordonanta de urgenta, elaborarea unei propuneri de anulare a procedurii de atribuire;
 l) elaborarea raportului procedurii de atribuire, astfel cum este acesta prevazut la art. 213 alin. (2) din ordonanta de urgenta.

Autoritatea contractanta are dreptul de a nominaliza membri de rezerva pentru membrii comisiei de evaluare.
Autoritatea contractanta are dreptul de a inlocui un membru al comisiei de evaluare cu un membru de rezerva numai daca persoana care urmeaza sa fie inlocuita nu are posibilitatea, din motive obiective, de a-si indeplini atributiile care rezulta din calitatea de membru al comisiei de evaluare. Dupa producerea inlocuirii, calitatea de membru al comisiei de evaluare este preluata de catre membrul de rezerva, care isi va exercita atributiile aferente pana la finalizarea procedurii de atribuire.

In baza art. 73 al hotararii, autoritatea contractanta are dreptul de a decide, cu scopul de a sprijini activitatile de evaluare, desemnarea pe langa comisia de evaluare a unor specialisti externi, numiti experti cooptati. Expertii cooptati pot fi desemnati inca de la inceputul procesului de evaluare sau pe parcursul acestui proces, in functie de problemele care ar putea impune expertiza acestora.

Decizia de desemnare a expertilor cooptati trebuie sa precizeze atributiile si responsabilitatile specifice ale acestora si sa justifice necesitatea participarii lor la procesul de evaluare.

Atributiile si responsabilitatile expertilor externi cooptati se rezuma, dupa caz, numai la:

 a) verificarea si evaluarea propunerilor tehnice;
 b) analiza situatiei financiare a ofertantilor/candidatilor ori analiza financiara a efectelor pe care le pot determina anumite elemente ale ofertei sau clauze contractuale propuse de ofertant;
 c) analiza efectelor de natura juridica pe care le pot determina anumite elemente ale ofertei sau anumite clauze contractuale propuse de ofertant.

Din punct de vedere al impozitului pe venit si al contributiilor sociale trebuie sa facem distinctie intre:
1.    membrii comisiei salariati sau functionari publici ai institutiei publice la nivelul careia se organizeaza comisia;
2.     membrii comisiei care nu sunt salariati sau functionari publici ai institutiei publice la nivelul careia se organizeaza comisia.

Astfel, sunt considerate venituri din salarii, conform art. 55 din "Codul fiscal toate veniturile in bani si/sau in natura obtinute de o persoana fizica ce desfasoara o activitate in baza unui contract individual de munca sau a unui statut special prevazut de lege, indiferent de perioada la care se refera, de denumirea veniturilor ori de forma sub care ele se acorda, inclusiv indemnizatiile pentru incapacitate temporara de munca.

Conform art. 296 indice 4 alin. (1) din "Codul fiscal , baza lunara de calcul al contributiilor sociale individuale obligatorii, in cazul salariatilor o reprezinta castigul brut realizat din activitati dependente, in tara si in strainatate, cu respectarea prevederilor instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte, care include veniturile din salarii, in bani si/sau in natura, obtinute in baza unui contract individual de munca, a unui raport de serviciu sau a unui statut special prevazut de lege.

Asadar, in ceea ce priveste membrii comisiei salariati ai primariei la nivelul careia se organizeaza comisia, consideram ca indemnizatia acordata salariatilor sai in baza contractului individual de munca se cumuleaza cu celelalte venituri si intra in baza de calcul al impozitului pe venit si al contributiilor sociale.

Conform pct. 68 din Norrmele metodologice de aplicare a prevederilor art. 55 din "Codul fiscal, indemnizatiile acordate ca urmare a participarii in comisii, comitete, consilii si altele asemenea, constituite conform legii constituie venituri asimilate salariilor.

Asadar, indemnizatiile acordate membrilor comisiei care nu sunt salariati ai institutiei publice sunt impozabile in mod similar veniturilor de natura salariala, iar institutia publica in calitate de platitor al venitului are obligatia retinerii si platii impozitului pe salarii in cota de 16%, aplicabila asupra bazei de calcul determinate in conformitate cu prevederile art. 57 alin. (2) lit. b) din "Codul fiscal pentru venituri in afara functiei de baza.

In conformitate cu prevederile art. 2964 alin. (1) lit. g) din " Legea 571/2003 - "Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, baza lunara de calcul al contributiilor sociale individuale obligatorii, in cazul persoanelor prevazute la art. 2963 lit. a) si b), reprezinta castigul brut realizat din activitati dependente, in tara si in strainatate, cu respectarea prevederilor instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte, care include sumele primite de membrii comisiei de cenzori sau comitetului de audit, dupa caz, precum si sumele primite pentru participarea in consilii, comisii, comitete si altele asemenea.

Sumele primite pentru participarea in consilii, comisii, comitete sunt exceptate de la plata urmatoarelor contributii sociale:
-    contributia de asigurari pentru accidente de munca si boli profesionale (pct. 25 lit. d) din Normele metodologice de aplicare a prevederilor art. 296 indice 16 din "Codul fiscal);
-    contributia de asigurari pentru somaj (pct. 23 lit. c) din Normele metodologice de aplicare a prevederilor art. 296 indice 16 din "Codul fiscal);
-    contributia pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate potrivit pct. 22 lit. b) din Normele metodologice de aplicare a prevederilor art. 296 indice 16 din "Codul fiscal.

Rezulta ca indemnizatia pentru activitatea prestata in comisia de evaluare de o persoana care nu este salariat sau functionar public al institutiei la nivelul careia se organizeaza comisia intra in baza de calcul al:

- contributiei de asigurari sociale datorate bugetului asigurarilor sociale de stat (angajator si salariat);
- contributiei de asigurari sociale de sanatate datorate bugetului Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate (angajator si salariat).

Data aparitiei: 25 Iunie 2013

Cat de utila va este aceasta informatie?

Noteaza folosind stelele!

Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Distribuie acest articol in reteaua de socializare preferata

ClubJuridic.ro - intrebarea zilei

Este abuz?

Intrebare: Dacă pe o hotărăre judecătoreasca definitivă şi irevocabilă este o suma ,cīnd se face poprirea se poate reţine mai mult invocīnd dobīnda ?

Raspuns: Nu este un abuz, este legal si va redau mai jos si textul de lege. “Īn cazul īn care prin titlu exe... [citeste tot raspunsul aici...]



Top articole

 NOUL COD RUTIER - actualizat [Vizualizari: 383281]
 Acte necesare - Cazier judiciar [Vizualizari: 372556]
 Codul Civil [Vizualizari: 294315]
 Cod CAEN - Actualizat 2008 [Vizualizari: 250563]
 Codul familiei - actualizat [Vizualizari: 173626]