Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Ministerul Justitiei schimba inregistrarea firmelor la Registrul Comertului

 

Ministerul Justitiei propune un proiect de Lege privind registratorii comerciali si activitatea de inregistrare in registrul comertului, act normativ ce stabileste procedura de control prealabil inregistrarii in registrul comertului.

In sistemul juridic romanesc, activitatea de registru s-a desfasurat, pana la intrarea in vigoare Ordonantei de urgenta a Guvernului 116/2009, sub controlul judecatorului delegat la oficiile registrului comertului, inregistrarile efectuandu-se numai in baza unei incheieri pronuntate de acesta sau, dupa caz, a unei hotarari judecatoresti definitive, arata MJ.

Controlul exercitat de judecatorul delegat viza legalitatea actelor, respectiv verificarea indeplinirii tuturor cerintelor legale pentru a opera inregistrarea, dar si regularitatea cererii de inregistrare a comerciantilor.

In opinia MJ, acest mecanism de verificare ex-ante nu este insa singurul folosit in statele europene. In conditiile in care legislatia comunitara in materia societatilor comerciale nu obliga statele membre sa aleaga un anumit sistem de control al operatiunilor de inmatriculare, ci instituie doar obligatia asigurarii efectivitatii controlului de legalitate, o serie de state europene au optat pentru un control administrativ in locul celui judiciar.

Controlul administrativ este cu atat mai mult o optiune viabila cu cat in sustinerea sa pledeaza si o serie de recomandari ale Comitetului de Ministri al Consiliului Europei, instrumente internationale ce invita statele membre sa identifice solutii pentru degrevarea judecatorului de atributiile ce excedeaza actului de judecata stricto sensu.

Astfel, Recomandarea nr. R (86)12 privind anumite masuri pentru prevenirea si reducerea supraincarcarii activitatii instantelor judecatoresti (adoptata la data de 16 septembrie 1986), se arata ca, pentru asigurarea unui volum de activitate in limite care sa fie de natura a permite cresterea eficientei instantelor judecatoresti, statele "ar putea lua in considerare adoptarea urmatoarelor tipuri de masuri (...) II. Evitarea cresterii volumului atributiilor non-jurisdictionale si diminuarea progresiva a acestora, prin conferirea acestor competente altor persoane". In anexa la Recomandare se exemplifica atributiile non-jurisdictionale a caror reducere se are in vedere, intre acestea figurand si competenta de verificare a legalitatii operatiunilor de inregistrare de mentiuni in registrul comertului. In aceeasi anexa se precizeaza insa ca la alegerea competentelor care se replaseaza "trebuie sa se tina seama de contextul specific al fiecarei tari".

De asemenea, in Recomandarea R (94)12 privind independenta, eficienta si rolul judecatorilor (adoptata la data de 13 octombrie 1994) se prevede ca masura de realizare a principiului III - Conditii de munca adecvate - "luarea masurilor necesare pentru a incredinta sarcinile nejurisdictionale altor persoane, conform Recomandarii (86)12".

"In urma unei analize riguroase a tuturor acestor aspecte, s-a concluzionat ca inlocuirea controlului judiciar al legalitatii operatiunilor de inmatriculare/inscriere de mentiuni in registrul comertului cu un control administrativ reprezinta una dintre masurile ce se impun pentru o decongestionare a instantelor judecatoresti, suprasolicitate in contextul social-economic actual, dar si o fluidizare procedurilor aferente desfasurarii unei activitati comerciale", arata MJ, in expunerea de motive privind adoptarea legii.

Proiectul de lege realizeaza, in primul rand, o codificare a dispozitiilor privitoare la operatiunile de inregistrare in registrul comertului, actualmente dispersate in foarte multe acte normative de nivel primar sau secundar, unele dintre ele contradictorii sau cu continut normativ similar ori chiar identic. Sunt prevazute astfel, intr-un singur act normativ: persoanele fizice si juridice supuse obligatie de inregistrare in registrul comertului, actele, faptele si mentiunile care se inregistreaza in registrul comertului, elementele cererii de inregistrare, sanctiunile pentru neindeplinirea obligatiei de inregistrare, procedura de inregistrare in registrul comertului, o noua modalitate de efectuare a publicitatii obligatorii, prin crearea Buletinului electronic al registrului comertului (care inlocuieste publicitatea prin Monitorul Oficial).

Asadar, adoptarea acestui proiect de lege simplifica si sistematizeaza cadrul legal in aceasta materie, venind astfel in sprijinul mediului de afaceri, care va beneficia de un instrument normativ cuprinzator si suplu.

In al doilea rand, proiectul de lege stabileste procedura de control prealabil inregistrarii in registrul comertului, efectuat de registratorii comerciali, conditiile in care incheierea registratorului poate fi contestata in instanta si procedura in fata organului judiciar.

In al treilea rand, se reglementeaza statutul registratorului comercial, conceput de proiect ca functionar cu statut special, supus unor exigente care sa asigure competenta profesionala a acestuia, probitatea sa morala, impartialitatea in analiza dosarelor si pronuntarea incheierii.

"Stabilindu-se incompatibilitatile aplicabile registratorului comercial si obligatia de depunere a declaratiilor de avere si interese, se creeaza premisele integritatii profesionale a registratorului comercial.Totodata, proiectul creeaza premisele perfectionarii continue a registratorilor, stabilind conditiile de formare si evaluare profesionala a acestora", noteaza sursa citata.

In creionarea statutului registratorului comercial au fost atent considerate standardele stabilite de directivele comunitare in domeniul societatilor comerciale, in special, Directiva 2009/101/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 16 septembrie 2009, de coordonare, in vederea echivalarii, a garantiilor impuse societatilor in statele membre, in intelesul articolului 48 al doilea paragraf din tratat, pentru protejarea intereselor asociatilor sau tertilor, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L258 din 1 octombrie 2009.

De asemenea, s-a urmarit mentinerea conditiilor de exercitare a acestui serviciu public, astfel cum au fost delimitate de Decizia Curtii Constitutionale nr.1636/2009 (publicata in Monitorul Oficial 45 din 20 ianuarie 2010), potrivit careia controlul prealabil inregistrarii in registrul comertului trebuie realizat de "un agent public", care sa prezinte "garantii de independenta, de respectare a legii si a interesului public necesare desfasurarii acestei activitati".

Intrucat corpul registratorilor comercial este conceput ca integrat in sistemul ONRC, MJ propune o noua configuratie a structurii ONRC si oficiilor registrului comertului. Ca element de noutate, se creeaza un compartiment care sa asigure indrumarea metodologica a registratorilor, pentru a se asigura caracterul unitar al practicii lor si o structura responsabila cu pregatirea profesionala a registratorilor si a celorlalte categorii de personal din cadrul ONRC. De asemenea, sunt stabilite competentele in materie disciplinara, precum si procedura disciplinara.

Controlul administrativ realizat de registratorii comerciali simplifica procedurile de inregistrare la registrul comertului, contribuind la stimularea initiativei comerciale si la derularea in mod corespunzator a activitatii a comerciantilor.

De asemenea, proiectul va avea un impact favorabil din perspectiva costurilor suportate de comerciant, in special urmare inlocuirii publicitatii prin Monitorul Oficial cu publicitatea prin Buletinul electronic al registrului comertului, o platforma informatizata, usor accesibila publicului larg si care presupune costuri mult mai mici pentru persoanele fizice si juridice.

Adoptarea acestei legi va impune abrogarea unor acte normative.

Ulterior adoptarii legii, este necesara emiterea unor acte normative secundare care sa asigure aplicarea acestuia: ordin al ministrului justitiei privind organizarea si functionarea Oficiului National al Registrului Comertului si a oficiilor registrului comertului de pe langa tribunale, ordin al ministrului justitiei pentru aprobarea Regulamentului privind procedura de selectie a primilor registratori comerciali, ordin al ministrului justitiei pentru stabilirea procedurii de selectie a personalului ce poate accede la functia de registrator fara concurs, ordin al ministrului justitiei pentru aprobarea Codului deontologic al registratorilor comerciali.


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Votati articolul "Ministerul Justitiei schimba inregistrarea firmelor la Registrul Comertului":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News

Poate sunteti interesat si de:

©2024 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

MODIFICARILE din Contractele Civile si Actele Comerciale se aplica deja!

Folositi NOILE Modele de Documente pentru 2024

Descarcati GRATUIT Raportul Special "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016