Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
Litigiile de munca: legislatie comentata si exemple practice

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "Litigiile de munca: legislatie comentata si exemple practice"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager

Parlamentul Romaniei analizeaza suspendarea ratelor la credite pentru populatia aflata in \"saracie extrema\"

4 parlamentari PDL, alti 4 din partea PSD si penelistul Tudor Ciuhodaru au depus la Camera Deputatilor "Propunere legislativa pentru combaterea saraciei extreme si prevenirea unei catastrofe sociale". Ce prevede aceasta initiativa legislativa? Nici mai mult nici mai putin decat "iertarea" de rate pe o perioada de 3 ani a romanilor aflati in situatie de "saracie extrema". In plus, si "persoanele juridice de drept privat" pot beneficia de aceasta lege daca au minimum 2 angajati aflati "in stare de saracie extrema".
 

Legea "pentru combaterea saraciei extreme" a fost sustinuta si binecuvantata recent de catre Parintele Iustin Parvu de la Manastirea Petru Voda, si iata ca ea a ajuns in Parlament. Aceasta a fost inregistrata la Camera Deputatilor pe 6 aprilie si va fi dezbatuta in perioada urmatoare.
 
Cine va beneficia de "inghetarea" creditelor pe timp de 3 ani? Persoana aflata in "saracie extrema", in conditiile in care chiar aceasta lege ofera definitia termenului: orice persoana care nu are asigurate alimente in valoare de minimum 4 lei/zi.
 
"In executarea prezentei legi se suspenda pe o perioada de 3 ani obligatiile ce decurg din contractele de credit pentru consumatori, incheiate de cetatenii romani cu institutile de credit pe teritoriul Romaniei, aflati in situatia de saracie extrema. Pe perioada mentionata, institutile bancare isi vor acoperii cheltuielile aferente ratelor suspendate ale consumatorilor, din rezerva constituita in acest scop la dispozitia Bancii Nationale a Romaniei", se spune in acest Proiect de Lege. Se speficifica insa si faptul ca "dupa expirarea perioadei prevazuta la alin. (1). consumatorii vor relua plata ratelor neexpirate in termenul de 3 ani, mentionat, numai de la implinirea aeestui termen, pentru viitor, cu reducerea corespunzatoare a dobanzilor aferente acestora, la nivelul celor practicate in raporturile interbancare> precum si al celor existente in momentul de fata la institutiile cu profil bancar, din statele occidentale, dupa caz".
 
In plus, "pe perioada prevazuta la alin. (1) se suspenda de drept orice executare silita impotriva consumatorului, prevazuta in contractul de creditare sau in orice alta dispozipe legala".
Ghid de contabilitate pentru asociatiile de proprietari
Ghid de contabilitate pentru asociatiile de proprietari

Vezi detalii

Softuri de Legislatia Muncii
Softuri de Legislatia Muncii

Vezi detalii

Diurna legala in Romania si in strainatate
Diurna legala in Romania si in strainatate

Vezi detalii


 
Atentie insa: "iertarea" totala de rate se produce doar pentru cei care au credite mai mici de 10.000 de euro. Ceilalti vor trebui sa plateasca minimum 10 euro pe luna, pentru a asigura "activitatea institutiilor de credit".
 
Puteti citi mai jos intregul Proiect de Lege


Lege pentru combaterea saraciei extreme si prevenirea unei catastrofe sociale

CAPITOLUL I - Dispozitii generale

Art.l. - Prezenta lege instituie masuri urgente pentru combaterea saraciei extreme si pentru prevenirea unei catastrofe sociale, avand drept scop protejarea vietii si demnitatii umane.

Art.2. - Beneficiaza de dispozitiile prezentei legi persoanele singure si familiile ale caror venituri nu asigura acoperirea nevoilor zilnice minime de trai, sunt excluse social la o viata demna si, care, au in derulare unul sau mai multe contracte de credit.

Art.3. - Persoanele aflate in situatia prevazuta la art.2, din prezenta lege au obligatia de a pastra pentru sine si/sau pentru membrii familiei, din veniturile obtinute legal, o suma proportionala cu necesarul minim de hrana zilnica pentru supravietuire.

Art. 4. - In sensul prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos au urmatorul inteles:
a) forta majora - imprejurare de fapt de origine externa, cu caracter extraordinar, absolut imprevizibila si de neinlaturat, care impiedica in mod obiectiv si fara nici o culpa din partea debitorului executarea obligatiei contractuale a acestuia;
b) justitie sociala, securitate sociala - dreptul la securitatea alimentara a persoanei si la obtinerea protectiei statului impotriva amenintarilor vietii, sanatatii sau tratamentelor nedemne din partea oricarui individ, grup sau institute;
c) grupuri vulnerabile - grupuri de persoane care se confrunta cu grave probleme economice si sociale pe care nu le pot depasi fara interventia statului si sprijinul comunitatii;
d) institutii de credit - bancile, bancile de economisire-creditare, bancile de credit
ipotecar, organizatiile cooperatiste de credit si institutive emitente de moneda electronica;
e) saracie - stare manifestata prin lipsa (insuficienta) accesului la resurse care limiteaza activitatea si satisfacerea nevoilor considerate a fi absolut necesare pentru existenta in colectivitatea de convietuire;
f) saracie extrema - orice persoana care nu are asigurate alimente in valoare de minimum 4 lei/zi.
g) norma minima generala de alimentare zilnica - 2787,00 KcaL, dar nu mai putin de: alimente in valoare de 10 lei/persoana/24h, conform anexei care face parte integranta din prezenta lege;
h) consumator - orice persoana fizica, cetatean roman, sau persoana juridica cu sediul
social in Romania, care a incheiat unul sau mai multe contracte de credit, de orice fel, cu institutii de credit ce desfasoara operatiuni pe teritoriul Romaniei;
i) catastrofa sociala - stare de anomie care determina conditii de existenta sau tratament de natura sa duca la distrugerea fizica sau psihica in sanul colectivitatii sau grupului, la inhibarea nasterilor si distrugerea familiei, la sinucideri sau tentative de suicid in randul copiilor, tinerilor si adultilor; vatamarea grava a integritatii fizice sau mintale a membrilor colectivitatii sau grupului, stramutari masive de populate prin migratie, declin demografic si pierderea identitatii culturale si spirituale pana la disolutia statului.

CAPITOLUL II - Dispozitii privind fondul reglementarii

Art.5. (1)- In executarea prezentei legi se suspenda pe o perioada de 3 ani obligatiile ce decurg din contractele de credit pentru consumatori, incheiate de cetatenii romani cu institutiile de credit pe teritoriul Romaniei, aflati in situatia de saracie extrema. Pe perioada mentionata, institutiile bancare isi vor acoperii cheltuielile aferente ratelor suspendate ale consumatorilor, din rezerva constituita in acest scop la dispozitia Bancii Nationale a Romaniei.
(2) Dupa expirarea perioadei prevazuta la alin. (1). consumatorii vor relua plata ratelor neexpirate in termenul de 3 ani, mentionat, numai de la implinirea acestui termen, pentru viitor, cu reducerea corespunzatoare a dobanzilor aferente acestora, la nivelul celor practicate in raporturile interbancare, precum si al celor existente in momentul de fata la institute cu profil bancar, din statele occidentale, dupa caz.
(3) Pe perioada prevazuta la alin. (1) se suspenda de drept orice executare silita impotriva consumatorului, prevazuta in contractul de creditare sau in orice alta dispozitie legala.
(4) Nivelul dobanzilor prevazute la alin. (2) se va extinde la toate contractele de creditare incheiate cu institutiile bancare din Romania, de celelalte categorii ale populatiei, care nu intra sub incidenta prevederilor prezentei legi, sub aspectul vulnerabilitapi si al starii de saracie, reglementate de prezentul act normativ.

Art.6. - Prezenta lege recunoaste dreptul de suspendare a obligatiilor ce decurg din contractele de credit pentru consumatori numai persoanelor si familiilor afectate de flagelul saraciei care solicita in mod expres suspendarea legala pentru cauza de forta majora.

Art.7. - Notificarea institutiei de credit de catre persoanele aflate in situatie de forta majora, in conditiile prezentei legi, se comunica prin intermediul autoritatilor administratiei publice locale, care apara potrivit legii, interesele reale ale comunitatilor locale si care au obligatia efectuarii anchetei sociale la domiciliul consumatorului prin care se face dovada fortei majore dovedite in conditiile legii. In acest scop, consumatorul va depune o cerere la autoritatea administratiei publice locale, pe raza careia functioneaza unitatea bancara cu, care a contractat creditul.

Art.8. - (1) Notificarea trebuie sa cuprinda obligatoriu, pe langa datele de identificare ale institutiei de credit si numarul contractului de credit, declaratia pe proprie raspundere a consumatorului cu privire la situajia de forta majora si ancheta sociala corespunzatoare.
(2) Orice notificare ce nu contine elementele enumerate va fi considerate nula de
drept.

Art.9. - Autoritatea administratiei publice locale angajata sa certifice cuprinsul notificarii are obligatia sa faca mentiuni in textul acesteia despre informarea solicitantului privind consecinjele declaratiilor neadevarate cu privire la situatia de forta majora.

Art.10. - (1) Notificarea va fi incheiata in atatea exemplare originale cate parti sunt in contract, plus un exemplar care va ramane la autoritatea administratiei publice locale.
(2) Exemplarul original eliberat solicitantului reprezinta certificatul declaratiei de forta majora care suspenda de drept obligatiile ce decurg din contractele de credit in conditiile prezentei legi.

Art.11. - Institutia de credit notificata potrivit legii de catre persoana care se declara in situate de forta majora, poate solicita autoritatilor competente verificarea veniturilor solicitantului.

Art.12. - Pentru asigurarea activitajii institutiilor de credit persoanele care beneficiaza de suspendarea obhgatiilor contractuale pentru debite mai mari de 10.000 (zece mii) de euro, sunt obligate sa plateasca pe perioada suspendarii o suma in echivalent a zece euro lunar din valoarea totala a sumelor contractate cu institutia de credit, indiferent de moneda in care este contractat imprumutul.

Art.13. - Nerespectarea obligatiei prevazuta in articolul precedent pe o perioada mai mare de 30 de zile de la implinirea termenului de plata atrage dupa sine anularea dreptului de suspendare a obligatiilor contractuale.

Art.14. - Orice persoana beneficiara a drepturilor prezentei legi poate sa solicite institutiei de credit notificate, in interiorul termenului de suspendare, reluarea platilor in cuantumurile stabilite in conditiile prevazute la art.5 din prezenta lege.

Art.15. - La cerere, pot beneficia de suspendarea obligatiilor contractuale, in conditiile prezentei legi, persoanele juridice de drept privat cu rol activ in societate care incheie contracte de munca cu doua sau mai multe persoane aflate in stare de saracie extrema, titulare ale certificatului declaratiei de forta majora si anchetei sociale corespunzatoare.

Art.16. - (1) Cererea de suspendare a obligator se adreseaza institutiei de credit cu care are raporturi contractuale persoana juridica si va fi insotita obligatoriu de copii legalizate ale contractelor de munca nou incheiate, certificatele declaratiei de forta majora, statele de plata intocmite pe ultima luna intreaga semnate de toti salariatii solicitantului, de adeverinta de plata a contributiilor angajatorului pentru veniturile angajajilor si ancheta sociala aferenta acestora.
(2) Conditiile de forma ale cererii de suspendare cat si a celorlalte inscrisuri anexate vor fi aceleasi ca si cele pentru persoane fizice.

Art.17. - (1) Pe perioada suspendarii obligator contractuale cu institutia de credit persoana juridica nu poate face concedieri individuate sau colective din motive ce nu tin de persoana angajatului.
(2) Orice concediere efectuata cu incalcarea alin. (1), atrage anularea dreptului de suspendare a obligatiilor contractuale.

CAPITOLUL III - Dispozitii speciale si tranzitorii

Art.18. - Prin derogare de la dispozrtiile codului de procedura civila in materia executarii silite, persoanele care beneficiaza de drepturile prevazute de prezenta lege sunt exceptate de la aplicarea acestor proceduri.

Art.19. - La data intrarii in vigoare a prezentei legi se suspenda de drept actele de executare silita si de evacuare aflate in derulare pentru persoanele care nu detin alta locuinta decat cea dobandita prin contract de credit de orice tip sau care se afla in situatia prevazuta la art. 2.

Art.20. - Actele de executare si cele subsecvente acestora intocmite cu incalcarea dispozitiilor prezentei legi impotriva persoanelor care beneficiaza de drepturile conferite de aceasta, dupa declararea situatiei de forta majora, sunt nule de drept.

CAPITOLUL IV - Dispozitii finale

Art.21. - Pentru refacerea si intarirea coeziunii sociale orice cetatean ce realizeaza venituri peste media salariala pe economie, este obligat in virtutea art.4. din Constitutia Romaniei sa acorde sprijin persoanelor aflate in situatia de saracie extrema.

Art.22. - Pentru stimularea solidaritatii si participarii la lupta impotriva saraciei si pentru impiedicarea tragediilor in familiile ramase tara adapost in urma executarilor silite, persoanele din mediul privat vor putea pune la dispozitia acestora terenuri pentru constructia de locuinte sociale.

Art.23. - Autoritatile administratiei publice centrale si locale, institutiile de drept public si privat, structurile asociative, precum si institutiile de cult recunoscute de lege vor acorda sprijin persoanelor aflate in dificultate in vederea combaterii fenomenului saraciei extreme.
Data aparitiei: 11 Aprilie 2011
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Parlamentul Romaniei analizeaza suspendarea ratelor la credite pentru populatia aflata in \"saracie extrema\"":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
Litigiile de munca: legislatie comentata si exemple practice

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "Litigiile de munca: legislatie comentata si exemple practice"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox

ClubJuridic.ro - intrebarea zilei

Succesiune Titlu de proprietate comun

Intrebare: Bunicul meu a avut doua fiice din prima casatorie, bunica mea decedand cand ele erau foarte mici. S-a recasatorit cu o femeie care avea o fata dintr-o casatorie anterioara. Cand s-a reconstituit dreptul de proprietate asupa terenurilor, s-a emis un titlu de proprietate in care sunt trecute toate cele trei surori. Mama mea si sora ei + sora vitrega (mama acesteia decadand in 1984). Acum cele doua fiice (mama mea si sora ei) sunt decedate. Mentionez ca titlul de proprietate face referire la terenuri ale bunicului meu pentru care s-a reconstituit dreptul de proprietate. Cat mama mea si sora ei buna au trait au convenit sa imparta cu sora lor vitrega terenurile respective, mama mea avand 7,24 ha, sora ei buna 6,04 ha si sora lor vitrega 4,80 ha. Acum notarul imi spune ca la mostenirea acestui titlu de proprietate eu, verisoara mea si sora vitrega (care traieste) trebuie sa impartim in parti egale terenurile din acest titlu de proprietate. Asa este sau n-am inteles eu bine. Mentionez ca sora vitrega nu este mostenitoarea bunicului meu, nefiind infiiata de acesta. Daca mergem la notar cu o intelegere prealabila nu se poate iesi din indiviziune pe suprafetele stabilite pana acum, suprafete pentru care s-a platit impozit asa cum au convenit ele sa imparta terenurile? Mentionez ca la succesiune nu mai am altceva de cerut in afara acestor 7,24 ha. Notarul spune ca la succesiune eu primesc 1/3 din aceste terenuri, adica doar 6 ha. Cu multumiri, Olguta Serbanescu

Raspuns: Stimata doamna, notarul v-a spus cotele prevazute de lege, dar in materia partajului prevaleaza inte... [citeste tot raspunsul aici...]

Atentie, Juristi!
Litigiile de munca: legislatie comentata si exemple practice

Conflictele de munca pot fi solutionate!

Cititi intreaga legislatie cu privire la neintelegerile si conflictele de munca!

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Litigiile de munca: legislatie comentata si exemple practice"


Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu stiri, noutati, articole, dezbateri pe teme juridice