Toata lumea vorbeste despre „dreptul consumatorilor” – drept incontestabil, dar de care se cam abuzeaza. Nimeni nu vorbeste despre drepturile comerciantului supus unor bombardamente de reclamatii si controale, care de care mai desucheate.
Exista patru categorii de agenti economici vizati de nemultumirile consumatorului si de controlul ANPC:
1. Producatorul este definit destul de unitar in diferitele reglementari legale.
Astfel, conform Codului Consumatorului, dar si O.G. 21/1992 privind protectia consumatorilor, producatorul este definit ca:
- operatorul economic care fabrica un produs finit sau o componenta a unui produs;
- operatorul economic care fabrica materie prima;
- operatorul economic care isi aplica denumirea, marca sau un alt semn distinctiv pe produs;
- operatorul economic care reconditioneaza produsul;
- operatorul economic sau distribuitorul care prin activitatea sa modifica caracteristicile produsului;
- reprezentantul inregistrat in Romania al unui operator economic care nu are sediul in Romania sau, in cazul inexistentei acestuia, importatorul produsului;
- operatorul economic care importa produse in vederea realizarii ulterioare a unei operatiuni de vanzare, inchiriere, leasing sau orice alta forma de distributie specifica derularii afacerilor sale;
- distribuitorul produsului importat, in cazul in care nu se cunoaste importatorul, chiar daca producatorul este mentionat;
- distribuitorul produsului, in cazul in care importatorul nu poate fi identificat, daca nu informeaza persoana prejudiciata in termen de 30 de zile de la cererea acesteia asupra identitatii importatorului.
2. Distribuitorul este agentul economic din lantul de distributie, a carui activitate profesionala nu afecteaza caracteristicile produsului.
3. Vanzatorul este distribuitorul care ofera produsul consumatorului.
4. Prestatorul este agentul economic care presteaza servicii.
In general vorbind, operatorii economici – indiferent ca sunt producatori, prestatori de servicii sau distribuitori - au trei mari obligatii principale:
- sa puna pe piata numai produse sau servicii care corespund caracteristicilor prescrise sau declarate,
- sa se comporte in mod corect in relatiile cu consumatorii
- sa nu foloseasca practici comerciale abuzive.
sursa: Protectia Societatilor Comerciale impotriva Clientilor Abuzivi
Dl Horatiu Sasu –
autorul lucrarii este
specializat in dreptul muncii, fost consilier juridic, in prezent consultant in afaceri si management.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Suntem o societate care se ocupa cu prestari servicii pentru evenimente, mai exact ne ocupam de partea artistica - montare de scene, lumini inteligente, sunet profi, ecrane inteligente pe care sunt proiectate imagini Computerizate, create de angajatii nostri in baza unor programe achizitionate de societate. Un exemplu concret: la un concert pe un stadion sunt montate scenele noastre, ecranele unde apar jocurile de imagini cu ce se petrece pe scena sau diferite motive de linii, culori, imagini...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Daca activitatea societatii este de asa natura incat in fiecare luna se acorda ore suplimentare, conform art. 122 din Codul muncii, ce se intampla daca in luna se platesc ore suplimentare si se ia si concediu de odihna?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<