Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
Litigiile de munca: legislatie comentata si exemple practice

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "Litigiile de munca: legislatie comentata si exemple practice"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager

Proiect pentru modificarea Legii privind protectia drepturilor copilului

Urmare experientei acumulate in ceea ce priveste implementarea prevederilor Legii 272/2004, cat si ca o consecinta a diversificarii situatiilor privind respectarea anumitor drepturi ale copilului, s-a impus modificarea si completarea actualului act normativ in vigoare, astfel incat sa fie favorizata intarirea principiilor fundamentale pe baza carora se sprijina intregul concept al protectiei si promovarii drepturilor copilului in Romania.

Proiectul de act normativ privind modificarea si completarea Legii 272/2004 privind protectia si promovarea drepturilor copilului introduce astfel o serie de prevederi menite sa asigure o mai buna responsabilizare a parintilor in ceea ce priveste cresterea si ingrijirea copilului, cu referire directa la interzicerea folosirii acestuia in activitati de practicare a cersetoriei in scopul de a obtine foloase materiale.

In acelasi timp, este introdusa obligatia parintilor de a presta, pe durata aplicarii unei masuri de protectie speciala fata de copil, a unor actiuni sau lucrari de interes local, in situatia in care plata contributiei la intretinea acestuia nu este posibila.

Motivul care a stat la baza elaborarii prezentului proiect de act normativ a avut in vedere introducerea unor prevederi legislative noi care sa completeze actualul cadru legislativ in vigoare, in anumite sectoare insuficient reglementate, a caror clarificare este de natura a asigura o mai buna protectie a drepturilor copilului sau a delimitarii atributiilor si competentelor ce revin autoritatilor in cadrul acestui proces.

In acest sens, avand in vedere ca principiul fundamental care sta la baza intregii legislatii referitoare la copil are in vedere „interesul sau superior”, prin proiectul de act normativ sunt introduse o serie de criterii, care sa faciliteze o mai buna interpretare a acestui concept, in procesul de luare a unor decizii cu privire la copil.

Exclusiv - beneficiati acum de Oferta Speciala de mai jos:
Consilier Ghid complet pentru Departamentul HR abonament 12 actualizari


Inlaturati obstacolele cotidiene cu cel mai eficient instrument din domeniul HR  Consilier Ghid complet pentru Departamentul HR TOTUL despre Recrutare Angajare Motivare Evaluare Formare Profesionala Documentatie obligatorie Mediere Lucrarea contine inclusiv modele de formulare obligatorii intocmite in concordanta cu prevederile GDPR...

Oferta Speciala
valabila 48h


Astfel, in determinarea acestuia se va avea in vedere, cel putin, urmatoarele aspecte:
- nevoile de dezvoltare ale copilului,
- opinia copilului, in functie de varsta si gradul de maturitate;
- istoricul acestuia, in mod special traumele suferite de copil in trecut sau care pot interveni in viitor;
- capacitatea parintilor sau persoanelor care urmeaza sa se ocupe de cresterea si ingrijirea copilului de a raspunde nevoilor concrete ale acestuia.

De asemenea, proiectul de lege introduce noi reglementari referitoare la dreptul de a mentine relatii personale cu parintii, prin introducerea obligatiei parintelui caruia i-a fost incredintat copilul de a-l sprijini pe acesta in mentinerea relatiilor personale cu celalalt parinte, precum si cu rudele ori cu alte persoane alaturi de care copilul s-a bucurat de viata de familie.

Mai mult, au fost introduse o serie de prevederi referitoare la posibilitatea instituirii unor masuri asiguratorii si a unor garantii pentru asigurarea punerii in executare a hotararii judecatoresti privind incredintarea copilului unuia dintre parinti, precum si reglementarea modului de exercitare in comun a drepturilor si obligatiilor parintesti de catre parintii divortati, precum si a dreptului parintelui, caruia nu i-a fost incredintat copilul, de a veghea la modul de crestere si educare a copilului.

Sunt, introduse, in acelasi timp, sanctiuni pentru parinti, cadre didactice sau autoritati ale administratiei publice locale, in situatiile in care acestia nu isi indeplinesc in mod corespunzator atributiile sau responsabilitatile ce le revin in ceea ce priveste asigurarea cresterii sau ingrijirii adecvate a copiilor, sau luarea masurilor de protectie speciala necesare.

Este de mentionat in acest sens, sanctionarea parintilor in cazul folosirii copilului in activitati de cersetorie, a cadrelor didactice in situatia aplicarii de tratamente umilitoare sau degradante, a serviciilor publice de asistenta sociala pentru neindeplinirea atributiilor ce le revin sau a directiilor generale de asistenta sociala si protectia copilului in cazul neindeplinirii atributiei referitoare la verificarea si solutionarea sesizarilor privind cazurile de abuz, neglijare, exploatare si orice alte forme de violenta asupra copilului.

Aceste completari au rolul de a asigura o mai buna aplicare a prevederilor legale deja existente, proiectul de act normativ neintroducand noi atributii in sarcina Serviciilor Publice de Asistenta Sociala de la nivelul oraselor, municipiilor si comunelor.

Pe de alta parte, experienta ultimilor ani a relevat existenta unor interpretari diferite, la nivelul autoritatilor locale competente, a prevederilor legale actuale, referitoare la modul de asigurare a finantarii sistemului de protectie a copilului, motiv pentru care prezentul proiect de act normativ isi propune sa aduca o serie de clarificari necesare pe marginea acestui subiect, fara insa ca acestea sa aduca atingere sumelor alocate, in prezent, acestui domeniu de la bugetul de stat.

In acelasi timp, avand in vedere ca actuala lege 272/2004 prevede responsabilitatile ce revin atat parintilor cat si autoritatilor sau institutiilor cu atributii in domeniul protectiei si promovarii drepturilor copilului, dar nu contine sanctiuni ce ar putea fi aplicate in situatia indeplinirii defectuoase a acestor responsabilitati, actualul proiect de act normativ se doreste reglementarea acestui aspect.


LEGE
privind modificarea si completarea Legii nr. 272/2004 privind protectia si
promovarea drepturilor copilului

Art. I. Legea nr. 272/2004 privind protectia si promovarea drepturilor copilului, cu modificarile si completarile ulterioare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 557 din 23 iunie 2004, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

1. La articolul 2, dupa alineatul (4), se introduce un nou alineat (5), cu urmatorul
cuprins:
“(5) In determinarea interesului superior al copilului, se au in vedere, cel putin urmatoarele:
- nevoile de dezvoltare - fizice, psihologice, de educatie si sanatate, de securitate si stabilitate si apartenenta la o familie;
- opinia copilului, in functie de varsta si gradul de maturitate;
- istoricul copilului, in mod special traumele suferite de copil in trecut sau care pot interveni in viitor;
- capacitatea parintilor sau persoanelor care urmeaza sa se ocupe de cresterea si ingrijirea copilului de a raspunde nevoilor concrete ale acestuia.”

2. La articolul 4, literele a), c), f) si h) vor avea urmatorul cuprins:
“a) copil - persoana care nu a implinit varsta de 18 ani si nici nu a dobandit capacitatea deplina de exercitiu, potrivit legii;
.......................................................................................................
c) familie extinsa - rudele copilului in linie dreapta si colaterala, pana la gradul al patrulea inclusiv;
.................................................................................................
f) planul de servicii - documentul prin care se realizeaza planificarea acordarii serviciilor si a prestatiilor, pe baza evaluarii psihosociale a copilului si a familiei, in vederea prevenirii abuzului, neglijarii, exploatarii si oricaror alte forme de violenta asupra copilului sau separarii copilului de familia sa;
......................................................................................
h) M.M.F.P.S - Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale”

3. La articolul 9, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
“(2) In vederea stabilirii identitatii copilului parasit sau gasit ori a parintilor acestuia, organele de politie competente si serviciile de evidenta informatizata a persoanei au obligatia de a desemna una sau mai multe persoane responsabile cu realizarea demersurilor ce le revin, potrivit legii, pentru inregistrarea nasterii copilului.

4. La articolul 12, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
“(1) In situatia copilului parasit de parinti in alte unitati sanitare, a carui nastere nu a fost inregistrata, obligatia de a realiza demersurile prevazute de lege pentru inregistrarea nasterii copilului revine serviciului public de asistenta sociala in a carui raza administrativ-teritoriala a fost parasit copilul, cu respectarea procedurii prevazute la art. 10-11.”

5. Dupa articolul 12, se introduce un articol nou, art. 121, cu urmatorul cuprins:
“Art. 121 Metodologia privind realizarea obligatiilor ce revin autoritatilor administratiei publice locale, institutiilor si profesionistilor implicati in prevenirea si interventia in cazurile de copii in risc sau parasiti in unitati sanitare/sectii/compartimente de specialitate obstetrica-ginecologie si neonatologie/alte unitati sanitare care ofera servicii medicale pentru copii, se aproba prin Hotarare de Guvern la propunerea Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale in colaborare cu Ministerul Sanatatii, in termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi.”

6. La articolul 14, dupa alineatul (3), se introduc alineatele (4), (5), (6), cu urmatorul cuprins:
“(4) Parintele caruia i-a fost incredintat de catre instanta copilul spre crestere si educare este obligat sa sprijine copilul in ceea ce priveste mentinerea relatiilor personale ale acestuia cu celalalt parinte, precum si cu rudele ori cu alte persoane alaturi de care copilul s-a bucurat de viata de familie.
(5) In vederea asigurarii mentinerii relatiilor personale ale copilului cu parintii sai sau cu alte persoane cu care acesta are legaturi de familie, instanta poate dispune includerea in cuprinsul hotararii judecatoresti privind incredintarea copilului a unor masuri cu caracter asiguratoriu sau a unor garantii, in scopul de a asigura atat punerea in executare a hotararii, cat si inapoierea copilului la locul in care el locuieste in mod obisnuit, la terminarea perioadei de vizita, ori impiedicarea unei deplasari ilicite a acestuia.
(6) a) Masurile asiguratorii si garantiile pentru asigurarea punerii in executare a hotararii pot include in special:
- obligatia pentru o persoana de a suporta cheltuielile de transport si de cazare pentru copil si, daca se impune, pentru oricare alta persoana care il insoteste;
- depunerea unei garantii de catre persoana la care copilul locuieste in mod obisnuit, in scopul de a se asigura faptul ca persoana care solicita relatiile personale nu este impiedicata sa aiba astfel de relatii;
- o amenda impusa persoanei cu care copilul locuieste de obicei, in cazul in care aceasta persoana ar refuza sa se conformeze hotararii privind relatiile personale.
b) Masurile asiguratorii si garantiile care au drept scop sa asigure inapoierea copilului sau sa previna o deplasare ilicita a acestuia pot cuprinde in special:
- depunerea pasaportului sau a unui alt act de identitate si, daca este necesar, prezentarea unui document din care sa rezulte ca persoana care solicita relatii personale a notificat aceasta depunere, pe durata vizitei, autoritatii consulare competente;
- angajamente sau obligatii acceptate fata de instante;
- obligatia, pentru persoana care intretine relatii personale cu copilul, sa se prezinte periodic cu copilul in fata unui organ competent, de exemplu, Directia Generala de Asistenta Sociala si Protectia Copilului sau un post de politie din raza administrativ teritoriala a localitatii pe al carui teritoriu se exercita relatiile personale;”

7. La articolul 15 alineatul (1), dupa litera f), se introduce o litera noua g), cu urmatorul cuprins:
“g) intalniri ale copilului cu parintele ori cu o alta persoana intr-un loc neutru, cu sau fara supravegherea modului in care relatiile personale sunt intretinute, in functie de interesul superior al copilului;”

8. La articolul 16, dupa alineatul 1, se introduce un alineat nou, alin. (11), cu urmatorul cuprins:
„(11) Pentru restabilirea si mentinerea relatiilor personale ale copilului aflat in situatia prevazuta la alin (1), serviciul public de asistenta sociala si dupa caz, directiile generale de asistenta sociala si protectia copilului de la nivelul fiecarui sector al municipiului Bucuresti are obligatia de a oferi consiliere psihologica atat copilului, cat si parintilor sai.”

9. La articolul 17, alineatul (2) se abroga.

10. La articolul 18, alineatul (2), va avea urmatorul cuprins:
„(2) Deplasarea copiilor in strainatate se realizeaza cu respectarea prevederilor privind regimul liberei circulatii a cetatenilor romani in strainatate.”

11. La articolul 22, alineatul (4), va avea urmatorul cuprins:
“(4)Copiii nu pot fi folositi sau expusi de catre parinti, reprezentanti legali, alte persoane responsabile de cresterea si ingrijirea lor, institutii publice sau private, organisme private acreditate in scopul de a obtine avantaje personale/institutionale sau de a influenta deciziile autoritatilor publice.”

12. La articolul 29, alineatul (2), va avea urmatorul cuprins:
“(2) Copilul este informat asupra drepturilor si indatoririlor ce-i revin, precum si asupra modalitatilor de exercitare si indeplinire a acestora.”

13. La articolul 29, dupa alineatul (2), se introduce un alineat nou, alin. (3), cu
urmatorul cuprins:
“(3) Indatoririle copilului se stabilesc in functie de varsta si gradul de maturitate.”

14. La articolul 31, dupa alineatul (3), se introduc trei alineate noi, alin. (4), alin. (5) si alin. (6), cu urmatorul cuprins:
„(4) In situatia in care parintii exercita in comun drepturile si obligatiile parintesti orice decizie privitoare la modul de crestere si educare a copilului, se ia cu acordul ambilor parinti.
(5) Parintele care vegheaza asupra modului de crestere si educare a copilului, are dreptul de a solicita si de a primi date si informatii de la persoane fizice si juridice referitoare la modul de crestere si educare al acestuia.
(6) In vederea solutionarii neintelegerilor dintre parinti cu privire la exercitiul drepturilor sau la indeplinirea indatoririlor parintesti parintii, acestia pot apela la institutia medierii.”

15. La articolul 35, alineatul (4), va avea urmatorul cuprins:
„(4) Planul de servicii are ca obiectiv prevenirea abuzului, neglijarii, exploatarii si oricaror alte forme de violenta asupra copilului sau separarea copilului de familia sa. In acest scop serviciul public de asistenta sociala ori, dupa caz, directia generala de asistenta sociala si protectia copilului de la nivelul fiecarui sector al municipiului Bucuresti are obligatia de a oferi servicii si prestatii destinate mentinerii copilului in familie si de a sprijini accesul copilului si al familiei sale la alte servicii.”

16. Articolul 41 se abroga.

17 Articolul 42 se abroga.

18 La articolul 44, alineatul (2), va avea urmatorul cuprins:
„(2) Parintilor sau, dupa caz, reprezentantilor legali le revine responsabilitatea de a asigura cele mai bune conditii de viata necesare cresterii si dezvoltarii copiilor; parintii sunt obligati sa le asigure copiilor locuinta, precum si conditiile necesare pentru crestere, educare, invatatura si pregatirea profesionala.”

19 La articolul 46, dupa alineatul (2) se introduce un alineat nou, alin. (21), cu
urmatorul cuprins:
“(21) In vederea asigurarii accesului la educatie, recuperare si reabilitare, copilul cu handicap poate fi scolarizat in alt judet/sector al municipiului Bucuresti decat cel de domiciliu, cu suportarea cheltuielilor din bugetul judetului/sectorului in care se afla unitatea de invatamant.”

20. Dupa articolul 46, se introduce un articol nou, art.461, cu urmatorul cuprins:
“Art. 461- Copilul cu handicap beneficiaza de asistenta medicala gratuita, inclusiv de medicamente gratuite, atat pentru tratamentul ambulatoriu, cat si pe timpul spitalizarii, in cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate, in conditiile stabilite prin contractulcadru.”

21. La articolul 48, alineatul (2), va avea urmatorul cuprins:
„(2) In cadrul procesului instructiv-educativ copilul are dreptul de a fi tratat cu respect de catre cadrele didactice, de a fi informat asupra drepturilor sale, precum si asupra modalitatilor de exercitare a acestora. Pedepsele corporale sau alte tratamente umilitoare ori degradante in cadrul procesului instructiv-educativ sunt interzise.”

22. La articolul 48, alineatul (4), va avea urmatorul cuprins:
“(4) Cadrele didactice au obligatia de a semnala serviciului public de asistenta sociala sau, dupa caz, directiei generale de asistenta sociala si protectia copilului cazurile de abuz, neglijare, exploatare si orice alta forma de violenta asupra copilului.”

23. La articolul 54, alineatul (1), va avea urmatorul cuprins:
“(1) Directia generala de asistenta sociala si protectia copilului are obligatia de a intocmi planul individualizat de protectie in termen de 30 de zile dupa primirea cererii de instituire a unei masuri de protectie speciala sau imediat dupa ce directorul directiei generale de asistenta sociala si protectia copilului a dispus plasamentul in regim de urgenta.”

24. La articolul 62, alineatul (2), va avea urmatorul cuprins:
“(2) Drepturile si obligatiile parintesti fata de copil se mentin pe toata durata masurii plasamentului dispus de catre instanta in situatia copilului prevazut la art. 56 lit. b) atunci cand nu exista acordul parintilor sau, dupa caz, al unuia dintre parinti, pentru instituirea acestei masuri.”

25. La articolul 62, dupa alineatul (2), se introduce un alineat nou, alin. (21), cu urmatorul cuprins:
“(21)Drepturile si obligatiile parintesti fata de copil pe toata durata masurii plasamentului dispus de catre instanta in situatia copilului prevazut la art. 56 lit. a), precum si in situatia copilului prevazut la art. 56 lit. c) si d) sunt exercitate de directorul general/executiv al directiei generale de asistenta sociala si protectia copilului.”

26. La articolul 62, alineatul (3), va avea urmatorul cuprins:
“(3) Parintele decazut din drepturile parintesti precum si cel caruia i s-a aplicat pedeapsa interzicerii drepturilor parintesti pastreaza dreptul de a consimti la adoptia copilului lor, cu exceptia cazului in care acesta a fost condamnat definitiv la infractiuni cu pedeapsa inchisorii mai mare de 6 luni pentru fapte indreptate impotriva moralitatii sau vietii copilului in cauza.”

27. Articolul 63, va avea urmatorul cuprins:
“Art. 63 (1) Comisia pentru protectia copilului sau, dupa caz, instanta care a dispus plasamentul copilului va stabili, daca este cazul, si cuantumul contributiei lunare a parintilor la intretinerea acestuia, in conditiile stabilite de Codul civil. Sumele astfel incasate se constituie venit la bugetul judetului, respectiv la cel al sectorului municipiului Bucuresti de unde provine copilul.
(2) Daca plata contributiei la intretinea copilului nu este posibila, comisia sau, dupa caz instanta obliga parintele apt de munca sa presteze pana la 40 de ore lunar pentru fiecare copil, actiuni sau lucrari de interes local, pe durata aplicarii masurii de protectie speciala.
(3) Prestarea actiunilor sau lucrarilor prevazute la alin. (2) se realizeaza conform dispozitiilor legale in vigoare.”

28. La articolul 64, alineatul (3), va avea urmatorul cuprins:
„(3) Pe toata durata plasamentului in regim de urgenta se suspenda de drept exercitiul drepturilor parintesti, pana cand instanta judecatoreasca va decide cu privire la mentinerea sau la inlocuirea acestei masuri si cu privire la exercitarea drepturilor parintesti. Pe perioada suspendarii, drepturile si obligatiile parintesti privitoare la persoana copilului sunt exercitate si, respectiv, sunt indeplinite de catre persoana, familia, asistentul maternal sau de catre seful serviciului de tip rezidential care a primit copilul in plasament in regim de urgenta, iar cele privitoare la bunurile copilului sunt exercitate si, respectiv, sunt indeplinite de catre directorul general/executiv al directiei generale de asistenta sociala si protectia copilului.”

29. La articolul 66, alineatul (1), va avea urmatorul cuprins:
“(1) In situatia plasamentului in regim de urgenta dispus de catre directorul directiei generale de asistenta sociala si protectia copilului, aceasta este obligata sa sesizeze instanta judecatoreasca in termen de 15 zile de la data la care a dispus aceasta masura.„

30. La articolul 66, dupa alineatul (1), se introduce un alineat nou, alin. (11) care va avea urmatorul cuprins:
“(11) In situatia in care nu se mai mentin imprejurarile care au stat la baza stabilirii masurii plasamentului in regim de urgenta, directorul general al directiei generale de asistenta sociala si protectia copilului poate dispune in termenul prevazut la alin. (1) revocarea masurii de plasament in regim de urgenta.”

31. La articolul 66, alineatul (2), va avea urmatorul cuprins:
“(2)Instanta judecatoreasca va analiza motivele care au stat la baza masurii adoptate de catre directia generala de asistenta sociala si protectia copilului si se pronunta, dupa caz, cu privire la incetarea plasamentului in regim de urgenta si reintegrarea copilului in familia sa, inlocuirea plasamentului in regim de urgenta cu tutela sau cu masura plasamentului. Instanta este obligata sa se pronunte si cu privire la exercitarea drepturilor parintesti.”

32. Articolul 70, va avea urmatorul cuprins:
„ Art. 70 La incetarea masurilor de protectie speciala prin reintegrarea copilului in familia sa, serviciul public de asistenta sociala, organizat la nivelul municipiilor si oraselor, persoanele cu atributii de asistenta sociala din aparatul propriu al consiliilor locale comunale, precum si directia generala de asistenta sociala si protectia copilului, in cazul sectoarelor municipiului Bucuresti, de la domiciliul sau, dupa caz, de la resedinta parintilor au obligatia de a urmari evolutia dezvoltarii copilului, precum si modul in care parintii isi exercita drepturile si isi indeplinesc obligatiile cu privire la copil. In acest scop acestea intocmesc rapoarte lunare pe o perioada de minimum 6 luni.”

33. La articolul 80, dupa alineatul (2), se introduce un alineat nou, alin. (3), cu urmatorul cuprins:
„(3) Parintii copilului care savarseste fapte penale si nu raspunde penal au obligatia de a participa la sedintele de consiliere efectuate de catre directia generala de asistenta sociala si protectia copilului.”

34. La articolul 84, dupa alineatul (2), se introduce un alineat nou, alin. (3), cu urmatorul cuprins:
„(3) Copilul care a savarsit o fapta prevazuta de legea penala si care nu raspunde penal va fi insotit si asistat de un reprezentant al directiei generale de asistenta sociala si protectia copilului in orice etapa a cercetarii penale.”

35. Capitolul VI - Protectia copilului impotriva exploatarii, va avea urmatorul cuprins:
“Capitolul VI - Protectia copilului impotriva abuzului, neglijarii, exploatarii si a oricarei alte forme de violenta”

36. La articolul 85, alineatul (1), va avea urmatorul cuprins:
“Art. 85 - (1) Copilul are dreptul de a fi protejat impotriva abuzului, neglijarii, exploatarii, traficului, migratiei ilegale, rapirii, violentei prin internet si a oricaror alte forme de violenta in toate mediile cu care copilul se afla in relatie: familie, institutii de invatamant, medicale, de protectie, medii de cercetare a infractiunilor si de reabilitare/detentie, internet, mass media, locuri de munca, medii sportive, comunitate etc.”

37. La articolul 87, alineatele (1) si (2) vor avea urmatorul cuprins:
“Art. 87 - (1) Copilul are dreptul de a fi protejat impotriva exploatarii si nu poate fi constrans la o munca sau activitate domestica ori in afara familiei, inclusiv in institutii de invatamant, de protectie speciala, reeducare si detentie sau in domeniul cultural-artistic, sportiv, de modeling sau publicitate, ce comporta un risc potential sau care este susceptibila sa ii compromita educatia ori sa ii dauneze sanatatii sau dezvoltarii sale fizice, mentale, spirituale, morale ori sociale.
(2) Este interzisa orice practica prin intermediul careia un copil este dat de unul sau de ambii parinti ori de reprezentantul lui legal in schimbul unei recompense, unor datorii sau nu, cu scopul exploatarii copilului prin munca.”

38. La articolul 89, alineatul (1), va avea urmatorul cuprins:
“(1) Prin abuz asupra copilului se intelege orice actiune voluntara a unei persoane care se afla intr-o relatie de raspundere, incredere sau de autoritate fata de acesta, prin care este periclitata viata, dezvoltarea fizica, mentala, spirituala, morala sau sociala, integritatea corporala, sanatatea fizica sau psihica a copilului si se clasifica ca abuz fizic, emotional, psihologic, sexual si economic.”

39. La articolul 89, alineatul (2), va avea urmatorul cuprins:
„(2) Prin neglijarea copilului se intelege omisiunea, voluntara sau involuntara, a unei persoane care are responsabilitatea cresterii, ingrijirii sau educarii copilului de a lua orice masura subordonata acestei responsabilitati, fapt care pune in pericol viata, dezvoltarea fizica, mentala, spirituala, morala sau sociala, integritatea corporala, sanatatea fizica sau psihica a copilului si poate imbraca mai multe forme: alimentara, vestimentara, neglijarea igienei, neglijarea medicala, neglijarea educationala, neglijarea emotionala sau parasirea copilului/abandonul de familie, care reprezinta cea mai grava forma de neglijare.”

40. Dupa articolul 91, se introduce un articol nou, art. 911, cu urmatorul cuprins:
“Art. 911 (1) Parintii sau reprezentantii legali au obligatia de a supraveghea copilul si de a lua toate masurile in vederea prevenirii inlesnirii/ practicarii cersetoriei de catre copil.
(2) Se interzice parintelui sau reprezentantului legal de a trage foloase de pe urma practicarii cersetoriei de catre copil.”

41. Articolul 92 va avea urmatorul cuprins:
“Art. 92 In vederea asigurarii respectarii dreptului prevazut la art. 85 alin. (1), directia generala de asistenta sociala si protectia copilului este obligata:
a) sa verifice si sa solutioneze toate sesizarile privind cazurile de abuz, neglijare, exploatare si orice alte forme de violenta asupra copilului;
b) sa asigure prestarea serviciilor prevazute la art. 107, specializate pentru nevoile copiilor victime ale abuzului sau neglijarii si ale familiilor acestora.”

42. La articolul 94, alineatul (4), va avea urmatorul cuprins:
“(4)In termen de 15 zile de la data executarii ordonantei presedintiale prin care s-a dispus plasamentul in regim de urgenta, directia generala de asistenta sociala si protectia copilului sesizeaza instanta judecatoreasca pentru a decide cu privire la: inlocuirea plasamentului in regim de urgenta cu masura plasamentului, decaderea din exercitiul drepturilor parintesti, precum si cu privire la exercitarea drepturilor parintesti. Instanta se pronunta si cu privire la obligarea parintilor copilului de a se prezenta la sedinte de consiliere.”

43. Dupa articolul 105, se introduce un articol nou 1051, cu urmatorul cuprins:
“Art. 1051 Directia generala de asistenta sociala si protectia copilului are in domeniul protectiei si promovarii drepturilor copilului urmatoarele atributii principale:
a) coordoneaza activitatile de asistenta sociala si de protectie a familiei si a drepturilor copilului la nivelul judetului, respectiv al sectorului municipiului Bucuresti;
b) coordoneaza la nivel judetean activitatile si masurile de implementare a obiectivelor strategiei judetene in domeniul protectiei si promovarii drepturilor copilului;
c) asigura indrumarea metodologica a activitatilor serviciilor publice de asistenta sociala;
d) asigura, la nivel judetean, aplicarea unitara a prevederilor legislatiei din domeniul protectiei si promovarii drepturilor copilului;
e)monitorizeaza si analizeaza respectarea drepturilor copilului la nivelul judetului/sectorului si propune masuri pentru situatiile in care acestea sunt incalcate;
f) solicita informatii si documente, in conditiile legii, de la orice persoana juridica publica sau privata ori de la persoane fizice implicate in sfera sa de competenta, acestea avand obligatia de a le pune la dispozitie in termen de 15 zile calendaristice de la data solicitarii.”

44. La articolul 106, alineatul (1), literele a) si g) , vor avea urmatorul cuprins:
“a) monitorizeaza si analizeaza situatia copiilor din unitatea administrativ-teritoriala, precum si modul de respectare a drepturilor copiilor, asigurand centralizarea si sintetizarea datelor si informatiilor relevante in baza unei fise de monitorizare aprobata prin ordin al ministrului muncii, familiei si protectiei sociale;
...........................................................................................
g) viziteaza periodic la domiciliu familiile si copiii care beneficiaza de servicii si prestatii si urmaresc modul de utilizare a prestatiilor.”

45. La articolul 106, alineatul (1), dupa litera j), se introduce o litera noua, litera k), cu urmatorul cuprins:
“k) urmaresc punerea in aplicare a hotararilor CPC/instanta referitoare la prestarea actiunilor sau lucrarilor de interes local, prevazute la art 63 alin.(2).”

46. La articolul 106, dupa alineatul (2), se introduce un alineat nou, alin. (3), cu urmatorul cuprins:
“(3) Metodologia de lucru privind colaborarea dintre directiile generale de asistenta sociala si protectia copilului si serviciile publice de asistenta sociala, precum si modelul standard al documentelor elaborate de catre acestea se aproba prin Hotarare de Guvern, in termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi.”

47. Dupa articolul 109, se introduce un articol nou, art. 1091, cu urmatorul cuprins:
“(1) Pot primi copii in plasament familiile si persoanele care au varsta de minim 18 ani, au capacitate deplina de exercitiu, domiciliul in Romania si care prezinta garantii morale si conditii materiale necesare cresterii si ingrijirii copilului separat temporar sau definitiv de parintii sai.
(2) La stabilirea masurii de plasament la familii si persoane, directia generala de asistenta sociala si protectia copilului realizeaza demersuri pentru identificarea membrilor familiei extinse alaturi de care copilul s-a bucurat de viata de familie, in vederea consultarii si implicarii lor in stabilirea/revizuirea obiectivelor planului individualizat de protectie.
(3) Activitatea persoanei atestate ca asistent maternal, in conditiile legii, se desfasoara in baza contractului individual de munca, care are caracter special, specific protectiei copilului, incheiat cu directia, care are urmatoarele elemente specifice:
a) activitatea de crestere, ingrijire si educare a copiilor aflati in plasament se desfasoara la domiciliu;
b) programul de lucru este impus de nevoile copiilor;
c) planificarea timpului liber se face in functie de programul familiei si al copiilor aflati in plasament;
d) in perioada efectuarii concediului legal de odihna asigura continuitatea activitatii desfasurate cu exceptia cazului in care separarea, in aceasta perioada, de copilul aflat in plasament in familia sa este autorizata de directie.
(4) Contractul individual de munca se incheie la data emiterii dispozitiei directorului de stabilire a masurii plasamentului in regim de urgenta, a hotararii comisiei pentru protectia copilului/instantei cu privire la stabilirea masurii plasamentului.”

48. La articolul 110, alineatul (2), va avea urmatorul cuprins:
“(2) Din categoria serviciilor de tip rezidential fac parte toate serviciile care asigura gazduire pe o perioada mai mare de 24 de ore.”

49. La articolul 113, se introduce un alineat nou, alin.(3), cu urmatorul cuprins:
“(3) Organismele private acreditate pot incheia conventii de colaborare cu directiile generale de asistenta sociala si protectia copilului si/sau cu serviciile publice de asistenta sociala sau pot contracta servicii destinate prevenirii separarii copilului de parintii sai, precum si protectiei speciale a copilului separat, temporar sau definitiv, de parintii sai, in conditiile legii.”

50. La articolul 118, literele a), b), c) si d) de la alineatul (1), vor avea urmatorul cuprins:
“a) bugetul de stat - in cuantumul standardelor de cost pentru serviciile sociale, aprobate prin hotarare de guvern;
b) bugetele locale ale judetelor, respectiv ale sectoarelor municipiului Bucuresti-in completarea cuantumului prevazut la litera a), pentru acoperirea cheltuielilor de organizare si functionare a serviciilor;
c) bugetul local al comunelor, oraselor si municipiilor;
d) donatii, sponsorizari si alte forme private de contributii banesti, permise de lege.”

51. La articolul 119, dupa alineatul (3), se introduce un alineat nou, alin. (4), cu urmatorul cuprins:
“(4) Pentru copiii pentru care s-a stabilit masura plasamentului, sau s-a instituit tutela, stabilirea dreptului la indemnizatia prevazuta la alin (1) se face incepand cu luna urmatoare celei in care a fost emisa, dupa caz, dispozitia conducatorului directiei generale, hotararea comisiei pentru protectia copilului sau a instantei de judecata.”
(5) Procedura de stabilire si plata a alocatiei prevazuta la alin.(1) se stabileste prin ordin al ministrului muncii, familiei si protectiei sociale.”

52. Articolul 120 va avea urmatorul cuprins:
“(1) Copiii si tinerii pentru care s-a stabilit o masura de protectie speciala precum si mamele protejate in centre maternale, au dreptul la hrana, imbracaminte, incaltaminte, materiale igienico-sanitare, rechizite/manuale, jucarii, transport, materiale culturalsportive, precum si sume de bani pentru nevoi personale.
(2) Necesarul de imbracaminte, incaltaminte, materiale igienico-sanitare, rechizite/manuale, jucarii, materiale cultural-sportive se stabileste in functie de varsta si nevoile copilului prin hotarare a consiliului judetean, respectiv a consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti sau, dupa caz, a organului de conducere al organismului privat acreditat.
(3) In cazul copiilor cu handicap, infectati HIV sau bolnavi SIDA cuantumul sumelor necesare acordarii drepturilor prevazute la alin. 1 se majoreaza cu 50% in raport cu sumele acordate.
(4)Copiii si tinerii pentru care s-a stabilit o masura de protectie speciala, precum si mamele protejate in centre maternale au dreptul, la iesirea din sistemul de protectie speciala, la o indemnizatie care se acorda o singura data, egala cu valoarea salariului de baza minim brut pe tara, stabilit potrivit legii.
(5) Cuantumul drepturilor prevazute la alin. (1) pentru copiii din serviciile publice destinate prevenirii separarii copilului de parintii sai si protectiei speciale a copilului separat, temporar sau definitiv, de parintii sa, se stabileste prin Hotarare de Guvern si se indexeaza periodic, cu rata inflatiei.”

53. Dupa articolul 128, se introduce un articol nou, art. 1281, cu urmatorul cuprins:
„Art. 1281 Ordonanta presedintiala de plasare a copilului in regim de urgenta la o persoana, la o familie, la un asistent maternal sau intr-un serviciu de tip rezidential, licentiat in conditiile legii este data fara citarea partilor in aceeasi zi, instanta pronuntandu-se asupra masurii solicitate pe baza cererii si actelor depuse, fara concluziile partilor.”

54. La articolul 134, alineatul (2), va avea urmatorul cuprins:
“(2) Nerespectarea obligatiei prevazute la art. 36 alin. (2), art. 87 alin. (3) teza intai si art.106 lit. a) constituie abatere disciplinara”

55. Articolul 135, va avea urmatorul cuprins:
„Art. 135 (1) Constituie contraventii urmatoarele fapte:
a) nerespectarea obligatiei prevazute la art. 9 alin. (1), in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi;
b) nerespectarea obligatiei prevazute la art. 9 alin. (2);
c)nerespectarea obligatiilor prevazute la art. 10 alin. (1) si (3)
d) nerespectarea obligatiei prevazute la art. 11 alin. (1);
e)necomunicarea de catre organele de politie a rezultatelor verificarilor specifice privind identitatea mamei in conformitate cu prevederile art. 11 alin. (3);
f) neefectuarea de catre serviciul public de asistenta sociala a declaratiei de inregistrare a nasterii, in conformitate cu prevederile art. 11 alin. (6);
g)nerespectarea obligatiei prevazute la art. 11 alin. (7);
h) nerespectarea obligatiilor prevazute la art. 13 si la art. 18 alin. (3);
i) nerespectarea prevederilor art. 22 alin. (2)-(4) si ale art. 83;
j) nerespectarea prevederilor art. 35 alin. (1) si(4);
k) nerespectarea prevederilor art. 48 alin. (2) si(4);
l) nerespectarea prevederilor la art. 70.
m) nerespectarea prevederilor la art. 80 alin (3).
n) nerespectarea prevederilor la art. 87 alin (2).
o) nerespectarea prevederilor la art. 911.
p) nerespectarea obligatiei prevazute la art. 92 lit. a).
r) nerespectarea obligatiei prevazute la art. 96.
s) nerespectarea prevederilor art. 106 lit. c-k.
s) nerespectarea prevederilor art 118 lit.b).
(2) Contraventiile prevazute la alin. (1) se sanctioneaza astfel:
a) cu amenda de la 500 lei la 1 000 lei, cele prevazute la lit. a), c), g), h), j) ,l), m), n), o)
p), s);
b) cu amenda de la 1 000 lei la 2 500 ei, cea prevazuta la lit. f), k);
c) cu amenda de la 2 500 lei la 5 000 lei, cele prevazute la lit. b), d) si r) ;
d) cu amenda de la 5 000 lei la 10 000 lei, cele prevazute la lit. e), i) si s) .
(3)Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunii se fac de catre persoane anume desemnate dintre cele cu atributii de control din:
a) Ministerul Sanatatii, pentru contraventiile de la alin. (1) lit. a), c) si d);
b)Ministerul Administratiei si Internelor, pentru contraventiile de la alin. (1) lit. b), e), h), i), n) si o);
c) Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale, pentru contraventia de la alin. (1) lit. j), l), p), r) si s);
d) Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, pentru contraventia de la alin. (1) lit. k);
e) Ministerul Justitiei, pentru contraventia de la alin. (1) lit. m);
f) Ministerul Finantelor Publice, pentru contraventia de la alin. (1) lit. s).
g) consiliul judetean, respectiv consiliul local al sectorului municipiului Bucuresti, pentru contraventiile de la alin. (1) lit. f) si g)”

56. La articolul 148, alineatul 6 se abroga.

Art. II Sintagmele „abuz sau neglijare”, “abuzul sau neglijarea”, „abuzat sau neglijat”, „abuzului si exploatarii” se inlocuiesc in tot cuprinsul legii cu sintagmele “abuz, neglijare, exploatare si orice alte forme de violenta asupra copilului”, “abuzul, neglijarea, exploatarea si orice alta forma de violenta asupra copilului”, “abuzat, neglijat, exploatat si supus oricarei alte forme de violenta asupra copilului”, “abuzului, neglijarii, exploatarii si oricarei alte forme de violenta asupra copilului” .

Art. III La data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga Legea nr. 326/2003 privind drepturile de care beneficiaza copiii si tinerii ocrotiti de serviciile publice specializate pentru protectia copilului, mamele protejate in centre maternale, precum si copiii incredintati sau dati in plasament la asistenti maternali profesionisti, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 525 din 22 iulie 2003, cu modificarile si completarile ulterioare, cu exceptia articolului 2 alin.(1).

Art. IV Legea nr. 272/2004 privind protectia si promovarea drepturilor copilului, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 557 din 23 iunie 2004, cu modificarile si completarile aduse de prezenta lege, se va republica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dandu-se textelor o noua numerotare.
Data aparitiei: 14 Noiembrie 2011
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Proiect pentru modificarea Legii privind protectia drepturilor copilului":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
Litigiile de munca: legislatie comentata si exemple practice

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "Litigiile de munca: legislatie comentata si exemple practice"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

ClubJuridic.ro - intrebarea zilei

Decizia 55 a CCR din 25 februarie

Intrebare: Ma aflu in proces cu institutia la care am lucrat si in urma OUG 77/2013 am fost data afara. Acum cu decizia CCR ce sanse am sa castig? Mentionez ca am castigat apelul si azi am fondul.

Raspuns: Deciziile şi hotărrile Curţii Constituţionale sunt general obligatorii şi ... [citeste tot raspunsul aici...]

Atentie, Juristi!
Litigiile de munca: legislatie comentata si exemple practice

Conflictele de munca pot fi solutionate!

Cititi intreaga legislatie cu privire la neintelegerile si conflictele de munca!

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Litigiile de munca: legislatie comentata si exemple practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016