Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
Litigiile de munca: legislatie comentata si exemple practice

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "Litigiile de munca: legislatie comentata si exemple practice"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager

Propunere de modificare a legislatiei taxelor judiciare de timbru in cadrul proiectului de imbunatatire a accesului la justitie

Profesia de avocat are intaia datorie de a promova interesele justitiabililor, misiunea acesteia fiind apararea intereselor legitime ale acestora. Accesul la justitie este un drept care trebuie sa fie efectiv, iar nu iluzoriu, prin aplicarea unor taxe judiciare de timbru supradimensionate.

Prin promovarea unui proiect ce are in vedere excluderea din legislatia taxelor judiciare de timbru a unor aspecte cu caracter prohibitiv pentru accesul la justitie, apreciem ca atingem scopul grupului de lucru: promovarea democratiei in domeniul justitiei.

Noua reglementare, incercand sa defineasca natura taxelor judiciare de timbre, prevede ca acestea: reprezinta plata serviciilor prestate de catre instantele judecatoresti, precum si de catre Ministerul Justitiei si Parchetul de pe langa inalta Curte de Casatie si Justitie [art. 1 alin. (2)].

si in viziunea Curtii de la Strasbourg, accesul la un tribunal nu este un drept absolut, nefiind afectat, in principiu, de conditionarea platii unor taxe.  Se recunoaste obligatia justitiabililor de a contribui la costurile pe care statul le are cu privire la organizarea serviciului public al justitiei. Totusi, ce caracterizeaza gandirea instantei europene este grija ca, tinand seama de criterii precum natura dreptului dedus judecatii, cuantumul taxei, faza procesuala in care este impusa taxa, circumstantele cauzei, situatia financiara a partilor, taxele judiciare sa nu reprezinte pentru un anumit justitiabil un impediment efectiv in ce priveste accesul la justitie. Se retine ca limitarea accesului la justitie prin impunerea unor taxe trebuie sa se supuna conditiilor cumulative: limitarea accesului la justitie sa aiba un scop legitim si sa fie proportionala cu scopul urmarit. in acest sens, numai cateva din solutiile relevante, CEDO, Hotararea Kreuz c. Poloniei, 19.06.2001; CEDO, Hotararea Brezeanu c. Romaniei, 21.07.2009; CEDO, Hotararea Weissman c. Romaniei, 24 mai 2006; CEDO, Hotararea Iorga c. Romaniei, 25.01.2007; CEDO, Hotararea Mehmet si Suna Yigit c. Turciei, 17 iulie 2007; CEDO, Hotararea Podbielski si PPU Polpure c. Poloniei, 26 iulie 2005.

Ideea proportionalitatii in materia taxelor judiciare de timbru a fost dezvoltata in jurisprudenta CEDO mai mult in legatura cu raportul dintre scopul legitim urmarit prin impunerea unor taxe pentru accesul la justitie si mijloacele utilizate (efectivitatea accesului la justitie nu trebuie afectata prin cuantumul ridicat al acestor taxe, prin lipsa capacitatii de achitare a reclamantului sau de faza procesuala in care este impusa obligatia de plata a taxei), dar justitiabilii se asteapta la o dezbatere pe taramul proportionalitatii intre taxa si serviciul solicitat, in logica notiunii de "justa asezare a taxelor".

Propuneri de modificare a O.U.G. nr.80/2013 privind taxele judiciare de timbru.

    Art. 5 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"(1) Cererile in materia partajului judiciar se taxeaza astfel:

PFA. Contributii, Taxe, Impozite si Deduceri
PFA. Contributii, Taxe, Impozite si Deduceri

Vezi detalii

Diurna legala in Romania si in strainatate
Diurna legala in Romania si in strainatate

Vezi detalii

Proceduri contabile pentru ONG
Proceduri contabile pentru ONG

Vezi detalii

    cereri pentru stabilirea calitatii de mostenitor, a masei partajabile si cereri de partaj - 50 de lei.
    cererea de raport - potrivit art.3 alin. (1), calculata la valoarea bunurilor a caror raportare se solicita;
    cererea de reductiune a liberalitatilor excesive - potrivit art.3 alin. (1), calculata la valoarea partii de rezerva supusa reintregirii prin reductiunea liberalitatilor.

    Separat de aceasta taxa, daca partile contesta bunurile de impartit sau drepturile ori marimea drepturilor coproprietarilor in cadrul cererilor de mai sus, taxa judiciara de timbru se datoreaza de titularul cererii la valoarea contestata.
    Daca se formuleaza mai multe cereri de catre aceeasi parte, aceasta nu va datora o taxa mai mare decat cea stabilita potrivit art.3 alin.(1), calculata la intreaga masa partajabila."

Au fost avute in vedere urmatoarele argumente:

Reglementarea actuala a taxelor judiciare de timbru in materia cererilor privind partajul si a altor cereri in materie succesorala, aflate in stransa legatura cu acestea sunt vadit prohibitive in privinta accesului la justitie. Sunt nemultumiri din partea justitiabililor relative la imposibilitatea de acces la justitie in cazul partajelor din cauza taxelor judiciare de timbru. Unii dintre justitiabili recurg la forme de substitut, precum partajul de folosinta pentru ca nu isi permit luxul unui proces de partaj judiciar.

Continuarea aici.

de
Redactor

Data aparitiei: 19 Octombrie 2016
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Propunere de modificare a legislatiei taxelor judiciare de timbru in cadrul proiectului de imbunatatire a accesului la justitie":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
Litigiile de munca: legislatie comentata si exemple practice

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "Litigiile de munca: legislatie comentata si exemple practice"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

ClubJuridic.ro - intrebarea zilei

Suspendare cerere de reezaminare

Intrebare: Buna ziua, Am avut un dosar pe rol care sa judecat fara sa fiu citat. Instanta a hotarat ca procedura de citare a fost corect. Dupa am adus dovada ca procedura de citare nu a fost legala. Am depus cerere in anulare , instanta a dat termen de 15 zile in sentinta, eu am depus o in a 12 a zi, Tot instanta a hotarat ca cererea a fost tardiv introdusa si am cerut reezaminare. Instanta a cerut sa depunem temeiul de drept pana la o data stabilita . La data respectiva am fost prezent, insa judecatorul a hotarat suspendarea. pe ce perioada se suspenda dosarul? ce trebuie facut pentru a fi pus pe rol dosarul? Multumesc

Raspuns: Buna ziua Exista posibilitatea de a mai ataca prima sentinta pentru neideplinire procedurilor de ... [citeste tot raspunsul aici...]

Atentie, Juristi!
Litigiile de munca: legislatie comentata si exemple practice

Conflictele de munca pot fi solutionate!

Cititi intreaga legislatie cu privire la neintelegerile si conflictele de munca!

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Litigiile de munca: legislatie comentata si exemple practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016