Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
Litigiile de munca: legislatie comentata si exemple practice

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "Litigiile de munca: legislatie comentata si exemple practice"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager

Reglementari privind drepturile si obligatiile consumatorilor si prestatorilor de servicii de plata

Guvernul a adoptat un proiect de act normativ care va duce la cresterea nivelului de informare si protectie a consumatorilor la alegerea unui cont de plata, la schimbarea acestuia, precum si la deschiderea unui cont de plata cu servicii de baza.

Este vorba despre un proiect de lege privind comparabilitatea comisioanelor aferente conturilor de plati, schimbarea conturilor de plati si accesul la conturile de plati cu servicii de baza.

Actul normativ transpune in legislatia nationala prevederile Directivei 2014/92/UE, continand aspecte referitoare la transparenta si compatibilitatea comisioanelor percepute consumatorilor pentru conturile de plati detinute de acestia, la schimbarea conturilor de plati, la facilitarea deschiderii transfrontaliere de conturi de plati, precum si la deschiderea si utilizarea conturilor de plati cu servicii de baza.

Proiectul de lege se va aplica acelor conturi de plati prin care consumatorii pot cel putin sa depuna fonduri intr-un cont de plati, sa retraga numerar dintr-un cont de plati si sa execute, respectiv sa primeasca operatiuni de plata, inclusiv transferuri de credit catre si de la terti.

Actul normativ stipuleaza obligativitatea stabilirii unei liste a celor mai reprezentative servicii aferente unui cont de plati. Lista va cuprinde termenii si definitiile pentru fiecare dintre serviciile identificate, utilizandu-se un singur termen pentru fiecare serviciu pentru a se asigura utilizarea unei terminologii standardizate de catre prestatorii de servicii de plata, astfel incat consumatorii sa inteleaga si sa compare comisioanele percepute.

Lista va cuprinde cel putin 10 si cel mult 20 dintre cele mai reprezentative servicii care fac obiectul unui comision, servicii oferite cel putin de un prestator de servicii de plata la nivel national, va integra terminologia standardizata la nivelul Uniunii Europene si va fi adoptata prin hotarare a Guvernului.

Alte prevederi ale ordonantei se refera la:
Un document de informare cu privire la comisioane si glosar - pentru a ajuta consumatorii sa compare cu usurinta comisioanele aferente conturilor de plati din piata interna in ansamblu, prestatorii de servicii de plata vor pune la dispozitia consumatorilor un document de informare cu privire la comisioane care sa prezinte comisioanele aferente tuturor serviciilor cuprinse in lista celor mai reprezentative servicii legate de un cont de plati la nivel national.

Dreptul muncii. Anxietati ale prezentului
Dreptul muncii. Anxietati ale prezentului

Vezi detalii

Ghid de contabilitate pentru asociatiile de proprietari
Ghid de contabilitate pentru asociatiile de proprietari

Vezi detalii

Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor

Vezi detalii

Situatia comisioanelor suportate – prestatorii de servicii de plata vor informa consumatorii gratuit si cel putin o data pe an cu privire la toate comisioanele percepute pentru contul lor de plati, inclusiv, daca este cazul, rata dobanzii pentru descoperitul de cont si rata dobanzii creditoare.

O pagina web de comparare a comisioanelor – pentru a oferi consumatorilor posibilitatea de a obtine informatii impartiale cu privire la comisioanele percepute si ratele dobanzii aplicate in legatura cu conturile de plati, este necesara asigurarea existentei cel putin a unui site internet de comparare independent din punct de vedere operational de prestatorii de servicii de plata. Site-urile internet de comparare pot fi administrate de Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor sau de asociatii de consumatori luate in evidenta de ANPC care desfasoara activitati in domeniul protectiei consumatorilor.

Schimbarea conturilor – se prevede o procedura clara, rapida si sigura prin care prestatorii de servicii de plata vor schimba conturile de plati, inclusiv conturile de plati cu servicii de baza.

Accesul la conturile de plati cu servicii de baza – atunci cand solicita sau acceseaza un cont de plati, consumatorii rezidenti in mod legal in Uniune nu fac obiectul discriminarii de catre institutiile de credit din motive de nationalitate sau loc de resedinta sau din alte motive, dupa cum se prevede la articolul 21 din Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene. Conditiile aplicabile detinerii unui cont de plati cu servicii de baza nu trebuie sa fie discriminatorii.

Potrivit actului normativ, ANPC este autoritate nationala competenta abilitata sa asigure aplicarea si respectarea actului normativ. ANPC coopereaza cu Banca Nationala a Romaniei ori de cate ori este necesar pentru a se respecta prevederile legii, inclusiv in vederea cooperarii cu Autoritatea Bancara Europeana.

De asemenea, proiectul de lege cuprinde dispozitii referitoare la contraventii si sanctiuni, stabilind ca reprezentantii imputerniciti ai ANPC sunt cei care constata contraventiile si aplica sanctiunile, la sesizarea consumatorilor, a asociatiilor de consumatori ori din oficiu, in cazul in care, prin incalcarea prevederilor legale, sunt sau pot fi afectate interesele consumatorilor.

Aspectele referitoare la comparabilitatea comisoanelor aferente unui cont de plati si la schimbarea conturilor se aplica prestatorilor de servicii de plata, iar aspectele referitoare la asigurarea accesului la conturile de plati se aplica institutiilor de credit.
Sursa: Guvernul Romaniei

de
Data aparitiei: 22 Mai 2017
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Reglementari privind drepturile si obligatiile consumatorilor si prestatorilor de servicii de plata":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
Litigiile de munca: legislatie comentata si exemple practice

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "Litigiile de munca: legislatie comentata si exemple practice"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox

ClubJuridic.ro - intrebarea zilei

Parte civila VS hotii de "fier vechi" din incinta proprietatii

Intrebare: Buna ziua, In perioada 30 iun 2012 - 21 apr 2013 asa zisii hoti de fier vechi au intrat intr-o proprietatea de 7-8 ori. Uneori a proprietara a fost acasa alteori nu. Cand a fost acasa (lucuieste singura) nu a auzit zgomot dar ulterior a aflat de la politistii anchetatori ca hotii o priveau pe geam. Deci revin, prima data i-au intrat in casa si au furat bani (pregatiti pentru o eventuala inmormantare a unei rude bolnave), "fier vechi" constand in lucruri necesare oricarei gospodarii adunate de-a lungul anilor la orice casa de om gospodar: ex: scule, 2 cazane de cupru, fitingaraie, un aparat de sudura de peste 70 Kg, tot ce a fost cupru sau cabluri prelungitoare etc. Nu s-au atins de doua bijuterii de aur. De fiecare data politia chemata prin 112 a spus ca hotii au fost cam aceiasi, ca au fost prinsi, ca au recunoscut furturile de fiecare data dar .... cu toate acestea timp de aproape un an, nimic nu i-a putut opri cu toate ca tot de fiecare data partea vatamata (femeie, 58 ani) a fost sfatuita sa nu incerce sa-si “faca dreptate singura”. Au fost create 5 dosare penale, dupa ce anchetatorii au adus de fiecare data critici la adresa proprietarului ca nu isi asigura locuinta si bunurile cu usi metalice, eventual buncare, lacate si chei. Din cele 5 dosare 3 au fost solutionate cu NUP motivat de faptul ca valoarea este mica si infractorii minori si ca atare nu reprezinta pericol social. Doua dosare au ajuns pe rolul instantei penale. Partea vatamata s-a constituit totusi in parte civila cu toate ca nu are nici o speranta in recuperarea vreunui bun sau a contravalorii lor. Hotii fiind 4 tigani si un roman proveniti din familii dezorganizare, cu parinti plecati fie in strainatate fie in inchisoare. Dupa o evaluare amanuntita si o estimare aproximativa la pret minim, suma totala a bunurilor sustrase se ridica la aprox. 30000 lei. Intrebarea este. In situatia in care partea civila nu are posibilitatea angajarii unui avocat ce sanse ar avea sa obtina totusi recuperarea pagubelor si cum sa-si sustina singura cauza? In urma anchetelor a inteles un lucru : autoritatile ii apara pe infractori nu pe pagubitii " care nu sunt capabili sa-si asigure locuintele". Precizez ca locuinta se afla la curte si majoritatea lucrurilor (mai putin banii ) se aflau fie in cele doua magazii - erau 3 familiii comostenitoare-, fie depozitate prin curte. Va multumesc . Cu stima. A L

Raspuns: Doamna, aveti dreptate, conform art.8 din OUG 51/2008, nu se poate acorda ajutor public judiciar in ... [citeste tot raspunsul aici...]

©2017 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!
Litigiile de munca: legislatie comentata si exemple practice

Conflictele de munca pot fi solutionate!

Cititi intreaga legislatie cu privire la neintelegerile si conflictele de munca!

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Litigiile de munca: legislatie comentata si exemple practice"


Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu stiri, noutati, articole, dezbateri pe teme juridice