Dupa ce perioada de la desfiintarea unui post am voie sa-l reinfiintez si sa fac angajari pe acest post, in conditiile in care prin desfiintare persoana care ocupa postul respectiv a fost concediata si nu doresc sa continui colaborarea cu ea?
Raspuns:
Potrivit art. 65 din Codul muncii concedierea pentru motive care nu tin de persoana salariatului reprezinta incetarea contractului individual de munca determinat de desfiintarea locului de munca ocupat de salariat, din unul sau mai multe motive fara legatura cu persoana acestuia.
Desfiintarea locului de munca trebuie sa fie efectiva si sa aiba o cauza reala si serioasa.
Prin urmare, reinfiintarea locurilor de munca intr-o perioada scurta de timp obliga angajatorul la reangajarea salariatilor disponibilizati. Astfel, potrivit art. 74 din Codul muncii , in termen de 45 de zile calendaristice de la data concedierii, salariatul concediat prin concediere colectiva are dreptul de a fi reangajat cu prioritate pe postul reinfiintat in aceeasi activitate, fara examen, concurs sau perioada de proba.
Odata depasita perioada celor 45 de zile angajatorul nu mai are obligatia reincadrarii salariatilor disponibilizati.
Codul muncii nu stabileste o perioada dupa care angajatorul poate reinfiinta locurile de munca desfiintate colectiv, ci numai o durata minima inauntrul careia dispune reangajarea salariatilor disponibilizati.
Daca legiuitorul ar fi dorit ingradirea angajatorului ar fi lasat termenul de maximum 9 luni nemodificat, dar legiuitorul a dat angajatorului libertate in reinfiintarea locurilor de munca disponibilizate.
Insa, in toate cazurile, regula pentru o concediere individuala sau colectiva prin desfiintarea locurilor de munca este ca aceasta sa fie efectiva si sa aiba o cauza reala si serioasa. In functie de graba cu care angajatorul reinfiinteaza locurile de munca, este posibil ca inspectorii ITM sa considere ca respectiva concediere nu a avut la baza o cauza reala si serioasa si ca nu a fost efectiva.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Va rog sa ma ajutati: Ce cod CORin afara de 541408-Dispecer pot utiliza pentru sef dispecerat, un angajat care coordoneaza departamentul dispecerat din cadrul societatii noastre.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: In ultima sedinta de management s-a hotarat stabilirea unei proceduri ce tine de controlul bagajelor/masinilor angajatilor la iesirea din unitate, pe care sa o integram ca parte din regulamentul intern al societatii. Intrebarea mea este: exista o baza legala care da dreptul angajatorului de a intocmi aceasta procedura, cum ar putea fi ea intocmita fara a fi considerata ca un abuz.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<