Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Repere legislative privind conflictele de munca si modalitatile de solutionare a acestora (I)

Repere legislative privind conflictele de munca si modalitatile de solutionare a acestora (I)
Consilier juridic Ana Roxana NUTA

Ce este conflictul?

Majoritatea oamenilor asociaza imagini si cuvinte negative acestui concept. Conflictul apare astfel ca o neintelegere, o contradictie, un dezacord, o cearta, dar definitia poate fi extinsa si la o contradictie intre idei , interese sau sentimente. Intr-un conflict pot exista puncte de vedere diferite intre opinii, interese, scopuri, credinte, convingeri, experiente, sentimente si valori1.

Propun doua definitii:
1. “O confruntare intre comportamente, atitudini, emotii, nevoi, scopuri si valori diferite sau presupuse a fi diferite.”
2. “Un mod de a stimula interesul catre rezolvarea de probleme si imbunatatirea relatiilor intre diferite persoane.”

In prima definitie, conflictul este vazut ca potentiala situatie de criza, in cea de-a doua, ca oportunitate. Prima definitie este a unui om concentrat pe rezultate si pe diferentele de pozitie dintre el si celalalt, cea de-a doua, a unui om pentru care relatia este cea mai importanta, care cauta sa gaseasca asemanari. Conflictul evoca imagini ale unor stari generate de lucruri nedorite. La baza aparitiei unui conflict sta indeosebi o comunicare negativa, realizata intre doua sau mai multe persoane, aceasta continand obiectii, reprosuri, critici.

Un conflict este “o forma de opozitie centrata pe adversar” si care se bazeaza pe “incompatibilitatea scopurilor, intentiilor si valorilor partilor componente”2. Conflictul poate fi pozitiv sau negativ, constructiv sau distructiv, si aceasta in functie de ce aleg partile implicate in conflict sa faca din el. Foarte rar se poate vorbi de un conflict static, pentru ca el se poate schimba oricand: se poate transforma cearta in distractie, insa aceasta transformare este o arta care necesita o pregatire speciala.

Certurile si diferentele individuale fac parte din viata si aceasta poate fi imbunatatita daca se poate anticipa un conflict si daca se poate trata in faza incipienta constructiv. Rezolvarea conflictelor depinde in mare masura de constientizarea lor. Freud credea intr-un conflict fundamental, universal si care nu putea fi rezolvat, conflict existent intre impulsiile noastre instinctuale si mediul prohibitiv: familia si societatea; tot ceea ce se poate face, sustine Freud, este sa se ajunga la un mai bun compromis sau la un mai bun control. Conflictul asupra caruia ne aplecam atentia este unul specific si anume conflictul de munca.

Conflictele de munca3  sunt reglementate de legea nr. 168/1999 si de Titlul XII "Jurisdictia muncii" din Codul muncii. Potrivit acestei legi, sunt conflicte de munca orice conflicte cu privire la interesele profesionale, cu caracter economic si social ale salariatilor, organizati sau neorganizati in sindicate, rezultate din desfasurarea raporturilor de munca dintre unitate, pe de o parte, si salariatii acesteia ori majoritatea salariatilor ei, pe de alta parte. Conflicte de munca sunt si cele dintre conducerea unitatii si salariatii unei subunitati sau ai unui compartiment al acesteia, ori cei care exercita aceeasi meserie sau profesie in unitatea respectiva.

Conflictele de munca ce au ca obiect stabilirea conditiilor de munca cu ocazia negocierii contractelor colective de munca, sunt conflicte referitoare la interesele cu caracter profesional, social sau economic ale salariatilor, fiind denumite de catre lege conflicte de interese. Nu pot constitui obiect al conflictelor de interese revendicarile salariatilor pentru a caror rezolvare este necesara adoptarea unei legi sau a altui act normativ.

Conflictele de munca ce au ca obiect exercitarea unor drepturi sau indeplinirea unor obligatii decurgand din legi sau din alte acte normative, precum si din contractele colective sau individuale de munca sunt conflicte referitoare la drepturile salariatilor, fiind denumite conflicte de drepturi.

Potrivit art. 282 din Codul muncii, pot fi parti in conflictele de munca:
   a) salariatii, precum si orice alta persoana titulara a unui drept sau a unei obligatii in temeiul prezentului cod, al altor legi sau al contractelor colective de munca;
   b) angajatorii - persoane fizice si/sau persoane juridice-, agentii de munca temporara, utilizatorii, precum si orice alta persoana care beneficiaza de o munca desfasurata in conditiile prezentului cod;
   c) sindicatele si patronatele;
   d) alte persoane juridice sau fizice care au aceasta vocatie in temeiul legilor speciale sau al Codului de procedura civila.

 Potrivit art. 12 din Legea nr. 168/1999 conflictele de interese pot fi declansate in urmatoarele situatii:
   a) unitatea refuza sa inceapa negocierea unui contract colectiv de munca, in conditiile in care nu are incheiat un contract colectiv de munca sau contractul colectiv de munca anterior a incetat;
   b) unitatea nu accepta revendicarile formulate de salariati;
   c) unitatea refuza nejustificat semnarea contractului colectiv de munca, cu toate ca negocierile au fost definitivate;
   d) unitatea nu isi indeplineste obligatiile prevazute de lege de a incepe negocierile anuale obligatorii privind salariile, durata timpului de lucru, programul de lucru si conditiile de munca.
Conflicte de drepturi sunt urmatoarele:
   a) conflictele in legatura cu incheierea, executarea, modificarea, suspendarea si incetarea contractelor individuale de munca;
   b) conflictele in legatura cu executarea contractelor colective de munca.
   c) conflictele in legatura cu plata unor despagubiri pentru acoperirea prejudiciilor cauzate de parti prin neindeplinirea sau indeplinirea necorespunzatoare a obligatiilor stabilite prin contractul individual de munca;
   d) conflictele in legatura cu constatarea nulitatii contractelor individuale sau colective de munca ori a unor clauze ale acestora;
   e) conflictele in legatura cu constatarea incetarii aplicarii contractelor colective de munca (art. 67, 68 din lege).

Nu sunt considerate conflicte de drepturi, in sensul legii nr. 168/1999, conflictele dintre unitatile si persoanele care presteaza diferite activitati acestora, in temeiul altor contracte decat contractul individual de munca.

________________________

1 Ion Frunjina, Angela Tesileanu, Comunicare, negociere si rezolvare de conflicte, Bucuresti, Mondan, 2002,  p. 122. 
2 Ion Frunjina, Angela Tesileanu, op. cit. , p.123.
3 Art. 248. Codul muncii
Alin. (1) Conflictul de munca reprezinta orice dezacord intervenit intre partenerii sociali, in raporturile de munca.


Sursa: www.karan.ro


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Votati articolul "Repere legislative privind conflictele de munca si modalitatile de solutionare a acestora (I)":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News

Poate sunteti interesat si de:

©2024 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

MODIFICARILE din Contractele Civile si Actele Comerciale se aplica deja!

Folositi NOILE Modele de Documente pentru 2024

Descarcati GRATUIT Raportul Special "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016