Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

S-a aprobat Proiectul de lege privind statutul judecatorilor si procurorilor

La propunerea Ministerului Justitiei, Guvernul Romaniei a aprobat, in sedinta de miercuri, 9 noiembrie 2011, Proiectul de Lege pentru modificarea si completarea Legii nr. 303/2004 privind statutul  judecatorilor si procurorilor si a Legii nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii.
 
Proiectul vizeaza reformarea sistemului disciplinar aplicabil magistratilor, prin modificarile propuse fiind extinsa sfera abaterilor disciplinare, prin includerea in aceasta categorie a unor fapte prin care se incalca indatoririle specifice functiei ori se aduce atingere prestigiului functiei detinute si care in prezent nu sunt sanctionate, ori nu sunt sanctionate sub nomen juris propriu. Aceasta modificare s-a impus dupa ce, din examinarea prevederilor legale actuale si din practica disciplinara a Consiliului Superior al Magistraturii, a rezultat ca dispozitiile art. 99 actual nu acopera o serie de conduite ale magistratilor care pot aduce atingere grava prestigiului Justitiei si demnitatii functiei de magistrat. Din acest motiv, legislatia nu a permis sanctionarea disciplinara a acestor conduite, ceea ce a produs prejudicii insemnate imaginii Justitiei, atat la nivel national, cat si european.
 
De asemenea, prin acest proiect se propune modificarea prevederilor legale ce reglementeaza sanctiunile disciplinare aplicabile judecatorilor si procurorilor, inclusiv prin introducerea sanctiunii disciplinare a suspendarii din functie pe o perioada de pana la 6 luni.
 
Totodata, proiectul defineste notiunea de exercitare a functiei cu grava neglijenta ori rea credinta; lipsa de determinare a acestor concepte fiind de natura sa duca la o apreciere arbitrara asupra abaterilor disciplinare.  Este de mentionat ca sanctionarea unor astfel de comportamente comise in exercitiul functiei judiciare apare si in legislatia altor state (Italia, Spania).
 
Nu in ultimul rand, prin proiect se introduce si conditia bunei reputatii drept cerinta de acces si mentinere in functie.            
 
In acelasi timp, Proiectul de Lege urmareste si consolidarea institutionala a Inspectiei Judiciare, prin cresterea autonomiei acesteia, atat sub aspectul modului de indeplinire a atributiilor, cat si din punct de vedere al organizarii institutionale.
 
In mod concret, consolidarea Inspectiei Judiciare presupune acordarea unei autonomii de decizie pentru inspectorul judiciar, proiectul aducand o serie de solutii in acest sens (ex.: se reglementeaza primar atributiile inspectorilor judiciari in materie, se consacra dreptul acestora de a exercita actiunea disciplinara, de a dispune masuri in cadrul procedurii disciplinare). Cu toate acestea, avand in vedere ca inspectorul judiciar se afla intr-o structura ierarhica, rezolutiile inspectorului judiciar trebuie confirmate de inspectorul sef, cu posibilitatea acestuia de a modifica solutia, in scris si motivat.
 
Din punct de vedere institutional, Inspectia va avea o structura proprie si personalitate juridica, posturile si personalul fiind preluate de la actuala Inspectie Judiciara care functioneaza pe langa Consiliul Superior al Magistraturii. Din acest motiv, proiectul nu presupune posturi noi ori cheltuieli bugetare suplimentare, ci doar o reorganizare sub aspect structural a institutiei.

Conform proiectului, Inspectia Judiciara va actiona potrivit principiului independentei operationale si va indeplini, prin inspectori judiciari numiti in conditiile legii, atributii de analiza, verificare si control in domeniile specifice de activitate. Inspectia Judiciara urmeaza a fi condusa de un inspector sef, ordonator de credite, ajutat de un inspector sef adjunct.
 
In vederea asigurarii impartialitatii, proiectul prevede ca modul de repartizare a sesizarilor si a dosarelor disciplinare catre inspectorii judiciari se face in sistem computerizat sau in alt mod care asigura repartizarea aleatorie a dosarelor.
 
Modificarile legislative propuse de Ministerul Justitiei si aprobate de Guvernul Romaniei vin sa duca la indeplinire si una din recomandarile Comisiei Europene continuta in ultimele Rapoarte privind progresele realizate de Romania in cadrul Mecanismului de Cooperare si Verificare, in care se retin urmatoarele: „Capacitatea Inspectiei Judiciare ar trebui consolidata si concentrata mai mult pe cazurile disciplinare. În timp ce sunt initiate putine anchete disciplinare ex-officio, o parte considerabila din activitatile Inspectiei Judiciare este destinata raspunsului la plangeri si investigatii individuale cu privire la acuzatiile sau calomniile publice la adresa magistratilor”.
 
Ministerul Justitiei va pregati cu atentie dezbaterile parlamentare asupra proiectului, avand in vedere calitatea de initiator potrivit legii, si isi exprima speranta suportului Parlamentului pentru adoptarea acestui important Proiect de Lege.
 
Potrivit Raportului din luna iulie 2011, consolidarea raspunderii sistemului judiciar ramane o provocare importanta,  Romania neangajandu-se inca intr-un proces de reforma aprofundata a sistemului disciplinar, in conditiile in care capacitatea si rezultatele inregistrate de Inspectie nu s-au imbunatatit in mod semnificativ. În aceste conditii, Comisia recomanda luarea masurilor pentru  consolidarea capacitatii si a organizarii inspectiilor judiciare pentru a se asigura concentrarea suficienta pe investigarea disciplinara si introducerea unei evaluari anuale a performantei Inspectiei Judiciare, precum si continuarea procesului de reformare a Inspectiei Judiciare.
 
Proiectul de Lege a fost supus dezbaterii publice, fiind afisat pe site-ul Ministerului Justitiei in data de 14 iunie 2011. Ministerul Justitiei a organizat o intalnire cu toti factorii implicati - CSM, Ministerului Public, asociatiile judecatorilor si ale procurorilor – pentru discutarea proiectului. De asemenea, MJ a centralizat si analizat toate propunerile transmise de magistrati pe marginea proiectului, o parte din observatii fiind incluse in proiect.


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Data aparitiei: 10 Noiembrie 2011
Votati articolul "S-a aprobat Proiectul de lege privind statutul judecatorilor si procurorilor":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News
©2024 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

MODIFICARILE din Contractele Civile si Actele Comerciale se aplica deja!

Folositi NOILE Modele de Documente pentru 2024

Descarcati GRATUIT Raportul Special "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016