O firma a constituit un provizion pentru riscuri si cheltuieli ca urmare a emiterii unei sentinte definitive si executorie intr-un litigiu al societatii cu cativa fosti salariati.
Initial a considerata cheltuiala cu provizionul nedeductibila din punct de vedere fiscal. La momentul platii sumelor catre acesti fosti salariati se va anula provizionul prin trecerea lui pe venituri neimpozabile. In aceste conditii, cheltuiala prilejuita de achitarea acestor sume (daune) este tot nedeductibila?
Solutie oferita de specialistii PortalContabilitate.ro:
Sumele privind acoperirea cheltuielilor de judecata pe care le datoreaza societatea in urma unei hotarari judecatoresti, ramasa definitiva, inclusiv cele pentru acoperirea cheltuielilor de natura salariala si cele privind contributiile sociale obligatorii, sunt tratate din punct de vedere fiscal de prevederile art. 21 din Codul fiscal.
Potrivit acestora, sumele pe care societatea le datoreaza pentru acoperirea cheltuielilor de judecata si de executare sunt considerate cheltuieli deductibile potrivit dispozitiilor art. 21, alin. (1) din Codul fiscal, chiar daca nu sunt efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile, deoarece indeplinesc celalalt criteriu si anume ca sunt prevazute in alte acte normative in vigoare (acelea in baza carora judecatorii au emis hotararile).
Aceste cheltuieli sunt deductibile la calculul profitului impozabil, chiar daca este vorba de persoane fizice care nu mai au calitatea de salariati, deoarece sumele achitate au fost supuse impozitului pe venit.
Asa cum vi s-a mai spus, cheltuiala cu provizionul a fost nedeductibila, venitul rezultat din anularea provizionului a fost venit impozabil, iar cheltuielile cu achitarea daunelor stabilite de o instanta judecatoreasca printr-o hotarare definitiva si irevocabila sunt deductibile in perioada in care s-au inregistrat.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Va rog sa ma ajutati: Ce cod CORin afara de 541408-Dispecer pot utiliza pentru sef dispecerat, un angajat care coordoneaza departamentul dispecerat din cadrul societatii noastre.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: In ultima sedinta de management s-a hotarat stabilirea unei proceduri ce tine de controlul bagajelor/masinilor angajatilor la iesirea din unitate, pe care sa o integram ca parte din regulamentul intern al societatii. Intrebarea mea este: exista o baza legala care da dreptul angajatorului de a intocmi aceasta procedura, cum ar putea fi ea intocmita fara a fi considerata ca un abuz.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<