Contractul incheiat cu consumatorii reprezinta un contract reglementat in primul rand de legi speciale, iar in completare fiind supus dispozitiilor Codului civil. Pentru clarificarea acestui tip de contract trebuie sa mentionam ca not iunea de „consumator” se regaseste in Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comerciantilor in relatia cu consumatorii, iar clauzele contractuale dintr-un astfel de contract se regasesc in mai multe acte normative dintre care enumeram:
- Ordonanta Guvernului nr. 21/1992, republicata, privind protectia consumatorilor ;
- Ordonanta Guvernului nr. 107/1999 , republicata, privind activitatea de comercializare a pachetelor de servicii turistice;
- Ordonanta Guvernului nr. 130/2000, republicata, privind protectia consumatorilor la incheierea si executarea contractelor la distant a;
- Legea nr. 193/2000, republicata, privind clauzele abuzive din contractele incheiate i ntre comercianti si consumatori;
- Legea 449 din 2003, republicata, privind vanzarea produselor si garantiile asociate acestora, sau riscurile pe care consumatorul le poate intampina ;
- Legea nr. 296/2004, republicata, privind codul consumului;
- Ordonanta Guvernului nr. 85/2004 , republicata, privind protectia consumatorilor la incheierea si executarea contractelor la distant a privind serviciile financiare, aprobat a prin Legea nr. 399/2004 etc.
Notiunea de „consumator” intra intr-o relatie stransa cu destinatia bunului sau serviciul achizitionat.
Consumatorii sunt protejati impotriva clauzelor abu zive din contractele incheiate cu firme comerciale din orice tara membra a UE. O clauza intr-un contract este considerata abuziva daca creeaza un dezechilibru semnificativ intre drepturile si obligatiile partilor in detrimentul consumatorului. Acesta are dreptul sa conteste sau sa nu respecte astfel de clauze care nu sunt obligatorii pentru consumator.
In privinta garantiilor, identificam garantia comerciala si raspunderea pentru vicii ascunse ale produsului, care asigura cumparatorul ca produsul va funct iona o anumita perioada de timp si nu prezinta defectiuni ce nu pot fi constatate la achizitionare. In timpul garantiei, defectiunea sau nefunctionarea produsului la parametrii specificati obliga pe vanzator la restituirea pretului, inlocuire sau reparare conform dispozitiilor Legii nr. 449/2003, republicata.
In cate cazuri, un cumparator care a achizitionat un produs cu o valoare mica, de exemplu un ceas, se intoarce sa-l schimbe daca nu functioneaza asa cum garanteaza vanzatorul? Necunoasterea legislatiei in acest domeniu determina lipsa de profesionalism a multora dintre comercianti.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: O salariata a nascut la data de 09.09.2022, iar la data de 17.11.2022 contractul i-a fost suspendat pana la data de 09.09.2024 pt concediu de crestere copil. Tatal nu doreste sa isi ia luna/lunile tatalui, desi are acest drept. 1. In aceasta situatie, la ce data trebuie sa isi reia angajata activitatea pt a beneficia de stimulentul de insertie? 2. Exista anumite conditii pt a se reintoarce la serviciu la data de 09.09.2024?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: O persoana s-a pensioat medical gr. III in cursul anului 2016. In perioada 2012- aprilie 2016, pe langa drepturile obtinute in baza contractului de munca, a indeplinit functia de membru al consiliului de administratie, incasand lunar o indemnizatie, asupra careia s-a calculat, retinut si virat contrbutia la pensie, CAS. Intrebari a la stabilirea pensiei de invaliditate s-a valorifiat indemnizatia de administrator? Dar perioada de cinci ani, cand a urmat studii superioare la forma de invatamant...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Diferenta favorabila de dobanda preferentiala la credite si depozite, in limita plafonului de 33%, deci neimpozabila, se declara in D112 la pct 8.5, impreuna cu alte venituri neimpozabile, chiar daca nu se regaseste mai jos la pct. 8.5.1 -8.5.6?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<