Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Procedura de informarea cu privire la mediere: Obligatorie sau nu?

S-a afirmat ca incepand cu data de 1 august 2013 medierea este obligatorie, insa, in realitate lucrurile nu privesc medierea ci informarea privind medierea, o etapa ce poate fi parcursa usor si gratuit si nu obligatoriu la mediator. Dar pentru a intelege mai bine despre ce este vorba, vom parcurge dispozitiile legale in materie.

Medierea – obligatorie sau nu
Medierea reprezinta o modalitate de solutionare a conflictelor pe cale amiabila, cu ajutorul unei terte persoane specializate in calitate de mediator, in conditii de neutralitate, impartialitate, confidentialitate si avand liberul consimtamant al partilor, potrivit art.1 din Legea nr.192/2006.
Avand in vedere dispozitiile Legii nr.115/2012 s-a creat o adevarata confuzie intre procedura medierii si cea a informarii cu privire la mediere. Astfel, prin art.227 alin.2 teza I din Codul de procedura civila, legiuitorul a prevazut ca “in litigiile care, potrivit legii, pot face obiectul procedurii de mediere, judecatorul poate invita partile sa participe la o sedinta de informare cu privire la avantajele folosirii acestei proceduri.” În teza a III-a a aceluiasi aricol este specificat insa clar ca “medierea nu este obligatorie pentru parti”. Prin urmare nu medierea este obligatorie ci parcurgerea procedurii privind informarea cu privire la avantajele medierii.

Procedura de informare cu privire la mediere
Potrivit art. 227 alin.3 din Codul de procedura civila,  “in cazul in care judecatorul recomanda medierea, partile se vor prezenta la mediator, in vederea informarii lor cu privire la avantajele medierii.”  
Din acest articol se poate retine faptul ca procedura de informare cu privire la mediere nu este obligatoriu a se parcurge inainte de depunerea cererii de chemare in judecata, insa, daca nu a fost indeplinita, judecatorul va acorda un termen in acest scop, termen ce nu poate fi mai scurt de 15 zile.

Dupa informare, partile decid daca accepta sau nu solutionarea litigiului prin mediere. Daca partile ajung la concluzia ca, prin intermediul mediatorului, exista posibilitatea sa fie solutionat litigiul, vor apela la procedura medierii. Pana la termenul fixat de instanta, partile depun procesul-verbal intocmit de mediator cu privire la rezultatul sedintei de informare.

În cazul in care partile au incercat solutionarea litigiului prin mediere, anterior introducerii actiunii, judecatorul nu va mai acorda termen in acest scop, urmand procedura prevazuta pentru solutionarea litigiului prin intermediul instantei de judecata.

De retinut ca prin Legea nr. 214/2013 pentru aprobarea OUG nr.4/2013, au fost aduse modificari cu privire la persoana care poate efectua informarea privind medierea, astfel incat nu mai exista obligativitatea adresarii la mediator in acest scop, informarea privind medierea putand fi efectuata de catre judecator, procuror, consilier juridic, avocat, notar, caz in care aceasta se atesta in scris.

Potrivit art.2 alin.11 din Legea nr.192/2006, cu modificarile ulterioare, “dovada participarii la sedinta de informare privind avantajele medierii se face printr-un certificat de informare eliberat de mediatorul care a realizat informarea.” În cazul in care nu mediatorul va face aceasta informare, ci alta dintre persoanele prevazute de lege, si acestea vor atesta in scris ca partile au participat la sedinta de informare privind medierea.

     Daca una dintre parti refuza in scris participarea la sedinta de informare, nu raspunde invitatiei prevazute ori nu se prezinta la data fixata pentru sedinta de informare, se intocmeste un proces-verbal, care se depune la dosarul instantei. Cu toate acestea, daca judecatorul i-a pus in vedere sa parcurga procedura de informare, iar paratul a acceptat sa mearga la aceasta sedinta de informare insa ulterior a refuzat sa o faca, el poate fi amendat conform art. 187 alin. 1 pct. 1 lit. f Cod de proc.civ.

Litigii in care sedinta de informare privind medierea este obligatorie

Potrivit art. 601 din Legea nr.192/2006, modificata, in litigiile ce pot face, potrivit legii, obiect al medierii sau al altei forme alternative de solutionare a conflictelor, partile si/sau partea interesata, dupa caz, sunt tinute sa faca dovada ca au participat la sedinta de informare cu privire la avantajele medierii, in urmatoarele materii:

* in domeniul protectiei consumatorilor, cand consumatorul invoca existenta unui prejudiciu ca urmare a achizitionarii unui produs sau unui serviciu defectuos, a nerespectarii clauzelor contractuale ori garantiilor acordate, a existentei unor clauze abuzive cuprinse in contractele incheiate intre consumatori si operatorii economici ori a incalcarii altor dreptu, prejudiciuri prevazute in legislatia nationala sau a Uniunii Europene in domeniul protectiei consumatorilor;
* in materia dreptului familiei, in situatiile prevazute la art. 64 (continuarea casatoriei; partajul de bunuri comune; exercitiul drepturilor parintesti; stabilirea domiciliului copiilor; contributia parintilor la intretinerea copiilor; orice alte neintelegeri care apar in raporturile dintre soti cu privire la drepturi de care ei pot dispune potrivit legii);
* in domeniul litigiilor privind posesia, granituirea, stramutarea de hotare, precum si in orice alte litigii care privesc raporturile de vecinatate;
* in domeniul raspunderii profesionale in care poate fi angajata raspunderea profesionala, respectiv cauzele de malpraxis, in masura in care prin legi speciale nu este prevazuta o alta procedura;
* in litigiile de munca izvorate din incheierea, executarea si incetarea contractelor individuale de munca;
* in litigiile civile a caror valoare este sub 50.000 lei, cu exceptia litigiilor in care s-a pronuntat o hotarare executorie de deschidere a procedurii de insolventa, a actiunilor referitoare la registrul comertului si a cazurilor in care partile aleg sa recurga la procedura prevazuta la art. 1.013-1.024 sau la cea prevazuta la art. 1.025-1.032 din Codul de procedura civila;
* in cazul infractiunilor pentru care retragerea plangerii prealabile sau impacarea partilor inlatura raspunderea penala, dupa formularea plangerii, daca faptuitorul este cunoscut sau a fost identificat, iar victima isi exprima consimtamantul de a participa la sedinta de informare impreuna cu faptuitorul; daca victima refuza sa participe impreuna cu faptuitorul, sedinta de informare se desfasoara separat.


Costul sedintei de informare privind medierea

          Prin Legea nr. 214/2013 pentru aprobarea OUG nr.4/2013 a fost adusa o alta precizare necesara, de altfel, asupra costului sedintei de informarea.  Ca urmare a modificarilor aduse Legii nr.192/2006 de actul normativ mai sus mentionat, sedinta de informare cu privire la mediere este gratuita, neputand fi percepute onorarii, taxe sau orice alte sume, indiferent de titlul cu care s-ar putea solicita.
 
Consecintele ale neparcurgerii etapei privind informarea asupra medierii
Obligativitatea privind parcurgerea acestei etape il priveste pe reclamant, paratul putand alege daca va participa sau nu, cu exceptia situatiei in care a confirmat in instanta ca este de acord sa participe.

În cazul in care reclamantul nu demareaza procedura si nu parcurge aceasta etapa, fie inainte, fie dupa depunerea cererii de chemare in judecata, instanta va respinge cererea de chemare in judecata ca inadmisibila.


Mihaela Trusca,
Avocat

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Data aparitiei: 12 August 2013
Votati articolul "Procedura de informarea cu privire la mediere: Obligatorie sau nu?":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News
©2024 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

MODIFICARILE din Contractele Civile si Actele Comerciale se aplica deja!

Folositi NOILE Modele de Documente pentru 2024

Descarcati GRATUIT Raportul Special "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016