Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
E-JURIDIC.ROE-JURIDIC.RO » Noutati Juridice 2024 
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Semnatura electronica avansata sau calificata. Care ar trebui folosita

Semnatura electronica avansata sau calificata. Care ar trebui folosita
Semnatura electronica ar trebui sa fie la fel de simpla ca cea realizata cu pixul pe foaie, insa exista o serie de detalii importante pe care trebuie sa le retinem. Spre exemplu, in relatiile de munca folosim semnatura electronica avansata sau calificata?

OUG nr. 36/2021 a modificat recent Codul muncii si a introdus posibilitatea ca toate contractele de munca sa fie semnate prin mijlocire electronica intr-o forma avansata sau calificata. 

Initial, actul prevedea doar posibilitatea de a utiliza semnatura electronica calificata pentru CIM-uri, dar acum poate fi folosita si semnatura avansata. Exista o serie de aspecte care trebuie neaparat cunoscute.

In primul rand, semnatura electronica a fost reglementata la nivelul UE inca din 2014. Regulamentul 901/2014 stabileste existenta a trei tipuri de semnaturi electronice: simple, avansate si calificate.

Semnaturile electronice simple au nivel scazut de incredere si sunt, in marea lor majoritate, evitate. 

Semnaturile avansate fac trimitere exclusiv la semnatar, permit identificarea semnatarului, sunt create folosind date de creare a semnaturilor electronice pe care semnatarul le poate folosi, cu un nivel ridicat de incredere, exclusiv sub controlul sau si sunt legate de datele folosite la semnare, astfel incat orice modificare ulterioara a datelor poate fi detectata. Acest tip de semnatura electronica se emite in baza unui certificat digital simplu si nu au valoare legala automat, intrucat aceasta trebuie dovedita. Mai mult, ea nu este recunoscut automat pe intregul teritoriul UE ca echivalent al semnaturii olografe (n.r. de mana).

Semnaturile calificate sunt un tip de semnatura avansata, care prin felul in care sunt emise (cu ajutorul unui certificat calificat si a unui dispozitiv calificat de emitere a semnaturii), asigura implicit ca cele patru conditii de la art. 26 din Regulament sunt indeplinite atat la momentul semnarii, cat si ulterior. Aceste doua instrumente suplimentare (certificatul calificat si dispozitivul calificat de emitere a semnaturii) asigura o legatura directa si indubitabila intre identitatea reala si identitatea electronica a unei persoane, astfel ca aceste tipuri de semnaturi electronice asigura implicit valoare legala si sunt considerate echivalentul semnaturilor olografe, nemaifiind necesare alte dovezi suplimentare care sa ateste acest lucru. Semnaturile calificate sunt emise doar de furnizori calificati de servicii de incredere, listati intr-un registru european.

In al doilea rand, retinem ca angajatorii pot alege sa foloseasca fie semnatura electronica avansata, fie semnatura electronica calificata. Indiferent de preferinte, este obligatoriu obtinerea acordului angajatului, intrucat salariatul poate refuza acest lucru si va ramane la semnatura olografa. 

Va reamintim ca din august 2021 romanii vor putea solicita cartea electronica de identitate care va putea include si semnatura electronica.

In al treilea rand, problema cu semnatura electronica preferata apare in cazul unor neintelegeri intre partile contractante. Unui angajat, spre exemplu, i-ar fi greu sa arate in instanta ca un angajator care nu recunoaste o semnatura electronica avansata chiar este cel care a semnat documentele, deoarece nu are control asupra sistemelor informatice ale angajatorului. De cealalta parte a baricadei, daca semnatura avansata este creata si administrata de angajator, atunci exista riscul ca firma/institutia sa foloseasca din greseala semnatura celui cooptat in randurile sale. 

In al patrulea rand, arhivarea este o alta problema importanta. Cum stim ca angajatorii trebuie sa tina un istoric al oricarui angajat timp de 75 de ani, semnatura electronica trebuie sa poata fi controlata si autentificata oricand in aceasta perioada. Astfel, pastrarea tehnicii si elementelor care dovedesc modul de semnare devin esentiale, iar astfel de dispute vor genera costuri atat de bani, cat si de timp pentru ca vor fi necesare expertize tehnice informatice amanuntite. 

Semnaturile calificate nu prezinta astfel de posibile probleme. Dovezile exista implicit! 

Finalmente, este evident mult mai bine pentru angajati si angajatori sa aleaga utilizarea semnaturii electronice calificate!

Florin Amariei
de Florin Amariei
Redactor

Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie.  In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.  

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Data aparitiei: 15 Iunie 2021
Votati articolul "Semnatura electronica avansata sau calificata. Care ar trebui folosita":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 4 voturi
Urmareste-ne pe Google News

ARTICOLE SIMILARE

Mai multe articole despre relatii de munca semnatura electronica
©2024 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

MODIFICARILE din Contractele Civile si Actele Comerciale se aplica deja!

Folositi NOILE Modele de Documente pentru 2024

Descarcati GRATUIT Raportul Special "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016