Agentia Nationala de Administrare Fiscala a emis un nou Ordin prin care s-a aprobat o noua Procedura de inregistrare a contractelor de chirie la ANAF. Iata ce trebuie sa retinem in 2022!
Pentru o scurta perioada de timp contractul de inchiriere (sau locatiune) nu trebuia inregistrat la ANAF. Acest lucru, insa, a fost modificat in 2019. Un Ordin, mai exact Ordinul nr. 114/2019, a stabilit Procedura de inregistrare a acestora. Acesta se aplica in prezent si trebuie sa tineti cont de el. Vestea buna este ca nu stabileste obligatii, ci ofera optiuni partilor implicate in astfel de contracte de inchiriere!
Conform art. 6 din Ordin, directia generala proceduri pentru administrarea veniturilor, Directia generala de administrare a marilor contribuabili, precum si directiile generale regionale ale finantelor publice si unitatile fiscale subordonate vor duce la indeplinire prevederile documentului.
Important! Odata cu acest act, art. 2, art. 3 lit. b) si anexele nr. 2 si 4 din Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 1.985/2012 privind aprobarea Procedurii de inregistrare a contractelor de fiducie, a Procedurii de inregistrare a contractelor de locatiune, precum si pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare au fost abrogate (n.r. anulate).
Prin urmare, stim acum ca toate contractele de locatiune incheiate prin inscris sub semnatura privata pot fi inregistrate la organele fiscale centrale din subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala. Primul pas il reprezinta completarea cererii de mai jos.
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2022
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Teste rezolvate la limba si literatura romana clasa a VIII-a
Nu uitati! Cererea se depune alaturi de o copie dupa contractul de inchiriere sau locatiune. Conformitatea se face prin inscrierea mentiunii "conform cu originalul" si semnarea de catre locator (n.r. cel care inchiriaza).
Actul poate fi descarcat in format .PDF dand click AICI!
Documentul se depune la organul fiscal competent care poate fi:
Cererea se completeaza in doua exemplare, din care originalul se depune la organul fiscal competent, iar copia se pastreaza de catre locator.
Organul fiscal central competent organizeaza evidenta contractelor de locatiune in Registrul contractelor de locatiune, care se conduce informatizat.
Registrul contractelor de locatiune se gestioneaza la nivelul organelor fiscale centrale competente, cu ajutorul aplicatiei informatice puse la dispozitie de catre Centrul National pentru Informatii Financiare din cadrul Ministerului Finantelor Publice.
Modificarea sau incetarea contractului de locatiune pot fi inregistrate de locator la organul fiscal central competent, prin depunerea cererii, avand bifata in formular casuta "Modificare" sau "Incetare", dupa caz, insotita de documentele justificative.
Dovada inregistrarii la organul fiscal central competent a contractului de locatiune, a modificarilor ulterioare sau a incetarii acestuia este:
Vezi si: Obligatiile proprietarului fata de chirias
Conform ANAF, sanctiunile pentru inchirierea fara plata impozitului sau a contributiilor aferente constau in recuperarea tuturor sumelor restante, a dobanzilor si penalitatilor aplicabile. In situatii extreme, se poate ajunge chiar si la acuzatii de fraudare a bugetului de stat. Daca autoritatile urmaresc pedepsirea in instanta, atunci se poate ajunge si la urmarirea penala. Totul, insa, depinde de sumele descoperite si de anii in care nu s-au facut raportarile necesare.
In concluzie, inregistrarea contractului la ANAF avantajeaza in primul rand proprietarii. In cazul in care chiriasul uita de plati sau creeaza probleme cu achitarea facturilor, se poate obtine mai usor dreptatea in fata autoritatilor. In plus, nu uitati ca proprietarul va fi cel care va achita toate datoriile facute de chirias.
Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie. In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri