De anul viitor, firmele trebuie sa ia avizul unui consultant fiscal pentru declaratiile anuale pe profit, chiar daca acestea au fost intocmite sau verificate, in prealabil, de un expert contabil.
Dupa amanari succesive, prevederea care obliga toate persoanele juridice sa obtina certificarea declaratiei anuale pe profit, respectiv formularul 101, de catre un consultant fiscal va intra in vigoare din 2010, potrivit modificarilor aduse Codului de procedura fiscala prin Legea nr. 52 din 2009. Astfel, peste 660 de mii de firme inregistrate ca platitoare pe profit vor trebui sa apeleze la serviciile a circa 2.000 de consultanti fiscali activi. Exceptie de la aceasta regula vor face companiile pentru care este obligatorie auditarea. In aceasta categorie intra societatile de interes public cum ar fi bancile, societatile de leasing, de asigurare, de valori mobiliare, dar si cele care indeplinesc cumulat criterii referitoare la un anumita valoare a activelor, cifrei de afaceri si numarului de angajati.
Potrivit reprezentantilor Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF), scopul principal al acestei reglementari este sa reduca erorile din declaratiile fiscale anuale ale contribuabililor persoane juridice. In acest mod, sunt evitate depunerea ulterioara a unor declaratii rectificative, dar si eventuale sanctiuni, cum ar fi majorarile de intarziere, amenzile contraventionale, in caz de completare eronata a declaratiei sau de depasire a termenului de declarare. Primul termen de depunere a declaratiilor fiscale anuale pe profit este 5 februarie. In aceasta prima etapa se incadreaza companiile care isi definitiveaza pana la aceasta data inchiderea exercitiului financiar anterior, organizatiile nonprofit. Insa, majoritatea firmelor depun declaratia anuala de impozit pe profit pana pe 15 aprilie.
Fara sanctiuni pentru lipsa avizului
Codul de procedura fiscala prevede sanctiuni pentru companiile care nu depun declaratiile, nu insa si pentru lipsa certificarii. Dar este posibil ca, la depunere, organele fiscale sa respinga formularele fara avize. Pe de alta parte, reprezentantii Fiscului spun ca, in acest moment, sunt necesare clarificari si proceduri de lucru referitoare la certificarea declaratiilor fiscale, precum si la raspunderea consultantului fata de informatiie contabile pe care le preia atunci cand recalculeaza obligatiile fiscale.
Servicii controversate
Certificarea declaratiilor fiscale anuale a fost introdusa pentru prima data in Codul de procedura fiscala in 2007, cu aplicabilitate de la 1 ianuarie 2008. Intrucat masura a fost considerata controversata sau chiar abuziva, a fost amanata de cateva ori. Disputa pe marginea acestei reglementari a fost generata, pe de o parte, de nemultumirea companiilor, iar pe alta de cea a expertilor contabili.
Mediul de afaceri a cerut eliminarea prevederii, motivand ca Fiscul transfera, astfel, o parte din costurile sale - de verificare a declaratiilor - catre firme, desi acestea folosesc deja - contra cost, evident - serviciile contabililor si ale expertilor contabili. In acelasi timp, expertii contabili au justificat ca masura nu ajuta firmele, ci doar recent infiintata profesie de consultant fiscal, care ar avea nevoie de obiectul muncii.
Portal Codul Muncii
Regulamentul intern in avantajul dvs Ghid complet
Teste distractive pentru clasa pregatitoare
Procedura de avizare a declaratiilor, limitele raspunderii pentru companie, expert contabil si consultant fiscal ar trebui lamurite pana la aplicarea acestei prevederi.
15 aprilie este termenul-limita pana la care societatile comerciale au obligatia sa depuna declaratia fiscala anuala, potrivit reglementarilor legale
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri