Macovei: "Acuzatiile pe care le aduc semnatarii Motiunii sunt lipsite de argumente"
Punctul de vedere fata de motiunea semnata de senatori PC, PSD si PRM, supusa dezbaterii Senatului la 13 februarie 2007
VII. Cu privire la supraincarcarea instantelor si alte aspecte conexe
1. Strategia de reforma a sistemului judiciar include masuri pentru reducerea si eliminarea supraincarcarii unor instante. Masurile administrative si legislative prevazute si aplicate incepand cu 2005 au avut in vedere:
- Reducerea duratei procedurilor judiciare
- Reducerea volumului de activitate
- Eliminarea blocajului instantei supreme
- Stabilirea unei politici a resurselor umane
- Consolidarea capacitatii administrative a instantelor si parchetelor
- Informatizarea sistemului judiciar
- Imbunatatirea managementului instantelor si parchetelor
- Imbunatatirea activitatii de executare a hotararilor judecatoresti
2. Masurile detaliate in Planul de Actiune pentru atingerea acestor obiective au fost implementate concertat, renuntandu-se la masuri singulare din trecut menite a rezolva probleme pe termen scurt, dar care pe termen mediu si lung cauzau dezastre. Este de notorietate OUG nr. 58/2003 privind modificarea si completarea Codului de procedura civila, care a blocat sectia civila a Inaltei Curti. Pentru eliminarea acestui blocaj, sub clauza de salvgardare a fost necesara elaborarea si aplicarea unui plan special de masuri, atent monitorizat de Uniunea Europeana pana de curand. Afirmatia motiunii conform careia „o modificare a codului de procedura civila a remediat o aberatie a ministeriatului Valeriu Stoica si s-a degrevat, partial, Inalta Curte” este eronata si surprinzatoare pentru ca „aberatia” a fost adoptata in 2003 si apartine ministeriatului Rodica Stanoiu.
3. Mentionez, cu titlu de exemplu, cateva masuri pentru realizarea obiectivelor de mai sus:
• Numarul posturilor vacante de judecator a scazut constant din 2005 pana in prezent: de la 561 de posturi vacante in iunie 2005 la 388 in decembrie 2006. In prezent, numarul de posturi vacante pentru judecator se incadreaza intr-o limita normala pentru a permite functionarea Institutului National al Magistraturii. As mai dori sa subliniez ca numarul de judecatori din Romania, raportat la numarul de cauze si la populatie se incadreaza in standardele UE, fiind superior multor state membre, fapt evidentiat si in raportul ultimei misiuni de evaluare UE care a avut loc in august 2006. Pentru ocuparea posturilor vacante de procuror, au fost organizate concursuri repetate de Consiliul Superior al Magistraturii, competent cu privire la recrutarea personalului pentru sistemul judiciar. Avand in vedere ca numarul celor admisi la aceste concursuri a fost mic, s-a ajuns la concluzia ca sunt necesare amendamente legislative, aflate in curs de redactare si consultare cu CSM, si care vor fi prezentate in scurt timp.
• Una din principalele cauze ale supraincarcarii unor instante nu este numarul mic de judecatori, ci repartizarea inechitabila a volumului de activitate intre instante. In ultimii doi ani, posturile vacante, absolventii INM si cei care au intrat in magistratura prin examen au fost directionati cu precadere spre instantele cu deficit de personal. Aceste masuri insa nu sunt suficiente si analizele au aratat ca multe instante, la nivel de judecatorie, nu isi justifica existenta, consumand resurse umane si financiare necesare sistemului. De aceea, un grup de lucru comun al CSM si MJ analizeaza cele mai bune solutii pentru reorganizarea instantelor si parchetelor cu volum redus de activitate. Grupul de lucru a stabilit criteriile si in prezent evalueaza posibilele solutii pentru reorganizarea a 40 de instante care in 2005-2006 au inregistrat cel mai mic volum de activitate.
• Prin HG nr. 376/2006, pentru modificarea HG privind organizarea si functionarea MJ s-a prevazut crearea unui „fond de rezerva” format din 70 posturi de judecator si 90 posturi de procuror, prin care se asigura posibilitatea ocuparii permanente a unor posturi ramase vacante in urma detasarii judecatorilor sau procurorilor. Anterior, posturile ramase vacante in urma detasarii unor judecatori sau procurori nu puteau fi ocupate decat cu caracter temporar.
• Prin HG 25/2006 s-au suplimentat cu 200 posturile de grefier. Acestea au fost distribuite instantelor in mai si iunie 2006, prin 2 ordine ale ministrului justitiei, cu aprobarea prealabila a CSM.
• La initiativa Ministerului Justitiei, Guvernul a alocat la inceputul anului 2006 un numar de 700 posturi suplimentare pentru sistemul judiciar (dintre care 162 pentru instante, 500 pentru parchete si 38 pentru Ministerul Justitiei).
4. Unificarea practicii judiciare
• Ministerul Justitiei a luat masuri pentru asigurarea accesului tuturor judecatorilor si procurilor la legislatie si jurisprudenta. (a se vedea mai jos).
• Hotararile pronuntate de ICCJ in recursurile in interesul legii sunt obligatorii pentru toate instantele, o data cu intrarea in vigoare a modificarilor Codului de Procedura Civila (Legea nr. 219/2005) si ale Codului de Procedura Penala (Legea nr. 356/2006). De asemenea, prin aceste modificari s-a prevazut ca, in cazul existentei unei jurisprudente neunitare, curtile de apel au calitate procesuala activa in recursurile in interesul legii la ICCJ (spre deosebire de situatia anterioara, cand acest drept apartinea doar Procurorului General al Romaniei, actionand fie ex officio, fie la cererea Ministrului Justitiei).
• MJ a pus la dispozitia Institutului National al Magistraturii o culegere de hotarari ale Inaltei Curti de Casatie si Justitie pronuntate in recursuri in interesul legii in materie civila si penala. Culegerea a fost publicata pe site-ul Ministerului Justitiei.
5. Accesul la legislatie si jurisprudenta
• In august 2005 a fost lansat un portal web (http://portal.just.ro) prin intermediul caruia sunt aduse la cunostinta cetatenilor date de interes public, inclusiv jurisprudenta.
• In iunie 2006 au fost demarate sesiuni de pregatire pentru expertii IT din cadrul instantelor si parchetelor, acestea urmand a se desfasura pana in luna martie 2007.
• Pentru a asigura o distribuire la nivelul intregii tari a Buletinului Casatiei al ICCJ, Ministerul Justitiei a semnat in iulie 2005 un contract pentru achizitionarea unui numar de 600 de exemplare din fiecare numar al Buletinului Casatiei care a fost publicat in 2005. Contractul a fost prelungit si pentru anul 2006.
• In martie 2006 au fost achizitionate 135 de licente pentru forma electronica a Monitorului Oficial, iar in august 2006 alte 138 de licente. Astfel, in afara abonamentului la Monitorul Oficial pe suport hartie, toate instantele au zilnic acces electronic la Monitorul Oficial.
• In aprilie 2006 a fost finalizata o aplicatie software pentru cazurile de insolventa, incluzand un modul pentru managementul dosarelor si module pentru uzul practicienilor.
6. Reducerea duratei procedurilor
• Legea nr. 219/2005, pentru modificarea si completarea Codului de Procedura Civila a avut efecte pozitive asupra reducerii duratei procedurilor judiciare, fiind reasezate competentele instantelor si reduse mijloacele procedurale ce puteau fi utilizate abuziv pentru tergiversarea proceselor.
• In luna martie 2006, in urma unui amplu proces de consultare a tuturor actorilor implicati, a fost adoptata Legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei, prin care se realizeaza eficientizarea procedurii de reorganizare judiciara si faliment si degrevarea judecatorului sindic de sarcinile care exced sfera contenciosului si a verificarii legalitatii procedurii.
• In noiembrie 2006 au fost adoptate modificari ale Codului de Procedura Civila (Legea nr. 459/2006), in vederea simplificarii si accelerarii procedurilor de executare. Modificarile au intrat in vigoare la data de 12 ianuarie 2007, prin acestea realizandu-se si compatibilizarea deplina cu acquis-ul comunitar in domeniul recunoasterii si executarii hotararilor judecatoresti.
• In urma unor consultari extinse si a unui proces de elaborare de peste 6 luni, Ministerul Justitiei a prezentat amendamente substantiale la legea privind societatile comerciale care au ca scop alinierea completa a legislatiei in materie la Directivele UE si la standardele internationale privind guvernarea corporativa. Proiectul de lege a fost adoptat de Parlament (Legea nr. 441/2006) si a intrat in vigoare la data de 1 decembrie 2006.
• Legea nr. 192/2006 privind medierea a fost adoptata in luna mai 2006 si se estimeaza ca implementarea acesteia sa degreveze instantele de acele cauze care pot fi rezolvate prin acest sistem alternativ de solutionare a litigiilor. Ministerul Justitiei a elaborat o prezentare a procedurii de mediere, care a fost publicata pe site-ul MJ in luna iulie 2006. In luna octombrie 2006 a fost infiintat primul Consiliu de Mediere, iar in noiembrie 2006 a fost contractat programul Phare 2004, care are si o componenta privind medierea.
7. Informatizarea
• Accesul personalului din sistemul judiciar la calculatoare, internet, baze de date legislative si de jurisprudenta, realizat prin masurile mai sus prezentate, va eficientiza actul de justitie.
• In 2005 – 2006 a fost imbunatatit si instalat in fiecare instanta sistemul de gestiune a dosarelor si baze de date ECRIS, care este un mijloc de scurtare a duratei procedurilor si reducere a volumului de munca. ECRIS permite introducerea datelor o singura data si folosirea acestora pe tot parcursul procedurilor (pana acum, toate actele procedurale se redactau cu masinile de scris, de fiecare data cand era necesar ceea ce dura mult si presupunea erori), permite emiterea electronica, automata a citatiilor si a altor acte de procedura, a unor rapoarte, date si analize statistice, permite transferul electronic al dosarelor intre instantele de judecata. De asemenea, cu referire la relatia justitie - cetatean, permite publicarea automata si obtinerea prin internet sau la sediul instantelor a informatiilor publice cu privire la data sedintei, parti, numar dosar, extras hotarari (http://portal.just.ro/).
Raportul peer-review - martie 2006 mentiona ca „sistemul ECRIS este unul dintre cele mai dezvoltate sisteme soft de management al dosarelor”.