Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
E-JURIDIC.ROE-JURIDIC.RO » Noutati Juridice 2024 
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Contractul de inchiriere - procedura de inregistrare la ANAF

Contractul de inchiriere - procedura de inregistrare la ANAF
Inregistrarea contractelor de chirie a redevenit obligatorie in Romania. Conform prevederilor O.G. nr. 16/2022 pentru modificarea si completarea Codului fiscal, contractele de inchiriere incheiate dupa 1 ianuarie 2023 trebuie inregistrate la ANAF în cel mult 30 de zile. Iata ce trebuie sa retinem in 2023!

Pentru o scurta perioada de timp contractul de inchiriere (sau locatiune) nu trebuia inregistrat la ANAF. Acest lucru, insa, a fost modificat, astfel incat contribuabilii (persoane fizice) care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal (chirii) au obligatia inregistrarii contractului incheiat intre parti, precum si a modificarilor survenite anterior, in termen de cel mult 30 de zile de la data incheierii/ procedurii modificarii cestuia, la organul fiscal competent.

In urma inregistrarii, contractele de locatiune devin titluri executorii.

Afla mai multe despre efectele contractelor din lucrarea "Enciclopedia Juridica - Ghid practic de Legislatie si Spete rezolvate!" de AICI ...click pentru detalii si comenzi<<

Potrivit O.G. nr. 16/2022, in cazul contractelor de inchiriere aflate in derulare la data de 1 ianuarie 2023, (deci incheiate INAINTE de 1 ianuarie 2023) inregistrarea la organul fiscal competent se efectueaza in termen de cel mult 90 de zile de la data la care a intervenit obligatia inregistrarii acestora.

Inregistrare contract inchiriere ANAF - procedura

Procedura de in registrare a contractelor de locatiune din 17.11.2022 a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr 1164 din 5 decembrie.


 

A. Inregistrarea contractelor de inchiriere de catre persoanele fizice care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor


1. Persoanele fizice care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal, altele decat veniturile din arendare si cele din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala, au obligatia inregistrarii contractului incheiat intre parti, precum si a modificarilor survenite ulterior, in termen de cel mult 30 de zile de la incheierea/producerea modificarii acestuia, potrivit art. 120 alin. (61) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.

2. Organul fiscal competent este:
a) organul fiscal in a carui raza teritoriala persoana fizica rezidenta are domiciliul fiscal, potrivit legii;
b) organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla bunul imobil care face obiectul contractului de inchiriere/organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla domiciliul fiscal al imputernicitului, dupa caz, pentru persoanele fizice nerezidente;
c) organul fiscal in raza caruia se face constatarea inchirierii bunului mobil, conform dispozitiilor legale fiscale, in cazul persoanelor fizice nerezidente.

Daca bunul a carui folosinta se cedeaza este detinut in comun, fiecare coproprietar are obligatia inregistrarii contractului de inchiriere la organul fiscal competent.

3. Pentru inregistrarea contractului de inchiriere, contribuabilul depune „Cererea de inregistrare a contractelor de locatiune”, insotita de o copie a contractului de inchiriere. Conformitatea cu originalul a copiei contractului de inchiriere, avand numar si data, se efectueaza de catre contribuabil prin inscrierea mentiunii „conform cu originalul” si semnatura acestuia.

Cererea se completeaza in doua exemplare, din care originalul se depune la organul fiscal competent, iar copia se pastreaza de catre contribuabil.

Cererea, insotita de copia contractului de inchiriere, se depune direct la registratura organului fiscal competent, prin posta cu confirmare de primire sau prin mijloace electronice de transmitere la distanta.

4. Mentiunile privind modificarea sau incetarea contractului de inchiriere se declara prin completarea si depunerea cererii, avand bifata in formular casuta „Modificare” sau „Incetare”, dupa caz, insotita de documentele justificative.

5. Data inregistrarii, la organul fiscal, a contractului de inchiriere, a modificarilor ulterioare sau a incetarii acestuia este, dupa caz, data inregistrarii la registratura organului fiscal competent, data postei sau data inregistrarii cererii pe portal, astfel cum rezulta din mesajul electronic transmis de sistemul de tranzactionare a informatiilor.

Dovada inregistrarii la organul fiscal competent a contractului de inchiriere, a modificarilor ulterioare sau a incetarii acestuia este:
a) copia cererii avand inscrise numarul si data inregistrarii la organul fiscal – pentru cererile depuse direct la registratura organului fiscal competent;
b) copia cererii, insotita de confirmarea de primire semnata de reprezentantul organului fiscal competent – pentru cererile depuse prin posta cu confirmare de primire;
c) copia cererii, insotita de mesajul electronic transmis de sistemul de tranzactionare a informatiilor – pentru cererile depuse prin mijloace electronice de transmitere la distanta.

6. Compartimentul cu atributii in domeniul gestionarii registrului contribuabililor din cadrul organului fiscal competent, denumit in continuare compartiment de specialitate, inregistreaza contractele de inchiriere in evidenta contractelor de locatiune, prevazuta in anexa care face parte integranta din prezenta procedura.

7. Inregistrarea contractelor de inchiriere in evidenta organizata de catre organul fiscal competent se efectueaza de catre compartimentul de specialitate in maximum 5 zile de la data depunerii cererii.

8. Cererea si documentele depuse de contribuabil in format hartie se arhiveaza la dosarul fiscal al contribuabilului, iar formatul electronic in arhiva de documente electronice.

9. Evidenta contractelor de locatiune se gestioneaza la nivelul organelor fiscale competente, cu ajutorul aplicatiei informatice puse la dispozitie de catre Centrul National pentru Informatii Financiare din cadrul Ministerului Finantelor.

10. Organul fiscal competent notifica persoanele fizice care figureaza in evidentele fiscale cu venituri obtinute din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal si care nu si-au indeplinit obligatia de inregistrare a contractelor de inchiriere. Modelul si continutul formularului „Notificare privind nedepunerea la termen a cererii de inregistrare a contractelor de inchiriere” sunt prevazute in anexa nr. 3 la ordin.

11. Notificarea se intocmeste in doua exemplare, se vizeaza de catre conducatorul compartimentului de specialitate si se inainteaza spre aprobare conducatorului organului fiscal competent.

12. Copia notificarii se semneaza de catre persoanele implicate potrivit competentelor stabilite prin Regulamentul de organizare si functionare al Directiilor generale regionale ale finantelor publice Bucuresti, Iasi, Galati, Ploiesti, Craiova, Timisoara, Cluj-Napoca, Brasov (aparat propriu si unitati subordonate) si prin prezenta procedura.

13. Notificarea se comunica contribuabilului, potrivit art. 47 din Codul de procedura fiscala, iar cel de-al doilea exemplar se arhiveaza la dosarul fiscal al acestuia.
 

B. Inregistrarea contractelor de locatiune de catre locatori, potrivit prevederilor Codului civil


14. Locatorii pot inregistra la organele fiscale competente din subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala contractele de locatiune pe care le incheie prin inscris sub semnatura privata in calitate de locator atat cu persoane fizice, cat si cu persoane juridice, potrivit prevederilor art. 1.798 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

15. Organul fiscal competent este organul fiscal in a carui evidenta locatorul este inregistrat ca platitor de impozite, taxe si contributii.

16. Pentru inregistrarea contractului de locatiune, locatorul depune cererea, prevazuta in anexa nr. 2 la ordin, insotita de o copie a contractului de locatiune. Conformitatea cu originalul a copiei se efectueaza de catre locator prin inscrierea mentiunii „conform cu originalul” si semnatura acestuia. Cererea se completeaza si se depune prin mijloace electronice de transmitere la distanta. La cerere se anexeaza copia contractului de locatiune.

17. Mentiunile privind modificarea sau incetarea contractului de locatiune se declara prin completarea si depunerea cererii, avand bifata in formular casuta „Modificare” sau „Incetare”, dupa caz, insotita de documentele justificative.

18. Data inregistrarii contractului de locatiune, a modificarilor ulterioare sau a incetarii acestuia este data inregistrarii cererii pe portal, astfel cum rezulta din mesajul electronic de confirmare transmis de sistemul de tranzactionare a informatiilor.

Dovada inregistrarii la organul fiscal competent a contractului de locatiune, a modificarilor ulterioare sau a incetarii acestuia este copia cererii, insotita de mesajul electronic de confirmare a depunerii.

19. Prevederile pct. 6-9 din sectiunea A se aplica in mod corespunzator.

Util! Un model de contract de inchiriere actualizat puteti gasi in format .PDF sau .DOCX dand click AICI!
 

Cerere inregistrare contract inchiriere ANAF - formular C168





Nu uitati! Cererea se depune alaturi de o copie dupa contractul de inchiriere sau locatiune. Conformitatea se face prin inscrierea mentiunii "conform cu originalul" si semnarea de catre locator (n.r. cel care inchiriaza).

Afla mai multe despre efectele contractelor din lucrarea "Enciclopedia Juridica - Ghid practic de Legislatie si Spete rezolvate!" de AICI ...click pentru detalii si comenzi<<
 

Reziliere contract inchiriere ANAF

Modificarea sau incetarea contractului de locatiune pot fi inregistrate de locator la organul fiscal central competent, prin depunerea cererii, avand bifata in formular casuta "Modificare" sau "Incetare", dupa caz, insotita de documentele justificative.

Data incetarii contractului de locatiune este, dupa caz, data inregistrarii la registratura organului fiscal competent, data postei sau data inregistrarii cererii pe portal, astfel cum rezulta din mesajul electronic transmis de sistemul de tranzactionare a informatiilor.

Dovada inregistrarii la organul fiscal central competent a contractului de locatiune, a modificarilor ulterioare sau a incetarii acestuia este:
a) copia cererii avand inscrise numarul si data inregistrarii la organul fiscal – pentru cererile depuse direct la registratura organului fiscal competent;
b) copia cererii, insotita de confirmarea de primire semnata de reprezentantul organului fiscal competent – pentru cererile depuse prin posta cu confirmare de primire;
c) copia cererii, insotita de mesajul electronic transmis de sistemul de tranzactionare a informatiilor – pentru cererile depuse prin mijloace electronice de transmitere la distanta.

Neinregistrarea contractului de inchiriere - sanctiuni

Conform ANAF, sanctiunile pentru inchirierea fara plata impozitului sau a contributiilor aferente constau in recuperarea tuturor sumelor restante, a dobanzilor si penalitatilor aplicabile. In situatii extreme, se poate ajunge chiar si la acuzatii de fraudare a bugetului de stat. Daca autoritatile urmaresc pedepsirea in instanta, atunci se poate ajunge si la urmarirea penala. Totul, insa, depinde de sumele descoperite si de anii in care nu s-au facut raportarile necesare.

Inainte de a fi sanctionat, insa, legea permite organului fiscal competent sa notifice persoanele  fizice care figureaza in evidentele fiscale cu venituri obtinute din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal si care nu si-au indeplinit obligatia de inregistrare a contractelor de inchiriere.

Notificarea se intocmeste in doua exemplare, se vizeaza de catre conducatorul compartimentului de specialitate si se inainteaza spre aprobare conducatorului organului fiscal competent.
 

NOTIFICARE privind nedepunerea la termen a cererii de inregistrare a contractelor de inchiriere


Catre:
Denumirea/Numele si prenumele: ..............................................................................................................................
Domiciliu fiscal:
Localitatea ......................., str. ...................., nr. ......., bl. ......, sc. ...., ap. ......, et. ....., judetul/sectorul ....................
Cod de identificare fiscala ................................................

Stimata doamna/Stimate domn,
Va aducem la cunostinta ca, prin formularul 212 „Declaratie unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice”, capitolul ......................................, ati declarat venituri din cedarea folosintei bunurilor si nu ati depus cererea de inregistrare a Contractului nr. ........... din data ................., incheiat pentru bunul din ....................... (adresa)

Va comunicam ca, potrivit prevederilor art. 120 alin. (61) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, aveti obligatia inregistrarii contractului incheiat intre parti, precum si a modificarilor survenite ulterior, in termen de cel mult 30 de zile de la incheierea/producerea modificarii acestuia, la organul fiscal competent.

Pentru informatii suplimentare in legatura cu aceasta notificare, persoana care poate fi contactata este doamna/ domnul .................................., la sediul nostru sau la numarul de telefon ....................., intre orele ............ . In speranta ca veti da curs solicitarii noastre, va multumim.

Conducatorul unitatii fiscale,
Numele si prenumele ..........................................


Redactia E-juridic
de Redactia E-juridic

Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Data aparitiei: 12 Iunie 2023
Votati articolul "Contractul de inchiriere - procedura de inregistrare la ANAF":
Rating:

Nota: 4.02 din 5 din 28 voturi
Urmareste-ne pe Google News
©2024 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

MODIFICARILE din Contractele Civile si Actele Comerciale se aplica deja!

Folositi NOILE Modele de Documente pentru 2024

Descarcati GRATUIT Raportul Special "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016