Termenul “contencios” deriva din latinescul contendo, contendere, care evoca ideea unei infruntari prin lupta. Este vorba de o lupta in sens metaforic, o lupta a unor interese contrarii, dintre doua parti, din care una va iesi invingatoare. Intelegerea notiunii de contencios administrativ trebuie sa porneasca de la faptul ca functionarea celor trei puteri in stat presupune, pe langa separarea lor, potrivit clasicului principiu al separatiei puterilor, si o colaborarea si un control reciproc, in scopul realizarii unui echilibru necesar bunei functionari a statului respectiv.
Asupra activitatii puterii executive se exercita atat un control parlamentar, care este un control politic, de natura necontencioasa, cat si un control din partea autoritatii judecatoresti, care priveste legalitatea actelor administrative. Prin intermediul lui se urmareste sa se asigure aplicarea corecta a legii de catre autoritatile administratiei publice, conditie determinanta a existentei si intaririi statului de drept.
In doctrina franceza, sintagma “contencios administrativ” este definita ca fiind “ansamblul problemelor legate de existenta unui litigiu survenit cu ocazia unei activitati administrative, in sensul cel mai larg al termenului”.
Alti autori definesc contenciosul administrativ ca fiind “ansamblul de reguli aplicabile solutionarii jurisdictionale a litigiilor ridicate de activitatea administrativa“.
Articolul 1
Subiectele de sesizare a instantei
(la 02-08-2007, Denumirea marginala a art. 1 a fost modificata de pct. 1 al art. I din LEGEA nr. 262 din 19 iulie 2007, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 510 din 30 iulie 2007. )
(1) Orice persoana care se considera vatamata intr-un drept al sau ori intr-un interes legitim, de catre o autoritate publica, printr-un act administrativ sau prin nesolutionarea in termenul legal a unei cereri, se poate adresa instantei de contencios administrativ competente, pentru anularea actului, recunoasterea dreptului pretins sau a interesului legitim si repararea pagubei ce i-a fost cauzata. Interesul legitim poate fi atat privat, cat si public.
Nota
Decizie de admitere: RIL nr. 8/2020, publicata in Monitorul Oficial nr. 580 din 2 iulie 2020:
In interpretarea si aplicarea unitara a dispozitiilor art. 1 alin. (1), art. 2 alin. (1) lit. a), r) si s) si art. 8 alin. (1^1) si (1^2) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, stabileste ca:
In vederea exercitarii controlului de legalitate asupra actelor administrative la cererea asociatiilor, in calitate de organisme sociale interesate, invocarea interesului legitim public trebuie sa fie subsidiara invocarii unui interes legitim privat, acesta din urma decurgand din legatura directa dintre actul administrativ supus controlului de legalitate si scopul direct si obiectivele asociatiei, potrivit statutului.
(2) Se poate adresa instantei de contencios administrativ si persoana vatamata intr-un drept al sau sau intr-un interes legitim printr-un act administrativ cu caracter individual, adresat altui subiect de drept.
(3) Avocatul Poporului, in urma controlului realizat, potrivit legii sale organice, daca apreciaza ca ilegalitatea actului sau refuzul autoritatii administrative de a-si realiza atributiile legale nu poate fi inlaturat decat prin justitie, poate sesiza instanta competenta de contencios administrativ de la domiciliul petentului. Petitionarul dobandeste de drept calitatea de reclamant, urmand a fi citat in aceasta calitate. Daca petitionarul nu isi insuseste actiunea formulata de Avocatul Poporului la primul termen de judecata, instanta de contencios administrativ anuleaza cererea.
(la 02-08-2007, Alin. (3) al art. 1 a fost modificat de pct. 2 al art. I din LEGEA nr. 262 din 19 iulie 2007, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 510 din 30 iulie 2007. )
(4) Ministerul Public, atunci cand, in urma exercitarii atributiilor prevazute de legea sa organica, apreciaza ca incalcarile drepturilor, libertatilor si intereselor legitime ale persoanelor se datoreaza existentei unor acte administrative unilaterale individuale ale autoritatilor publice emise cu exces de putere, cu acordul prealabil al acestora, sesizeaza instanta de contencios administrativ de la domiciliul persoanei fizice sau de la sediul persoanei juridice vatamate. Petitionarul dobandeste de drept calitatea de reclamant, urmand a fi citat in aceasta calitate.
(la 02-08-2007, Alin. (4) al art. 1 a fost modificat de pct. 2 al art. I din LEGEA nr. 262 din 19 iulie 2007, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 510 din 30 iulie 2007. )
(5) Cand Ministerul Public apreciaza ca prin emiterea unui act administrativ normativ se vatama un interes legitim public, sesizeaza instanta de contencios administrativ competenta de la sediul autoritatii publice emitente.
(la 02-08-2007, Alin. (5) al art. 1 a fost modificat de pct. 2 al art. I din LEGEA nr. 262 din 19 iulie 2007, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 510 din 30 iulie 2007. )
(6) Autoritatea publica emitenta a unui act administrativ unilateral nelegal poate sa solicite instantei anularea acestuia, in situatia in care actul nu mai poate fi revocat intrucat a intrat in circuitul civil si a produs efecte juridice. In cazul admiterii actiunii, instanta se pronunta, daca a fost sesizata prin cererea de chemare in judecata, si asupra validitatii actelor juridice incheiate in baza actului administrativ nelegal, precum si asupra efectelor juridice produse de acestea. Actiunea poate fi introdusa in termen de un an de la data emiterii actului.
(la 02-08-2007, Alin. (6) al art. 1 a fost modificat de pct. 2 al art. I din LEGEA nr. 262 din 19 iulie 2007, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 510 din 30 iulie 2007. )
Nota
Decizie de admitere: HP nr. 74/2023, publicata in Monitorul Oficial nr. 12 din 8 ianuarie 2024:
In interpretarea si aplicarea dispozitiilor art. 1 alin. (6) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, autoritatea publica emitenta a unui act administrativ unilateral cu caracter normativ nu poate solicita instantei anularea acestuia.
Decizie de respingere: HP nr. 74/2018, publicata in Monitorul Oficial nr. 25 din 10 ianuarie 2019.
(7) Persoana vatamata in drepturile sau in interesele sale legitime prin ordonante sau dispozitii din ordonante ale Guvernului neconstitutionale se poate adresa instantei de contencios administrativ, in conditiile prezentei legi.
(la 02-08-2007, Alin. (7) al art. 1 a fost modificat de pct. 2 al art. I din LEGEA nr. 262 din 19 iulie 2007, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 510 din 30 iulie 2007. )
(8) Prefectul, Agentia Nationala a Functionarilor Publici si orice subiect de drept public pot introduce actiuni in contencios administrativ, in conditiile prezentei legi si ale legilor speciale.
(la 02-08-2007, Alin. (8) al art. 1 a fost modificat de pct. 2 al art. I din LEGEA nr. 262 din 19 iulie 2007, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 510 din 30 iulie 2007. )
Nota
Decizie de admitere: HP nr. 12/2015, publicata in Monitorul Oficial nr. 773 din 16 octombrie 2015:
In conditiile Legii administratiei publice locale nr. 215/2001, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, unitatea administrativ-teritoriala, prin autoritatea sa executiva, respectiv primarul, nu are dreptul de a ataca in fata instantei de contencios administrativ hotararile adoptate de autoritatea sa deliberativa, respectiv consiliul local sau, dupa caz, Consiliul General al Municipiului Bucuresti.
(9) La solutionarea cererilor in contencios administrativ, reprezentantul Ministerului Public poate participa, in orice faza a procesului, ori de cate ori apreciaza ca este necesar pentru apararea ordinii de drept, a drepturilor si libertatilor cetatenilor.
(la 02-08-2007, Alin. (9) al art. 1 a fost modificat de pct. 2 al art. I din LEGEA nr. 262 din 19 iulie 2007, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 510 din 30 iulie 2007. )
Articolul 2
Semnificatia unor termeni
(1) In intelesul prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
a) persoana vatamata - orice persoana titulara a unui drept ori a unui interes legitim, vatamata de o autoritate publica printr-un act administrativ sau prin nesolutionarea in termenul legal a unei cereri; in sensul prezentei legi, sunt asimilate persoanei vatamate si grupul de persoane fizice, fara personalitate juridica, titular al unor drepturi subiective sau interese legitime private, precum si organismele sociale care invoca vatamarea prin actul administrativ atacat fie a unui interes legitim public, fie a drepturilor si intereselor legitime ale unor persoane fizice determinate;
Nota
Decizie de admitere: RIL nr. 8/2020, publicata in Monitorul Oficial nr. 580 din 2 iulie 2020:
In interpretarea si aplicarea unitara a dispozitiilor art. 1 alin. (1), art. 2 alin. (1) lit. a), r) si s) si art. 8 alin. (1^1) si (1^2) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, stabileste ca:
In vederea exercitarii controlului de legalitate asupra actelor administrative la cererea asociatiilor, in calitate de organisme sociale interesate, invocarea interesului legitim public trebuie sa fie subsidiara invocarii unui interes legitim privat, acesta din urma decurgand din legatura directa dintre actul administrativ supus controlului de legalitate si scopul direct si obiectivele asociatiei, potrivit statutului.
b) autoritate publica - orice organ de stat sau al unitatilor administrativ-teritoriale care actioneaza, in regim de putere publica, pentru satisfacerea unui interes legitim public; sunt asimilate autoritatilor publice, in sensul prezentei legi, persoanele juridice de drept privat care, potrivit legii, au obtinut statut de utilitate publica sau sunt autorizate sa presteze un serviciu public, in regim de putere publica;
Nota
Decizie de admitere: HP nr. 28/2017, publicata in Monitorul Oficial nr. 378 din 22 mai 2017:
Notiunea de „autoritate publica“, astfel cum este definita de art. 2 alin. (1) lit. b) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, nu este similara cu cea de „institutie publica“, astfel cum este prevazuta de art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finantele locale, cu modificarile si completarile ulterioare.
c) act administrativ - actul unilateral cu caracter individual sau normativ emis de o autoritate publica, in regim de putere publica, in vederea organizarii executarii legii sau a executarii in concret a legii, care da nastere, modifica sau stinge raporturi juridice;
(la 02-08-2018, Litera c) din Alineatul (1) , Articolul 2 , Capitolul I a fost modificata de Punctul 1, Articolul I din LEGEA nr. 212 din 25 iulie 2018, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 658 din 30 iulie 2018 )
Nota
Decizie de admitere: HP nr. 11/2015, publicata in Monitorul Oficial nr. 501 din 8 iulie 2015:
In interpretarea dispozitiilor art. 3 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, coroborate cu dispozitiile art. 63 alin. (5) lit. e) si art. 115 alin. (2) din Legea administratiei publice locale nr. 215/2001, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale art. 19 alin. (1) lit. a) si lit. e) din Legea nr. 340/2004 privind prefectul si institutia prefectului, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale art. 123 alin. (5) din Constitutie, prefectului ii este recunoscut dreptul de a ataca in fata instantei de contencios administrativ actele administrative emise de autoritatile administratiei publice locale, in intelesul prevederilor art. 2 alin. (1) lit. c) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.
Decizie de admitere: RIL nr. 28/2021, publicata in Monitorul Oficial nr. 95 din 31 ianuarie 2022:
In interpretarea si aplicarea unitara a dispozitiilor art. 58 alin. (5) din Legea nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civila, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, art. 94 pct. 1 lit. b) din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedura civila, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare (atat in redactarea anterioara Legii nr. 310/2018, cat si in redactarea ulterioara acestei legi), art. 100 alin. (2) si (4) din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, art. 2 alin. (1) lit. c), f) si i) si alin. (2) si art. 5 alin. (2) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, revine judecatoriilor competenta materiala procesuala de solutionare in prima instanta a cererilor in anulare/contestatiilor formulate impotriva dispozitiilor emise de primari in solutionarea cererilor de rectificare a actelor de stare civila.
c^1) sunt asimilate actelor administrative, in sensul prezentei legi, si contractele incheiate de autoritatile publice care au ca obiect punerea in valoare a bunurilor proprietate publica, executarea lucrarilor de interes public, prestarea serviciilor publice, achizitiile publice; prin legi speciale pot fi prevazute si alte categorii de contracte administrative;
(la 02-08-2018, Alineatul (1) din Articolul 2 , Capitolul I a fost completat de Punctul 2, Articolul I din LEGEA nr. 212 din 25 iulie 2018, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 658 din 30 iulie 2018 )
d) act administrativ-jurisdictional - actul emis de o autoritate administrativa investita, prin lege organica, cu atributii de jurisdictie administrativa speciala;
e) jurisdictie administrativa speciala - activitatea infaptuita de o autoritate administrativa care are, conform legii organice speciale in materie, competenta de solutionare a unui conflict privind un act administrativ, dupa o procedura bazata pe principiile contradictorialitatii, asigurarii dreptului la aparare si independentei activitatii administrativ-jurisdictionale;
f) contencios administrativ - activitatea de solutionare de catre instantele de contencios administrativ competente potrivit legii organice a litigiilor in care cel putin una dintre parti este o autoritate publica, iar conflictul s-a nascut fie din emiterea sau incheierea, dupa caz, a unui act administrativ, in sensul prezentei legi, fie din nesolutionarea in termenul legal ori din refuzul nejustificat de a rezolva o cerere referitoare la un drept sau la un interes legitim;
Nota
Decizie de admitere: RIL nr. 13/2015, publicata in Monitorul Oficial nr. 690 din 11 septembrie 2015:
In interpretarea si aplicarea dispozitiilor art. 2 alin. (1) lit. f) si art. 10 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv art. 94 si art. 95 din Codul de procedura civila, litigiile avand ca obiect actiuni prin care se solicita de catre o directie generala de asistenta sociala si protectia copilului obligarea unui consiliu judetean sau local ori a unei alte directii generale de asistenta sociala si protectia copilului la suportarea cheltuielilor de intretinere pentru persoane care beneficiaza de masuri de protectie prevazute de Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si Legea nr. 272/2004 privind protectia si promovarea drepturilor copilului, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, sunt de competenta instantelor de contencios administrativ.
Decizie de admitere: RIL nr. 16/2016, publicata in Monitorul Oficial nr. 110 din 9 februarie 2017:
In interpretarea si aplicarea unitara a dispozitiilor art. 1, art. 231 si art. 278 alin. (2) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, art. 55 din Legea nr. 393/2004 privind Statutul alesilor locali, cu modificarile si completarile ulterioare, art. 2 alin. (1) lit. f) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, si art. 109 din Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare:
Prevederile Codului muncii se aplica raporturilor juridice dintre primar/viceprimar si unitatea administrativ-teritoriala, daca legi speciale nu contin dispozitii specifice, inclusiv dupa incetarea mandatelor.
Decizie de admitere: RIL nr. 28/2021, publicata in Monitorul Oficial nr. 95 din 31 ianuarie 2022:
In interpretarea si aplicarea unitara a dispozitiilor art. 58 alin. (5) din Legea nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civila, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, art. 94 pct. 1 lit. b) din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedura civila, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare (atat in redactarea anterioara Legii nr. 310/2018, cat si in redactarea ulterioara acestei legi), art. 100 alin. (2) si (4) din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, art. 2 alin. (1) lit. c), f) si i) si alin. (2) si art. 5 alin. (2) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, revine judecatoriilor competenta materiala procesuala de solutionare in prima instanta a cererilor in anulare/contestatiilor formulate impotriva dispozitiilor emise de primari in solutionarea cererilor de rectificare a actelor de stare civila.
g) instanta de contencios administrativ, denumita in continuare instanta - Sectia de contencios administrativ si fiscal a Inaltei Curti de Casatie si Justitie, sectiile de contencios administrativ si fiscal ale curtilor de apel si tribunalele administrativ-fiscale;
h) nesolutionare in termenul legal a unei cereri - faptul de a nu raspunde solicitantului in termen de 30 de zile de la inregistrarea cererii, daca prin lege nu se prevede alt termen;
i) refuz nejustificat de a solutiona o cerere - exprimarea explicita, cu exces de putere, a vointei de a nu rezolva cererea unei persoane; este asimilata refuzului nejustificat si nepunerea in executare a actului administrativ emis ca urmare a solutionarii favorabile a cererii sau, dupa caz, a plangerii prealabile;
Nota
Decizie de admitere: RIL nr. 28/2021, publicata in Monitorul Oficial nr. 95 din 31 ianuarie 2022:
In interpretarea si aplicarea unitara a dispozitiilor art. 58 alin. (5) din Legea nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civila, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, art. 94 pct. 1 lit. b) din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedura civila, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare (atat in redactarea anterioara Legii nr. 310/2018, cat si in redactarea ulterioara acestei legi), art. 100 alin. (2) si (4) din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, art. 2 alin. (1) lit. c), f) si i) si alin. (2) si art. 5 alin. (2) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, revine judecatoriilor competenta materiala procesuala de solutionare in prima instanta a cererilor in anulare/contestatiilor formulate impotriva dispozitiilor emise de primari in solutionarea cererilor de rectificare a actelor de stare civila.
j) plangere prealabila - cererea prin care se solicita autoritatii publice emitente sau celei ierarhic superioare, dupa caz, reexaminarea unui act administrativ cu caracter individual sau normativ, in sensul revocarii sau modificarii acestuia;
k) acte care privesc raporturile cu Parlamentul - actele emise de o autoritate publica, in realizarea atributiilor sale, prevazute de Constitutie sau de o lege organica, in raporturile de natura politica cu Parlamentul;
l) act de comandament cu caracter militar - actul administrativ referitor la problemele strict militare ale activitatii din cadrul fortelor armate, specifice organizarii militare, care presupun dreptul comandantilor de a da ordine subordonatilor in aspecte privitoare la conducerea trupei, in timp de pace sau razboi ori, dupa caz, la indeplinirea serviciului militar;
m) serviciu public - activitatea organizata sau, dupa caz, autorizata de o autoritate publica, in scopul satisfacerii unui interes legitim public;
n) exces de putere - exercitarea dreptului de apreciere al autoritatilor publice prin incalcarea limitelor competentei prevazute de lege sau prin incalcarea drepturilor si libertatilor cetatenilor;
o) drept vatamat - orice drept prevazut de Constitutie, de lege sau de alt act normativ, caruia i se aduce o atingere printr-un act administrativ;
p) interes legitim privat - posibilitatea de a pretinde o anumita conduita, in considerarea realizarii unui drept subiectiv viitor si previzibil, prefigurat;
r) interes legitim public - interesul care vizeaza ordinea de drept si democratia constitutionala, garantarea drepturilor, libertatilor si indatoririlor fundamentale ale cetatenilor, satisfacerea nevoilor comunitare, realizarea competentei autoritatilor publice;
Nota
Decizie de admitere: RIL nr. 8/2020, publicata in Monitorul Oficial nr. 580 din 2 iulie 2020:
In interpretarea si aplicarea unitara a dispozitiilor art. 1 alin. (1), art. 2 alin. (1) lit. a), r) si s) si art. 8 alin. (1^1) si (1^2) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, stabileste ca:
In vederea exercitarii controlului de legalitate asupra actelor administrative la cererea asociatiilor, in calitate de organisme sociale interesate, invocarea interesului legitim public trebuie sa fie subsidiara invocarii unui interes legitim privat, acesta din urma decurgand din legatura directa dintre actul administrativ supus controlului de legalitate si scopul direct si obiectivele asociatiei, potrivit statutului.
s) organisme sociale interesate - structuri neguvernamentale, sindicate, asociatii, fundatii si altele asemenea, care au ca obiect de activitate protectia drepturilor diferitelor categorii de cetateni sau, dupa caz, buna functionare a serviciilor publice administrative;
Nota
Decizie de admitere: RIL nr. 8/2020, publicata in Monitorul Oficial nr. 580 din 2 iulie 2020:
In interpretarea si aplicarea unitara a dispozitiilor art. 1 alin. (1), art. 2 alin. (1) lit. a), r) si s) si art. 8 alin. (1^1) si (1^2) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, stabileste ca:
In vederea exercitarii controlului de legalitate asupra actelor administrative la cererea asociatiilor, in calitate de organisme sociale interesate, invocarea interesului legitim public trebuie sa fie subsidiara invocarii unui interes legitim privat, acesta din urma decurgand din legatura directa dintre actul administrativ supus controlului de legalitate si scopul direct si obiectivele asociatiei, potrivit statutului.
s) paguba iminenta - prejudiciul material viitor si previzibil sau, dupa caz, perturbarea previzibila grava a functionarii unei autoritati publice sau a unui serviciu public;
t) cazuri bine justificate - imprejurarile legate de starea de fapt si de drept, care sunt de natura sa creeze o indoiala serioasa in privinta legalitatii actului administrativ;
t) instanta de executare - instanta care a solutionat fondul litigiului de contencios administrativ.
(la 02-08-2007, Alin. (1) al art. 2 a fost modificat de pct. 3 al art. I din LEGEA nr. 262 din 19 iulie 2007, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 510 din 30 iulie 2007. )
Nota
Prin DECIZIA CURTII CONSTITUTIONALE nr. 459 din 16 septembrie 2014, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 30 septembrie 2014 a fost admisa exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 alin. (1) raportate la art. 2 alin. (1) lit. c) teza intai din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, constatandu-se ca dispozitiile art. 8 alin. (1) raportate la art. 2 alin. (1) lit. c) teza intai din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004 sunt constitutionale in masura in care se interpreteaza in sensul ca decretele Presedintelui privind numirea judecatorilor la Curtea Constitutionala sunt excluse din sfera controlului judecatoresc sub aspectul verificarii indeplinirii conditiei "inaltei competente profesionale".
Prin urmare, conform art. 147 alin. (1) din CONSTITUTIA ROMANIEI republicata in MONITORUL OFICIAL nr. 767 din 31 octombrie 2003 dispozitiile din legile si ordonantele in vigoare, precum si cele din regulamente, constatate ca fiind neconstitutionale, isi inceteaza efectele juridice la 45 de zile de la publicarea deciziei Curtii Constitutionale daca, in acest interval, Parlamentul sau Guvernul, dupa caz, nu pun de acord prevederile neconstitutionale cu dispozitiile Constitutiei. Pe durata acestui termen, dispozitiile constatate ca fiind neconstitutionale sunt suspendate de drept.
In concluzie, in intervalul 30 septembrie 2014-14 noiembrie 2014, dispozitiile art. 8 alin. (1) raportate la art. 2 alin. (1) lit. c) teza intai din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004 in masura in care, decretele Presedintelui privind numirea judecatorilor la Curtea Constitutionala nu sunt excluse din sfera controlului judecatoresc sub aspectul verificarii indeplinirii conditiei "inaltei competente profesionale" au fost suspendate de drept, incetandu-si efectele juridice incepand cu data de 15 noiembrie 2014, intrucat legiuitorul nu a intervenit pentru modificarea prevederilor atacate.
(2) Se asimileaza actelor administrative unilaterale si refuzul nejustificat de a rezolva o cerere referitoare la un drept sau la un interes legitim ori, dupa caz, faptul de a nu raspunde solicitantului in termenul legal.
Nota
Decizie de admitere: HP nr. 26/2016, publicata in Monitorul Oficial nr. 996 din 12 decembrie 2016:
Dispozitiile art. 3 „Tutela administrativa“ din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, se interpreteaza in sensul ca prefectul nu poate ataca in fata instantelor de contencios administrativ refuzul [asimilat unui act administrativ, potrivit dispozitiilor art. 2 alin. (2) din Legea nr. 554/2004] consiliului local de a pune pe ordinea de zi a sedintei si de a lua act de incetarea de drept a mandatului de consilier local inainte de termen, refuz exprimat la cererea prefectului adresata potrivit atributiilor reglementate de dispozitiile art. 19 alin. (1) lit. a) si e) din Legea nr. 340/2004 privind prefectul si institutia prefectului, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Decizie de admitere: RIL nr. 28/2021, publicata in Monitorul Oficial nr. 95 din 31 ianuarie 2022:
In interpretarea si aplicarea unitara a dispozitiilor art. 58 alin. (5) din Legea nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civila, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, art. 94 pct. 1 lit. b) din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedura civila, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare (atat in redactarea anterioara Legii nr. 310/2018, cat si in redactarea ulterioara acestei legi), art. 100 alin. (2) si (4) din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, art. 2 alin. (1) lit. c), f) si i) si alin. (2) si art. 5 alin. (2) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, revine judecatoriilor competenta materiala procesuala de solutionare in prima instanta a cererilor in anulare/contestatiilor formulate impotriva dispozitiilor emise de primari in solutionarea cererilor de rectificare a actelor de stare civila.
Articolul 3
Tutela administrativa
(1) Prefectul poate ataca direct in fata instantei de contencios administrativ actele emise de autoritatile administratiei publice locale, daca le considera nelegale; actiunea se formuleaza in termenul prevazut la art. 11 alin. (1), care incepe sa curga de la momentul comunicarii actului catre prefect si in conditiile prevazute de prezenta lege. Actiunea introdusa de prefect este scutita de taxa de timbru.
(la 02-08-2007, Alin. (1) al art. 3 a fost modificat de pct. 4 al art. I din LEGEA nr. 262 din 19 iulie 2007, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 510 din 30 iulie 2007. )
(2) Agentia Nationala a Functionarilor Publici poate ataca in fata instantei de contencios administrativ actele autoritatilor publice centrale si locale prin care se incalca legislatia privind functia publica, in conditiile prezentei legi si ale Legii nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, republicata.
(3) Pana la solutionarea cauzei, actul atacat potrivit alin. (1) este suspendat de drept.
(la 05-07-2019, Alineatul (3) din Articolul 3 , Capitolul I a fost modificat de Articolul 633, PARTEA a X-a din ORDONANTA DE URGENTA nr. 57 din 3 iulie 2019, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 555 din 05 iulie 2019 )
Nota
Decizie de admitere: HP nr. 11/2015, publicata in Monitorul Oficial nr. 501 din 8 iulie 2015:
In interpretarea dispozitiilor art. 3 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, coroborate cu dispozitiile art. 63 alin. (5) lit. e) si art. 115 alin. (2) din Legea administratiei publice locale nr. 215/2001, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale art. 19 alin. (1) lit. a) si lit. e) din Legea nr. 340/2004 privind prefectul si institutia prefectului, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale art. 123 alin. (5) din Constitutie, prefectului ii este recunoscut dreptul de a ataca in fata instantei de contencios administrativ actele administrative emise de autoritatile administratiei publice locale, in intelesul prevederilor art. 2 alin. (1) lit. c) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.
Decizie de admitere: HP nr. 26/2016, publicata in Monitorul Oficial nr. 996 din 12 decembrie 2016:
Dispozitiile art. 3 „Tutela administrativa“ din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, se interpreteaza in sensul ca prefectul nu poate ataca in fata instantelor de contencios administrativ refuzul [asimilat unui act administrativ, potrivit dispozitiilor art. 2 alin. (2) din Legea nr. 554/2004] consiliului local de a pune pe ordinea de zi a sedintei si de a lua act de incetarea de drept a mandatului de consilier local inainte de termen, refuz exprimat la cererea prefectului adresata potrivit atributiilor reglementate de dispozitiile art. 19 alin. (1) lit. a) si e) din Legea nr. 340/2004 privind prefectul si institutia prefectului, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Articolul 4
Exceptia de nelegalitate
(1) Legalitatea unui act administrativ cu caracter individual, indiferent de data emiterii acestuia, poate fi cercetata oricand in cadrul unui proces, pe cale de exceptie, din oficiu sau la cererea partii interesate.
Nota
Decizie de admitere: RIL nr. 9/2021, publicata in Monitorul Oficial nr. 976 din 13 octombrie 2021:
In interpretarea si aplicarea unitara a dispozitiilor art. 4 alin. (1) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptia de nelegalitate poate fi invocata si cu privire la actele administrative cu caracter individual adoptate sau emise anterior intrarii in vigoare a Legii nr. 554/2004.
(2) Instanta investita cu fondul litigiului si in fata careia a fost invocata exceptia de nelegalitate, constatand ca de actul administrativ cu caracter individual depinde solutionarea litigiului pe fond, este competenta sa se pronunte asupra exceptiei, fie printr-o incheiere interlocutorie, fie prin hotararea pe care o va pronunta in cauza. In situatia in care instanta se pronunta asupra exceptiei de nelegalitate prin incheiere interlocutorie, aceasta poate fi atacata odata cu fondul.
(3) In cazul in care a constatat nelegalitatea actului administrativ cu caracter individual, instanta in fata careia a fost invocata exceptia de nelegalitate va solutiona cauza, fara a tine seama de actul a carui nelegalitate a fost constatata.
(4) Actele administrative cu caracter normativ nu pot forma obiect al exceptiei de nelegalitate. Controlul judecatoresc al actelor administrative cu caracter normativ se exercita de catre instanta de contencios administrativ in cadrul actiunii in anulare, in conditiile prevazute de prezenta lege.
(la 02-06-2012, Art. 4 a fost modificat de pct. 1 al art. 54 din LEGEA nr. 76 din 24 mai 2012, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 365 din 30 mai 2012. )
Nota
Decizie de admitere: HP nr. 36/2016, publicata in Monitorul Oficial nr. 104 din 7 februarie 2017:
Dispozitiile art. 4 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, permit invocarea exceptiei de nelegalitate a unui act administrativ cu caracter individual, direct in recurs.
Articolul 5
Actele nesupuse controlului si limitele controlului
(1) Nu pot fi atacate in contenciosul administrativ:
a) actele administrative ale autoritatilor publice care privesc raporturile acestora cu Parlamentul;
b) actele de comandament cu caracter militar.
(2) Nu pot fi atacate pe calea contenciosului administrativ actele administrative pentru modificarea sau desfiintarea carora se prevede, prin lege organica, o alta procedura judiciara.
Nota
Decizie de admitere: RIL nr. 28/2021, publicata in Monitorul Oficial nr. 95 din 31 ianuarie 2022:
In interpretarea si aplicarea unitara a dispozitiilor art. 58 alin. (5) din Legea nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civila, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, art. 94 pct. 1 lit. b) din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedura civila, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare (atat in redactarea anterioara Legii nr. 310/2018, cat si in redactarea ulterioara acestei legi), art. 100 alin. (2) si (4) din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, art. 2 alin. (1) lit. c), f) si i) si alin. (2) si art. 5 alin. (2) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, revine judecatoriilor competenta materiala procesuala de solutionare in prima instanta a cererilor in anulare/contestatiilor formulate impotriva dispozitiilor emise de primari in solutionarea cererilor de rectificare a actelor de stare civila.
Decizie de admitere: RIL nr. 3/2023, publicata in Monitorul Oficial nr. 542 din 16 iunie 2023:
In interpretarea si aplicarea art. 9 alin. (2) lit. a) si art. 56 alin. (2) din Legea nr. 254/2013 privind executarea pedepselor si a masurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal, precum si a art. 5 alin. (2) si art. 10 alin. (1) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, stabileste ca revine curtii de apel, prin sectia de contencios administrativ sau completurile specializate in litigii de contencios administrativ, competenta de solutionare a cererilor privind anularea deciziei directorului Administratiei Nationale a Penitenciarelor de stabilire a locului de detentie pentru executarea pedepsei sau a deciziei de respingere a cererii de transfer la alt penitenciar.
(3) In litigiile referitoare la actele administrative emise pentru aplicarea regimului starii de razboi, al starii de asediu sau al celei de urgenta, cele care privesc apararea si securitatea nationala ori cele emise pentru restabilirea ordinii publice, precum si pentru inlaturarea consecintelor calamitatilor naturale, epidemiilor si epizootiilor nu sunt aplicabile prevederile art. 14.
(la 02-08-2018, Alineatul (3) din Articolul 5 , Capitolul I a fost modificat de Punctul 3, Articolul I din LEGEA nr. 212 din 25 iulie 2018, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 658 din 30 iulie 2018 )
(4) Abrogat.
(la 02-08-2018, Alineatul (4) din Articolul 5 , Capitolul I a fost abrogat de Punctul 4, Articolul I din LEGEA nr. 212 din 25 iulie 2018, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 658 din 30 iulie 2018 )
Articolul 6
Actele administrativ-jurisdictionale
(1) Jurisdictiile administrative speciale sunt facultative si gratuite.
(2) Actele administrative susceptibile, potrivit legii organice, sa faca obiectul unei jurisdictii speciale administrative pot fi atacate la instanta de contencios administrativ, cu respectarea dispozitiilor art. 7 alin. (1), daca partea intelege sa nu exercite procedura administrativ-jurisdictionala.
(la 02-08-2007, Alin. (2) al art. 6 a fost modificat de pct. 6 al art. I din LEGEA nr. 262 din 19 iulie 2007, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 510 din 30 iulie 2007. )
(3) Actul administrativ-jurisdictional pentru care, prin lege organica speciala, se prevede o cale de atac in fata unei alte jurisdictii administrative speciale poate fi atacat direct la instanta de contencios administrativ, in termen de 15 zile de la comunicare, daca partea intelege sa renunte la calea administrativ-jurisdictionala de atac.
(la 02-08-2007, Alin. (3) al art. 6 a fost modificat de pct. 6 al art. I din LEGEA nr. 262 din 19 iulie 2007, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 510 din 30 iulie 2007. )
(4) Daca partea care a optat pentru jurisdictia administrativa speciala sau pentru calea de atac la un alt organ administrativ-jurisdictional intelege sa renunte la aceasta in timpul solutionarii litigiului, este obligata sa notifice decizia de renuntare organului administrativ-jurisdictional in cauza. Partea sesizeaza instanta de contencios administrativ in termen de 15 zile de la notificare. In aceasta situatie, procedura administrativa prealabila prevazuta de art. 7 nu se mai efectueaza.
(la 02-08-2007, Alin. (4) al art. 6 a fost modificat de pct. 6 al art. I din LEGEA nr. 262 din 19 iulie 2007, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 510 din 30 iulie 2007. )
Articolul 22
Titlul executoriu
Hotararile judecatoresti definitive pronuntate potrivit prezentei legi sunt titluri executorii.
(la 02-06-2012, Art. 22 a fost modificat de pct. 6 al art. 54 din LEGEA nr. 76 din 24 mai 2012, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 365 din 30 mai 2012. )
Articolul 23
Obligatia publicarii
Hotararile judecatoresti definitive si irevocabile prin care s-a anulat in tot sau in parte un act administrativ cu caracter normativ sunt general obligatorii si au putere numai pentru viitor. Acestea se publica obligatoriu dupa motivare, la solicitarea instantelor, in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, sau, dupa caz, in monitoarele oficiale ale judetelor ori al municipiului Bucuresti, fiind scutite de plata taxelor de publicare.
(la 02-08-2007, Art. 23 a fost modificat de pct. 32 al art. I din LEGEA nr. 262 din 19 iulie 2007, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 510 din 30 iulie 2007. )
Nota
Decizie de admitere: HP nr. 10/2015, publicata in Monitorul Oficial nr. 458 din 25 iunie 2015:
Dispozitiile art. 23 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, se interpreteaza in sensul ca hotararea judecatoreasca irevocabila/definitiva prin care s-a anulat in tot sau in parte un act administrativ cu caracter normativ produce efecte si in privinta actelor administrative individuale emise in temeiul acestuia care, la data publicarii hotararii judecatoresti de anulare, sunt contestate in cauze aflate in curs de solutionare pe rolul instantelor judecatoresti.
Decizie de respingere: HP nr. 4/2016, publicata in Monitorul Oficial nr. 226 din 28 martie 2016.
Decizie de respingere: HP nr. 61/2025, publicata in Monitorul Oficial nr. 333 din 15 aprilie 2025.
Articolul 24
Obligatia executarii
(1) Daca in urma admiterii actiunii autoritatea publica este obligata sa incheie, sa inlocuiasca sau sa modifice actul administrativ, sa elibereze un alt inscris sau sa efectueze anumite operatiuni administrative, executarea hotararii definitive se face de bunavoie in termenul prevazut in cuprinsul acesteia, iar in lipsa unui astfel de termen, in termen de cel mult 30 de zile de la data ramanerii definitive a hotararii.
Nota
Decizie de admitere: HP nr. 35/2016, publicata in Monitorul Oficial nr. 1023 din 20 decembrie 2016:
In interpretarea si aplicarea dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, trebuie sa se tina seama de termenele prevazute de acest articol, nu si de cele reglementate de art. 32 din Legea nr. 165/2013 privind masurile pentru finalizarea procesului de restituire, in natura sau prin echivalent, a imobilelor preluate in mod abuziv in perioada regimului comunist in Romania, cu modificarile si completarile ulterioare.
Decizie de admitere: HP nr. 2/2023, publicata in Monitorul Oficial nr. 141 din 20 februarie 2023:
Dispozitiile art. 24 alin. (1)-(3) din Legea nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, trebuie interpretate in sensul ca procedura de executare a unei hotarari judecatoresti definitive pronuntate de o instanta de contencios administrativ este aplicabila inclusiv in situatia in care obligatia stabilita prin respectiva hotarare este aceea de adoptare a unui act administrativ unilateral cu caracter individual.
Prevederile art. 24 alin. (3) si (4) din Legea nr. 554/2004 trebuie interpretate in sensul ca procedura de fixare a sumei definitive datorate creditorului cu titlu de penalitati se aplica inclusiv in situatia in care, prin titlul executoriu, instanta de judecata a stabilit penalitati aplicabile partii obligate, pentru fiecare zi de intarziere, conform art. 18 alin. (5) din Legea nr. 554/2004.
Nota
Decizie de respingere: HP nr. 17/2023, publicata in Monitorul Oficial nr. 468 din 26 mai 2023.
(2) In cazul in care debitorul nu executa de bunavoie obligatia sa, aceasta se duce la indeplinire prin executare silita, parcurgandu-se procedura prevazuta de prezenta lege.
Nota
Decizie de respingere: HP nr. 17/2023, publicata in Monitorul Oficial nr. 468 din 26 mai 2023.
(3) La cererea creditorului, in termenul de prescriptie a dreptului de a obtine executarea silita, care curge de la expirarea termenelor prevazute la alin. (1) si care nu au fost respectate in mod culpabil, instanta de executare, prin hotarare data cu citarea partilor, aplica persoanei juridice, autoritatii sau institutiei publice, dupa caz, o amenda de 20% din salariul minim brut pe economie pe zi de intarziere, care se face venit la bugetul de stat, iar reclamantului ii acorda penalitati, in conditiile art. 906 din Codul de procedura civila, pentru un termen maximum de 3 luni, socotit de la data comunicarii incheierii privind stabilirea amenzii.
(la 10-04-2023, Alineatul (3) din Articolul 24 , Capitolul III a fost modificat de Punctul 1, ARTICOLUL UNIC din LEGEA nr. 84 din 6 aprilie 2023, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 294 din 07 aprilie 2023 )
Nota
Decizie de admitere: HP nr. 12/2018, publicata in Monitorul Oficial nr. 418 din 16 mai 2018:
In interpretarea prevederilor art. 24 alin. (4) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare:
– termenul in care creditorul poate solicita fixarea sumei ce i se datoreaza de catre debitor cu titlu de penalitati este termenul de prescriptie a executarii silite, de 3 ani, reglementat de art. 706 din Codul de procedura civila, termen care curge de la data executarii obligatiei sau, in caz de neexecutare, de la data expirarii termenului de trei luni, inauntrul caruia debitorul avea posibilitatea sa execute in natura obligatia;
– penalitatile stabilite in procent pe zi de intarziere se calculeaza de la momentul indicat in incheierea pronuntata in cadrul procedurii reglementate de art. 24 alin. (3) din Legea nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, pana la executarea obligatiei, dar nu mai tarziu de momentul expirarii termenului de trei luni, inauntrul caruia debitorul avea posibilitatea sa execute in natura obligatia, in caz de neexecutare;
– in cadrul procedurii reglementate de art. 24 alin. (4) din Legea nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, instanta de judecata poate stabili valoarea obiectului obligatiei la care se aplica penalitatile de intarziere stabilite in procent pe zi de intarziere, in ipoteza in care instanta prevazuta la art. 24 alin. (3) din aceeasi lege nu a stabilit acest lucru.
Decizie de admitere: HP nr. 2/2023, publicata in Monitorul Oficial nr. 141 din 20 februarie 2023:
Dispozitiile art. 24 alin. (1)-(3) din Legea nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, trebuie interpretate in sensul ca procedura de executare a unei hotarari judecatoresti definitive pronuntate de o instanta de contencios administrativ este aplicabila inclusiv in situatia in care obligatia stabilita prin respectiva hotarare este aceea de adoptare a unui act administrativ unilateral cu caracter individual.
Prevederile art. 24 alin. (3) si (4) din Legea nr. 554/2004 trebuie interpretate in sensul ca procedura de fixare a sumei definitive datorate creditorului cu titlu de penalitati se aplica inclusiv in situatia in care, prin titlul executoriu, instanta de judecata a stabilit penalitati aplicabile partii obligate, pentru fiecare zi de intarziere, conform art. 18 alin. (5) din Legea nr. 554/2004.
Nota
Decizie de respingere: HP nr. 17/2023, publicata in Monitorul Oficial nr. 468 din 26 mai 2023.
Decizie de respingere: HP nr. 31/2023, publicata in Monitorul Oficial nr. 693 din 28 iulie 2023.
(4) Daca in termen de 3 luni de la data comunicarii hotararii de aplicare a amenzii si de acordare a penalitatilor debitorul, in mod culpabil, nu executa obligatia prevazuta in titlul executoriu, instanta de executare, la cererea creditorului, va fixa suma ce se va datora statului si suma ce i se va datora lui cu titlu de penalitati, prin hotarare data cu citarea partilor. Totodata, prin aceeasi hotarare, instanta va stabili, in conditiile art. 892 din Codul de procedura civila, despagubirile pe care debitorul le datoreaza creditorului pentru neexecutarea in natura a obligatiei.
(la 02-08-2018, Alineatul (4) din Articolul 24 , Capitolul III a fost modificat de Punctul 21, Articolul I din LEGEA nr. 212 din 25 iulie 2018, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 658 din 30 iulie 2018 )
Nota
Decizie de admitere: HP nr. 12/2018, publicata in Monitorul Oficial nr. 418 din 16 mai 2018:
In interpretarea prevederilor art. 24 alin. (4) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare:
– termenul in care creditorul poate solicita fixarea sumei ce i se datoreaza de catre debitor cu titlu de penalitati este termenul de prescriptie a executarii silite, de 3 ani, reglementat de art. 706 din Codul de procedura civila, termen care curge de la data executarii obligatiei sau, in caz de neexecutare, de la data expirarii termenului de trei luni, inauntrul caruia debitorul avea posibilitatea sa execute in natura obligatia;
– penalitatile stabilite in procent pe zi de intarziere se calculeaza de la momentul indicat in incheierea pronuntata in cadrul procedurii reglementate de art. 24 alin. (3) din Legea nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, pana la executarea obligatiei, dar nu mai tarziu de momentul expirarii termenului de trei luni, inauntrul caruia debitorul avea posibilitatea sa execute in natura obligatia, in caz de neexecutare;
– in cadrul procedurii reglementate de art. 24 alin. (4) din Legea nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, instanta de judecata poate stabili valoarea obiectului obligatiei la care se aplica penalitatile de intarziere stabilite in procent pe zi de intarziere, in ipoteza in care instanta prevazuta la art. 24 alin. (3) din aceeasi lege nu a stabilit acest lucru.
Decizie de admitere: HP nr. 2/2023, publicata in Monitorul Oficial nr. 141 din 20 februarie 2023:
Dispozitiile art. 24 alin. (1)-(3) din Legea nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, trebuie interpretate in sensul ca procedura de executare a unei hotarari judecatoresti definitive pronuntate de o instanta de contencios administrativ este aplicabila inclusiv in situatia in care obligatia stabilita prin respectiva hotarare este aceea de adoptare a unui act administrativ unilateral cu caracter individual.
Prevederile art. 24 alin. (3) si (4) din Legea nr. 554/2004 trebuie interpretate in sensul ca procedura de fixare a sumei definitive datorate creditorului cu titlu de penalitati se aplica inclusiv in situatia in care, prin titlul executoriu, instanta de judecata a stabilit penalitati aplicabile partii obligate, pentru fiecare zi de intarziere, conform art. 18 alin. (5) din Legea nr. 554/2004.
Decizie de respingere: HP nr. 31/2023, publicata in Monitorul Oficial nr. 693 din 28 iulie 2023.
(5) In lipsa cererii creditorului, dupa implinirea termenului prevazut la alin. (4), compartimentul executari civile al instantei de executare va solicita autoritatii publice relatii referitoare la executarea obligatiei cuprinse in titlul executoriu si, in cazul in care obligatia nu a fost integral executata, instanta de executare va fixa suma definitiva ce se va datora statului prin hotarare data cu citarea partilor.
Nota
Decizie de admitere: HP nr. 3/2016, publicata in Monitorul Oficial nr. 243 din 1 aprilie 2016:
Dispozitiile art. 24 alin. (5) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, introduse prin Legea nr. 138/2014 pentru modificarea si completarea Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedura civila, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative conexe, se aplica si in ipoteza executarii obligatiilor stabilite prin hotarari judecatoresti ramase definitive inainte de intrarea in vigoare a Legii nr. 138/2014.
(la 19-10-2014, Art. 24 a fost modificat de pct. 1 al art. IV din LEGEA nr. 138 din 15 octombrie 2014, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 753 din 16 octombrie 2014. )
Articolul 25
Instanta de executare
(1) Instanta de executare, care in materia contenciosului administrativ este, potrivit art. 2 alin. (1) lit. t), instanta care a solutionat fondul litigiului de contencios administrativ, aplica, respectiv acorda sanctiunea si penalitatile prevazute la art. 24 alin. (3), fara a fi nevoie de investirea cu formula executorie si de incuviintarea executarii silite de catre executorul judecatoresc.
Nota
Decizie de admitere: RIL nr. 17/2017, publicata in Monitorul Oficial nr. 930 din 27 noiembrie 2017:
In interpretarea si aplicarea unitara a dispozitiilor legale privind calea de atac in materia contenciosului administrativ, impotriva hotararilor pronuntate in aceasta materie poate fi exercitata numai calea de atac a recursului, cu exceptia cazului prevazut de dispozitiile art. 25 alin. (3) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Cererile prevazute la art. 24 alin. (3) si (4) se judeca in camera de consiliu, de urgenta, si sunt scutite de taxa judiciara de timbru. Procedura prevazuta la art. 200 si 201 din Codul de procedura civila nu este aplicabila. Intampinarea este obligatorie si se depune la dosarul cauzei cu cel putin 3 zile inainte de termenul de judecata. Reclamantul va lua cunostinta de continutul intampinarii de la dosarul cauzei. Instanta poate acorda un nou termen de judecata in cazul in care reclamantul solicita amanarea pentru a lua cunostinta de continutul intampinarii.
(la 02-08-2018, Alineatul (2) din Articolul 25 , Capitolul III a fost modificat de Punctul 22, Articolul I din LEGEA nr. 212 din 25 iulie 2018, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 658 din 30 iulie 2018 )
(3) Hotararile pronuntate in conditiile art. 24 alin. (3) si (4) sunt supuse numai recursului, in termen de 5 zile de la comunicare.
(la 02-08-2018, Alineatul (3) din Articolul 25 , Capitolul III a fost modificat de Punctul 22, Articolul I din LEGEA nr. 212 din 25 iulie 2018, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 658 din 30 iulie 2018 )
Nota
Decizie de admitere: RIL nr. 17/2017, publicata in Monitorul Oficial nr. 930 din 27 noiembrie 2017:
In interpretarea si aplicarea unitara a dispozitiilor legale privind calea de atac in materia contenciosului administrativ, impotriva hotararilor pronuntate in aceasta materie poate fi exercitata numai calea de atac a recursului, cu exceptia cazului prevazut de dispozitiile art. 25 alin. (3) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.
(4) Prevederile alin. (1)-(3) se aplica, in mod corespunzator, si pentru punerea in executare a hotararilor de contencios administrativ date pentru solutionarea litigiilor ce au avut ca obiect contracte administrative.
(la 19-10-2014, Art. 25 a fost modificat de pct. 2 al art. IV din LEGEA nr. 138 din 15 octombrie 2014, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 753 din 16 octombrie 2014. )
Articolul 26
Actiunea in regres
Persoana juridica, autoritatea sau institutia publica se indreapta cu actiune impotriva celor vinovati de neexecutarea hotararii, potrivit dreptului comun. In cazul in care cei vinovati sunt demnitari sau functionari publici, se aplica reglementarile speciale.
(la 27-04-2023, sintagma: se poate indrepta a fost inlocuita de RECTIFICAREA nr. 84 din 6 aprilie 2023, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 362 din 27 aprilie 2023 )
(la 10-04-2023, Articolul 26 din Capitolul III a fost modificat de Punctul 2, ARTICOLUL UNIC din LEGEA nr. 84 din 6 aprilie 2023, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 294 din 07 aprilie 2023 )