Fisa postului lucratorului comercial constituie un instrument important in organizarea activitatii comerciale. De asemenea, aceasta fisa delimiteaza clar responsabilitatile angajatului in cadrul unei entitati economice.
Daca vrei sa vezi cum arata in practica, consulta un model de fisa a postului pentru lucrator comercial
AICI<<
Prin intermediul fisei de post, angajatorul defineste cu precizie atributiile, competentele, responsabilitatile si cerintele corespunzatoare functiei de lucrator comercial.
In acest fel, se asigura transparenta relatiei de munca si evitarea conflictelor de natura juridica sau organizationala. Fisa de post este un reper important in evaluarea performantei profesionale, aplicarea eventualelor sanctiuni disciplinare si stabilirea obiectivelor individuale.
Fisa postului unui lucrator comercial contine:
- Identificarea postului - Numele si prenumele titularului, denumirea postului, pozitia in COR, departamentul, locatia sediului, nivelul postului (conducere/coordonare sau executie), relatiile (ierarhice, functionale si reprezentare)
- Descrierea postului - Scopul general al postului, obiectivele postului, descrierea sarcinilor/atributiilor/activitatilor postului, descrierea responsabilitatilor, conditiile de lucru, gradul de autonomie, indicatori de performanta, perioada de evaluare a performantelor, evolutii posibile
- Specificatiile postului - Nivelul de studii, calificari/specializari necesare, competentele postului (pachet de competente), experienta de lucru necesara (vechimea in specialitatea ceruta de post)
Avand in vedere caracterul complex si dinamic al activitatii unui lucrator comercial, elaborarea unei fise de post detaliate este esentiala pentru legalitate, eficienta si siguranta in munca.
Postul de lucrator comercial implica interactiunea directa cu clientii, manipularea produselor, gestionarea documentelor comerciale si respectarea normelor de securitate si protectia muncii. Astfel, este important ca in fisa postului sa fie mentionate clar aceste sarcini:
- Intampinarea clientilor cu politete la intrarea/iesirea din magazin.
- Primirea solicitarilor clientilor pentru a afla necesitatile reale ale acestora in raport cu produsele si serviciile oferite.
- Identificarea produselor rapid si corect pentru satisfacerea solicitarii clientilor prin consultarea listelor de produse, a stocurilor si prin vizualizare.
- Prezentarea produselor solicitate prin atributele lor de calitate, in scopul informarii corecte a clientilor.
- Prezentarea clientului cu amabilitate produsele si serviciile aferente vanzarii,pentru promovarea activitatii de vanzare si a imaginii magazinului.
- Informarea clientului asupra pretului produselor si conditiilor de livrare, in scopul perfectarii comenzii.
- Ambalarea produselor vandute utilizand materiale specifice, conform normelor interne si legale pentru asigurarea livrarii in conditii calitative corespunzatoare.
- Identificarea documentelor specifice activitatii de vanzare in vederea completarii cu exactitate a vanzarilor efectuate: borderouri, facturi etc.
- Facturile sunt inregistrate corect conform procedurilor interne si legale.
- Incasarea banilor se face prin numarare pentru ca suma sa corespunda celei inscrise pe chitanta.
- Compararea documentelor de vanzare cu cele de inregistrare a stocurilor pentru verificarea corectitudinii si legalitatea vanzarilor efectuate.
- Mentinerea esteticii standului prin aranjarea zilnica a produselor in functie de solicitarile clientilor.
- Imaginea standului este sustinuta permanent pentru promovarea vanzarii produselor prin materialele promotionale si verbal: brosuri, prospecte, fise de prezentare a produselor etc.
- Monitorizarea stocului de produse: cantitatile de produse din stoc sunt verificate zilnic conform normelor interne si a prevederilor legale.
- Intocmirea necesarul de produse cu promptitudine in vederea aprovizionarii.
- Verificarea produselor din stoc periodic conform normelor interne si a normelor de calitate ale producatorului.
- Verificarea stocului de produse la sfarsitul fiecarei zile de lucru pentru actualizare.
- Depozitarea produselor din stoc cu respectarea NPM si PSI pentru prevenirea accidentelor.
- Identificarea si controlarea datei de expirare a produselor din stoc in conformitate cu indicatiile producatorilor.
- Eliminarea din stoc a produselor expirate pentru mentinerea produselor in conditii de calitate.
- Intocmirea documentelor de evidenta si de raportare a activitatii la predarea schimbului.
- Executarea altor dispozitii date de superiorul ierarhic direct sau de supraordonatii acestuia in realizarea strategiilor pe termen scurt ale companiei in limitele respectarii temeiului legal.
In functie de marimea, specificul si organigrama firmei, sarcinile pot diferi.
Pe langa sarcinile zilnice, lucratorul comercial are o serie de responsabilitati de indeplinit.
Privind relatiile interpersonale, acesta trebuie sa:
- Asigure o comunicare eficienta cu clientii si persoanele cu care colaboreaza.
- Gestioneze acordarea si transmiterea de informatii corecte si in timp util clientilor
- Asigure dezvoltarea permanenta a competentelor de comunicare personale.
- Efectueze instruirea profesionala la locul de munca pentru insusirea normelor interne specifice activitatii desfasurate.
- Asigure mentinerea la zi a cunostintelor si informatiilor referitoare la domeniul de activitate prin studierea documentatiilor pentru promovarea calitativa a vanzarii.
Fata de echipamentul din dotare, lucratorul comercial trebuie sa:
- Respecte procedurile interne legate de utilizarea echipamentului, aparaturii din dotare.
- Echipamentul de protectie este intretinut si pastrat in conditii de siguranta conform normelor in vigoare.
- Raspunda de insusirea clara si corecta a procedurilor de protectie a muncii prin participarea la instructajul periodic.
- Raspunda de informarea imediata a persoanelor responsabile privind orice defectiune in functionare a echipamentului cu care isi desfasoara activitatea.
In raport cu obiectivele postului, acesta trebuie sa:
- Raspunda de activitatea desfasurata magazin, oferind servicii la cele mai inalte standarde.
- Raspunda de aplicarea procedurilor de calitate impuse prin documentatie si prin normele interne.
- Raspunda pentru produsele vandute si pentru calitatea serviciilor aferente vanzarii.
- Raspunda de pregatirea locului de munca si a echipamentului astfel incat rezultatele muncii sa corespunda cerintelor de calitate.
- Raspunda de deficientele de calitate constatate, de analizarea lor cu promptitudine in vederea gasirii cauzelor, precum si a solutiilor adecvate pentru remediere.
- Deficientele de calitate nesolutionate sunt raportate persoanelor abilitate conform normelor interne.
Privind regulamentele de lucru, acesta trebuie sa:
- Respecte procedurile de lucru generale specifice societatii (programul de lucru, punctualitatea in intocmirea si predarea rapoartelor etc.).
- Efectueze toate activitatile respectand cerintele de calitate impuse prin procedura de lucru.
- Respecte procedurile de urgenta si de evacuare si acorda primul ajutor in conformitate cu procedurile de la locul de munca.
- Respecte Regulamentul intern si Regulamentul de organizare si functionare.
- Respecte si sa aplice actele normative in vigoare si Contractul colectiv de munca aplicabil.
Specificatiile postului de lucrator comercial definesc cerintele minime necesare pentru ocuparea functiei. Acestea includ nivelul de studii, competentele profesionale, abilitatile practice, experienta relevanta si conditiile de munca asociate.
De asemenea, aceasta serie constituie fundamentul evaluarii corespondentei dintre profilul candidatului si cerintele organizatiei. Aceasta sectiune are rol in recrutarea, selectia si gestionarea resurselor umane in conformitate cu legislatia muncii.
Daca vrei sa vezi cum arata in practica, consulta un model de fisa a postului pentru lucrator comercial AICI<<
In ceea ce priveste nivelul de studii, acesta trebuie mentionat in fisa postului. Nivelul de studii pentru fiecare post difera in functie de specificul si marimea firmei, precum si de nevoile pentru postul respectiv. In general, pentru un lucrator comercial se cer studii profesionale sau liceale cu profil economic. In plus, se pot solicita calificari, precum cursuri de perfectionare ISCIR.
In pachetul de competente se inscriu urmatoarele:
- dedicat lucrului cu clientii
- sa aiba atitudine pozitiva
- aptitudini de comunicare
- aptitudinea de a lucra cu oamenii
- spirit de observatie
- amabil, indatoritor si manierat
- spirit de initiativa cu predispozitie spre actiune
- atent la detalii si nereguli
- plin de initiative ,creativ, receptiv
- adaptarea la sarcini de lucru schimbatoare
- dedicat si capabil sa lucreze cu minimum de supervizare
- asumarea responsabilitatilor
- rezistenta la efort si stres
- preocupare pentru ridicarea nivelului profesional individual
Experienta in lucru nu este un aspect de neglijat. In functie de specificul si marimea firmei, experienta solicitata poate varia de la nivel de incepator pana la un grad avansat de cunostinte practice si adaptabilitate in mediul comercial.
Fisa postului pentru lucratorul comercial reprezinta un instrument esential atat pentru angajator, cat si pentru angajat. Printr-o redactare corecta si completa, fisa de post contribuie la eficienta activitatii comerciale, respectarea normelor legale si prevenirea conflictelor de munca. Actualizarea periodica a acestui document este vitala pentru a reflecta evolutia cerintelor operationale si a legislatiei in vigoare.