Comunicat de presa referitor la aprobarea de catre Guvern a proiectului de Lege pentru punerea in aplicare a Legii nr. 135/2010 privind Codul de procedura penala si a altor legi din domeniul justitiei penale
Guvernul Romaniei a aprobat marti, 18 decembrie a.c., la propunerea Ministerului Justitiei, proiectul de Lege pentru punerea in aplicare a Legii nr. 135/2010 privind Codul de procedura penala si pentru modificarea si completarea unor acte normative care cuprind dispozitii procesual penale; proiectul de lege privind executarea pedepselor, a masurilor educative si a altor masuri neprivative de libertate dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal; proiectul de lege privind organizarea si functionarea sistemului de probatiune si proiectul de lege privind executarea pedepselor si a masurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal.
Aprobarea de catre Executiv a acestor proiecte de lege reprezinta ultimul pas din punct de vedere legislativ al celei mai importante reforme a Justitiei penale, procesual-penale si executional-penale din ultimii 20 de ani.
Informatii cu privire la cele patru proiecte:
I. Proiectul de Lege pentru punerea in aplicare a Legii nr. 135/2010 privind Codul de procedura penala si pentru modificarea si completarea unor acte normative care cuprind dispozitii procesual penale este structurat in 4 titluri.
Titlul I - Dispozitii generale cuprinde dispozitiile generale privind aplicarea legii procesual penale. Sunt stabilite reguli procedurale pentru rezolvarea situatiilor tranzitorii generate de intrarea in vigoare a noului Cod de procedura penala, in raport de stadiul in care se afla procesul penal sau diferite proceduri penale la momentului intrarii in vigoare a noului Cod. Se stabileste cu titlu de principiu aplicarea imediata a legii procesuale noi tuturor proceselor si procedurilor penale aflate in curs de desfasurare la data intrarii in vigoare a noului Cod de procedura penala.
Titlul II - Dispozitii privind modificarea si completarea unor acte normative care cuprind dispozitii procesual penale. Titlul II al Legii reprezinta o parte importanta a acesteia,fiind rezultatul unei analize a intregii legislatii procesual penale in vigoare.
Propunerile de modificare formulate in cuprinsul proiectului se inscriu pe mai multe coordonate, dintre care cele mai importante sunt: abrogarea unor texte din legislatia speciala, ca urmare a cuprinderii acestora in noul Cod de procedura penala, pentru evitarea paralelismelor procedurale. Astfel, o serie de dispozitii din legile speciale au fost abrogate, procedurile urmand a se desfasura potrivit cadrului general prevazut de noul Cod de procedura penala si modificarea unor texte din legislatia speciala, in vederea corelarii cu dispozitiile noului Cod de procedura penala.
Titlul III - Dispozitii de modificare si completare a Codului de procedura penala contine o serie de dispozitii legate de modificarea si completarea unor texte din Codul de procedura penala, care vizeaza institutii precum competenta dupa calitatea persoanei, stramutarea, masurile preventive, citarea si comunicarea actelor de procedura, valorificarea bunurilor sechestrate in cursul urmaririi penale si al judecatii, camera preliminara, recursul in casatie.
Titlul IV - Dispozitii finale si tranzitorii prevede abrogarea Legii nr.29/1968 privind Codul de procedura penala, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 78 din 30 aprilie 1997, cu modificarile si completarile ulterioaresi stabileste data intrarii in vigoare a prezentei legi si a Legii nr. 135/2010 privind Codul de procedura penala – 1 februarie 2014.
2. Proiectul de lege privindexecutarea pedepselor, a masurilor educative si a altor masuri neprivative de libertate dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal - prezinta o viziune moderna a noului sistem executional penal in ceea ce priveste sanctiunile si masurile neprivative de libertate, in acord cu prevederile noului Cod penal, respectiv ale noului Cod de procedura penala.
Crearea unei proceduri pentru executarea pedepselor aplicabile persoanei juridice, valorificarea eficienta a modalitatii de executare a pedepsei amenzii, stabilirea rolului judecatorului delegat cu executarea, al consilierului de probatiune, implicarea institutiilor din comunitate in sprijinirea procesului de reintegrare sociala ca scop final al procesului de supraveghere sunt cateva aspecte definitorii ale proiectului.
3. Proiectul de lege privind organizarea si functionarea sistemului de probatiune este structurat pe doua componente majore.
Prima componenta este de ordin organizational si presupune o reconfigurare a sistemului de probatiune prin asigurarea de catre Ministerul Justitiei, in mod nemijlocit, a unui management unitar privind planificarea strategica in domeniu, gestionarea resurselor umane, financiare si administrative ale sistemului de probatiune pentru a sustine activitatea viitoare a serviciilor de probatiune.Cea de-a doua componenta, de ordin functional, reconstruieste activitatea serviciilor de probatiune prin prisma competentelor stabilite in noul Cod penal si noul Cod de procedura penala, integrand principii si abordari moderne, specifice instrumentelor internationale si recomandarilor europene in domeniu.
4. Proiectul de lege privind executarea pedepselor si a masurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal - completeaza in mod firesc prevederile substantiale si procesuale privind pedepsele si masurile privative de libertate cuprinse in cele doua noi coduri, aratand modul in care sunt puse in executare masurile si pedepsele privative de libertate si reglementand aspecte precum: principiile executarii pedepselor privative de libertate, regimurile de executare a pedepselor, conditiile de detentie, drepturile si obligatiile detinutilor, executarea masurilor preventive privative de libertate, institutii noi precum arestul la domiciliu, executarea masurilor educative privative de libertate aplicabile minorilor precum si sanctiuni si recompense aplicabile detinutilor.