Revizuirea Legii privind infiintarea, organizarea si functionarea Consiliului National al Persoanelor Varstnice reprezinta un moment propice pentru a analiza si prezenta rolul acestui organism in viata pensionarilor din Romania.
Consiliul National al Persoanelor Varstnice (CNPV) a fost creat in anul 2000 prin publicarea in Monitorul Oficial a Legii nr. 16. CNPV are misiunea de a raspunde necesitatii privind realizarea dialogului social dintre organizatiile milioanelor de pensionari si institutiile centrale de stat.
Conform prevederilor legale, din Consiliul National al Persoanelor Varstnice fac parte:
Deputatii si senatorii PSD-UDMR s-au gandit ca e momentul ca acest organism autonom, consultativ si de interes public sa fie shimbat, intrucat, argumenteaza ei, pana si "denumirea de Consiliul National al Persoanelor Varstnice este improprie deoarece in Romania nu exista organizatii ale persoanelor varstnice, cu atat mai putin federatii ale acestora".
In prezent, activitatea CNPV este prioritizata, dupa cum urmeaza:
Consiliul National al Persoanelor Varstnice, autoritate autonoma si reprezentativa a pensionarilor din Romania, s-a remarcat in mod special in anul 2015, cand au realizat un set de "Propuneri prioritare pentru cresterea calitatii vietii persoanelor varstnice" in care se stipula necesitatea renuntarii la Pilonul 2 de pensii private sau "cel putin inghetarea platilor pentru o perioada de 5 ani".
"Avand in vedere ca pensiile private sunt garantate doar de statul roman si nu si de statele de unde provin respectivele firme de asigurari, exista riscul de producere a unor fraude care sa pagubeasca statul roman, in loc sa fie un sprijin pentru suplimentarea veniturilor populatiei in favoarea fondului public de pensii, care se apreciaza ca va scadea prin imbatranirea populatiei si scaderea numarului de contributori.", sustinea CNPV. Asadar, dupa 15 ani de activitate momentul de glorie al acestui organism de interes public a fost acum 3 ani, cand au dorit ca Pilonul 2 de pensii sa dispara.
Legea nr. 16/2000 republicata privind infiintarea, organizarea si functionarea Consiliului Persoanelor Varstnice poate fi citita integral mai jos. Pana la publicarea unei noi modificari in Monitorul Oficial, aceasta ramane in vigoare!
Culegere pentru invatarea limbii engleze - Fise de lucru practice Clasele 0-IV
Teste rezolvate la limba si literatura romana clasa a VIII-a
Consilier - Codul Muncii abonament 12 actualizari
Compuneri perfecte pentru clasele III-IV
Parlamentarii PSD-UDMR considera ca organismul CNPV are nevoie de mai multe fonduri de la stat, insa nu poate primi transferuri din bani publici pentru ca nu este institutie publica, asadar trebuie schimbata legea pentru a-i oferi acest statut.
Pe scurt, propunerile de modificare ale Legii privind Consiliul National al Persoanelor Varstnice sunt urmatoarele:
Proiectul de lege poate fi consultat sau descarcat in format .PDF dand click AICI!
Senatul a adoptat aceste modificari, asadar Camera Deputatilor devine for decizional.
LEGE NR. 16 DIN 6 MARTIE 2000
CAP. 1
DISPOZITII GENERALE
ART. 1
Se infiinteaza Consiliul National al Persoanelor Varstnice, organism autonom, consultativ, de interes public, in scopul institutionalizarii dialogului social dintre persoanele varstnice si autoritatile publice, pentru protectia drepturilor si libertatilor acestor persoane.
ART. 2
Consiliul National al Persoanelor Varstnice este persoana juridica romana, fara scop lucrativ, cu sediul in municipiul Bucuresti.
ART. 3
Consiliul National al Persoanelor Varstnice se organizeaza si functioneaza potrivit prevederilor prezentei legi, precum si ale regulamentului propriu de organizare si functionare.
CAP. 2
ATRIBUTIILE CONSILIULUI NATIONAL AL PERSOANELOR VARSTNICE
ART. 4
Consiliul National al Persoanelor Varstnice are, in principal, urmatoarele atributii:
a) sprijina institutiile statului in aplicarea recomandarilor Adunarii Mondiale a Persoanelor Varstnice si urmareste realizarea lor;
b) propune Guvernului programe privind ameliorarea continua a conditiilor de viata a persoanelor varstnice;
c) urmareste aplicarea reglementarilor legale privind persoanele varstnice si sesizeaza organele competente despre abaterile constatate;
d) formuleaza teme de cercetare si contracteaza elaborarea de studii sociologice privind viata persoanelor varstnice cu institutii si unitati specializate in domeniu, realizeaza analize proprii si elaboreaza puncte de vedere referitoare la imbunatatirea nivelului de trai al persoanelor varstnice;
e) avizeaza proiecte de acte normative care privesc persoanele varstnice, avizul fiind consultativ;
f) sprijina organizarea asociativa a persoanelor varstnice si participarea lor activa la viata sociala;
g) *** Abrogata
h) reprezinta persoanele varstnice din Romania in relatiile cu organizatii similare din alte tari sau cu organizatii internationale ale persoanelor varstnice;
i) participa, in calitate de reprezentant al societatii civile privind persoanele varstnice, in grupuri de lucru, consilii si comitete organizate la nivel national, local si in cadrul ministerelor, al agentiilor si al institutiilor asimilate acestora, alaturi de alti parteneri sociali si guvernamentali, care analizeaza si propun masuri ce privesc imbunatatirea nivelului de trai al persoanelor varstnice;
j) il informeaza pe Presedintele Romaniei, pe primul-ministru, conducerile organelor administratiei publice centrale cu atributii in domeniul protectiei sociale, prefectii si primarii in legatura cu aspecte ce privesc riscurile si situatia de criza in care se gasesc unele persoane varstnice;
k) intretine relatii permanente de colaborare cu reprezentantii mass-media, pentru informarea populatiei cu privire la problematica persoanelor varstnice.
CAP. 3
ORGANIZAREA SI STRUCTURA CONSILIULUI NATIONAL AL PERSOANELOR VARSTNICE
ART. 5
Consiliul National al Persoanelor Varstnice are urmatoarea componenta:
a) presedintii consiliilor judetene ale persoanelor varstnice si ai sectoarelor municipiului Bucuresti;
b) presedintii sau vicepresedintii organizatiilor centrale reprezentative ale pensionarilor a caror stare de sanatate le permite sa participe permanent la actiunile stabilite;
c) cate un reprezentant, la nivel de secretar de stat, al Ministerului Muncii, Familiei si Egalitatii de Sanse, al Ministerului Sanatatii Publice, al Ministerului Economiei si Finantelor, al Ministerului Internelor si Reformei Administrative, al Ministerului Culturii si Cultelor, al Institutului National de Statistica, al Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap, al Casei Nationale de Asigurari de Sanatate si al Casei Nationale de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale, desemnat de conducerea autoritatii publice respective.
ART. 6
(1) Consiliul National al Persoanelor Varstnice are un presedinte si 2 vicepresedinti.
(2) Presedintele si vicepresedintii Consiliului National al Persoanelor Varstnice se desemneaza pe o perioada de 4 ani, dintre membrii prevazuti la art. 5 lit. b), fara posibilitatea reinnoirii mandatului de presedinte, respectiv de vicepresedinte.
ART. 7
Pot dobandi calitatea de membru al Consiliului National al Persoanelor Varstnice persoanele care indeplinesc urmatoarele conditii:
a) au cetatenie romana si domiciliul in Romania;
b) au capacitate deplina de exercitiu;
c) nu au suferit condamnari pentru infractiuni de drept comun savarsite cu intentie;
d) nu prezinta afectiuni de sanatate care ar putea impiedica participarea la actiunile organizate.
ART. 8
Membrii Consiliului National al Persoanelor Varstnice, prevazuti la art. 5 lit. a) si b), sunt verificati individual de comisia prevazuta la art. 28 inainte de dobandirea acestei calitati, daca indeplinesc conditiile prevazute la art. 7.
ART. 9
Durata mandatului membrilor Consiliului National al Persoanelor Varstnice este de 4 ani. Mandatul membrilor poate fi reinnoit, cu respectarea conditiilor prevazute la art. 7.
ART. 10
(1) Consiliul National al Persoanelor Varstnice se considera legal constituit la data la care doua treimi din numarul membrilor sai au fost confirmate.
(2) Pana la data constituirii unui nou Consiliu National al Persoanelor Varstnice, dar nu mai tarziu de 3 luni de la incetarea mandatului membrilor, consiliul anterior isi continua activitatea.
ART. 11
(1) Calitatea de membru al Consiliului National al Persoanelor Varstnice inceteaza in urmatoarele situatii:
a) la expirarea mandatului;
b) in caz de deces;
c) in caz de demisie;
d) in caz de revocare de catre cel care l-a desemnat, pentru persoanele prevazute la art. 5 lit. c);
e) in cazul in care nu mai indeplineste una dintre conditiile prevazute la art. 7.
(2) Procedura revocarii din calitatea de membru al Consiliului National al Persoanelor Varstnice se stabileste prin regulamentul propriu de organizare si functionare.
ART. 12
In situatiile prevazute la art. 11 alin. (1) va fi numit un nou membru, numire care va fi confirmata potrivit prevederilor art. 8.
ART. 12^1
Membrii comisiei permanente a Consiliului National al Persoanelor Varstnice se desemneaza dintre persoanele prevazute la art. 5 lit. b) si c), astfel incat organizatiile centrale reprezentative ale pensionarilor sa aiba in mod obligatoriu cate un reprezentant.
ART. 13
(1) Prin regulamentul de organizare si functionare, in structura Consiliului National al Persoanelor Varstnice pot fi constituite si pot functiona comisii de specialitate pentru analizarea si initierea de propuneri, in vederea solutionarii problemelor ce privesc persoanele varstnice.
(2) Membrii comisiilor de specialitate sunt desemnati dintre persoanele care au calitatea de membru al Consiliului National al Persoanelor Varstnice.
CAP. 4
FUNCTIONAREA SI CONDUCEREA CONSILIULUI NATIONAL AL PERSOANELOR VARSTNICE
ART. 14
Functionarea Consiliului National al Persoanelor Varstnice se asigura de:
a) plenul consiliului;
b) comisia permanenta;
c) presedinte.
ART. 15
(1) Plenul Consiliului National al Persoanelor Varstnice se intruneste semestrial in sesiuni ordinare si, ori de cate ori este nevoie, in sesiuni extraordinare, la cererea comisiei permanente ori a cel putin unei patrimi din numarul membrilor sai.
(2) Lucrarile plenului se desfasoara in sedinte publice, in afara cazurilor expres stabilite de comisia permanenta.
ART. 16
Plenul asigura conducerea generala a Consiliului National al Persoanelor Varstnice si are urmatoarele atributii principale:
a) alege presedintele si cei 2 vicepresedinti, in conditiile prevazute la art. 6 alin. (2);
b) alege membrii comisiei permanente;
c) aproba componenta comisiilor de specialitate;
d) aproba Regulamentul de organizare si functionare al Consiliului National al Persoanelor Varstnice;
e) aproba bugetul anual de venituri si cheltuieli pentru activitatea proprie, precum si raportul privind executia bugetara;
f) aproba raportul anual privind activitatea desfasurata de membrii sai;
g) aproba planul de actiuni pentru perioada urmatoare.
ART. 17
(1) In exercitarea atributiilor sale plenul adopta hotarari cu votul majoritatii membrilor prezenti.
(2) Sesiunile plenului se pot desfasura numai in prezenta a cel putin doua treimi din numarul membrilor sai.
(3) Membrii plenului si ai comisiei permanente nu pot delega votul.
ART. 18
(1) Comisia permanenta a Consiliului National al Persoanelor Varstnice este alcatuita din presedinte, 2 vicepresedinti si 10 membri. Presedintele Consiliului National al Persoanelor Varstnice este si presedintele comisiei permanente.
(2) Comisia permanenta asigura conducerea Consiliului National al Persoanelor Varstnice in intervalul dintre sedintele plenului si adopta hotarari cu votul a cel putin doua treimi din numarul membrilor sai, urmand ca acestea sa fie ratificate ulterior de catre plen.
(3) Comisia permanenta se intruneste in sedinte de lucru cel putin o data pe luna si are urmatoarele atributii principale:
a) aduce la indeplinire hotararile adoptate de Consiliul National al Persoanelor Varstnice;
b) adopta hotarari intre sesiunile plenului, in prezenta presedintelui si a cel putin 8 membri;
c) solutioneaza problemele curente aparute intre sesiunile plenului;
d) pregateste desfasurarea in bune conditii a sesiunilor plenului;
e) aproba statul de functii si structura organizatorica a secretariatului tehnic.
(4) Modul de lucru al comisiei permanente este stabilit prin Regulamentul de organizare si functionare al Consiliului National al Persoanelor Varstnice.
(5) Presedintele Consiliului National al Persoanelor Varstnice beneficiaza de o indemnizatie lunara al carei cuantum este egal cu salariul mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat, iar vicepresedintii beneficiaza de o indemnizatie lunara in cuantum de 75% din indemnizatia presedintelui. Membrii comisiei permanente beneficiaza de o indemnizatie lunara al carei cuantum este de 50% din indemnizatia presedintelui.
ART. 19
Atributiile presedintelui si ale vicepresedintilor Consiliului National al Persoanelor Varstnice se stabilesc prin regulamentul sau de organizare si functionare.
ART. 20
Presedintele Consiliului National al Persoanelor Varstnice reprezinta consiliul in relatiile cu tertii, potrivit hotararilor luate de comisia permanenta si de plen.
ART. 21
(1) Consiliul National al Persoanelor Varstnice, comisia permanenta si comisiile de specialitate isi desfasoara activitatea cu sprijinul secretariatului tehnic, format din 12 persoane, incadrate in munca in conformitate cu prevederile Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Secretariatul tehnic este condus de un director general si are un contabil-sef.
(3) Angajatii secretariatului tehnic nu pot fi membri ai Consiliului National al Persoanelor Varstnice.
(4) Salarizarea angajatilor secretariatului tehnic se realizeaza la nivelul prevazut de dispozitiile legale pentru aparatul ministerelor.
(5) Atributiile secretariatului tehnic sunt stabilite in Regulamentul de organizare si functionare al Consiliului National al Persoanelor Varstnice, iar repartizarea lor pe functiile de conducere si executie se realizeaza prin fisa postului.
(6) Secretariatul tehnic asigura, in principal, lucrarile de secretariat pentru desfasurarea activitatii plenului, a comisiei permanente si a comisiilor de specialitate ale Consiliului National al Persoanelor Varstnice, precum si cele necesare actiunilor de relationare cu Guvernul, institutiile publice centrale si locale, prefecturi, consilii judetene si locale, cu reprezentanti ai societatii civile care au atributii si preocupari in domeniul protectiei persoanelor varstnice; administreaza si gestioneaza fondurile pe care le are la dispozitie, monitorizeaza executia bugetara in limita fondurilor alocate de la bugetul de
stat.
ART. 22
(1) Consiliul National al Persoanelor Varstnice, prin secretariatul tehnic, are dreptul sa solicite de la orice persoana juridica de drept public sau privat datele si informatiile necesare pentru indeplinirea atributiilor consiliului, iar aceste persoane au obligatia sa le transmita, cu respectarea normelor legale in vigoare.
(2) Pastrarea si folosirea datelor si a informatiilor se vor face cu respectarea confidentialitatii stabilite de emitent.
ART. 23
(1) La nivelul judetelor si al sectoarelor municipiului Bucuresti se infiinteaza si functioneaza cate un consiliu al persoanelor varstnice, indeplinind atributiile stabilite in regulamentul propriu de organizare si functionare.
(2) Consiliul persoanelor varstnice prevazut la alin. (1) se constituie din toti presedintii organizatiilor pensionarilor si persoanelor varstnice judetene, respectiv ale sectoarelor municipiului Bucuresti, cu personalitate juridica sau care sunt afiliate la una dintre organizatiile centrale reprezentative ale pensionarilor, membra a Consiliului National al Persoanelor Varstnice.
(3) Conducerea consiliilor judetene ale persoanelor varstnice, respectiv ale sectoarelor municipiului Bucuresti, este asigurata de un presedinte si de un vicepresedinte si se desfasoara prin aportul voluntar al celorlalti membri ai acestora.
(4) Presedintele, vicepresedintele si membrii consiliilor judetene ale persoanelor varstnice, respectiv ale sectoarelor municipiului Bucuresti, se aleg pe o perioada de 2 ani, cu indeplinirea conditiilor prevazute la art. 7.
(5) Presedintii consiliilor judetene ale persoanelor varstnice, respectiv ale sectoarelor municipiului Bucuresti, beneficiaza, trimestrial, de o indemnizatie la nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata, iar vicepresedintii, de o indemnizatie trimestriala in cuantum de 75% din acesta.
ART. 24
(1) Pentru solutionarea pe plan central a problematicii persoanelor varstnice, in cadrul aparatului de specialitate al Ministerului Muncii, Familiei si Egalitatii de Sanse vor fi desemnate persoane care vor asigura colaborarea permanenta cu Consiliul National al Persoanelor Varstnice.
(2) Pentru solutionarea pe plan local a problematicii persoanelor varstnice, in cadrul fiecarei directii de munca si protectie sociala judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, este desemnata persoana care asigura colaborarea permanenta cu consiliile judetene ale persoanelor varstnice, respectiv ale sectoarelor municipiului Bucuresti.
ART. 25
Prefecturile, consiliile judetene, Consiliul General al Municipiului Bucuresti si consiliile locale vor sprijini consiliile judetene ale persoanelor varstnice, respectiv ale sectoarelor municipiului Bucuresti, precum si Consiliul National al Persoanelor Varstnice pentru repartizarea sediilor necesare desfasurarii activitatii.
CAP. 5
FINANTAREA ACTIVITATILOR
ART. 26
(1) Finantarea cheltuielilor curente si de capital ale Consiliului National al Persoanelor Varstnice si ale consiliilor judetene ale persoanelor varstnice, respectiv ale sectoarelor municipiului Bucuresti, se asigura din donatii, sponsorizari, alte activitati nonprofit, realizate in conditiile legii, precum si din transferuri de la bugetul de stat care se prevad in bugetul Ministerului Muncii, Familiei si Egalitatii de Sanse.
(2) Fondurile alocate de la bugetul de stat sunt destinate pentru:
a) cheltuieli de personal, materiale si capital pentru secretariatul tehnic al Consiliului National al Persoanelor Varstnice;
b) plata indemnizatiilor presedintelui si vicepresedintilor Consiliului National al Persoanelor Varstnice, precum si ale membrilor comisiei permanente si ale presedintilor si vicepresedintilor consiliilor judetene ale persoanelor varstnice, respectiv ale sectoarelor municipiului Bucuresti;
c) cheltuieli de transport, diurna si cazare pentru membrii Consiliului National al Persoanelor Varstnice, in cuantumurile stabilite de dispozitiile legale;
d) cheltuieli materiale si servicii pentru functionarea Consiliului National al Persoanelor Varstnice, precum si a comisiei permanente si a consiliilor judetene ale persoanelor varstnice, respectiv ale sectoarelor municipiului Bucuresti;
e) cheltuieli de capital pentru dotarea Consiliului National al Persoanelor Varstnice si a consiliilor judetene ale persoanelor varstnice, respectiv ale sectoarelor municipiului Bucuresti.
(3) Ministerul Muncii, Familiei si Egalitatii de Sanse, in calitate de ordonator principal de credite, asigura Consiliului National al Persoanelor Varstnice fondurile pentru decontarea cheltuielilor prevazute la alin. (2), pe baza documentelor justificative, potrivit legii. In cazul consiliilor judetene ale persoanelor varstnice, respectiv ale sectoarelor municipiului Bucuresti, aceste documente se elaboreaza sub coordonarea metodologica a directiilor de munca si protectie sociala judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, aflate in subordinea Ministerului Muncii, Familiei si Egalitatii de Sanse.
(4) Presedintele Consiliului National al Persoanelor Varstnice si presedintii consiliilor judetene ale persoanelor varstnice, respectiv ale sectoarelor municipiului Bucuresti, raspund de cheltuirea sumelor alocate de la bugetul de stat, potrivit destinatiilor reglementate la alin. (2).
CAP. 6
DISPOZITII FINALE
ART. 27
(1) In termen de 30 de zile de la data publicarii prezentei legi in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, organizatiile centrale ale pensionarilor vor constitui o comisie de pregatire pentru infiintarea si organizarea primului Consiliu National al Persoanelor Varstnice.
(2) In sensul prezentei legi, prin organizatie centrala reprezentativa a pensionarilor se intelege organizatia care indeplineste cumulativ urmatoarele conditii:
a) are minimum 75.000 de membri cotizanti;
b) are cel putin 15 filiale la nivel de judet si, respectiv, al municipiului Bucuresti;
c) desfasoara in mod constant actiuni de ajutorare a persoanelor varstnice dezavantajate.
ART. 28
Comisia de pregatire pentru infiintarea si organizarea primului Consiliu National al Persoanelor Varstnice este formata din 15 membri, cate 2 din partea organizatiilor centrale ale pensionarilor, si este condusa de ministrul muncii, solidaritatii sociale si familiei.
ART. 29
Comisia de pregatire pentru infiintarea si organizarea Consiliului National al Persoanelor Varstnice are urmatoarele atributii:
a) confirma membrii primului Consiliu National al Persoanelor Varstnice, la propunerea consiliilor judetene si al municipiului Bucuresti si, respectiv, a organizatiilor centrale ale pensionarilor;
b) elaboreaza proiectul Regulamentului de organizare si functionare al Consiliului National al Persoanelor Varstnice;
c) convoaca plenul Consiliului National al Persoanelor Varstnice in prima sedinta.
Comisia de pregatire pentru infiintarea si organizarea Consiliului National al Persoanelor Varstnice isi inceteaza activitatea la prima sedinta a plenului consiliului, a carei data de desfasurare nu poate depasi 3 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei legi.
ART. 31
La expirarea mandatului de 4 ani al membrilor Consiliului National al Persoanelor Varstnice, secretariatul tehnic preia atributiile comisiei de pregatire prevazute la art. 28, pentru infiintarea unui nou consiliu, si se preocupa ca, intr-o perioada de cel mult 3 luni, acesta sa se valideze.REPUBLICATA
PRIVIND INFIINTAREA, ORGANIZAREA SI FUNCTIONAREA CONSILIULUI NATIONAL AL PERSOANELOR VARSTNICE
Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie. In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri