Cardul european de sanatate sau, corect spus, cardul european de asigurat (CEASS) este un card gratuit necesar persoanelor care calatoresc in tarile membre UE, Spatiului Economic European (Islanda, Liechtenstein, Norvegia), Confederatia Elvetiana si Regatul Unit al Marii Britanii si Irlandei de Nord, pentru a beneficia de tratament gratuit, in cazul in care apare nevoia de ingrijiri medicale.
Afla cum obtii gratuit cardul european de sanatate - acte necesare, procedura, valabilitate si beneficii pentru calatoriile in UE.
Cardul european de sanatate se elibereaza la cererea persoanei asigurate, are valabilitate de doi ani si poate fi solicitat de orice persoana care face dovada calitatii de asigurat in sistemul de asigurari sociale de sanatate din Romania.
Acest document nu este obligatoriu, iar trecerea frontierei nu este conditionata de prezentarea acestuia, fiind suficienta prezentarea oricarui alt tip de asigurare medicala.
IMPORTANT! Serviciile medicale acordate in baza CEASS nu trebuie sa depaseasca ceea ce este necesar din punct de vedere medical in timpul sederii temporare in statul membru in care va deplasati, fiind acordate in conformitate cu legislatia statului membru respectiv. In functie de legislatia din statul membru respectiv, prestatiile acoperite includ, de exemplu, prestatiile acordate in legatura cu boli cronice si existente ( ex. dializa), precum si in legatura cu sarcina si nasterea.
► Pentru anumite servicii medicale este posibil sa fie necesara co-plata, chiar daca in Romania aceleasi servicii sunt decontate integral.
► Cardul nu acopera situatia in care deplasarea dvs. are ca scop obtinerea tratamentului medical planificat.
Va recomandam
Teste de Evaluare Nationala clasa a II-a - Comunicare in limba romana - scris si citit
In acest moment, lucrarea 'Teste de Evaluare Nationala clasa a II-a - Comunicare in limba romana - scris si citit' este in curs de retiparire. Cu acordul dvs., va expediem produsul cu prioritate, de indata ce ajunge la noi. Culegere cu teste rezolvate si explicate cap-coada! Pentru intelegere, asimilare si fixare rapida si eficienta a...
Cardul european de sanatate confera dreptul de a beneficia de asistenta medicala necesara in cursul unei sederi temporare intr-un stat membru al UE, dar nu acopera situatia in care asiguratul se deplaseaza intr-un stat membru UE in scopul de a beneficia de tratament medical pentru afectiuni preexistente deplasarii.
Serviciile medicale acordate in statele membre UE, in baza cardului, sunt cele prevazute de legislatia fiecarui stat si nu trebuie sa depaseasca ceea ce este necesar din punct de vedere medical in timpul sederii temporare.
Pentru informatii privind serviciile de care beneficiezi in baza Cardului European pe teritoriul UE/SEE, da click AICI!
Procedura de obtinere a cardului european de sanatate este una relativ simpla, solicitatii asigurati avand posibilitatea sa depuna cererile online AICI.
Transmiterea cererilor se poate face numai de pe teritoriul României. Cererea se transmite casei teritoriale de asigurari de sanatate in evidenta careia este inscris/inscrisa persoana asigurata, prin selectarea corecta a acesteia.
I. Access online la cererea de depunere a formularului
Accesul asiguratilor care solicita un card european de asigurari sociale de sanatate se face de la https://www.cardeuropean.ro/ selectand “Depunere cerere”
II. Completarea formularului online de asigurat
Pentru completarea formularului este nevoie de inregistrarea unui utilizator, unde se vor completa toate campurile cerute.
Dupa ce contul este creat, este nevoie de logarea in formular cu adresa de email si parola aleasa.
In cazul in care se doreaste actualizarea utilizatorului creat sau schimbarea parolei se acceseaza butonul corespunzator.
Important: Se completeaza toate campurile (cele marcate cu semnul * ce sunt obligatorii)
III. Confirmarea adresei de email
Prin apasarea butonului “Urmatorul pas”, aplicatia va genera un cod de validare, care se va trimite automat pe adresa de email a asiguratului.
Semnatura se face prin desenarea cu mouse-ul in interiorul casutei specifice si se va apasa butonul “Urmatorul pas”.
IV. Incarcarea documentelor in cererea de depunere
Se selecteaza tipul de document care va fi incarcat in aplicatie (Act de identitate sau dovada de asigurat).
Incarcarea fisierului dorit se face fie prin “drag and drop” fie prin cautarea lui in calculator si atasarea sa. Fiecare trebuie sa fie in format .JPG sau .PDF si cu o dimensiune maxima de 5MB
V. Finalizarea cererii de depunere online
La final solicitantul cardului european de asigurari de sanatate va apasa pe butonul “Depune cererea”. Solicitantul va primi confirmarea depunerii cu succes a solicitarii, atat prin aplicatie cat si prin e-mail
1. Confirmarea in aplicatie a depunerii cu success a cererii
2. Confirmarea solicitantului, prin email:
"Multumim ca ai completat formularul semnat"
In situatia in care solicitantul nu a completat toti cei 3 pasi si cererea este nefinalizata, acesta are optiunea de a le completa in cererea initiata anterior. Pentru acest lucru, solicitantul se va intoarce la pagina principala (https://www.cardeuropean.ro/formular) va introduce CNP-ul iar aplicatia va afisa mesajul de mai jos:
"Cerere nefinalizata. Pentru CNP-ul introdus exista o cerere nefinalizata. Confirmati mai jos finalizarea pentru depunerea cererii"
Prin apasarea butonului “Confirm” se vor incarca toate datele solicitantului si acesta poate relua procesul din acel punct pentru a putea finaliza depunerea cererii.
→ Urmareste AICI PASII pentru depunerea ONLINE a cererilor pentru cardul european de sanatate
Cererea pentru obtinerea cardului european de sanatate poate fi depusa si in fizic, la casa de asigurari de sanatate in evidenta carei sunteti inregistrat ca persoana asigurata. In acest veti depune la casa de asigurari de sanatate o cerere intr-un format standardizat, al carui model poate fi accesat pe site-ul casei de asigurari de sanatate respective.
Cardul se elibereaza in termen de 7 zile lucratoare de la data inregistrarii cererii in sistemul informatic unic national care gestioneaza aplicarea regulamentelor Uniunii Europene, privind drepturile asiguratilor aflati in sedere temporara intr-un stat membru al UE/SEE/Confederatia Elvetiana/Regatul Unit la Marii Britanii si Irlandei de Nord.
Important! Cardul european de asigurari sociale de sanatate:
Ca cetatean european, daca va imbolnaviti pe durata unei sederi temporare in alta tara din UE (indiferent ca va aflati acolo in vacanta, intr-o calatorie de afaceri sau la studii), puteti primi orice tratament care nu poate fi amanat pana la intoarcerea acasa. Aveti dreptul la aceleasi ingrijiri medicale de care beneficiaza cetatenii asigurati in tara respectiva.
Cand calatoriti in strainatate, este de preferat sa aveti la dumneavoastra cardul european de asigurari sociale de sanatate (CEASS). Acesta reprezinta dovada faptului ca sunteti asigurat in alta tara din UE.
Daca nu sunteti in posesia CEASS sau il aveti dar nu il puteti folosi (de exemplu, in cazul asistentei medicale private), nu vi se poate refuza accesul la tratament, dar s-ar putea sa trebuiasca sa platiti si sa solicitati rambursarea la intoarcerea acasa.
Cardul european duplicat se solicita de catre persoana asigurata, casei de asigurari de sanatate in evidenta carei este inregistrata, in urmatoarele situatii:
a) in cazul pierderii, furtului sau deteriorarii cardului european emis initial;
b) in cazul modificarii datelor personale de identificare ulterior datei de emitere a cardului european emis initial;
c) alte situatii justificate.
In acest sens persoana asigurata va depune la casa de asigurari de sanatate o cerere intr-un format standardizat, al carui model poate fi accesat pe site-ul casei de asigurari de sanatate respective, insotita de urmatoarele documente:
Plata contravalorii cardului duplicat se realizeaza in contul deschis pe seama casei de asigurari de sanatate unde este luat in evidenta asiguratul sau la sediul casei de asigurari de sanatate.
Cardul se elibereaza in termen de 7 zile lucratoare de la data inregistrarii cererii in sistemul informatic unic national care gestioneaza aplicarea regulamentelor Uniunii Europene, privind drepturile asiguratilor aflati in sedere temporara intr-un stat membru al UE/SEE/Confederatia Elvetiana/Regatul Unit la Marii Britanii si Irlandei de Nord.
Cheltuielile aferente producerii si distributiei cardului duplicat se suporta de catre asigurat. Suma care urmeaza sa fie suportata de catre asigurat pentru producerea si distributia cardului duplicat este aceeasi cu cea platita de Casa Nationala de Asigurari de Sanatate furnizorului conform contractului de furnizare a serviciilor de personalizare, productie si distributie a cardului european de asigurari sociale de sanatate si este comunicata caselor de asigurari de sanatate, care sunt obligate sa posteze aceasta informatie pe site-ul propriu impreuna cu numarul contului in care se poate efectua plata.
Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.
NOUTATI si MODIFICARI aparute in LEGISLATIE
Noutati importante in Codul Muncii aparute in 2025 - legislatia a fost modificata. Puteti vedea totul despre Contractul de Munca si Inspectia Muncii + Codul Muncii actualizat (format PDF) in 2025. Detalii despre Salarizare si noile Modele de acte obligatorii.
Vezi AICI lista completa a modificarilor <<