Intr-o societate in care transparenta este o valoare importanta pentru increderea cetatenilor in institutii, avertizorii de integritate joaca un rol-cheie. Ei contribuie la expunerea abuzurilor, coruptiei sau practicilor ilegale care altfel ar ramane ascunse, protejand astfel interesul public si buna functionare a statului.
Romania are o lege clara care recunoaste drepturile avertizorilor de integritate si le ofera protectie. Este vorba despre
Legea 361/2022 privind protectia avertizorilor in interes public, publicata in Monitorul Oficial in decembrie 2022 si intrata in vigoare la inceputul anului 2023.
In acest articol explicam pas cu pas cine poate deveni avertizor de integritate, ce tipuri de nereguli pot fi raportate, prin ce canale, dar si ce drepturi si forme de protectie sunt garantate prin lege.
Potrivit Legii nr. 361/2022, "avertizorul in interes public este persoana care efectueaza o raportare sau o divulgare publica a informatiilor privind incalcari ale legii, obtinute in context profesional".
Cu alte cuvinte, un avertizor de integritate este cineva care semnaleaza o incalcare a legii pe care a observat-o sau a aflat-o in timpul exercitarii unei activitati profesionale – indiferent ca este angajat, fost angajat sau chiar colaborator extern.
Legea nu limiteaza conceptul doar la functionarii publici. Orice persoana care activeaza intr-un context profesional, inclusiv in mediul privat, poate deveni avertizor de integritate, daca face o sesizare de buna-credinta si urmeaza una dintre caile prevazute de lege.
Avertizorul de integritate este persoana care sesizeaza cu buna-credinta incalcari ale legii, si care poate fi:
– functionar public – persoana investita, prin numire intr-o functie publica din structura unei autoritati sau institutii publice, cu prerogative in realizarea competentei acestora, in regim de putere publica, avand ca scop realizarea unui interes public;
– personal contractual, conform Codului Muncii;
– personal care isi desfasoara activitatea in baza unor statute speciale: medicii, profesorii, politistii, grefierii instantelor, preotii etc.
Potrivit Legii nr. 361/2022, Art. 2, prevederile se aplica persoanelor care efectueaza raportari si care au obtinut informatiile referitoare la incalcari ale legii, intr-un context profesional. In categoria acestor persoane intra, cel putin, urmatoarele:
a) lucratorii;
b) persoanele care desfasoara o activitate independenta, in intelesul art. 49 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene;
c) actionarii si persoanele care fac parte din organul de administrare, de conducere sau de supraveghere al unei intreprinderi, inclusiv membrii neexecutivi ai consiliului de administratie, precum si voluntarii si stagiarii remunerati sau neremunerati;
d) orice persoana care lucreaza sub supravegherea si conducerea persoanei fizice sau juridice cu care s-a incheiat contractul, a subcontractantilor si a furnizorilor acesteia.
Legea se aplica si persoanelor ale caror raporturi de munca nu au inceput inca si care efectueaza raportari prin intermediul canalelor de raportare interne sau externe sau divulga public informatii privind incalcari ale legii obtinute in timpul procesului de recrutare sau altor negocieri precontractuale sau in cazul in care raportul de munca sau raportul de serviciu a incetat.
De asemenea, este valabila si in cazul persoanelor care raporteaza sau dezvaluie public informatii privind incalcari ale legii in mod anonim.
Asadar, in 2025, nu este nevoie sa fii functionar public sau sa ai un statut special pentru a semnala o ilegalitate. Este suficient ca informatia sa fie legata de activitatea profesionala si raportarea sa fie facuta de buna-credinta.
Legea prevede doua tipuri de canale prin care avertizorul poate transmite informatiile:
1. Raportare interna – in cadrul organizatiei sau institutiei in care activeaza. Angajatorii cu peste 50 de angajati sunt obligati sa aiba un sistem functional de raportare si protectie a avertizorului.
De exemplu, o institutie publica trebuie sa desemneze o persoana sau un departament care sa primeasca sesizarile, sa le investigheze si sa comunice in termen legal cu avertizorul.
2. Raportare externa – catre autoritati competente, cum ar fi: Agentia Nationala de Integritate (ANI), Parchetul, Curtea de Conturi, ANPC, ANAF, ASF, etc.
Raportarea se face in scris, pe suport hartie sau in format electronic, prin comunicare la liniile telefonice sau prin alte sisteme de mesagerie vocala, sau prin intalnire fata in fata, la cererea avertizorului in interes public.
Ce fapte sesizeaza avertizorul de integritate?
Faptele care pot constitui subiectul unei avertizari de integritate sunt:
– infractiuni de coruptie, infractiuni asimilate infractiunilor de coruptie, infractiuni in legatura directa cu infractiunile de coruptie, infractiunile de fals si infractiunile de serviciu sau in legatura cu serviciul;
– infractiuni impotriva intereselor financiare ale Comunitatilor Europene;
– practici sau tratamente preferentiale ori discriminatorii in exercitarea atributiilor autoritatilor publice, institutiilor publice, companiilor nationale, regiilor autonome de interes national si local, ori a societatilor nationale cu capital de stat;
– incalcarea prevederilor privind incompatibilitatile si conflictele de interese;
– folosirea abuziva a resurselor materiale sau umane;
– partizanatul politic in exercitarea prerogativelor postului, cu exceptia persoanelor alese sau numite politic;
– incalcari ale legii in privinta accesului la informatii si a transparentei decizionale;
– incalcarea prevederilor legale privind achizitiile publice si finantarile nerambursabile;
– incompetenta sau neglijenta in serviciu;
– evaluari neobiective ale personalului in procesul de recrutare, selectare, promovare, retrogradare si eliberare din functie;
– incalcari ale procedurilor administrative sau stabilirea unor proceduri interne cu nerespectarea legii;
– emiterea de acte administrative sau de alta natura, care servesc interese de grup sau clientelare;
– administrarea defectuoasa sau frauduloasa a patrimoniului public si privat al autoritatilor publice, institutiilor publice, companiilor nationale, regiilor autonome de interes national si local, ori a societatilor nationale cu capital de stat;
– incalcarea altor dispozitii legale, care impun respectarea principiului bunei administrari si cel al ocrotirii interesului public.
Extras din Legea nr.361/2022, Art. 10-11
Articolul 10
Procedura privind raportarea interna
(1) Procedurile de raportare interna si de efectuare de actiuni subsecvente trebuie sa cuprinda urmatoarele elemente:
a) conceperea, instituirea si gestionarea modalitatii de primire a raportarilor astfel incat sa fie protejata confidentialitatea identitatii avertizorului in interes public si a oricarei parti terte mentionate in raportare si sa se impiedice accesul la raportare al personalului neautorizat;
b) obligatia de a transmite avertizorului in interes public confirmarea primirii raportarii, in termen de cel mult 7 zile calendaristice de la primirea acesteia;
c) desemnarea unei persoane, a unui compartiment sau a unui tert, cu atributii in ceea ce priveste primirea, inregistrarea, examinarea, efectuarea de actiuni subsecvente si solutionarea raportarilor, care sa actioneze cu impartialitate si care sa fie independent in exercitarea acestor atributii;
d) efectuarea cu diligenta a actiunilor subsecvente de catre persoana desemnata;
e) obligatia de informare a avertizorului in interes public cu privire la stadiul actiunilor subsecvente, in termen de cel mult 3 luni de la data confirmarii de primire sau, in cazul in care nu i s-a confirmat primirea raportarii, de la expirarea termenului de 7 zile prevazut la lit. b), precum si, ulterior, ori de cate ori sunt inregistrate evolutii in desfasurarea actiunilor subsecvente, cu exceptia cazului in care informarea ar putea periclita desfasurarea acestora;
f) obligatia de informare a conducatorilor autoritatilor, institutiilor publice, altor persoane juridice de drept public, precum si persoanelor juridice de drept privat, cu privire la modalitatea de solutionare a raportarii;
g) obligatia de a furniza informatii clare si usor accesibile privind procedurile de raportare externa catre autoritatile competente si, dupa caz, catre institutiile, organele, oficiile sau agentiile Uniunii Europene;
h) obligatia de informare a avertizorului in interes public cu privire la modalitatea de solutionare a raportarii.
(2) Persoana desemnata, precum si mijloacele de raportare trebuie aduse la cunostinta fiecarui angajat, prin afisare pe pagina de internet a institutiei si prin afisare la sediu, intr-un loc vizibil si accesibil. Angajatorul trebuie sa se asigure ca, in orice moment, cel putin un mijloc de raportare este accesibil.
Articolul 11
Clasarea raportarii interne
(1) Raportarea se claseaza atunci cand:
a) nu contine elementele prevazute la art. 6, altele decat datele de identificare a avertizorului in interes public, iar persoana desemnata a solicitat completarea acesteia in termen de 15 zile, fara ca aceasta obligatie sa fie indeplinita;
b) raportarea este transmisa anonim si nu contine suficiente informatii referitoare la incalcari ale legii, care sa permita analizarea si solutionarea raportarii, iar persoana desemnata a solicitat completarea acesteia in termen de 15 zile, fara ca aceasta obligatie sa fie indeplinita.
(2) In situatia prevazuta la alin. (1) lit. a), solutia de clasare se comunica avertizorului in interes public, cu indicarea temeiului legal.
(3) In cazul in care o persoana face mai multe raportari cu acelasi obiect, acestea se conexeaza, avertizorul in interes public urmand sa primeasca o singura informare. Daca dupa trimiterea acesteia se primeste o noua raportare cu acelasi obiect, fara a prezenta informatii suplimentare care sa justifice o actiune subsecventa diferita, aceasta se claseaza.
(4) Persoana desemnata in conformitate cu art. 10 alin. (1) lit. c) poate decide incheierea procedurii daca dupa examinarea raportarii se constata ca este o incalcare in mod clar minora si nu necesita actiuni subsecvente suplimentare, altele decat inchiderea procedurii. Aceasta prevedere nu aduce atingere obligatiei de a pastra confidentialitatea, de a informa avertizorul in interes public si nu aduce atingere nici altor obligatii sau altor proceduri aplicabile de remediere a incalcarii raportate.
(5) Solutia de clasare se comunica avertizorului in interes public, cu indicarea temeiului legal.
Extras din Legea nr.361/2022, Art. 19
Capitolul V Divulgari publice
Articolul 19
Divulgarea publica
(1) Avertizorul in interes public care divulga public informatii privind incalcarea legii beneficiaza de protectie in cazul in care este indeplinita una dintre urmatoarele conditii:
a) a raportat mai intai intern si extern sau direct extern, potrivit cap. III si IV, insa considera ca nu au fost dispuse masuri corespunzatoare in termenul prevazut la art. 17 alin. (6);
b) are motive intemeiate sa considere ca:
1. incalcarea poate constitui un pericol iminent sau evident pentru interesul public sau riscul unui prejudiciu care nu mai poate fi remediat; sau
2. in cazul raportarii externe exista un risc de represalii sau o probabilitate redusa ca incalcarea sa fie remediata in mod eficace avand in vedere circumstantele specifice ale raportarii.
(2) Sesizarea privind incalcarea legii prin divulgare publica se poate adresa presei, organizatiilor profesionale, sindicale sau patronale, organizatiilor neguvernamentale, comisiilor parlamentare sau prin punerea la dispozitie in orice mod in spatiul public a informatiilor referitoare la incalcari ale legii.
Una dintre cele mai importante prevederi ale Legii 361/2022 este aceea ca avertizorul este protejat impotriva represaliilor. Asta inseamna ca nu poate fi sanctionat, retrogradat, concediat, hartuit sau discriminat din cauza raportarii facute de buna-credinta.
La articolul 20 din Lege sunt enumerate conditiile pe care trebuie sa le intruneasca cumulativ avertizorul in interes public pentru a beneficia de masurile de protectie. Acestea sunt:
a) sa fie una dintre persoanele care efectueaza raportari potrivit prevederilor din lege si care a obtinut informatii referitoare la incalcari ale legii intr-un context profesional;
b) sa fi avut motive intemeiate sa creada ca informatiile referitoare la incalcarile raportate erau adevarate la momentul raportarii;
c) sa fi efectuat o raportare interna, o raportare externa sau o divulgare publica.
Pentru a beneficia de masurile reparatorii, avertizorul in interes public trebuie sa indeplineasca cumulativ conditiile prevazute mai sus, precum si conditia ca represaliile sa fie consecinta raportarii efectuate.
Masurile se aplica si:
a) facilitatorilor;
b) persoanelor terte care au legaturi cu avertizorul in interes public si care ar putea sa sufere represalii intr-un context profesional, cum ar fi colegi sau rude ale acestuia;
c) persoanelor juridice detinute de catre avertizorul in interes public sau pentru care avertizorul in interes public lucreaza sau cu care are alte tipuri de legaturi intr-un context profesional;
d) avertizorului in interes public care, in mod anonim, a raportat sau a divulgat public informatii referitoare la incalcari, dar este ulterior identificat si sufera represalii;
e) avertizorului in interes public care efectueaza raportari catre institutiile, organele, oficiile sau agentiile competente ale Uniunii Europene.
"Articolul 21
Exonerarea de raspundere
(1) In vederea protejarii impotriva represaliilor, persoanele prevazute la art. 2 si art. 20 alin. (3) beneficiaza de masurile prevazute la alin. (2)-(7).
(2) Avertizorul in interes public care efectueaza o raportare sau divulgare publica a unor informatii privind incalcari ale legii nu incalca dispozitiile legale sau clauzele contractuale privind divulgarea de informatii si nu raspunde pentru raportarea sau divulgarea publica a unor astfel de informatii, cu conditia sa fi efectuat o raportare sau divulgare publica in conditiile prezentei legi si sa fi avut motive intemeiate sa creada ca raportarea sau divulgarea a fost necesara pentru dezvaluirea unei incalcari a legii. Dispozitiile art. 1 alin. (4) si (5) raman aplicabile.
(3) Avertizorul in interes public care dobandeste sau acceseaza date si informatii de care are cunostinta in virtutea atributiilor de serviciu sau a raporturilor de munca nu raspunde daca accesarea sau dobandirea are ca scop raportarea sau dezvaluirea publica a unei incalcari a legii, iar raportarea sau divulgarea publica s-a efectuat in conditiile prezentei legi.
(4) Raspunderea avertizorilor in interes public pentru acte sau omisiuni care nu au legatura cu raportarea sau divulgarea publica sau care nu sunt necesare pentru dezvaluirea unei incalcari a legii este supusa dispozitiilor de drept comun.
(5) In cadrul procedurilor judiciare care vizeaza incalcari precum incalcarea dreptului la imagine, incalcarea drepturilor de autor, incalcarea secretului profesional, incalcarea normelor de protectie a datelor, divulgarea secretelor comerciale sau actiunile in despagubire, nu se poate angaja raspunderea persoanelor prevazute la art. 2 si art. 20 alin. (3) ca urmare a raportarilor sau a divulgarilor publice efectuate in conditiile prezentei legi. Persoanele prevazute la art. 2 si art. 20 alin. (3) au dreptul sa invoce respectiva raportare sau divulgare publica pentru a urmari inchiderea cauzei, cu conditia sa fi avut motive intemeiate sa considere ca raportarea sau divulgarea publica a fost necesara pentru dezvaluirea unei incalcari a legii, in temeiul prezentei legi.
(6) In cazul in care o persoana raporteaza sau divulga public informatii referitoare la incalcari ale legii in conditiile prezentei legi si aceste informatii includ secrete comerciale, o astfel de raportare sau divulgare publica este considerata legala in conditiile art. 3 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 25/2019 privind protectia know-how-ului si a informatiilor de afaceri nedivulgate care constituie secrete comerciale impotriva dobandirii, utilizarii si divulgarii ilegale, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative.
(7) Persoanele prevazute la art. 2 si art. 20 alin. (3) care au efectuat o raportare sau divulgare publica in conditiile prezentei legi au dreptul la repararea integrala a prejudiciului suferit ca urmare a raportarii sau divulgarii publice".
Atentie, nu orice nemultumire este acoperita de statutul de avertizor de integritate. Prin urmare, nu intra sub protectia legii:
- conflictele personale intre angajati (ex: dispute cu superiorii, gelozii, certuri)
- plangerile legate de salarii, concedii, ore suplimentare (acestea tin de legislatia muncii si se solutioneaza pe alte cai)
- opinii politice sau religioase exprimate public
- informatiile nefondate sau rau intentionate
Avertizorul trebuie sa fie de buna-credinta, adica sa creada sincer ca informatiile pe care le transmite sunt reale si importante pentru interesul public. Daca se dovedeste ca raportarea a fost facuta cu rea intentie, acesta poate fi tras la raspundere.