Curtea Constitutionala a respins, marti, contestatiile fata de candidaturile lui Crin Antonescu, Ninel Potirca, la alegerile pentru presedintele Romaniei, dar si reclamatiile lui Cornel Cernoschi si a lui Sabin Balta, nemultumiti ca nu au fost respinsi in cursa prezidentiala.
Astfel, prin Hotararea nr.2 din 20 octombrie 2009, pronuntata in dosarul nr.7791F/2009, Curtea Constitutionala a respins contestatia privind inregistrarea candidaturilor lui George Crin Laurentiu Antonescu si Constantin Ninel Potirca la alegerile pentru Presedintele Romaniei din anul 2009.
Totodata, prin Hotararea nr.3 din 20 octombrie 2009, pronuntata in dosarul nr.7792F/2009, Curtea Constitutionala a respins contestatia formulata impotriva Deciziei Biroului Electoral Central nr.8/D din 17 octombrie 2009 privind respingerea candidaturii domnului Cornel Cernoschi la alegerile pentru Presedintele Romaniei din anul 2009, iar prin Hotararea nr.4 din 20 octombrie 2009, pronuntata in dosarul nr.7793F/2009, Curtea Constitutionala a respins contestatia privind inregistrarea candidaturii domnului George Crin Laurentiu Antonescu la alegerile pentru Presedintele Romaniei din anul 2009.
Hotararile sunt definitive, se comunica Biroului Electoral Central si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Constestatiile la candidaturile lui George Crin Laurentiu Antonescu si Constantin Ninel Potirca au fost depuse de Bucur Volk Petru.
Acesta sustine ca cele doua candidaturi trebuie respinse ca fiind depuse premature, tinandu-se cont de faptul ca Parlamentul Romaniei inca nu a decis desfasurarea referendumului cerut de presedintele Romaniei, in vederea reducerii numarului de deputati, in aceeasi zi cu alegerile prezidentiale.
In opinia contestatorului, atata timp cat Parlamentul "saboteaza" data propusa de presedintele Romaniei pentru desfasurarea referendumului, data limita pentru depunerea candidaturilor ar trebui sa fie amanata pana pe 23 octombrie 2009. Curtea Constitutionala ar trebui "sa transeze dilema daca Presedintele are dreptul sa stabileasca data calendaristica a referendumului sau Parlamentul este indreptatit sa amane sine die acordarea avizului necesar", sustine autorul contestatiilor.
In concluzie, contestatorul solicita Curtii Constitutionale sa dispuna invalidarea candidaturilor lui George Crin Laurentiu Antonescu si Constantin Ninel Potirca la alegerile pentru presedintele Romaniei din anul 2009.
"Examinand contestatia, Curtea constata ca, potrivit dispozitiilor art.11 din Legea nr.3/2000, presedintele Romaniei, dupa consultarea Parlamentului, poate cere poporului sa isi exprime vointa prin referendum cu privire la probleme de interes national. Data desfasurarii acestuia se stabileste de Presedintele Romaniei, prin decret. In ceea ce priveste punctul de vedere al Parlamentului asupra referendumului initiat de presedintele Romaniei, acesta urmeaza sa fie exprimat, printr-o hotarare adoptata in sedinta comuna a celor doua Camere, cu votul majoritatii deputatilor si senatorilor prezenti. Pe de alta parte, prin Hotararea de Guvern nr. 1044 din 23 septembrie 2009 a fost aprobat programul calendaristic pentru realizarea actiunilor necesare pentru alegerea Presedintelui Romaniei in anul 2009, respectiv termenele de realizare ale actiunilor procedurale, prevazute de Legea 370/2004 pentru alegerea Presedintelui Romaniei, inclusiv termenul de depunere a candidaturilor. Acesta incepe sa curga, in temeiul art. 9 alin. (1) si (7) din lege, cel mai tarziu cu 30 de zile inainte de data alegerilor, deci incepand cu 23 octombrie 2009, ora 24.00", explica CC.
Curtea constata ca procedura prevazuta de lege pentru organizarea referendumului este independenta de procedura organizarii alegerilor pentru presedintele Romaniei din anul 2009, iar motivele invocate de autorul contestatiei, nu privesc nici incalcarea dispozitiilor constitutionale si nici a dispozitiilor din Legea 370/2004 pentru alegerea Presedintelui Romaniei. De altfel, contestatorul nu indica niciun text constitutional sau legal incalcat.
Astfel, CC respinge contestatia privind inregistrarea candidaturilor domnilor George Crin Laurentiu Antonescu si Constantin Ninel Potirca la alegerile pentru Presedintele Romaniei din anul 2009.
Pe de alta parte, CC a fost sesizata cu cererea lui Vasile Trosin, care sustine ca Crin Antonescu a incalcat prevederile Legii 370 din 20 septembrie 2004 pentru alegerea presedintelui Romaniei, prin faptul ca sustinatorii domniei sale ar fi distribuit materiale electorale inainte de inceputul campaniei electorale.
In concluzie, contestatorul solicita Curtii Constitutionale sa dispuna invalidarea candidaturii lui Antonescu la alegerile pentru Presedintele Romaniei din anul 2009.
CC a respins contestatia lui Trosin.
Pe de alta parte, Curtea Constitutionala respinge sustinerile lui Cornel Cernoschi a carei candidatura a fost respinsa de Biroul Electoral Central.
Cernoschi, nascut la data de 22 septembrie 1978, nu indeplineste aceasta conditie de eligibilitate stabilita de textul constitutional. Ca urmare, respingerea de catre Biroul Electoral Central a inregistrarii candidaturii sale este conforma cu dispozitiile constitutionale si legale.
Consideratiile contestatorului privind lipsa de relevanta a varstei candidatului si la contradictia dintre dispozitiile art.37 alin.(2) din Constitutie si alte prevederi constitutionale pot constitui, cel mult, propuneri de revizuire a Constitutiei, care nu intra in competenta Curtii Constitutionale, iar nu argumente in sensul nerespectarii procedurii pentru alegerea Presedintelui Romaniei.
Curtea constata, totodata, ca prin decizia contestata s-a mai retinut ca propunerea de candidatura a domnului Cornel Cernoschi nu este insotita de lista sustinatorilor prevazuta de dispozitiile art.3 alin.(2) din Legea nr.370/2004, potrivit carora "candidaturile propuse de partidele si de aliantele politice, precum si candidaturile independente pot fi depuse numai daca sunt sutinute de cel putin 200.000 de alegatori. […]", respectiv de cele ale art.9 alin.(1) si (2) din acelasi act normativ, care stabilesc ca propunerile de candidati pentru alegerea Presedintelui Romaniei se fac in scris si vor fi primite numai daca: "(2) […] c) sunt insotite de […] de lista sustinatorilor, al caror numar nu poate fi mai mic de 200.000 de alegatori." In opinia contestatorului, dispozitiile Legii nr.370/2004 "privind lista sustinatorilor" sunt neconstitutionale in raport de prevederile art.1 alin.(5), art.26 alin.(2) si art.81 din Legea fundamentala.
Asemenea critici nu pot fi retinute, deoarece exercitarea controlului posterior de constitutionalitate privind legile si ordonantele se poate realiza numai pe calea exceptiei de neconstitutionalitate, in cadrul atributiei prevazuta de dispozitiile art.146 lit.d) din Constitutie, potrivit carora Curtea Constitutionala "hotaraste asupra exceptiilor de neconstitutionalitate privind legile si ordonantele, ridicate in fata instantelor judecatoresti sau de arbitraj comercial; exceptia de neconstitutionalitate poate fi ridicata si direct de Avocatul Poporului", cu respectarea procedurii prevazute de Legea nr.47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, iar nu si in cadrul atributiei prevazuta de art.146 lit.f) din Constitutie, potrivit caruia Curtea Constitutionala "vegheaza la respectarea procedurii pentru alegerea Presedintelui Romaniei si confirma rezultatele sufragiului".
Fata de prevederile legale citate si situatia mai sus aratata, asa cum rezulta din actele dosarului, Curtea Constitutionala constata ca respingerea de catre Biroul Electoral Central a inregistrarii candidaturii domnului Cornel Cernoschi la alegerile pentru Presedintele Romaniei este legala, iar contestatia formulata de acesta impotriva deciziei privind respingerea inregistrarii candidaturii este nefondata.
In legatura cu respingerea inregistrarii candidaturii lui Sabin Baltac la alegerile pentru Presedintele Romaniei din anul 2009, CC arata ca, potrivit legii, "candidaturile propuse de partidele si de aliantele politice, precum si candidaturile independente pot fi depuse numai daca sunt sutinute de cel putin 200.000 de alegatori. […]" iar, in conformitate cu dispozitiile art.9 alin.(1) si (2) din acelasi act normativ, propunerile de candidati pentru alegerea Presedintelui Romaniei se fac in scris si vor fi primite numai daca: "(2) […] c) sunt insotite de […] de lista sustinatorilor, al caror numar nu poate fi mai mic de 200.000 de alegatori".
Curtea constata ca propunerea de candidatura formulata de Sorin Baltac nu indeplineste, in mod cumulativ, conditiile obligatorii prevazute de art. 9 alin.(2) lit.c) din Legea nr. 370/2004.
Astfel, propunerea de candidatura depusa de acesta la Biroul Electoral Central in data de 13 octombrie 2009 nu a fost insotita de lista cu cel putin 200.000 de sustinatori.
De altfel, contestatorul este nemultumit de solutia legislativa care impune aceasta conditie, sens in care invoca "exceptia de neconstitutionalitate" a dispozitiilor art.3 alin.(1) si (2) din Legea nr.370/2004. Or, aceasta exceptie poate fi analizata numai in cadrul exercitarii atributiei Curtii Constitutionale prevazuta de art.146 lit.d) din Constitutie, potrivit caruia Curtea "hotaraste asupra exceptiilor de neconstitutionalitate privind legile si ordonantele, ridicate in fata instantelor judecatoresti sau de arbitraj comercial; exceptia de neconstitutionalitate poate fi ridicata si direct de Avocatul Poporului", iar nu si in cadrul atributiei reglementata de dispozitiile art.146 lit.f) din Constitutie, potrivit carora Curtea Constitutionala "vegheaza la respectarea procedurii pentru alegerea Presedintelui Romaniei si confirma rezultatele sufragiului".
Sursa: MEDIAFAX