Luam ca exemplu in cadrul unui studiu de caz, situatia unui client incert pentru care exista sentinta prin care s-a dispus radierea din Registrul Comertului. Cheltuiala privind pierderea din creanta in acest caz este deductibila si exista dreptul de ajustare TVA.
Se mentioneaza faptul ca TVA-ul aferent nu a fost inclus in decontul lunii decembrie 2014.
Vom afla cu ajutorul specialistilor masura in care poate fi inclusa toata suma in contul 654 (inclusiv TVA) si aceasta suma sa fie deductibila la calculul impozitului pe profit.
"Ajustarea TVA se realizeaza in conformitate cu prevederile art. art. 138 lit. d) din Codul fiscal, teza a doua cuprinzand in detaliu si in raport cu dispozitiile legale aplicabile in sfera falimentului astfel cum este reglementata de Legea nr. 85/2006, respectiv Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa intrata in vigoare la data de 28 iunie 2014, data la care are loc ajustarea si documentul necesar in acest caz. Asadar, conditia pentru ajustare este reprezentata de situatia in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa din cauza falimentului beneficiarului si nu de dizolvarea urmata de radierea acestuia.
Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti dar numai dupa ce, ulterior, ca urmare a nerecurarii sau dupa solutionarea recursului aceasta devine definitiva (si irevocabila in sistemul anterior noului Cod de procedura civila).In concluzie, ajustarea TVA conform art. 138 lit. d) din Codul fiscal se poate realiza prin indeplinirea conditiei de inchidere a procedurii in conditiile prevazute de art. 131 ori 132 din Legea nr. 85/2006, respectiv art. 271 sau 272 din Legea nr. 85/2014 si nu de disparitie a societatii determinata de hotararea de radiere din Registrul Comertului..
In egala masura in sfera impozitului pe profit, in conformitate cu prevederile art. 21 alin. (2) lit. n) pct. 1 din Codul fiscal sunt cheltuieli efectuate in scopul realizarii de venituri si pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor neincasate, in cazul in care procedura de faliment a debitorilor a fost inchisa pe baza hotararii judecatoresti. In acelasi timp, spre deosebire de ajustarea TVA, art. 21 alin. (2) lit. n) pct. 3 din Codul fiscal adauga pe langa faliment si situatia in care debitorul este dizolvat, in cazul societatii cu raspundere limitata cu asociat unic, sau lichidat, fara succesor, situatie consemnata de hotararea de radiere a instantei. Valoarea creantei este cea neta, intreaga suma datorata de catre debitor, astfel cum este inregistrata in evidenta contabila, aceasta continand si TVA."
Raspuns oferit de specialistii PortalContabilitate.ro
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: As dori sa aflu care sunt conditiile ce trebuie indeplinite pentru ca un cetatean roman sa fie delegat sau detasat in Elvetia la o alta societate. In mod specific: Care este perioada maxima permisa pentru delegare/detasare? Cine este responsabil pentru plata salariului si in ce moneda se efectueaza aceasta plata? Ce documente sunt necesare pentru a formaliza detasarea/delegarea? Cine suporta costurile pentru cazare? Cine acopera cheltuielile de transport? Va rugam sa ne furnizati aceste...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Administratorul doreste sa schimbe sistemul de evidenta/pontaj privind prezenta angajatilor la locul de munca. Este vorba de un sistem inchis, o tableta pe care angajatul va semna la intrarea in incinta societatii, in acelasi timp se va face si o poza a angajatului; la fel se va intampla la iesirea din unitate a angajatului la sfarsitul programului de lucru. Informatiile mentionate se vor pastra pana la sfarsitul lunii sau cel mult 2 saptamani dupa, cand persoana desemnata cu centralizarea si...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<