Luam ca exemplu in cadrul unui studiu de caz, situatia unui client incert pentru care exista sentinta prin care s-a dispus radierea din Registrul Comertului. Cheltuiala privind pierderea din creanta in acest caz este deductibila si exista dreptul de ajustare TVA.
Se mentioneaza faptul ca TVA-ul aferent nu a fost inclus in decontul lunii decembrie 2014.
Vom afla cu ajutorul specialistilor masura in care poate fi inclusa toata suma in contul 654 (inclusiv TVA) si aceasta suma sa fie deductibila la calculul impozitului pe profit.
"Ajustarea TVA se realizeaza in conformitate cu prevederile art. art. 138 lit. d) din Codul fiscal, teza a doua cuprinzand in detaliu si in raport cu dispozitiile legale aplicabile in sfera falimentului astfel cum este reglementata de Legea nr. 85/2006, respectiv Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa intrata in vigoare la data de 28 iunie 2014, data la care are loc ajustarea si documentul necesar in acest caz. Asadar, conditia pentru ajustare este reprezentata de situatia in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa din cauza falimentului beneficiarului si nu de dizolvarea urmata de radierea acestuia.
Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti dar numai dupa ce, ulterior, ca urmare a nerecurarii sau dupa solutionarea recursului aceasta devine definitiva (si irevocabila in sistemul anterior noului Cod de procedura civila).In concluzie, ajustarea TVA conform art. 138 lit. d) din Codul fiscal se poate realiza prin indeplinirea conditiei de inchidere a procedurii in conditiile prevazute de art. 131 ori 132 din Legea nr. 85/2006, respectiv art. 271 sau 272 din Legea nr. 85/2014 si nu de disparitie a societatii determinata de hotararea de radiere din Registrul Comertului..
In egala masura in sfera impozitului pe profit, in conformitate cu prevederile art. 21 alin. (2) lit. n) pct. 1 din Codul fiscal sunt cheltuieli efectuate in scopul realizarii de venituri si pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor neincasate, in cazul in care procedura de faliment a debitorilor a fost inchisa pe baza hotararii judecatoresti. In acelasi timp, spre deosebire de ajustarea TVA, art. 21 alin. (2) lit. n) pct. 3 din Codul fiscal adauga pe langa faliment si situatia in care debitorul este dizolvat, in cazul societatii cu raspundere limitata cu asociat unic, sau lichidat, fara succesor, situatie consemnata de hotararea de radiere a instantei. Valoarea creantei este cea neta, intreaga suma datorata de catre debitor, astfel cum este inregistrata in evidenta contabila, aceasta continand si TVA."
Raspuns oferit de specialistii PortalContabilitate.ro
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Conform prevederilor art. 78 alin. 22-24 din Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, companiile cu peste 50 de angajati au obligatia de a prezenta catre Autoritatea Nationala pentru Protectia Drepturilor Persoanelor cu Dizabilitati si Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca o cerere scrisa, precum si dovada transmiterii acesteia catre organizatiile nonguvernamentale de la alin. 22, pentru a comunica posturile vacante adecvate ocuparii de...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Avem o salariata nascuta in februarie 1959, pentru care am inchis contractul de munca la data de 21.06.2023, conform art. 56 alin. 1 lit. c. I-am facut un nou contract pe durata determinata de un an, pe care l-am prelungit pentru inca un an, pana la data de 31.08.2025. Putem sa mai prelungim contractul acestei salariate si, daca da, pentru cat timp?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Referitor la fondul de handicap, am primit raspunsul anterior de la dvs, in care ne-ati transmis ca incepand cu acest an, angajtorii care au posturi vacante adecvate ocuparii de catre persoanele cu dizabilitati trebuie sa solicit printr-o cerere sprijinul ONG urilor care presteaza asfel de servicii. Intrebarea este, daca nu avem posturi vacante potrivite pentru angajarea persoanelor cu dizabilitati, trebuie sa facem dovada ca nu avem? Pentru angajatii cu handicap de anul trecut, inteleg ca...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<