Luam ca exemplu in cadrul unui studiu de caz, situatia unui client incert pentru care exista sentinta prin care s-a dispus radierea din Registrul Comertului. Cheltuiala privind pierderea din creanta in acest caz este deductibila si exista dreptul de ajustare TVA.
Se mentioneaza faptul ca TVA-ul aferent nu a fost inclus in decontul lunii decembrie 2014.
Vom afla cu ajutorul specialistilor masura in care poate fi inclusa toata suma in contul 654 (inclusiv TVA) si aceasta suma sa fie deductibila la calculul impozitului pe profit.
"Ajustarea TVA se realizeaza in conformitate cu prevederile art. art. 138 lit. d) din Codul fiscal, teza a doua cuprinzand in detaliu si in raport cu dispozitiile legale aplicabile in sfera falimentului astfel cum este reglementata de Legea nr. 85/2006, respectiv Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa intrata in vigoare la data de 28 iunie 2014, data la care are loc ajustarea si documentul necesar in acest caz. Asadar, conditia pentru ajustare este reprezentata de situatia in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa din cauza falimentului beneficiarului si nu de dizolvarea urmata de radierea acestuia.
Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti dar numai dupa ce, ulterior, ca urmare a nerecurarii sau dupa solutionarea recursului aceasta devine definitiva (si irevocabila in sistemul anterior noului Cod de procedura civila).In concluzie, ajustarea TVA conform art. 138 lit. d) din Codul fiscal se poate realiza prin indeplinirea conditiei de inchidere a procedurii in conditiile prevazute de art. 131 ori 132 din Legea nr. 85/2006, respectiv art. 271 sau 272 din Legea nr. 85/2014 si nu de disparitie a societatii determinata de hotararea de radiere din Registrul Comertului..
In egala masura in sfera impozitului pe profit, in conformitate cu prevederile art. 21 alin. (2) lit. n) pct. 1 din Codul fiscal sunt cheltuieli efectuate in scopul realizarii de venituri si pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor neincasate, in cazul in care procedura de faliment a debitorilor a fost inchisa pe baza hotararii judecatoresti. In acelasi timp, spre deosebire de ajustarea TVA, art. 21 alin. (2) lit. n) pct. 3 din Codul fiscal adauga pe langa faliment si situatia in care debitorul este dizolvat, in cazul societatii cu raspundere limitata cu asociat unic, sau lichidat, fara succesor, situatie consemnata de hotararea de radiere a instantei. Valoarea creantei este cea neta, intreaga suma datorata de catre debitor, astfel cum este inregistrata in evidenta contabila, aceasta continand si TVA."
Raspuns oferit de specialistii PortalContabilitate.ro
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Avand in vedere ca HG 295 din 31.03.2025, cu privire la Registrul General de Evidenta a salatiatilor, aduce modificari la HG 905/2017, cea din urma fiind valabila pana la 30.09.2025, pot fi aplicate in continuare prevederile din Hotararea 905? Fac referire in mod special la transmiterea suspendarilor in caz de incapacitate de munca, conf art. 5 lit. e din HG 295. As aprecia sa ne dati o lamurire cu privire la tipul de certificate medicale la care face referire legiuitorul un numar minim de zile...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: O salariata a obtinut venituri in urmatoarea perioada: - Contract de munca: martie 2023 - iunie 2023 - venituri din salarii - Contract de mandat pentru administrator: iunie - iulie 2024 - Contract de munca: august 2024 - prezent Copilul s-a nascut in luna martie 2025. Indeplineste conditiile pentru a primi indemnizatie pentru cresterea copilului?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<