Conceptul de beneficiar real este esential in domeniul prevenirii spalarii banilor si al combaterii finantarii terorismului. Legislatia romaneasca obliga toate persoanele juridice inregistrate in Registrul Comertului sa declare identitatea persoanelor fizice care detin sau controleaza in mod efectiv societatea. Aceasta masura are rolul de a asigura transparenta in mediul de afaceri, prevenind utilizarea companiilor in scopuri ilicite.
Reglementarea cadrului legal privind beneficiarii reali se regaseste in Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si in actele normative emise de Oficiul National al Registrului Comertului (ONRC) si Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor (ONPCSB).
Potrivit art. 4 alin. (2) din Legea nr. 129/2019, „prin beneficiar real se intelege persoana fizica sau persoanele fizice care detin ori controleaza in ultima instanta persoana juridica, si/sau persoana fizica ori persoanele fizice in numele ori in interesul carora se realizeaza o tranzactie, o operatiune sau o activitate.” Aceasta definitie se aplica atat societatilor comerciale, cat si altor entitati, precum fundatiile, asociatiile si trusturile, in conformitate cu dispozitiile legii.
In conformitate cu art. 56 alin. (1) din aceeasi lege, „persoanele juridice supuse obligatiei de inregistrare in Registrul Comertului depun, la inmatriculare, o declaratie privind datele de identificare ale beneficiarilor reali si modalitatea prin care se exercita controlul asupra persoanei juridice. Declaratia se depune si ori de cate ori intervine o modificare privind datele de identificare ale beneficiarilor reali.”
Conform art. 56 alin. (4), „nedepunerea declaratiei privind beneficiarii reali constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei. Daca, dupa 30 de zile de la aplicarea sanctiunii, persoana juridica nu isi indeplineste obligatia de declarare, Oficiul National al Registrului Comertului sesizeaza tribunalul competent pentru a dispune dizolvarea societatii.”
Beneficiarul real este acea persoana fizica ce detine in mod direct sau indirect
minimum 25% din actiunile sau drepturile de vot ale unei societati ori exercita controlul asupra conducerii sau deciziilor strategice ale acesteia.
Va recomandam
Teste distractive pentru clasa pregatitoare
Antrenament eficient pentru clasa pregatitoare Intrarea in clasa pregatitoare, presupune un antrenament special care: sa previna eventualele socuri emotionale; sa ofere copilului confort si placere; sa il ajute sa invete bucurandu-se de noi experiente. In acest scop, va propunem cel mai nou instrument pentru antrenamentul copiilor care...
Conform
art. 4 alin. (2) lit. a din Legea nr. 129/2019, detinerea indirecta se considera atunci cand participatia de 25% sau mai mult este exercitata prin intermediul altor societati sau entitati juridice.
In situatia in care nu poate fi identificata o astfel de persoana,
art. 4 alin. (3) prevede ca beneficiarul real este considerat administratorul sau persoana din conducerea superioara a societatii, pana la identificarea persoanei reale care exercita controlul efectiv.
Astfel, beneficiarul real nu este doar actionarul inscris in acte, ci persoana care detine controlul economic si decizional efectiv asupra societatii.
Tipuri de beneficiari reali si modalitati de identificare
Identificarea beneficiarului real se poate face prin mai multe criterii, conform Ghidului ONPCSB (2022):
- Detinerea directa - cand o persoana fizica detine in mod nemijlocit peste 25% din capitalul social al unei societati;
- Detinerea indirecta - cand participatia este realizata prin intermediul altor entitati juridice;
- Controlul exercitat prin alte mijloace - cand o persoana influenteaza deciziile conducerii, chiar fara detinerea formala de actiuni;
- Controlul de fapt - cand persoana fizica ia decizii strategice privind administrarea, politica financiara sau operationala a societatii.
Pentru determinarea beneficiarului real, se analizeaza structura actionariatului, drepturile de vot, contractele de asociere si documentele interne de control ale societatii.
Conform art. 56 alin. (1) din Legea nr. 129/2019, declaratia privind beneficiarii reali trebuie depusa:
- la infiintarea societatii, odata cu cererea de inregistrare la Registrul Comertului;
- anual, in termen de 15 zile de la aprobarea situatiilor financiare anuale;
- ori de cate ori intervin modificari privind datele beneficiarului real.
Declaratia poate fi depusa:
- in format fizic, semnata olograf de reprezentantul legal;
- in format electronic, prin portalul online al ONRC (RECOM Online), semnata cu semnatura electronica calificata.
Aceasta trebuie sa contina datele de identificare ale beneficiarului real, nume, prenume, cetatenie, domiciliu si modalitatea prin care exercita controlul.
In practica, declaratia poate fi completata si depusa:
- personal, la oficiul ONRC de la sediul social;
- prin imputernicit, pe baza unei procuri notariale;
- online, cu autentificare digitala.
Exceptii de la obligatia de declarare
Exista anumite situatii in care legea exonereaza entitatea de la depunerea declaratiei privind beneficiarul real. Conform art. 56 alin. (2) din Legea nr. 129/2019, societatile cu asociat unic persoana fizica nu au obligatia de a depune separat declaratia, intrucat beneficiarul real este deja identificat prin asociatul unic.
De asemenea, sunt exceptate:
- Societatile listate la bursa, pentru care exista obligatii legale de transparenta privind actionarii;
- Filialele societatilor publice sau ale entitatilor in care statul este actionar majoritar;
- Autoritatile si institutiile publice, care nu intra sub incidenta Legii 129/2019.
Aceste exceptii au fost stabilite pentru a evita suprapunerea reglementarilor si pentru a pastra echilibrul intre transparenta si proportionalitate administrativa.
Romania a transpus in legislatia interna prevederile Directivei (UE) 2015/849 (a IV-a Directiva AML) si Directivei (UE) 2018/843 (a V-a Directiva AML), care stabilesc obligatia statelor membre de a institui registre centrale ale beneficiarilor reali.
In acest context, Legea nr. 129/2019 a creat baza legala pentru Registrul central al beneficiarilor reali, gestionat de ONRC, interconectat la sistemul european BORIS (Beneficial Ownership Registers Interconnection System), administrat de Comisia Europeana.
Scopul acestei interconectari este de a permite autoritatilor nationale si europene sa identifice in timp real persoanele care detin controlul asupra societatilor, prevenind astfel utilizarea companiilor pentru activitati ilegale la nivel transfrontalier.
In practica juridica, pot aparea situatii complexe care ingreuneaza stabilirea beneficiarului real, precum:
- Structuri internationale de tip holding, cu societati inregistrate in jurisdictii diferite;
- Vehicule de investitii, fonduri sau trusturi care interpun mai multe niveluri de proprietate;
- Asociatii si fundatii, unde beneficiarul real se stabileste conform art. 4 alin. (2) lit. c din Legea nr. 129/2019, fiind persoana fizica ce beneficiaza de active sau care exercita controlul asupra conducerii;
- Situatii de refuz sau lipsa de documente, in care identificarea beneficiarului real necesita cooperarea internationala sau interventia ONPCSB.
In asemenea cazuri, autoritatile pot solicita documente suplimentare si pot efectua verificari amanuntite privind fluxurile financiare si controlul decizional real.
Potrivit art. 57 din Legea nr. 129/2019, neindeplinirea obligatiei de depunere a declaratiei privind beneficiarul real se sanctioneaza cu amenda intre 5.000 si 10.000 lei.
Daca, dupa 30 de zile de la aplicarea amenzii, societatea nu isi indeplineste obligatia, Oficiul Registrului Comertului poate solicita tribunalului dizolvarea societatii, in temeiul art. 237 alin. (1) lit. d din Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale. Aceasta demonstreaza ca declaratia privind beneficiarul real este o obligatie legala stricta, nu o simpla formalitate administrativa.
Scopul principal al acestor reglementari este prevenirea utilizarii societatilor comerciale in activitati ilegale, cum ar fi spalarea banilor, evaziunea fiscala sau finantarea terorismului.
Transparenta asupra structurii de proprietate permite autoritatilor sa monitorizeze fluxurile financiare si sa identifice riscurile economice. Totodata, pentru mediul de afaceri, declararea beneficiarilor reali contribuie la credibilitate, conformitate si integritate corporativa. Respectarea acestor obligatii aliniaza Romania la standardele internationale in domeniul transparentei si guvernantei corporative.