Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager

Debransarea de la RADET, interzisa in anumite zone din Bucuresti. Care este situatia in tara

CGMB a aprobat un studiu care stabileste zonele unde debransarea de la RADET va fi interzisa, chiar daca sistemul de termoficare are probleme destul de mari in mai multe zone din Capitala. 
 
Consiliul General al Municipiului Bucuresti a aprobat un studiu care delimiteaza clar zonele unde debransarea de la RADET va fi interzisa (denumite Zone Unitare), insa acestea sunt practic orice areal unde exista retea a regiei de termoficare. Exista, insa, si unele locuri care au obtinut sub punctajul minim obligatoriu de 4,1, cel maxim fiind de 35. 
 
Lista poate fi consultata AICI.
 
Conform Legii nr. 325/2006 privind serviciul public de alimentare cu energie termica (poate fi consultata integral mai jos) zona unitara de incalzire reprezinta arealul geografic apartinand unei unitati administrativ-teritoriale, in interiorul careia se poate promova o singura solutie tehnica de incalzire. In momentul de fata, conform art. 250, alin. a) din ordinul ANRSC nr. 91/2007 nu se pot aproba debransari de la RADET.
 

Exclusiv - beneficiati acum de Oferta Speciala de mai jos:
Case de marcat Ghid practic pentru contabili


Descopera acum UNICA lucrare pe stick dedicata acestui subiect arzator la ordinea zilei Case de marcat Ghid practic pentru contabili Alege sa fii perfect informat asupra pasilor pe care trebuie sa-i faci pentru a implementa • rapid • cu usurinta • in deplina siguranta • noul sistem de urmarire a tranzactiilor financiare...

Oferta Speciala
valabila 48h
Initiativa este sustinuta si de Opozitia din CGMB. Catalin Deaconescu spune ca "in proximitatea magistralelor RADET nu se mai pot aproba debransari. In acelasi timp acolo unde se construiesc noi ansambluri rezidentiale, vor fi obligati sa se branseze la RADET. Ca principiu este corect, noi liberalii cerem de 2 ani aprobarea acestui proiect. Nu poti sa ai un sistem eficient, cu costuri previzibile daca schimbi de fiecare data numarul de consumatori, daca pe o scara de bloc jumatate au centrala. Proiectul este insa putin excesiv si eu l-as modifica, in zonele unde sunt probleme cu furnizarea agentului termic sa nu fie interzisa debransarea”.
 
Pe langa aceasta decizie luata de CGMB pentru Bucuresti, exista in Parlament o initiativa legislativa aprobata deja de alesi care ar fi urmat sa stipuleze ca debransarea de la sistemul centralizat de incalzire va fi interzisa celor care locuiesc in arealurile declarate zone unitare de catre autoritatile locale, insa Klaus Iohannis a trimis inapoi in Legislativ legea pentru reexaminare. 
 
"Consideram ca o astfel de formulare restrange dreptul consumatorilor de a-si alege produsele si serviciile in acord cu propria vointa si nevoile acestora. Textul normativ poate conduce inclusiv la ideea instituirii unei interdictii indirecte a debransarii de la sistemul centralizat pentru utilizatorii din condominii, nesocotind regulile comertului liber si economiei de piata, prin instituirea unui monopol al sistemelor de alimentare centralizata cu energie termica", arata presedintele Romaniei in solicitarea de reexaminare.
 

Legea serviciului public de alimentare cu energie termica nr. 325/2006

 

CAPITOLUL I

Dispozitii generale
 
SECTIUNEA 1
Domeniu de reglementare
 
Art. 1
(1) Prezenta lege reglementeaza desfasurarea activitatilor specifice serviciilor publice de alimentare cu energie termica utilizata pentru incalzire si prepararea apei calde de consum, respectiv producerea, transportul, distributia si furnizarea energiei termice in sistem centralizat, in conditii de eficienta si la standarde de calitate, in vederea utilizarii optime a resurselor de energie si cu respectarea normelor de protectie a mediului.
 
(2) Prevederile prezentei legi se aplica serviciului public de alimentare cu energie termica in sistem centralizat, infiintat si organizat la nivelul comunelor, oraselor, municipiilor sau judetelor, indiferent de marimea acestora.
 
Art. 2
(1) Serviciul public de alimentare cu energie termica in sistem centralizat face parte din sfera serviciilor comunitare de utilitati publice si cuprinde totalitatea activitatilor privind producerea, transportul, distributia si furnizarea energiei termice, desfasurate la nivelul unitatilor administrativ-teritoriale sub conducerea, coordonarea si responsabilitatea autoritatilor administratiei publice locale sau asociatiilor de dezvoltare comunitara, dupa caz, in scopul asigurarii energiei termice necesare incalzirii si prepararii apei calde de consum pentru populatie, institutii publice, obiective social-culturale si operatori economici.
 
(2) Serviciul public de alimentare cu energie termica in sistem centralizat se realizeaza prin intermediul infrastructurii tehnico-edilitare specifice apartinand domeniului public sau privat al autoritatii administratiei publice locale ori asociatiei de dezvoltare comunitara, care formeaza sistemul de alimentare centralizata cu energie termica al localitatii sau al asociatiei de dezvoltare comunitara, denumit in continuare SACET.
 
(3) In sensul prezentei legi, SACET este alcatuit dintr-un ansamblu tehnologic si functional unitar constand din constructii, instalatii, echipamente, dotari specifice si mijloace de masurare destinat producerii, transportului, distributiei si furnizarii energiei termice pe teritoriul localitatilor, care cuprinde:
a) centrale termice sau centrale electrice de termoficare;
b) retele de transport;
c) puncte termice/statii termice;
d) retele de distributie;
e) constructii si instalatii auxiliare;
f) bransamente, pana la punctele de delimitare/separare a instalatiilor;
g) sisteme de masura, control si automatizare.
 
SECTIUNEA a 2-a
Principiile si obiectivele legii
Art. 3
Principiile prezentei legi sunt urmatoarele:
a) utilizarea eficienta a resurselor energetice;
b) dezvoltarea durabila a unitatilor administrativ-teritoriale;
c) diminuarea impactului asupra mediului;
d) promovarea cogenerarii de inalta eficienta si utilizarea surselor noi si regenerabile de energie;
e) reglementarea si transparenta tarifelor si preturilor energiei termice;
f) asigurarea accesului nediscriminatoriu al utilizatorilor la retelele termice si la serviciul public de alimentare cu energie termica;
g) "un condominiu - un sistem de incalzire".
 
Art. 4
Obiectivele prezentei legi sunt urmatoarele:
 
a) asigurarea continuitatii serviciului public de alimentare cu energie termica;
 
b) asigurarea calitatii serviciului public de alimentare cu energie termica;
 
c) accesibilitatea preturilor la consumatori;
 
d) asigurarea resurselor necesare serviciului public de alimentare cu energie termica, pe termen lung;
 
e) asigurarea sigurantei in functionare a serviciului public de alimentare cu energie termica;
 
f) evidentierea transparenta a costurilor in stabilirea pretului energiei termice.
 
SECTIUNEA a 3-a
Definitii
Art. 5
In sensul prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
1. acces la retea - dreptul operatorilor si al utilizatorilor de a se racorda/bransa, in conditiile legii, la retelele termice;
2. agent termic - fluidul utilizat pentru acumularea, transferul termic si pentru transmiterea energiei termice;
3. apa calda de consum - apa calda utilizata in scopuri gospodaresti sau igienico-sanitare;
4. autorizatie - act tehnic si juridic emis de Autoritatea Nationala de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilitati Publice, prin care se acorda unei persoane juridice permisiunea de a monta, a pune in functiune, a modifica, a repara si a exploata sisteme de repartizare a costurilor;
5. autoritati de reglementare competente - Autoritatea Nationala de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilitati Publice, denumita in continuare A.N.R.S.C., si Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei, denumita in continuare A.N.R.E.;
6. bransament termic - legatura fizica dintre o retea termica si instalatiile proprii ale unui utilizator;
7. condominiu - imobil, bloc de locuinte, cladire - proprietate imobiliara din care unele parti sunt proprietati individuale, reprezentate de apartamente sau spatii cu alta destinatie decat cea de locuinta, iar restul, din parti aflate in proprietate comuna. Prin asimilare poate fi definit condominiu si un tronson, cu una sau mai multe scari, din cadrul cladirii de locuit, in conditiile in care se poate delimita proprietatea comuna;
8. consumator de energie termica - persoana fizica sau juridica ce utilizeaza energie termica in scop propriu prin instalatiile proprii;
9. cogenerare - producere simultana de energie termica si de energie electrica si/sau mecanica in instalatii tehnologice special realizate pentru aceasta
10. centrala electrica de cogenerare - ansamblu de instalatii, constructii si echipamente necesare pentru producerea energiei electrice si termice in cogenerare;
11. conventie - act juridic, anexa la contractul de furnizare a energiei termice, incheiat intre un operator si un utilizator, prin care se stabilesc conditiile de facturare si plata a energiei termice la nivel de consumator din cadrul unui condominiu;
12. distributie a energiei termice - activitatea de transmitere a energiei termice de la producator sau reteaua de transport catre utilizator, inclusiv transformarea parametrilor agentului termic, realizata prin utilizarea retelelor termice de distributie;
13. furnizare a energiei termice - activitatea prin care se asigura, pe baze contractuale, comercializarea energiei termice intre producatori si utilizatori;
14. grupuri de masurare a energiei termice - ansamblul format din debitmetru, termorezistente si integrator, supus controlului metrologic legal, care masoara cantitatea de energie termica furnizata unui utilizator;
15. instalatii ale utilizatorilor - totalitatea instalatiilor si receptoarelor care utilizeaza energie termica furnizata, situate dupa bransamentul termic aflat in proprietatea sau in administrarea operatorului;
16. licenta - act tehnic si juridic emis de autoritatea de reglementare competenta, prin care se recunosc unei persoane juridice romane sau straine calitatea de operator al serviciului public de alimentare cu energie termica in sistem centralizat, precum si competenta, capacitatea si dreptul de a furniza/presta serviciul reglementat de prezenta lege si de a exploata sisteme de alimentare centralizata cu energie termica;
17. operator al serviciului - persoana juridica romana sau straina care are competenta si capacitatea recunoscute prin licenta de a presta integral activitatile specifice serviciului public de alimentare cu energie termica in sistem centralizat; prin hotararea autoritatii administratiei publice locale sau a asociatiei de dezvoltare comunitara, activitatea de producere a energiei termice poate fi prestata de unul sau mai multi operatori;
18. pret - contravaloarea unitatii de energie termica furnizata unui utilizator;
19. pret binom - pret de furnizare in care contravaloarea facturii de plata pe o anumita perioada este repartizata lunar pe o suma fixa, independenta de cantitatea de energie consumata, si pe o suma variabila, proportionala cu consumul efectuat in perioada respectiva;
20. pret local - pret format din pretul de producere a energiei termice si tarifele serviciilor de transport, distributie si furnizare, aprobat de autoritatea administratiei publice locale sau de asociatia de dezvoltare comunitara, dupa caz, cu avizul autoritatii de reglementare competente, pentru fiecare operator care are si calitatea de furnizor;
21. pret local pentru populatie - pret pentru energia termica furnizata si facturata populatiei prin SACET, aprobat prin hotarare a autoritatii administratiei publice locale sau a asociatiei de dezvoltare comunitara, dupa caz, in conformitate cu prevederile legale;
22. producator de energie termica - operator, titular de licenta pentru producerea energiei termice;
23. producere a energiei termice - activitatea de transformare a surselor primare sau a unor forme de energie in energie termica, inmagazinata in agentul termic;
24. punct de delimitare/separare a instalatiilor - locul in care intervine schimbarea proprietatii asupra instalatiilor unui SACET;
25. racord termic - legatura dintre o retea termica si o statie termica;
26. retea termica - ansamblul de conducte, instalatii de pompare, altele decat cele existente la producator, si instalatii auxiliare cu ajutorul carora energia termica se transporta in regim continuu si controlat intre producatori si statiile termice sau utilizatori;
27. repartitor de costuri - aparat cu indicatii adimensionale, destinat utilizarii in cadrul sistemelor de repartizare a costurilor, in scopul masurarii indirecte a:
  • a) energiei termice consumate de corpul de incalzire pe care acesta este montat;
  • b) energiei termice continute in apa calda de consum si volumul apei calde de consum care trece prin aparat;
28. repartizare a costurilor - totalitatea actiunilor si activitatilor desfasurate de o persoana juridica, autorizata de autoritatea competenta, in scopul repartizarii costurilor pe proprietati individuale din imobilele tip condominiu;
29. serviciu public de alimentare cu energie termica - serviciu public de interes general care cuprinde totalitatea activitatilor desfasurate in scopul alimentarii centralizate cu energie termica a cel putin 2 utilizatori racordati la SACET;
30. sistem de alimentare centralizata cu energie termica - SACET - ansamblul instalatiilor tehnologice, echipamentelor si constructiilor, situate intr-o zona precis delimitata, legate printr-un proces tehnologic si functional comun, destinate producerii, transportului si distributiei energiei termice prin retele termice pentru cel putin 2 utilizatori;
31. sisteme de repartizare a costurilor - ansamblu format din mai multe repartitoare de costuri, de acelasi fel, armaturile si instalatiile aferente, montate in imobile de tip condominiu, care functioneaza si este exploatat pe baza unui program de calcul specializat;
32. standard de performanta - norma tehnica ce stabileste indicatorii cantitativi si calitativi ai serviciului public de alimentare cu energie termica;
33. statie termica - ansamblul instalatiilor din cadrul unui SACET, prin care se realizeaza transformarea si/sau adaptarea parametrilor agentului termic la necesitatile consumului unuia sau mai multor utilizatori;
34. transport al energiei termice - activitatea de transmitere a energiei termice de la producatori la retelele termice de distributie sau la utilizatorii racordati direct la retelele termice de transport;
35. utilizator de energie termica - unul sau mai multi consumatori de energie termica, beneficiar al serviciului public de alimentare cu energie termica; in cazul condominiilor, prin utilizator se intelege toti consumatorii din condominiul respectiv;
36. zona de protectie/siguranta - zona adiacenta constructiilor si instalatiilor SACET, extinsa si in spatiu, in care se introduc restrictii sau interdictii privind regimul constructiilor si de exploatare a fondului funciar pentru asigurarea protectiei si a functionarii normale a obiectivului energetic, precum si in scopul evitarii punerii in pericol a persoanelor, bunurilor si a mediului, stabilita prin norme tehnice emise de autoritatea de reglementare competenta;
37. zona unitara de incalzire - areal geografic apartinand unei unitati administrativ-teritoriale, in interiorul caruia se poate promova o singura solutie tehnica de incalzire.
 
CAPITOLUL II
Organizarea si functionarea serviciului public de alimentare cu energie termica
SECTIUNEA 1
Politici si strategii
 
Art. 6
(1) Politica in domeniul serviciului public de alimentare cu energie termica se elaboreaza de Ministerul Administratiei si Internelor in colaborare cu Ministerul Economiei si Comertului si este parte integranta a politicii energetice a statului.
(2) Politica de protectie sociala in domeniul alimentarii cu energie termica se elaboreaza de Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei in colaborare cu Ministerul Administratiei si Internelor, cu consultarea asociatiilor neguvernamentale reprezentative in domeniul respectiv.
 
Art. 7
(1) Guvernul aproba Strategia nationala privind serviciul public de alimentare cu energie termica in sistem centralizat.
(2) Strategia mentionata la alin. (1) este elaborata de Ministerul Administratiei si Internelor in colaborare cu Ministerul Economiei si Comertului si cu Ministerul Mediului si Gospodaririi Apelor, cu consultarea organizatiilor neguvernamentale reprezentative in domeniu.
 
SECTIUNEA a 2-a
Atributii ale autoritatilor administratiei publice locale in domeniul energiei termice
 
Art. 8
(1) Infiintarea, organizarea, coordonarea, monitorizarea si controlul serviciului public de alimentare cu energie termica constituie obligatii ale autoritatilor administratiei publice locale.
(2) In asigurarea serviciului public de alimentare cu energie termica autoritatile administratiei publice locale au, in principal, urmatoarele atributii:
  • a) asigurarea continuitatii serviciului public de alimentare cu energie termica la nivelul unitatilor administrativ-teritoriale;
  • b) elaborarea anuala a programului propriu in domeniul energiei termice, corelat cu programul propriu de eficienta energetica si aprobat prin hotarare a consiliului local, judetean sau a Consiliului General al Municipiului Bucuresti ori a asociatiei de dezvoltare comunitara, dupa caz;
  • c) infiintarea unui compartiment energetic in cadrul aparatului propriu, in conditiile legii;
  • d) aprobarea, in conditiile legii, in termen de maximum 30 de zile, a propunerilor privind nivelul pretului local al energiei termice catre utilizatorii de energie termica, inaintate de catre operatorii serviciului;
  • e) aprobarea, in conditiile legii, a pretului local pentru populatie;
  • f) aprobarea programului de dezvoltare, modernizare si contorizare a SACET, care trebuie sa cuprinda atat surse de finantare, cat si termen de finalizare, pe baza datelor furnizate de operatorii serviciului;
  • g) asigurarea conditiilor pentru intocmirea studiilor privind evaluarea potentialului local al resurselor regenerabile de energie si al studiilor de fezabilitate privind valorificarea acestui potential;
  • h) exercitarea controlului serviciului public de alimentare cu energie termica, in conditiile legii;
  • i) stabilirea zonelor unitare de incalzire, pe baza studiilor de fezabilitate privind dezvoltarea regionala, aprobate prin hotarare a consiliului local, a consiliului judetean sau a Consiliului General al Municipiului Bucuresti ori a asociatiei de dezvoltare comunitara, dupa caz;
  • j) urmareste instituirea de catre operatorul serviciului a zonelor de protectie si siguranta a SACET, in conditiile legii;
  • k) urmareste elaborarea si aprobarea programelor de contorizare la nivelul bransamentului termic al utilizatorilor de energie termica racordati la SACET.
 
(3) In vederea modernizarii si dezvoltarii SACET, in studiile de fezabilitate se analizeaza si solutii de alimentare cu energie termica produsa prin cogenerare de inalta eficienta sau prin valorificarea resurselor regenerabile locale.
 
Art. 9
Compartimentul energetic, infiintat in conformitate cu prevederile art. 8 alin. (2) lit. c), are urmatoarele atributii principale:
  • a) elaboreaza si propune spre aprobare autoritatii administratiei publice locale programul propriu de modernizare si dezvoltare a SACET;
  • b) identifica zonele unitare de incalzire;
  • c) elaboreaza, in conformitate cu reglementarile-cadru emise de A.N.R.S.C., si supune spre aprobare autoritatii administratiei publice locale urmatoarele:
    • regulamentul serviciului public de alimentare cu energie termica;
    • caietul de sarcini pentru prestarea serviciului public de alimentare cu energie termica si pentru exploatarea SACET;
    • contractul de delegare a gestiunii serviciului public de alimentare cu energie termica, dupa caz;
  • d) urmareste realizarea obiectivelor cuprinse in programul propriu de modernizare si dezvoltare a SACET;
  • e) urmareste indeplinirea clauzelor contractuale, in cazul gestiunii delegate;
  • f) comunica periodic datele solicitate de autoritatile de reglementare competente;
  • g) controleaza modul de desfasurare a activitatii privind repartizarea costurilor energiei termice in condominii;
  • h) furnizeaza si inainteaza catre autoritatea administratiei publice locale datele preliminare necesare fundamentarii si elaborarii strategiilor de valorificare pe plan local a potentialului resurselor energetice regenerabile;
  • i) propune solutii de valorificare pe plan local a potentialului resurselor regenerabile de energie;
  • j) elaboreaza si urmareste realizarea programului de contorizare a SACET.
 
SECTIUNEA a 3-a
Organizarea gestiunii
Art. 10
(1) Gestiunea serviciului public de alimentare cu energie termica prin SACET se poate organiza in urmatoarele modalitati:
a) gestiune directa;
b) gestiune delegata.
 
(2) Alegerea formei de gestiune a serviciului public de alimentare cu energie termica prin SACET se face prin hotarare adoptata de autoritatile administratiei publice locale sau de asociatiile de dezvoltare comunitara.
(3) Autoritatile administratiei publice locale se pot asocia intre ele in vederea infiintarii de asociatii de dezvoltare comunitara, in conformitate cu prevederile Legii serviciilor comunitare de utilitati publice nr. 51/2006, si pot constitui societati comerciale cu capital public sau mixt, in vederea gestionarii serviciului public de alimentare cu energie termica prin SACET, in conditiile legii.
(4) O autoritate a administratiei publice locale sau o asociatie de dezvoltare comunitara se poate asocia cu persoane juridice, romane ori straine, pentru constituirea unor societati comerciale cu capital public sau mixt, in vederea gestionarii serviciului public de alimentare cu energie termica prin SACET, in conditiile legii.
 
SECTIUNEA a 4-a
Gestiunea directa
 
Art. 11
(1) In cazul gestiunii directe, autoritatile administratiei publice locale sau asociatiile de dezvoltare comunitara, dupa caz, isi asuma nemijlocit toate sarcinile si responsabilitatile privind organizarea, conducerea, administrarea, exploatarea si finantarea serviciului public de alimentare cu energie termica prin SACET.
(2) Gestiunea directa se realizeaza prin structuri proprii ale autoritatilor administratiei publice locale sau ale asociatiilor de dezvoltare comunitara, infiintate prin hotarari ale consiliilor judetene, ale consiliilor locale, ale Consiliului General al Municipiului Bucuresti sau ale asociatiilor de dezvoltare comunitara, dupa caz, astfel cum sunt definite potrivit prevederilor Legii nr. 51/2006.
 
SECTIUNEA a 5-a
Gestiunea delegata
Art. 12
(1) In cazul gestiunii delegate, autoritatile administratiei publice locale sau asociatiile de dezvoltare comunitara, dupa caz, transfera, in totalitate ori numai in parte, drepturile si obligatiile cu privire la asigurarea serviciului public de alimentare cu energie termica si administrarea si exploatarea SACET unui operator care poate fi societate comerciala cu capital public, privat sau mixt.
(2) Gestiunea delegata se atribuie fie prin concesionare, fie potrivit procedurii de parteneriat public-privat, in conformitate cu prevederile legale.
(3) Operatorii de servicii de alimentare cu energie termica prin SACET isi desfasoara activitatea numai in baza licentei eliberate de autoritatea de reglementare competenta.
(4) Contractele de concesiune aflate in derulare la data intrarii in vigoare a prezentei legi opereaza pana la expirarea sau, dupa caz, rezilierea acestora in conditiile legii.
(5) Concesiunea inceteaza de drept prin retragerea sau incetarea valabilitatii licentei, precum si in conditiile prevazute in legislatia privind regimul concesiunilor.
(6) In situatia rezilierii contractului de delegare a gestiunii, operatorul serviciului are obligatia asigurarii continuitatii serviciului public de alimentare cu energie termica pe o perioada determinata, stabilita de autoritatea administratiei publice locale sau de asociatia de dezvoltare comunitara, dupa caz, dar nu mai mult de 12 luni.
 
CAPITOLUL III
Autoritati de reglementare competente
 
SECTIUNEA 1
Atributii si competente
 
Art. 13
Autoritatile de reglementare competente pentru serviciul de alimentare cu energie termica sunt A.N.R.S.C. si/sau A.N.R.E., dupa caz.
 
Art. 14
(1) A.N.R.S.C. elaboreaza, stabileste si urmareste aplicarea ansamblului de reglementari obligatorii la nivel national, necesar functionarii pietei de energie termica, in conditii de eficienta, concurenta, transparenta si protectie a consumatorilor.
(2) A.N.R.S.C. are urmatoarele atributii si competente:
  • a) reglementeaza activitatile de producere a energiei termice, transportul, distributia si furnizarea energiei termice, cu exceptia producerii energiei termice in cogenerare;
  • b) monitorizeaza si controleaza operatorii SACET cu privire la respectarea reglementarilor emise de autoritate;
  • c) elaboreaza si aproba, prin ordin al presedintelui, reglementari tehnice si comerciale, conform competentelor care ii sunt stabilite;
  • d) reglementeaza modul de determinare a zonelor de protectie si siguranta pentru SACET;
  • e) elaboreaza regulamentul-cadru al serviciului public de alimentare cu energie termica, care include si prevederi specifice activitatii de producere a energiei termice in cogenerare, elaborate de A.N.R.E.;
  • f) elaboreaza si aproba caietul de sarcini-cadru pentru realizarea serviciului public de alimentare cu energie termica prin SACET, precum si documentatia-cadru pentru delegarea gestiunii serviciului si a SACET-ului aferent. Caietul de sarcini-cadru va include si prevederi specifice activitatii de producere a energiei termice in cogenerare, elaborate de A.N.R.E.;
  • g) elaboreaza si aproba, prin ordin al presedintelui, contractul-cadru si conventia-cadru de furnizare a energiei termice;
  • h) elaboreaza si aproba, prin ordin al presedintelui, norme tehnice privind repartizarea consumurilor de energie termica intre consumatorii din imobilele de tip condominiu, in cazul folosirii sistemelor de repartizare a costurilor pentru incalzire si apa calda de consum;
  • i) elaboreaza regulamentul pentru acordarea licentelor, care se aproba prin hotarare a Guvernului;
  • j) acorda licente pentru operatori;
  • k) elibereaza autorizatii pentru montarea, punerea in functiune, repararea si exploatarea sistemelor de repartizare a costurilor;
  • l) dezvolta o baza de date pentru monitorizarea SACET-urilor si a serviciului public de alimentare cu energie termica, in vederea analizei comparative a indicatorilor de performanta;
  • m) asigura, impreuna cu A.N.R.E., accesul autoritatilor administratiei publice centrale la informatiile necesare la elaborarea strategiilor si politicilor in domeniul energiei termice.
 
Art. 15
(1) In domeniul energiei termice, A.N.R.E. acorda licente si aproba reglementari tehnice si comerciale conform atributiilor stabilite prin Legea energiei electrice nr. 318/2003 pentru activitatea de producere a energiei termice in cogenerare, destinata serviciului public de alimentare cu energie termica in sistem centralizat.
(2) A.N.R.E. elaboreaza prevederile specifice activitatii de producere a energiei termice in cogenerare, pentru a fi incluse in:
  • regulamentul-cadru al serviciului public de alimentare cu energie termica, elaborat de A.N.R.S.C.;
  • caietul de sarcini-cadru pentru concesionarea serviciului public de alimentare cu energie termica prin SACET, elaborat de A.N.R.S.C.
 
(3) A.N.R.E. avizeaza prevederile specifice activitatii de producere a energiei termice in cogenerare, incluse in regulamentul-cadru al serviciului public de alimentare cu energie termica si in caietul de sarcini-cadru pentru concesionarea serviciului public de alimentare cu energie termica prin SACET.
 
Art. 16
(1) Regulamentul-cadru al serviciului public de alimentare cu energie termica se aproba prin ordin al presedintelui A.N.R.S.C.
(2) Caietul de sarcini-cadru pentru delegarea gestiunii serviciului public de alimentare cu energie termica prin SACET aferent se aproba prin ordin al presedintelui A.N.R.S.C.
 
SECTIUNEA a 2-a
Licente
Art. 17
(1) Pentru realizarea tuturor activitatilor cuprinse in serviciul public de alimentare cu energie termica printr-un SACET se acorda o singura licenta.
(2) In cazul producerii de energie termica in cogenerare sau de mai multi producatori intr-un SACET, pentru activitatea de producere a energiei termice se pot elibera licente separate, iar pentru celelalte activitati aferente serviciului public de alimentare cu energie termica se elibereaza o singura licenta.
(3) Activitatea de producere a energiei termice in cogenerare se desfasoara pe baza de licenta acordata de A.N.R.E., in conformitate cu legislatia in vigoare.
(4) Refuzul nejustificat de acordare a licentelor poate fi atacat in contencios administrativ la Curtea de Apel Bucuresti.
(5) Licentele valabile la data intrarii in vigoare a prezentei legi pot fi mentinute, modificate, suspendate sau retrase de A.N.R.S.C., in conditiile legii.
(6) In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi, A.N.R.E. va preda, prin protocol de predare-preluare, catre A.N.R.S.C., licentele din sfera de competenta a acesteia.
(7) Licentele valabile la data intrarii in vigoare a prezentei legi, preluate de la A.N.R.E. conform alin. (6), pot fi modificate, suspendate sau retrase de A.N.R.S.C., in conditiile legii.
 
CAPITOLUL IV
Investitii in domeniul energiei termice
 
SECTIUNEA 1
Surse de finantare
Art. 18
(1) Lucrarile de investitii in domeniul energiei termice pot fi finantate din:
a) fonduri proprii ale operatorului si/sau fonduri de la bugetul local, in conformitate cu obligatiile asumate prin contractele de delegare a gestiunii;
b) credite bancare, care pot fi garantate de autoritatile administratiei publice locale, de Guvern sau de alte entitati specializate in acordarea de garantii bancare
c) fonduri nerambursabile obtinute prin aranjamente bilaterale sau multilaterale;
d) taxe speciale, instituite la nivelul autoritatilor administratiei publice locale, potrivit legii;
e) fonduri transferate de la bugetul de stat ca participare la cofinantarea unor proiecte realizate cu finantare externa, precum si din bugetele unor ordonatori principali de credite ai bugetului de stat, cu respectarea legislatiei in vigoare;
f) sumele disponibilizate prin reducerea graduala a subventiilor pentru energia termica furnizata populatiei; aceste sume se vor utiliza de autoritatile administratiei publice locale, pe baza de studii si programe pentru retehnologizarea, modernizarea si eficientizarea SACET, avizate de Ministerul Administratiei si Internelor;
g) surse financiare, rezultate din tranzactionarea unitatilor de reducere de emisii de gaze cu efect de sera;
h) alte surse, in conditiile legii.
 
(2) Redeventa aferenta contractelor de delegare a gestiunii serviciului de alimentare cu energie termica prin SACET se constituie sursa pentru finantarea lucrarilor de investitii in sistemul respectiv.
 
Art. 19
(1) Documentatia privind organizarea si derularea procedurii de delegare a gestiunii se elaboreaza in conformitate cu legislatia specifica fiecarui tip de contract. Caietele de sarcini si criteriile de selectie aplicabile in cadrul procedurilor de atribuire a contractelor de delegare a gestiunii se elaboreaza si se aproba de autoritatile administratiei publice locale sau de asociatiile de dezvoltare comunitara, dupa caz, in baza caietelor de sarcini-cadru si a criteriilor de selectie-cadru elaborate de autoritatile de reglementare competente si cu respectarea dispozitiilor legislatiei aplicabile tipului de contract de delegare a gestiunii adoptat.
(2) Contractele de delegare a gestiunii vor prevedea si sarcinile concrete ce revin autoritatilor administratiei publice locale sau asociatiilor de dezvoltare comunitara, dupa caz, respectiv operatorului cu privire la modul de realizare si finantare a investitiilor aferente SACET.
 
Art. 20
In cazul gestiunii delegate, bunurile realizate de operatori in conformitate cu programele de investitii impuse prin contractul de delegare a gestiunii constituie bunuri de retur care revin de drept, la expirarea contractului, unitatilor administrativ-teritoriale si sunt integrate domeniului public al acestora; in contractul de delegare a gestiunii se stipuleaza si modul de repartitie a acestor investitii la incetarea, din orice cauza, a contractului.
 
SECTIUNEA a 2-a
Facilitati
Art. 21
Investitiile in SACET beneficiaza de facilitatile legale in vigoare in momentul incheierii tranzactiei. Facilitatile obtinute se stipuleaza in contractul de delegare a gestiunii serviciului public de alimentare cu energie termica si raman valabile pe perioada stabilita la incheierea acestuia, cu exceptia adoptarii unor dispozitii legale mai favorabile operatorului.
 
 
CAPITOLUL V
Surse regenerabile de energie termica
SECTIUNEA 1
Definirea surselor
Art. 22
(1) In conditiile prezentei legi, se considera surse regenerabile de energie termica urmatoarele:
a) energia solara;
b) energia geotermala;
c) energia continuta in fractiunea biodegradabila a produselor, deseurilor si reziduurilor din agricultura, inclusiv substante vegetale si reziduuri de origine animala, silvicultura si industrii conexe, precum si fractiunea biodegradabila a deseurilor industriale si comunale, orasenesti si municipale, denumita biomasa;
d) energia continuta in gazul de fermentare a deseurilor, denumit si gaz de depozit;
e) energia continuta in gazul de fermentare a namolurilor din instalatiile de epurare a apelor uzate;
f) energia continuta in produse secundare gazoase, obtinute prin fermentare din materii reziduale organice, formand categoria de combustibil gazos, denumita biogaz;
g) energia continuta in produse lichide obtinute prin distilarea materiei organice fermentate, formand categoria de combustibil lichid, denumita alcool carburant;
h) energia obtinuta din alte surse regenerabile, neexploatate in prezent.
 
(2) Autoritatile administratiei publice centrale si locale pot initia si finanta programe pentru utilizarea surselor regenerabile de energie termica.
 
SECTIUNEA a 2-a
Conditiile tehnice de utilizare si comercializare
Art. 23
A.N.R.S.C. reglementeaza conditiile tehnice de acces la retelele termice.
 
SECTIUNEA a 3-a
Facilitati
Art. 24
Dezvoltarea utilizarii surselor regenerabile de energie termica in scopul producerii energiei termice se fundamenteaza pe baza unor studii tehnico-economice si, prin hotarare a Guvernului, la propunerea autoritatilor publice locale sau a Agentiei Romane pentru Conservarea Energiei, se aproba conditiile de comercializare si facilitatile care se pot acorda.
 
CAPITOLUL VI
Piata de energie termica
 
SECTIUNEA 1
Participantii la piata de energie termica
Art. 25
(1) Participantii la piata de energie termica sunt operatorii si utilizatorii de energie termica.
(2) Centralele termice si centralele electrice de termoficare care fac parte din SACET pot apartine domeniului public sau privat al unitatilor administrativ-teritoriale, domeniului privat al statului, precum si persoanelor juridice, in conditiile legii.
(3) Centralele termice si centralele electrice de termoficare care fac parte din SACET pot fi, dupa caz, supuse procesului de privatizare, pot fi date in administrare sau concesionate ori pot fi incluse in orice forme de asociere sau parteneriat public-privat, in conditiile prevazute de lege.
 
SECTIUNEA a 2-a
Contorizarea utilizatorilor de energie termica
Art. 26
(1) Este obligatorie montarea grupurilor de masurare a energiei termice in punctele de delimitare/ separare a instalatiilor din punctul de vedere al proprietatii sau al dreptului de administrare ori in alte puncte, convenite intre partile contractante.
 
(2) Grupurile de masurare a energiei termice, montate in punctul de delimitare/separare a instalatiilor din punctul de vedere al proprietatii sau al dreptului de administrare ori in alte puncte convenite intre partile contractante, fac parte din retelele termice ale SACET.
 
(3) Achizitionarea si montarea grupurilor de masurare a energiei termice in vederea contorizarii la nivel de bransament termic intr-un SACET revin autoritatilor administratiei publice locale.
 
(4) Intretinerea, repararea, verificarea metrologica si inlocuirea grupurilor de masurare a energiei termice in cazul condominiilor intra in responsabilitatea operatorului serviciului. Costul acestor operatiuni va fi evidentiat distinct in pretul energiei termice.
 
(5) Se interzice orice interventie neautorizata asupra grupurilor de masurare a energiei termice.
 
Art. 27
Utilizatorul de energie termica are dreptul de a solicita, in cazuri justificate, repararea, inlocuirea sau verificarea metrologica a grupurilor de masurare a energiei termice.
 
SECTIUNEA a 3-a
Relatii contractuale
Art. 28
(1) Contractul de furnizare a energiei termice se incheie, la nivel de bransament termic, intre operatorul care are si calitatea de furnizor si utilizatorii de energie termica.
(2) In cazul condominiilor, contractul de furnizare a energiei termice, la solicitarea operatorului care are si calitatea de furnizor, este insotit de conventii, incheiate de acesta cu fiecare consumator din condominiu, alimentat prin acelasi bransament termic, cu respectarea prevederilor din contractul-cadru de furnizare a energiei termice.
(3) Contractul de furnizare a energiei termice si conventiile individuale trebuie sa prevada clauze privind accesul persoanelor autorizate pe proprietatea utilizatorului in scopul preluarii informatiilor de la aparatele si dispozitivele sistemului de repartizare a costurilor.
 
SECTIUNEA a 4-a
Repartizarea costurilor
Art. 29
(1) In cazul consumatorilor dintr-un condominiu, alimentati printr-un bransament termic comun, sunt obligatorii montarea de catre proprietari a repartitoarelor de costuri si stabilirea unei metodologii de repartizare a costurilor, aprobata in adunarea generala a asociatiei de proprietari/locatari, in baza metodologiei-cadru elaborate de A.N.R.S.C.
 
(2) Repartitoarele de costuri fac parte integranta din instalatiile de utilizare aferente proprietatii.
 
(3) Montarea, intretinerea si exploatarea repartitoarelor de costuri pentru energia termica, atat pentru incalzire, cat si pentru apa calda de consum, se efectueaza numai de catre persoane juridice autorizate de A.N.R.S.C.
 
SECTIUNEA a 5-a
Protectia utilizatorului de energie termica
Art. 30
(1) Debransarea totala a instalatiilor interioare de incalzire si/sau pentru apa calda menajera ale unui utilizator tip condominiu se va face in urmatoarele conditii cumulative:
a) acordul scris al asociatiei de proprietari, exprimat prin hotararea adunarii generale;
b) anuntarea operatorului care are si calitatea de furnizor si a autoritatii administratiei publice locale cu 30 de zile inainte de debransare.
 
(2) Deconectarea unui consumator de energie termica dintr-un condominiu se face cu respectarea urmatoarelor conditii cumulative:
a) acordul vecinilor de apartament, atat pe orizontala, cat si pe verticala;
b) acordul scris al asociatiei de proprietari, exprimat prin hotararea adunarii generale, asupra intentiei de realizare a unui sistem individual de incalzire;
c) anuntarea, in scris, a operatorului care are si calitatea de furnizor, cu cel putin 30 de zile inainte.
 
(3) Debransarea unui utilizator de energie termica, altul decat cel de tip condominiu, se realizeaza cu anuntarea operatorului care are si calitatea de furnizor, cu cel putin 30 de zile inainte.
 
(4) Deconectarile/debransarile prevazute la alin. (1)-(3) nu se pot realiza in timpul sezonului de incalzire.
 
(5) Deconectarile/debransarile prevazute la alin. (1)-(3) se efectueaza numai de catre operatorul care are si calitatea de furnizor, in termen de maximum 45 de zile de la data solicitarii, dupa verificarea documentelor care dovedesc indeplinirea conditiilor cumulative impuse.
 
(6) Cheltuielile de deconectare/debransare se suporta de catre solicitant.
 
Art. 31
Calendarul de respectare a termenelor asumate pentru finalizarea contorizarii la nivel de bransament termic si montarea repartitoarelor de costuri pentru consumatorii de energie termica individuali, conditiile de derulare si sanctiunile in caz de nerespectare a dispozitiilor pentru finalizarea contorizarilor la nivel de bransament termic, contorizarilor individuale si repartizarea costurilor, precum si termenul si conditiile de aplicare pentru pretul binom al energiei termice se stabilesc prin hotarare a Guvernului.
 
CAPITOLUL VII
Drepturile si obligatiile operatorilor serviciului si ale utilizatorilor de energie termica
SECTIUNEA 1
Drepturile operatorilor serviciului
Art. 32
Operatorii serviciului au, in principal, urmatoarele drepturi:
a) sa desfasoare activitati comerciale legate de vanzarea-cumpararea energiei termice, prin exploatarea capacitatilor de producere si a retelelor termice;
b) sa solicite stabilirea, ajustarea si/sau modificarea nivelului preturilor si/sau a tarifelor de transport, distributie si/sau furnizare a energiei termice si sa incaseze contravaloarea energiei termice furnizate;
c) sa stabileasca conditiile tehnice de bransare sau de debransare a utilizatorilor de energie termica la instalatiile aflate in administrarea lor, cu respectarea normativelor tehnice in vigoare si a reglementarilor emise de A.N.R.S.C.;
d) sa utilizeze terenurile si alte bunuri aflate in proprietatea unui tert, cu respectarea prevederilor art. 37 alin. (3) si (4) din Legea nr. 51/2006, pentru a asigura functionarea normala a instalatiilor pe care le administreaza si le exploateaza;
e) sa aiba acces, in conditiile legii, la instalatiile interioare ale utilizatorului de energie termica, conform contractelor/conventiilor individuale de furnizare, ori de cate ori este necesara interventia la acestea;
f) sa presteze activitati de informare, consultanta sau sa execute lucrari de reparatii si reabilitari la instalatiile utilizatorilor de energie termica, in conditiile convenite cu acestia, in scopul cresterii eficientei si utilizarii rationale a energiei termice;
g) sa conteste, in contencios administrativ, la Curtea de Apel Bucuresti, in conditiile legii, actele emise de autoritatea de reglementare competenta sau de autoritatile administratiei publice locale.
 
Art. 33
Pentru protectia instalatiilor de producere si a retelelor termice se interzice tertilor, persoane fizice sau juridice:
a) sa amplaseze constructii de orice fel in zona de siguranta a obiectivelor SACET;
b) sa efectueze sapaturi in zona de siguranta a obiectivelor SACET fara avizul prealabil al operatorului;
c) sa depoziteze materiale in zona de siguranta a instalatiilor;
d) sa intervina, in orice mod, asupra retelelor termice.
 
Art. 34
In cazul in care se realizeaza modificari ale traseelor si amplasamentelor retelelor termice existente, costurile acestora vor fi suportate de catre cel care a generat modificarea respectiva.
 
SECTIUNEA a 2-a
Obligatiile operatorilor serviciului
Art. 35
(1) Operatorii serviciului au, in principal, urmatoarele obligatii:
a) sa respecte prevederile licentei, caietului de sarcini si ale contractului de delegare a gestiunii;
b) sa asigure continuitatea serviciului public de alimentare cu energie termica;
c) sa respecte indicatorii de performanta aprobati de autoritatile administratiei publice locale;
d) sa asigure transparenta totala in ceea ce priveste calcularea facturilor pentru serviciile prestate;
e) sa intocmeasca anual si sa urmareasca bilantul energiei termice, aferent fiecarei activitati prevazute in licenta, avizat de autoritatea competenta si aprobat de autoritatea administratiei publice locale;
f) sa solicite desfiintarea constructiilor si a altor obiective amplasate ilegal in zona de protectie, precum si a celor care nu respecta distantele de siguranta fata de constructiile si instalatiile proprii aferente activitatilor prevazute in licenta;
g) sa furnizeze autoritatii administratiei publice locale si autoritatii nationale de reglementare competente informatii privind activitatile prevazute in licenta;
h) sa asigure securitatea serviciului public de alimentare cu energie termica si a SACET;
i) sa asigure accesul nediscriminatoriu la reteaua termica pentru toti utilizatorii de energie termica solicitanti;
j) sa tina situatii contabile separate pentru fiecare activitate reglementata specifica serviciului public de alimentare cu energie termica, conform prevederilor legale;
k) sa asigure stocurile de combustibili si piese de schimb, in asa fel incat sa respecte principiul continuitatii serviciului public de alimentare cu energie termica, in orice conditii;
l) sa elaboreze proceduri/instructiuni specifice activitatii proprii, in conformitate cu prevederile legale.
 
(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) lit. b), serviciul public de alimentare cu energie termica poate fi intrerupt in urmatoarele conditii: in caz de forta majora, de avarii, precum si in perioadele programate pentru revizie. Utilizatorii de energie termica vor fi informati in detaliu asupra conditiilor de intrerupere a serviciului public de alimentare cu energie termica.
 
Art. 36
(1) Operatorul serviciului raspunde pentru daunele provocate utilizatorului de energie termica din culpa sa in conditiile stabilite prin contract si, in special, daca:
a) nu incepe furnizarea energiei termice la termenul contractat sau nu livreaza energia termica in conditiile stabilite in contract;
b) nu anunta utilizatorul de energie termica din timp cu privire la limitarile sau intreruperile programate pentru lucrari planificate;
c) dupa sistarea furnizarii energiei termice ceruta de utilizatorul de energie termica, nu reia furnizarea in primele 3 zile lucratoare de la primirea, in scris, a notificarii privind incetarea motivului sistarii;
d) nu respecta parametrii de calitate contractati pentru energia termica furnizata.
 
(2) Furnizorul de energie termica este indreptatit sa recupereze de la producatorul sau de la utilizatorul de energie termica, dupa caz, daunele dovedite a fi din vina acestuia.
 
SECTIUNEA a 3-a
Drepturile utilizatorilor de energie termica
 
Art. 37
Utilizatorii de energie termica au, in principal, urmatoarele drepturi:
a) sa preia energia termica din instalatiile de distributie in conformitate cu prevederile contractului de furnizare;
b) sa aiba acces la grupurile de masurare a energiei termice utilizate pentru facturare;
c) sa solicite operatorului care are si calitatea de furnizor remedierea defectiunilor si a deranjamentelor survenite la instalatiile de distributie;
d) sa recupereze de la operatorul serviciului daunele dovedite a fi din vina acestuia;
e) alte drepturi prevazute in contractele incheiate cu furnizorul de energie termica, precum si in Legea nr. 51/2006;
f) de a fi anuntat, din timp, despre intreruperea furnizarii de energie termica;
g) de a avea acces ori de a primi, la cerere, informatii cu privire la structura costurilor/tarifelor percepute de operatorul care are si calitatea de furnizor.
 
SECTIUNEA a 4-a
Obligatiile utilizatorilor de energie termica
 
Art. 38
(1) Utilizatorii de energie termica au, in principal, urmatoarele obligatii:
a) sa achite la termen facturile emise de operatorul care are si calitatea de furnizor; factura se emite, cel mai tarziu, pana la data de 15 a lunii urmatoare celei in care prestatia a fost efectuata. Prin derogare de la prevederile art. 42 alin. (9) din Legea nr. 51/2006, utilizatorii de energie termica sunt obligati sa achite facturile reprezentand contravaloarea serviciului de care au beneficiat in termenul de scadenta de 15 zile de la data emiterii facturilor; data emiterii facturii si termenul de scadenta se inscriu pe factura. Neachitarea facturii in termen de 30 de zile de la data scadentei atrage penalitati de intarziere, conform prevederilor art. 42 alin. (10) din Legea nr. 51/2006;
b) sa permita operatorului care are si calitatea de furnizor, la solicitarea acestuia, intreruperea programata a alimentarii cu energie termica pentru intretinere, revizii si reparatii executate la instalatiile acestuia;
c) sa permita accesul operatorului care are si calitatea de furnizor la instalatiile de utilizare a energiei termice aflate in folosinta sau pe proprietatea sa, pentru verificarea functionarii si integritatii acestora ori pentru debransarea/deconectarea instalatiilor in caz de neplata sau de avarie;
d) sa nu consume energie termica ocolind sau afectand mijloacele de masura.
 
(2) Proprietarii apartamentelor individuale situate in imobile de locuit tip condominiu, care sunt deconectate de la reteaua de alimentare cu energie termica, platesc o cota-parte din cheltuielile cu energia termica consumata pentru incalzirea spatiilor aflate in proprietate indiviza, proportionala cu cota indiviza.
 
Art. 39
Drepturile si obligatiile prevazute in prezentul capitol se detaliaza in regulamentul-cadru al serviciului public de alimentare cu energie termica si in prevederile contractului-cadru de furnizare a energiei termice, elaborate de A.N.R.S.C., si se completeaza cu prevederile Legii nr. 51/2006.
 
CAPITOLUL VIII
Preturi si tarife
SECTIUNEA 1
Stabilirea preturilor si a tarifelor
 
Art. 40
(1) Preturile locale se stabilesc, se ajusteaza sau se modifica pe baza metodologiilor aprobate de autoritatea de reglementare competenta. In calculul acestora vor fi luate in considerare costurile justificate ale activitatilor de producere, transport, distributie si furnizare a energiei termice, inclusiv cheltuielile aferente dezvoltarii si modernizarii SACET, pierderile tehnologice, cheltuielile pentru protectia mediului, precum si o cota de profit, dar nu mai mult de 5%.
(2) Sumele incasate prin preturi si/sau tarife, corespunzatoare cheltuielilor pentru dezvoltarea si modernizarea SACET, se constituie intr-un cont distinct al operatorului si se utilizeaza pe baza programului de dezvoltare avizat de autoritatile administratiei publice locale implicate, exclusiv pentru scopul in care a fost constituit.
(3) Pierderile tehnologice se aproba de autoritatea administratiei publice locale, avand in vedere o documentatie, elaborata pe baza bilantului energetic, intocmita de operatorul care are si calitatea de furnizor si avizata de autoritatea competenta.
(4) Preturile energiei termice produse din surse regenerabile, destinata serviciului de alimentare cu energie termica prin SACET, se aproba de A.N.R.S.C
(5) Pretul energiei termice produse in cogenerare se aproba prin decizie a presedintelui A.N.R.E., pe baza metodologiei proprii, cu exceptia cazurilor in care prin contracte de concesionare sau de parteneriat public-privat s-au negociat metode de stabilire/ajustare a pretului energiei termice.
(6) Pretul energiei termice produse in cogenerare, destinata SACET, se aproba prin decizie a presedintelui A.N.R.E., pe baza metodologiei proprii, cu exceptia cazurilor in care prin contracte de concesionare sau de parteneriat public-privat s-au negociat, inainte de intrarea in vigoare a prezentei legi, formule ori reguli de stabilire/ajustare a pretului. In acest caz pretul energiei termice se aproba de autoritatea administratiei publice locale cu avizul autoritatii competente.
(7) In cazurile in care, in vederea delegarii gestiunii serviciului, prin contractele de delegare a gestiunii se negociaza formule sau reguli de stabilire/ajustare a pretului energiei termice, acestea se avizeaza in prealabil de autoritatea de reglementare competenta. In acest caz pretul se aproba de autoritatea administratiei publice locale implicata, potrivit regulilor stabilite, cu avizul autoritatii de reglementare competente.
(8) Preturile locale de furnizare a energiei termice sunt aceleasi pentru utilizatorii de energie termica, in conditii similare de furnizare.
(9) Preturile locale pentru populatie la care se factureaza energia termica se aproba de autoritatile administratiei publice locale sau de asociatiile de dezvoltare comunitara, dupa caz, potrivit reglementarilor in vigoare. La nivelul aceleiasi unitati administrativ-teritoriale, pretul local pentru populatie este unic, indiferent de tehnologiile sistemului de producere, transport si distributie a energiei termice sau de tipul combustibililor utilizati. Diferenta dintre preturile locale ale energiei termice si preturile locale pentru populatie se aloca din bugetele autoritatilor administratiei publice locale sau ale asociatiilor de dezvoltare comunitara, dupa caz.
(10) In cazul in care, dupa ajustarea preturilor si tarifelor, furnizorii de combustibili si de energie electrica modifica preturile de livrare, avand ca efect majorarea pretului energiei termice produse, autoritatile administratiei publice locale sau asociatiile de dezvoltare comunitara, dupa caz, pot aproba recalcularea corespunzatoare a preturilor locale si, dupa caz, a preturilor locale pentru populatie, incepand cu data primei livrari facute la noile preturi, fara modificarea nivelului costurilor celorlalte elemente de cheltuieli si a cotei de profit, cu avizul operativ al autoritatii competente.
(11) Consumatorii de energie termica din spatiile cu alta destinatie decat cea de locuinta dintr-un condominiu platesc pretul local.
(12) Pretul pentru energia termica produsa si livrata populatiei prin alt sistem decat SACET, practicat de operatorii economici si institutiile publice, va fi aprobat de A.N.R.S.C.
(13) Autoritatile administratiei publice locale pot hotari ca populatia care primeste energie termica de la operatori economici sau institutii publice, conform prevederilor alin. (12), sa beneficieze de pretul stabilit conform prevederilor alin. (9).
 
Art. 41
Operatorii serviciului care practica preturi si/sau tarife sunt obligati sa prezinte autoritatilor de reglementare competente:
a) costurile fixe si variabile, precum si veniturile programate si realizate, separat pentru fiecare dintre activitatile serviciului public de alimentare cu energie termica, in structura stabilita de autoritatea de reglementare competenta;
b) modul de alocare a activelor, pasivelor, cheltuielilor si veniturilor avute in vedere atunci cand se intocmesc situatiile contabile, conform art. 35 alin. (1) lit. j);
c) alte informatii necesare analizelor financiare si economice pentru fundamentarea politicilor de tarifare.
 
Art. 42
Sumele care au ramas disponibile prin reducerea graduala a subventiilor pentru energia termica furnizata populatiei dintr-o unitate administrativ-teritoriala vor fi repartizate si utilizate numai pentru retehnologizarea, modernizarea si eficientizarea SACET din acea unitate administrativ-teritoriala.
 
SECTIUNEA a 2-a
Protectia sociala
Art. 43
Odata cu reducerea graduala a subventiilor pentru energia termica, se asigura de catre Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei ajutoare pentru incalzirea locuintei familiilor si persoanelor singure cu venituri reduse, in conditiile legii.
 
CAPITOLUL IX
Infractiuni si contraventii
 
Art. 44
Incalcarea dispozitiilor prezentei legi atrage raspunderea disciplinara, civila, contraventionala sau penala, dupa caz.
 
Art. 45
(1) Constituie contraventii, altele decat cele prevazute in Legea nr. 51/2006, si se sanctioneaza cu amenda de la 500 lei la 1.000 lei urmatoarele fapte:
a) folosirea de catre utilizator a apei calde de consum si a agentului termic pentru incalzire pentru alte scopuri decat cele prevazute in contract;
b) debransarea/deconectarea de la SACET a utilizatorului sau consumatorului de energie termica fara respectarea dispozitiilor prezentei legi;
c) golirea instalatiilor de catre utilizatorul/consumatorul serviciului in vederea executarii unor modificari sau reparatii fara acordul scris al operatorului serviciului si al asociatiei de proprietari, cu exceptia cazurilor de avarii sau de forta majora.
 
(2) Constituie contraventii, altele decat cele prevazute in Legea nr. 51/2006, si se sanctioneaza cu amenda de la 2.000 lei la 5.000 lei urmatoarele fapte:
a) neinstituirea de catre operatorul serviciului a zonelor de protectie si siguranta a SACET;
b) montarea, punerea in functiune, repararea si exploatarea sistemelor de repartizare a costurilor de catre o persoana juridica fara autorizatie sau cu autorizatie a carei valabilitate a expirat;
c) depozitarea de materiale in zona de siguranta a obiectivelor SACET;
d) efectuarea de sapaturi in zona de siguranta fara avizul prealabil al operatorului SACET;
e) nerespectarea de catre autoritatile administratiei publice locale a prevederilor regulamentului-cadru la elaborarea regulamentului de serviciu propriu;
f) nerespectarea de catre operatorul serviciului a prevederilor regulamentului de serviciu;
g) neasigurarea stocurilor de combustibili si a necesarului de piese de schimb pentru functionarea SACET;
h) neintocmirea de catre operatorul serviciului a bilantului energiei termice, aferent fiecarei activitati prevazute in licenta.
 
(3) Constituie contraventii, altele decat cele prevazute in Legea nr. 51/2006, si se sanctioneaza cu amenda de la 10.000 lei la 20.000 lei urmatoarele fapte:
a) neintocmirea situatiilor contabile aferente serviciului separat de alte servicii sau activitati pe care operatorul le desfasoara;
b) amplasarea de constructii de orice fel in zona de siguranta a SACET.
 
(4) Constituie contraventii, altele decat cele prevazute in Legea nr. 51/2006, si se sanctioneaza cu amenda de la 30.000 lei la 50.000 lei urmatoarele fapte:
a) practicarea de catre producatorii de energie termica si/sau operatorii serviciului a altor preturi decat cele stabilite de autoritatea de reglementare competenta, de autoritatea administratiei publice locale sau de asociatia de dezvoltare comunitara, dupa caz;
b) practicarea de catre operatorii economici si institutiile publice a altor preturi pentru energia termica produsa si livrata populatiei decat cele aprobate de autoritatea de reglementare competenta;
c) fundamentarea si sustinerea cererii de stabilire sau de ajustare a preturilor de catre producatorii de energie termica si/sau operatorul care are si calitatea de furnizor cu date eronate, in scopul obtinerii unor preturi mai mari, daca fapta nu constituie infractiune;
d) prestarea serviciului public de alimentare cu energie termica fara contract de delegare a gestiunii, incheiat in conditiile legii, cu autoritatea administratiei publice locale sau cu contract de delegare a gestiunii expirat ori reziliat, in conditiile art. 12 alin. (6);
e) prestarea serviciului public de alimentare cu energie termica fara licenta sau cu licenta a carei valabilitate a expirat.
 
Art. 46
(1) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevazute la art. 45 se fac de catre reprezentantii imputerniciti ai autoritatilor de reglementare competente si/sau ai autoritatii administratiei publice locale, conform atributiilor stabilite in prezenta lege si in Legea nr. 51/2006.
(2) In cazul contraventiilor prevazute la art. 45 alin. (4) lit. a) -c), preturile stabilite gresit se corecteaza, iar sumele incasate in mod necuvenit se restituie utilizatorilor de energie termica, bugetului local sau bugetului de stat, dupa caz.
(3) Contraventiilor prevazute la art. 45 le sunt aplicabile dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
 
Art. 47
Sustragerea de energie termica constituie infractiunea de furt si se pedepseste conform Codului penal.
 
Art. 48
Deteriorarea, modificarea fara drept sau blocarea functionarii grupurilor de masurare a energiei termice ori distrugerea sigiliilor aplicate acestora constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amenda.
 
Art. 49
Declararea unor date eronate la incheierea sau modificarea contractelor de furnizare a energiei termice, in vederea obtinerii de foloase, constituie infractiune si se pedepseste conform art. 292 din Codul penal.
 
Art. 50
Furnizarea agentului termic in conditii care pot pune in pericol viata si sanatatea cetatenilor constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amenda.
 
Art. 51
(1) Infractiunile prevazute de prezenta lege se constata de catre organele abilitate, potrivit legii.
(2) Ori de cate ori reprezentantii imputerniciti ai autoritatilor de reglementare competente si/sau ai autoritatii administratiei publice locale iau cunostinta de savarsirea vreuneia dintre infractiunile prevazute de prezenta lege vor sesiza de indata despre aceasta organele abilitate potrivit legii.
 
CAPITOLUL X
Dispozitii tranzitorii si finale
 
Art. 52
(1) In termen de un an de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a Legii nr. 51/2006, A.N.R.S.C. elaboreaza si aproba regulamentul-cadru si caietul de sarcini-cadru ale serviciului public de alimentare cu energie termica.
(2) Compartimentele energetice ale autoritatilor administratiei publice locale vor fi infiintate, dupa caz, dupa data de 1 octombrie 2006.
(3) Pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi, compartimentele energetice ale autoritatilor administratiei publice locale au obligatia elaborarii regulamentului propriu, in conformitate cu prevederile regulamentului-cadru.
 
Art. 53
In termen de 12 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei legi, regiile de termoficare se vor reorganiza, prin hotarari ale autoritatilor administratiei publice locale, in societati comerciale, in conditiile legii.
 
Art. 54
(1) Se interzic proiectarea, executia si punerea in functiune a SACET fara dotarea lor corespunzatoare cu dispozitive de masurare-inregistrare a cantitatilor de energie termica produse si/sau facturate.
(2) Proiectarea si realizarea noilor imobile tip condominiu cu destinatie de locuinte sau cu destinatie mixta - locuinte si spatii cu alta destinatie -, avand sursa comuna de alimentare cu energie termica sau racordate la retelele publice de distributie, trebuie sa asigure individualizarea consumurilor si conditiile de montare a sistemelor de masurare-inregistrare-repartizare a consumurilor pentru intregul imobil si pentru fiecare apartament sau spatiu cu alta destinatie.
(3) Incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei legi, imobilele tip condominiu pot fi racordate la SACET in cazul in care se respecta principiul "un condominiu un singur sistem de incalzire", in baza unui program etapizat aprobat de autoritatea administratiei publice locale, aplicabil pana la 31 decembrie 2009.
 
 
Art. 55
Prevederile prezentei legi se completeaza cu dispozitiile Legii nr. 51/2006.
 
Art. 56
Prezenta lege intra in vigoare la data de 21 martie 2007, cu exceptia prevederilor art. 52 alin. (2) si (3) si ale art. 54 alin. (1) si (2), care intra in vigoare la 3 zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
 
Art. 57
La data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga Ordonanta Guvernului nr. 73/2002 privind organizarea si functionarea serviciilor publice de alimentare cu energie termica produsa centralizat, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 650 din 31 august 2002, cu modificarile si completarile ulterioare, si Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 162/1999 privind instituirea pretului national de referinta pentru energia termica furnizata populatiei prin sisteme centralizate, precum si pentru acordarea de ajutoare banesti pentru categoriile defavorizate ale populatiei, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 529 din 29 octombrie 1999, aprobata cu modificari prin Legea nr. 328/2002, cu modificarile ulterioare, precum si orice alte dispozitii contrare prezentei legi.
 
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (1) din Constitutia Romaniei, republicata.
 
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
BOGDAN OLTEANU
 
PRESEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VACAROIU
de

Data aparitiei: 05 Decembrie 2018
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Votati articolul "Debransarea de la RADET, interzisa in anumite zone din Bucuresti. Care este situatia in tara":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 2 voturi


Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

    Poate sunteti interesat si de:

    ClubJuridic.ro - intrebarea zilei

    Recuperare de la angajator salariu neachitat

    Intrebare: Buna ziua. As vrea sa deschid actiune in instanta pentru a-mi recupera salariul neplatit de catre angajator aferent lunii decembrie 2012. Mentionez urmatoarele: - am depus demisa in cursul lunii decembrie 2012, deci am de recuperat salariul aferent fractiunii de luna; demisia a fost acceptata; - la data prezentei firma la care am fost angajat se afla in executare silita de catre stat (fisc); - am solicitat deja eliberarea unei adeverinte din care sa rezulte cuantumul salariului datorat pentru perioada lucrata din luna dec. 2012. Intrebari: - ma pot reprezenta singur? ce trebuie sa fac? (as dori modele actualizate de cerere catre tribunal si alte documente necesare). - dureaza mult pronuntarea unei solutii de catre instanta? (vreau sa ma inscriu cu titlul de creanta la organul fiscal, pentru ca urmeaza sa valorifice bunurile sechestrate ale firmei, pentru recuperarea creantelor, deci trebuie sa ma misc repede) - ma ajuta cu ceva depunerea unei sesizari la ITM? va multumesc mult si astept raspunsul dvs. pe adresa de mail bogdan.g@hotmail.com.

    Raspuns: Bineinteles ca va puteti reprezenta singur, litigiile de munca sunt scutite de taxa de timbru si au ... [citeste tot raspunsul aici...]

    Atentie, Juristi!
    5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

    Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

    Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

    Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"


    Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016