Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager

H.G. nr. 354/2018 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Codului fiscal

In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
 
Articol unic. -
Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1/2016, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 22 din 13 ianuarie 2016, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
 
A. Titlul II - Impozitul pe profit
 

Exclusiv - beneficiati acum de Oferta Speciala de mai jos:
Consilier - Codul Muncii abonament 12 actualizari


Consilier - Codul Muncii va ofera solutii de actualitate Daca doriti sa Rezolvati mai usor problemele de serviciu Luati rapid decizii corecte si avantajoase Aveti singuranta aplicarii corecte a legislatiei Reduceti cu cel putin 75 timpul de rezolvare a unei probleme Evitati conflictele de munca folosind argumente legale Consilier Codul...

Oferta Speciala
valabila 48h
1. La punctul 5, dupa alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (31), cu urmatorul cuprins:
 
"(31) In perioada aplicarii prevederilor art. 25 alin. (3) lit. n) din Codul fiscal, se au in vedere urmatoarele:
 
a) sumele reprezentand reducerea sau anularea de provizioane specifice/ajustari pentru depreciere sau, dupa caz, valori ale pierderilor asteptate, aferente creantelor instrainate, care au fost deductibile la determinarea rezultatului fiscal, in conformitate cu prevederile Codului fiscal, in cazul in care nu sunt inregistrate pe venituri, potrivit reglementarilor contabile aplicabile, sunt elemente similare veniturilor;
 
b) sumele reprezentand pretul de cesiune al creantelor, in cazul in care nu sunt inregistrate pe venituri, potrivit reglementarilor contabile aplicabile, sunt elemente similare veniturilor;
 
c) sumele reprezentand valoarea creantelor instrainate, in cazul in care nu sunt inregistrate pe cheltuieli, potrivit reglementarilor contabile aplicabile, sunt elemente similare cheltuielilor; in cazul in care cesionarul cedeaza creanta, valoarea creantei instrainate este costul de achizitie al acesteia."
 
2. La punctul 13 alineatul (1), litera i) se abroga.
 
3. Dupa punctul 16 se introduce un nou punct, punctul 161, cu urmatorul cuprins:
 
"161. In perioada aplicarii prevederilor art. 25 alin. (3) lit. n) din Codul fiscal, pentru determinarea limitei deductibile de 30% din valoarea creantelor instrainate, se au in vedere urmatoarele:
 
a) in cazul in care o parte din valoarea creantelor instrainate este inregistrata pe cheltuieli, potrivit reglementarilor contabile aplicabile, si o parte din valoarea creantelor instrainate reprezinta elemente similare cheltuielilor, potrivit pct. 5 alin. (31) lit. c), partea din sumele reprezentand valoarea creantelor instrainate inregistrata pe cheltuieli se insumeaza cu partea din sumele reprezentand valoarea creantelor instrainate care reprezinta elemente similare cheltuielilor, iar sumele care depasesc limita de 30% din valoarea creantelor instrainate reprezinta sume nedeductibile pentru determinarea rezultatului fiscal;
 
b) in cazul in care intreaga valoare a creantelor instrainate reprezinta elemente similare cheltuielilor, potrivit pct. 5 alin. (31) lit. c), partea care depaseste limita de 30% din valoarea creantelor instrainate reprezinta sume nedeductibile pentru determinarea rezultatului fiscal."
 
4. La capitolul II - Calculul rezultatului fiscal, sectiunea a 7-a - Cheltuieli cu dobanzile si diferentele de curs valutar, alcatuita din punctul 24, se abroga.
 
5. Dupa capitolul III se introduce un nou capitol, capitolul III1 - Norme impotriva practicilor de evitare a obligatiilor fiscale care au incidenta directa asupra functionarii pietei interne, alcatuit din punctul 401, cu urmatorul cuprins:
 
"CAPITOLUL III1
Norme impotriva practicilor de evitare a obligatiilor fiscale care au incidenta directa asupra functionarii pietei interne
 
 
401.
 
(1) In aplicarea prevederilor art. 401 pct. 1 din Codul fiscal, pierderile generate de diferentele de curs valutar la imprumuturi si instrumente legate de obtinerea de finantare se determina ca diferenta intre cheltuielile din diferente de curs valutar/cheltuielile financiare in cazul celor cu decontare in functie de cursul unei valute, rezultate din evaluarea sau decontarea acestora, si veniturile din diferente de curs valutar/veniturile financiare aferente.
 
(2) In aplicarea prevederilor art. 402 alin. (4) din Codul fiscal, in cazul contribuabililor care calculeaza, declara si platesc impozitul pe profit trimestrial, cursul de schimb utilizat pentru determinarea plafonului deductibil reprezentand echivalentul in lei al sumei de 200.000 euro se actualizeaza in functie de cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei pentru ultima zi a fiecarui trimestru si pentru ultima zi a anului fiscal.
 
(3) In cazul contribuabililor care intra sub incidenta art. 16 alin. (5), (51), (52) si (6) din Codul fiscal, pentru determinarea rezultatului fiscal al anului fiscal care cuprinde atat perioade din anul 2017, cat si din anul 2018, se au in vedere urmatoarele:
 
a) pentru determinarea nivelului deductibil al cheltuielilor cu dobanzile si a pierderii nete din diferente de curs valutar, inregistrate pana la data de 31 decembrie 2017, inclusiv, se aplica prevederile art. 27 din Codul fiscal, in vigoare pana la data de 31 decembrie 2017, inclusiv; in acest scop se iau in considerare veniturile, cheltuielile, precum si alte elemente necesare pentru determinarea gradului de indatorare aferente perioadei cuprinse intre inceputul anului fiscal respectiv si 31 decembrie 2017;
 
b) pentru determinarea nivelului deductibil al dobanzii si a altor costuri echivalente dobanzii din punct de vedere economic, in conformitate cu prevederile art. 402 din Codul fiscal, in vigoare incepand cu 1 ianuarie 2018, se iau in considerare veniturile, cheltuielile, precum si alte elemente aferente perioadei cuprinse intre 1 ianuarie 2018 si sfarsitul anului fiscal respectiv.
 
(4) In aplicarea prevederilor art. 402 alin. (8) din Codul fiscal, exceptia de la art. 7 pct. 44 si 45 din Codul fiscal se aplica pentru activele produse si/sau achizitionate dupa data de 1 ianuarie 2018.
 
(5) Exemplu privind aplicarea art. 402 din Codul fiscal:
 
Societatile A si B sunt asociate in sensul ca societatea A detine direct 50% din capitalul societatii B. Societatea A acorda un imprumut societatii B, in suma de 500.000.000 lei, pentru finantarea activitatii acesteia. Societatea B calculeaza, declara si plateste impozitul pe profit trimestrial. Cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei pentru ultima zi a anului fiscal este 4,6 lei/euro.
 
Societatea B prezinta urmatoarea situatie, la sfarsitul anului fiscal:
 
- lei -
Veniturile inregistrate conform reglementarilor contabile aplicabile, din care: = 200.000.000
- venituri din dobanzi 150.000
Cheltuielile inregistrate conform reglementarilor contabile aplicabile, din care: = 180.000.000
- cheltuieli cu dobanzile 25.000.000
Veniturile neimpozabile = 200.000
Cheltuiala cu impozitul pe profit = 3.200.000
Cost excedentar al indatorarii (25.000.000 - 150.000) = 24.850.000
Amortizare fiscala = 300.000
Pentru determinarea nivelului deductibil al cheltuielilor cu dobanzile la societatea B se parcurg urmatoarele etape:
 
a) Potrivit art. 401 pct. 2 din Codul fiscal, costurile excedentare ale indatorarii reprezinta suma cu care costurile indatorarii unui contribuabil depasesc veniturile din dobanzi si alte venituri echivalente dobanzilor din punct de vedere economic pe care le primeste contribuabilul.
 
Astfel, in cazul prezentat, costul excedentar al indatorarii este:
 
25.000.000 - 150.000 = 24.850.000 lei
 
b) Potrivit art. 402, alin. (1) din Codul fiscal, costurile excedentare ale indatorarii, care depasesc plafonul deductibil reprezentand echivalentul in lei al sumei de 200.000 euro, sunt deduse limitat in perioada fiscala in care sunt suportate, pana la nivelul a 10% din baza de calcul stabilita conform algoritmului prevazut la art. 402 alin. (2) din Codul fiscal.
 
Astfel, costul excedentar al indatorarii in suma de 24.850.000 lei este deductibil pana la plafonul reprezentat de echivalentul in lei al sumei de 200.000 euro, respectiv pana la suma de 920.000 lei utilizand cursul de schimb de 4,6 lei/euro.
 
Prin urmare:
 
- suma de 920.000 lei este deductibila integral si
 
- partea din costul excedentar al indatorarii de 24.850.000 lei, ce depaseste plafonul de 920.000 lei, respectiv suma de 23.930.000 lei, este dedusa limitat pana la nivelul a 10% din baza de calcul, stabilita potrivit legii.
 
Potrivit art. 402 alin. (2) din Codul fiscal baza de calcul este:
 
Baza de calcul = Venituri - Cheltuieli - Venituri neimpozabile + Cheltuielile cu impozitul pe profit + Costurile excedentare ale indatorarii + Amortizare fiscala
 
Baza de calcul = 200.000.000 - 180.000.000 - 200.000 + 3.200.000 + 24.850.000 + 300.000 = 48.150.000 lei
 
Se determina nivelul de deducere al costului excedentar in functie de baza de calcul, astfel:
 
48.150.000 x 10% = 4.815.000 lei
 
Intrucat partea din costul excedentar al indatorarii ramasa dupa scaderea plafonului deductibil in suma de 23.930.000 lei este peste limita de 4.815.000 lei, in perioada de calcul, costul excedentar al indatorarii deductibil este 4.815.000 lei.
 
Diferenta dintre 23.930.000 lei si 4.815.000 lei, respectiv suma de 19.115.000 lei, se reporteaza pentru perioada urmatoare, fiind dedusa prin aplicarea aceleiasi reguli de calcul."
 
B. Titlul III - Impozitul pe veniturile microintreprinderilor
 
6. Punctul 1 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
 
"1.
 
(1) Pentru incadrarea in conditia privind nivelul veniturilor realizate in anul precedent, prevazute la art. 47 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, se vor lua in calcul aceleasi venituri care constituie baza impozabila prevazuta la art. 53 din Codul fiscal, iar cursul de schimb pentru determinarea echivalentului in euro este cel de la inchiderea aceluiasi exercitiu financiar.
 
(2) Persoanele juridice romane care indeplinesc conditiile prevazute la art. 47 alin. (1) din Codul fiscal si care desfasoara ca activitate principala sau secundara activitatile corespunzatoare codurilor CAEN prevazute de Legea nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activitati aplica prevederile titlului III - Impozitul pe veniturile microintreprinderilor din Codul fiscal.
 
(3) Pentru incadrarea in sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor in anul 2018, verificarea conditiei prevazute la art. 47 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, respectiv incadrarea in nivelul veniturilor realizate de 1.000.000 euro, se verifica pe baza veniturilor care constituie baza impozabila prevazuta la art. 53 din Codul fiscal, realizate pana la data de 31 decembrie 2017, inclusiv. In cazul persoanelor juridice romane care intra sub incidenta prevederilor art. 48 alin. (7), respectiv art. 48 alin. (8) din Codul fiscal, veniturile luate in calcul pentru stabilirea limitei de 1.000.000 euro, echivalentul in lei, sunt cele inregistrate in intreg anul 2017."
 
7. Punctul 2 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
 
"2. In aplicarea prevederilor art. 48 alin. (31) din Codul fiscal, microintreprinderile care indeplinesc conditiile impuse de lege pot opta pentru aplicarea prevederilor titlului II din Codul fiscal in cursul oricarui trimestru ulterior datei de 1 aprilie 2018, care reprezinta data intrarii in vigoare a acestor prevederi. Calculul si plata impozitului pe profit de catre microintreprinderile care opteaza sa aplice prevederile titlului II se efectueaza luand in considerare veniturile si cheltuielile realizate incepand cu trimestrul exercitarii optiunii."
 
8. La punctul 4, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
 
"(3) In aplicarea prevederilor art. 51 alin. (4) din Codul fiscal, pentru stabilirea numarului de salariati se iau in considerare si contractele individuale de munca/conventiile individuale de munca, incheiate potrivit legilor speciale, precum si contractele suspendate, potrivit legii."
 
 
 
C. Titlul IV - Impozitul pe venit
 
9. La capitolul I, sectiunea 1, cuprinzand punctele 1-21, se modifica si va avea urmatorul cuprins:
 
"SECTIUNEA 1
Scutiri
1. In intelesul art. 60 pct. 1 din Codul fiscal, scutirea de la plata impozitului pe venit se aplica pentru veniturile realizate incepand cu data incadrarii contribuabilului in gradul de handicap grav sau accentuat, conform documentelor justificative. Pentru a beneficia de prevederile art. 60 pct. 1 lit. a)-c) din Codul fiscal, in cazul veniturilor pentru care angajatorul/platitorul de venituri are obligatia retinerii la sursa a impozitului pe venit, contribuabilii au obligatia de a depune la angajatorul/platitorul de venituri documentele care atesta incadrarea in gradul de handicap grav sau accentuat. Documentele vor fi prezentate in original si in copie, angajatorul/platitorul de venituri pastrand copia dupa ce verifica conformitatea cu originalul. Pentru veniturile realizate de persoanele prevazute la art. 60 pct. 1 lit. d), documentele justificative nu se depun la organul fiscal impreuna cu declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice prevazuta la art. 120 si 122 din Codul fiscal, se arhiveaza la domiciliul fiscal al contribuabililor.
 
2. Potrivit prevederilor art. 60 pct. 2 din Codul fiscal, conditiile privind acordarea facilitatii fiscale de catre angajator angajatilor care desfasoara activitatea de creare de programe pentru calculator se stabilesc prin ordin comun al ministrului comunicatiilor si societatii informationale, al ministrului muncii si justitiei sociale, al ministrului educatiei nationale si al ministrului finantelor publice. Pentru acordarea facilitatii fiscale nu este necesar acordul institutiilor emitente ale actului normativ mentionat.
 
21.
(1) Scutirea prevazuta la art. 60 pct. 3 din Codul fiscal se acorda doar persoanelor care realizeaza venituri din salarii si asimilate salariilor prevazute la art. 76 alin. (1)-(3) din Codul fiscal, ca urmare a desfasurarii activitatii de cercetare-dezvoltare si inovare definita conform Ordonantei Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea stiintifica si dezvoltarea tehnologica, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 324/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, care sunt incluse in proiectul de cercetare-dezvoltare si inovare.
 
(2) Persoanele fizice care realizeaza venituri din salarii si asimilate salariilor ca urmare a desfasurarii altor activitati decat cele de cercetare-dezvoltare si inovare prevazute la alin. (1) nu beneficiaza de scutirea prevazuta la art. 60 pct. 3 din Codul fiscal."
 
10. La capitolul I sectiunea 1, dupa punctul 21 se introduce un nou punct, punctul 22, cu urmatorul cuprins:
 
"22.
 
(1) In intelesul art. 60 pct. 4 din Codul fiscal, scutirea de la plata impozitului pe venit se acorda persoanelor fizice ca urmare a desfasurarii activitatii pe baza de contract individual de munca incheiat pe o perioada de 12 luni de catre angajatorul care desfasoara activitati cu caracter sezonier in cursul unui an, corespunzatoare urmatoarelor coduri CAEN:
 
- 5510 - «Hoteluri si alte facilitati de cazare similare»;
 
- 5520 - «Facilitati de cazare pentru vacante si perioade de scurta durata»;
 
- 5530 - «Parcuri pentru rulote, campinguri si tabere»;
 
- 5590 - «Alte servicii de cazare»;
 
- 5610 - «Restaurante»;
 
- 5621 - «Activitati de alimentatie (catering) pentru evenimente»;
 
- 5629 - «Alte servicii de alimentatie n.c.a.»;
 
- 5630 - «Baruri si alte activitati de servire a bauturilor».
 
(2) Caracterul sezonier al unei activitati, in sensul art. 60 pct. 4 din Codul fiscal, presupune o perioada care se repeta de la an la an, in care anumite activitati se impun a fi realizate pe durate relativ fixe in functie de anotimp/de sezon.
 
(3) Scutirea prevazuta la art. 60 pct. 4 din Codul fiscal se aplica si in situatia in care persoana fizica desfasoara activitate in baza unui contract de munca cu timp partial de lucru, in conditiile prevazute la alin. (1) si (2).
 
(4) Scutirea prevazuta la art. 60 pct. 4 din Codul fiscal se acorda pe perioada de derulare a contractului."
 
11. Punctul 4 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
 
"4. In aplicarea prevederilor art. 64 din Codul fiscal, la determinarea impozitului anual/lunar, bazele de calcul al impozitului vor fi stabilite prin rotunjire la un leu, prin neglijarea fractiunilor de pana la 50 de bani inclusiv sau prin majorarea la leu a fractiunilor ce depasesc 50 de bani."
 
12. La punctul 6 alineatul (4), litera b) se modifica si avea urmatorul cuprins:
 
"b) activitati de comert, respectiv cumparare de bunuri in scopul revanzarii acestora;".
 
13. La punctul 6, alineatul (9) se abroga.
 
14. La punctul 7, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu urmatorul cuprins:
 
"(11) Aportul in numerar si/sau echivalentul in lei al aporturilor in natura, efectuat la inceperea unei activitati sau in cursul desfasurarii acesteia, din patrimoniul personal in patrimoniul afacerii, nu reprezinta venit brut potrivit art. 68 alin. (3) lit. a) din Codul fiscal."
 
15. La punctul 7 alineatul (5), dupa litera v) se introduce o noua litera, litera v1), cu urmatorul cuprins:
 
"v1) plati efectuate in avans care se refera la perioade fiscale urmatoare;".
 
16. La capitolul II, dupa sectiunea a 2-a se introduce o noua sectiune, sectiunea a 21-a, alcatuita din punctul 71, cu urmatorul cuprins:
 
"SECTIUNEA a 21-a
Stabilirea impozitului pentru veniturile din activitati independente realizate in baza contractelor de activitate sportiva, potrivit legii
 
 
71.
 
(1) In aplicarea prevederilor art. 681 din Codul fiscal, pentru contribuabilii care realizeaza venituri in baza contractelor de activitate sportiva, incheiate potrivit Legii educatiei fizice si sportului nr. 69/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, platitorii de astfel de venituri care au obligatia de a conduce evidenta contabila au si obligatia de a calcula, de a retine si de a plati impozitul corespunzator sumelor platite prin retinere la sursa, impozitul fiind final.
 
(2) Contribuabilii pot opta ca platitorii de venituri sa distribuie cota de 2% sau de 3,5%, dupa caz, din impozitul pe venit datorat pentru sustinerea:
 
a) entitatilor nonprofit care se infiinteaza si functioneaza in conditiile legii, a unitatilor de cult; sau
 
b) acordarea de burse private; sau
 
c) entitatilor nonprofit si a unitatilor de cult, care sunt furnizori de servicii sociale acreditati cu cel putin un serviciu social licentiat, in conditiile legii.
 
(3) Optiunea se exercita, in scris, pentru sustinerea entitatilor prevazute la alin. (2) lit. a) si c) sau acordarea de burse private, astfel:
 
a) la organul fiscal competent, prin depunerea unei cereri pana la termenul legal de depunere a declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice, respectiv data de 15 martie, inclusiv, a anului urmator celui de realizare a veniturilor;
 
b) la platitorul de venit, in urma solicitarii beneficiarului de venit, exercitata in scris.
 
(4) Pentru optiunea prevazuta la alin. (3) lit. b) distribuirea cotei de 2% sau 3,5% din impozitul datorat se efectueaza de catre platitorul de venit pana la termenul de plata