Incepand cu 1 iulie 2025, persoanele vulnerabile din Romania vor beneficia de tichete de 50 de lei pe luna pentru plata facturilor la electricitate. Sprijinul financiar vine in contextul eliminarii plafonarii preturilor, iar masura va fi valabila timp de 9 luni, pana la 31 martie 2026.
Masura este prevazuta intr-un proiect de OUG lansat in consultare publica de Ministerul Energiei. Potrivit sursei citate, aproximativ 2,1 milioane de gospodarii vor beneficia de acest sprijin lunar, iar impactul bugetar total este de 1.041,3 milioane de lei.
"Prin proiectul de act normativ se reglementeaza acordarea de sprijin pentru consumatorii casnici de energie electrica aflati in situatia de saracie energetica pentru perioada ulterioara incetarii aplicarii masurilor prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.6/2025, respectiv dupa 1 iulie 2025”, precizeaza Ministerul Muncii.
Beneficiarii masurii vor fi persoanele singure cu un venit net lunar de maxim 1940 lei si familiile cu un venit net lunar de cel mult 1784 lei pentru fiecare membru de familie.
"Art.4. – (1) In sensul prezentei ordonante de urgenta, beneficiaza de sprijin sub forma
tichetului electronic de energie, urmatoarele categorii de persoane si familii:
a) persoana singura cu un venit net lunar de maximum 1940 lei;
b) familiile cu un venit net lunar/membru de maximum 1784 lei;
(...) Art. 5 - (1) In sensul prezentei ordonante de urgenta, prin venituri, in cazul persoanelor prevazute la art. 4 alin. (1), se inteleg:
a) venituri din pensii acordate in sistemul public de pensii;
b) venituri din pensii acordate in sistemele neintegrate sistemului public de pensii;
c) venituri din drepturi acordate in baza legilor cu caracter special, platite de casele teritoriale de pensii si casele de pensii sectoriale;
d) venituri din indemnizatia sociala pentru pensionari acordata in baza Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 6/2009 privind instituirea indemnizatiei sociale pentru pensionari, aprobata prin Legea nr. 196/2009, cu modificarile si completarile ulterioare;
e) venituri din activitati independente, definite conform art. 67 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare;
f) venituri din drepturi de proprietate intelectuala, definite conform art. 70 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare;
g) venituri din salarii si asimilate salariilor, definite conform art. 76 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare;
h) venituri din cedarea folosintei bunurilor, definite conform art. 83 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare;
i) venituri din investitii, definite conform art. 91 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare;
j) venituri din premii si jocuri de noroc, definite la art. 108 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare;
k) venituri din alte surse, definite conform art. 114 si 117 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare"
Nu vor beneficia de ajutor persoanele care la data solicitarii sprijinului nu au domiciliul in Romania sau care nu fac dovada ca locuiesc in Romania, potrivit legii, nu au acte de identitate in termen de valabilitate, precum si persoanele care executa pedepse privative de libertate ori beneficiaza de servicii sociale in regim rezidential organizate ca structuri publice sau private;
Va recomandam
Teste rezolvate la limba si literatura romana clasa a VIII-a
25 de teste – antrenament pentru reusita la proba de limba romana a examenului de Evaluare Nationala Noua culegere la limba romana, Evaluarea Nationala - Teste rezolvate la limba si literatura pentru clasa a VIII-a, contine 25 de teste similare celor aflate pe foaia de examen, inspirate din modelele PISA. Acestea raspund perfect...
Tichetele de 50 de lei se acorda la solicitarea persoanei singure sau a unui membru major al familiei, care poate fi depusa exclusiv online intr-o aplicatie dezvoltata de Serviciul de Telecomunicatii Speciale, dedicata implementarii mecanismului de sprijin.
Pentru solicitantii care nu au posibilitatea sa utilizeze aceasta aplicatie, se propune ca acestia sa fie ajutati de catre autoritatile administratiei publice locale sau de catre oficiile postale, precizeaza ministerul.
Tichetul nu are valoare nominala, ci va fi incarcat lunar cu sprijinul de 50 de lei, atata timp cat beneficiarii raman eligibili.
Determinarea eligibilitatii se va face automat, pe baza datelor din evidentele statului, iar distribuirea tichetelor si plata efectiva a facturilor vor fi realizate prin Compania Nationala Posta Romana. Valabilitatea fiecarui sprijin lunar va fi de 12 luni de la ultima incarcare.
"Art. 6 – (1) Sprijinul in valoare de 50 lei se acorda la solicitarea persoanei singure sau a unui membru major al familiei. Solicitarea se depune online, in aplicatia EPIDS.
(2) Aplicatia prevazuta la alin. (1) este dezvoltata si administrata din punct de vedere tehnic de catre STS, in termen de maximum 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, conform cerintelor operationale propuse de Agentia Nationala pentru Plati si Inspectie sociala, denumita, in continuare ANPIS si aprobate de catre Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului si Solidaritatii Sociale, denumit in continuare MMFTSS, in termen de maxim 10 de zile lucratoare de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
(3) Sprijinul se acorda pentru un singur loc de consum, indiferent daca solicitantul este sau nu este titular al contractului de furnizare de energie electrica, iar membrii familiei declarati de solicitant, nu se regasesc la alt loc de consum.
(4) Solicitarea prevazuta la alin. (1) poate fi depusa si prin intermediul reprezentantilor oficiului postal, ori a autoritatilor administratiei publice locale unde acesta declara locul de consum in solicitare, care au obligatia de a asigura suportul logistic si de personal calificat necesar pentru acordarea de asistenta solicitantilor in vederea completarii formularului de solicitare a sprijinului si incarcarii formularelor/documentelor de solicitare a sprijinului in aplicatia EPIDS.
(5) Prin exceptie de la prevederile alin.(1) pentru beneficiarii categoriilor de ajutoare financiare care compun venitul minim de incluziune, prevazut de Legea nr.196/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, nu este necesara completarea unei solicitari in acest scop. Informatiile necesare inregistrarii in aplicatia EPIDS se centralizeaza de catre ANPIS, pornind de la informatiile din baza de date in care sunt inregistrati beneficiarii acestor ajutoare financiare, la care se adauga informatiile privind furnizorul de energie electrica, inclusiv codul POD al locului de consum aferent, informatii furnizate de catre primaria care a stabilit drepturile financiare prevazute de Legea 196/2016. Modelele de liste cu ajutorul carora se va face schimbul de date intre ANPIS si Unitatile Administrativ Teritoriale se stabileste prin decizie a Directorului General ANPIS. Modalitatea tehnica de inregistrare a acestor beneficiari in aplicatia EPIDS se stabileste de catre STS prin colaborare cu ANPIS.
(6) In cazul solicitarilor depuse potrivit prevederilor alin.(4), solicitantul completeaza datele necesare in formularul de solicitare tiparit, pe care il depune la oficiul postal, sau, dupa caz, la primariile unde acesta declara locul de consum. Oficiile postale si autoritatile administratiei publice locale au obligatia de a inregistra solicitarea primita in format letric si de a introduce datele in aplicatia EPIDS in termen de maximum 3 zile lucratoare de la data depunerii acesteia de catre solicitant.
(7) Modelul formularului electronic de solicitare a ajutorului, mentionat la alin. (6) este prevazut in Anexa nr.1 la prezenta ordonanta de urgenta.
Art. 7 – (1) In vederea verificarii indeplinirii de catre solicitanti a conditiilor de acordare a sprijinului, se utilizeaza aplicatia informatica EPIDS prevazuta la art 6 alin. (1).
(2) Solicitarile de acordare a sprijinului se inregistreaza in perioada de aplicare a prezentei ordonante de urgenta, incepand cu data operationalizarii aplicatiei conform art.6 alin (2).
(3) Sprijinul se utilizeaza pentru plata facturilor de energie electrica aferente locului de consum declarat eligibil. Plata se efectueaza prin serviciul de mandat postal, exclusiv pentru facturile care contin POD-ul validat prin intermediul aplicatiei EPIDS.
(4) Tichetul electronic de energie este asociat contului de mandat postal gestionat de CNPR. Achitarea facturilor aferente consumului de energie electrica prin mecanismul specific prevazut de prezenta ordonanta de urgenta nu este conditionata de prezentarea tichetului electronic de energie.
(5) Facturile de energie electrica sunt emise dupa data de 1 iulie 2025 si sunt aferente consumului realizat incepand cu aceasta data. Plata sprijinului se efectueaza din contul de mandat asociat POD-ului de pe factura.
(6) In cazul in care factura emisa de furnizorul de energie electrica include mai multe locuri de consum, respectiv POD-uri, sprijinul se utilizeaza exclusiv pentru suma aferenta locului de consum declarat eligibil, identificat distinct in factura prezentata. Plata se efectueaza numai daca POD-ul din anexa corespunde POD-ului validat in aplicatia EPIDS.
(7) Soldul din contul de mandat asociat locului de consum poate fi folosit in termen de 12 luni de la data ultimei incarcari cu valoarea sprijinului, cu exceptia situatiilor prevazute la art. 13.
(8) Pentru a beneficia de sprijin incepand cu luna iulie 2025, solicitantii au obligatia de a se inscrie in aplicatie in termen de 30 de zile de la data mentionata la alin.(2). Dupa acest termen, sprijinul se va acorda din luna depunerii solicitarii in aplicatia EPIDS, daca sunt indeplinite conditiile de acordare.
Art. 8 – (1) In vederea verificarii indeplinirii de catre persoana singura sau de catre familie a criteriilor de acordare a sprijinului, formularul de solicitare se completeaza cu urmatoarele informatii:
a) numele, prenumele si codul numeric personal al solicitantului si membrilor de familie, dupa caz;
b) datele de identificare ale locului de consum - POD;
c) adresa postala a locului de consum, conform POSF;
d) dupa caz, adresa de e-mail valabila, prin intermediul careia se vor face comunicarile;
e) optiunea de obtinere a tichetului electronic de energie in forma tiparita, pe suport hartie
(2) Solicitantul are obligatia sa completeze corect informatiile solicitate si este responsabil pentru realitatea si actualitatea datelor declarate.
(3) In situatia in care solicitantul obtine venituri prevazute la art. 5 alin. (1) lit.a)-d), platite de casele sectoriale de pensii si/sau obtinute in sistemele neintegrate sistemului public de pensii, acestea se vor completa in solicitare, pe propria raspundere.
Art. 9 – (1) Sprijinul se acorda conform art. 7 alin (3). Destinatarul primeste tichetul electronic de energie, in format electronic, la adresa de e-mail furnizata in cerere, in momentul validarii indeplinirii conditiilor de acordare a sprijinului, in aplicatia EPIDS. Tichetul electronic poate fi printat de catre beneficiar sau de catre entitatea care a completat solicitarea pentru solicitantul in cauza.
(2) In situatia in care solicitantul a optat pentru emiterea tichetului electronic de energie in format fizic, acesta se transmite in termen de maximum 15 zile de la validarea solicitarii in aplicatia EPIDS.
(3) Pentru fiecare loc de consum se emite un singur tichet electronic de energie care are rol de informare asupra existentei dreptului la sprijin si a valorii disponibile in contul de mandat postal aferent locului de consum. Efectuarea platii nu este conditionata de prezentarea tichetului electronic de energie, ci exclusiv de existenta facturii de energie electrica, conform prevederilor art. 7 alin. (5). Modelul tichetului de energie este prevazut in anexa nr. 2.
(4) Tichetul electronic de energie are inscrise urmatoarele mentiuni:
a) numele, emitentului, respectiv datele sale de identificare;
b) perioada de valabilitate a sprijinului;
c) numele si prenumele destinatarului si adresa locului de consum;
d) cod de bare/ cod QR;
e) informatii privind numarul de telefon ce poate fi apelat in scopul obtinerii de informatii privind utilizarea tichetelor electronice de energie, precum si pentru transmiterea de sesizari.
(5) Destinatarul tichetului electronic de energie are urmatoarele drepturi si obligatii: a) sa utilizeze sprijinul pentru a efectua plati prin serviciul de mandat postal prin intermediul CNPR, numai in vederea decontarii datoriilor curente si/sau restante fata de furnizorii de energie electrica;
b) sa nu utilizeze sprijinul pentru a efectua plati aferente altui loc de consum decat cel pentru care a fost emis sau pentru alte perioade in afara celei prevazute de prezenta ordonanta de urgenta;
c) sa nu tranzactioneze/instraineze tichetul de energie.
Art. 10 – (1) In vederea asigurarii platii prin serviciul de mandat postal a cheltuielilor cu energia electrica, CNPR deschide pentru fiecare loc de consum declarat eligibil cont de sume in mandat postal prin intermediul carora se vor desfasura operatiunile de plati.
(2) Conturile de sume in mandat postal deschise pentru fiecare loc de consum eligibil, pe baza listelor validate de ANPIS, sunt conturi de evidenta extracontabile, care functioneaza drept conturi de pasiv, prin intermediul carora se crediteaza sumele trimise in mandat postal la fiecare transa lunara a sprijinului pentru compensarea pretului la energie si se debiteaza cu platile efectuate prin serviciul de mandat postal de catre beneficiarul sprijinului. Soldul creditor al contului de sume in mandat postal reprezinta sume la dispozitia beneficiarului de sprijin pentru compensarea pretului la energie electrica, in baza carora urmeaza a se efectua plati prin serviciul de mandat postal catre furnizorii de energie electrica, pe toata perioada de valabilitate a sprijinului.
(3) Valoarea platilor prin servicii de mandat postal nu poate depasi valoarea sumelor din contul de mandat postal. Din contul de sume in mandat postal nu se pot ridica si efectua plati in numerar, nu se pot preschimba in numerar si nici nu pot fi efectuate plati prin serviciul de mandat postal pentru alte destinatii decat cele privind plata facturilor de energie electrica, potrivit art. 7 alin.(5) , exclusiv pentru locul de consum aferent POD-ului asociat.
(4) Obligatiile CNPR privind efectuarea platii prin serviciul de mandat postal se stabilesc prin conventia prevazuta la art. 3 lit.h).
(5) CNPR va asigura furnizarea de informatii publicului in ceea ce priveste emiterea, obtinerea si utilizarea tichetelor electronice de energie in format tiparit, prin afisarea informatiilor respective la sediul fiecarui oficiu postal".
Bugetul total estimat pentru aceasta masura este de peste 1 miliard de lei, din care 949,5 milioane de lei reprezinta valoarea tichetelor, iar restul acopera costurile de administrare ale Postei Romane.
Finantarea se va face din bugetul Ministerului Muncii, prin Agentia Nationala pentru Plati si Inspectie Sociala. Proiectul reglementeaza si cazurile in care sprijinul inceteaza, cum ar fi decesul beneficiarului sau schimbarea adresei de consum.
Conform estimarilor initiale, un numar maximal de aproximativ 2,1 milioane gospodarii vor beneficia de acest sprijin lunar in valoare de 50 lei. Rezulta un cost al acordarii sprijinului de 949,5 milioane lei pe cele 9 luni de aplicare, din care 633 milioane lei in anul 2025 (6 luni) si 316,5 milioane lei in 2026 (3 luni). La costul acordarii sprijinului se adauga costul serviciilor ce vor fi furnizate de Compania Nationala Posta Romana SA, care potrivit estimarilor acestei institutii se ridica la 91,83 milioane lei, din care 72,7 milioane lei in anul 2025 si 19,1 milioane lei in 2026.
Astfel, impactul bugetar total este de 1.041,3 milioane lei pentru cele 9 luni de aplicare, din care 705,7 milioane lei in anul 2025 si 335,6 milioane lei in anul 2026.
Tichetul poate fi utilizat exclusiv pentru plata facturilor de energie electrica emise incepand cu data de 1 iulie 2025. Valabilitatea sprijinului este de 12 luni de la data ultimei incarcari cu valoarea sprijinului.