Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
10 Modele de contracte – actualizate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "10 Modele de contracte – actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox

E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Tot ce trebuie sa stii despre cartea funciara si extrasele imobiliare

Tot ce trebuie sa stii despre cartea funciara si extrasele imobiliare
Cartea funciara reprezinta un instrument juridic fundamental in evidenta, publicitatea si securitatea circuitului civil al bunurilor imobile. 

Sistemul de publicitate imobiliara este organizat potrivit principiului unicitatii cartii funciare pentru fiecare imobil. Inscrierile efectuate in acest registru produc efecte juridice, inclusiv opozabilitatea fata de terti. Extrasul de carte funciara este documentul prin care continutul acestei evidente poate fi verificat.

Ce este cartea funciara?

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Ce este cartea funciara?
Cartea funciara este registrul public oficial prin care se tine evidenta juridica a imobilelor (terenuri si constructii) de pe teritoriul Romaniei. Scopul principal al acestui sistem este de a asigura publicitatea imobiliara. De asemenea, ofera informatii despre identificarea imobilului, titularii drepturilor reale si eventualele sarcini care greveaza asupra acestuia (ipoteci, servituti, interdictii de instrainare). 

Cartea funciara este administrata de Agentia Nationala de Cadastru si Publicitate Imobiliara (ANCPI). Aceasta functioneaza ca un garant al securitatii juridice in circuitul civil imobiliar, prin reglementarea si consolidarea drepturilor reale imobiliare.

Legea nr. 7/1996 - Articolul 1

(1) Cadastrul si cartea funciara formeaza un sistem unitar si obligatoriu de evidenta tehnica, economica si juridica, de importanta nationala, a tuturor imobilelor de pe intregul teritoriu al tarii. Scopul acestui sistem este:
a) determinarea informatiilor tehnice, economice si juridice referitoare la imobile;
b) asigurarea publicitatii drepturilor reale imobiliare, a drepturilor personale, a actelor si faptelor juridice, precum si a oricaror altor raporturi juridice, prin cartea funciara;
c) furnizarea de date institutiilor publice ale statului, necesare sistemului de impozitare si pietei imobiliare;
d) contribuie la asigurarea securitatii tranzactiilor imobiliare si la facilitarea creditului ipotecar.
(2) Cadastrul realizeaza identificarea, masurarea, descrierea si inregistrarea imobilelor in documentele cadastrale si reprezentarea acestora pe harti si planuri cadastrale.
(3) Cartea funciara cuprinde descrierea imobilelor si inscrierile referitoare la drepturile reale imobiliare, la drepturile personale, la actele, faptele sau la raporturile juridice care au legatura cu imobilele.


Conform articolului 4 din Legea nr. 7/1996, Agentia Nationala are urmatoarele atributii:

a) coordoneaza si controleaza executarea lucrarilor de cadastru si asigura inscrierea imobilelor in registrul de publicitate imobiliara la nivelul intregii tari;
b) controleaza executarea lucrarilor de cartografie, topografie, geodezie, fotogrammetrie si teledetectie la nivelul intregii tari;
c) elaboreaza regulamente si norme, promoveaza tehnici, procedee si metodologii de specialitate compatibile cu cele ale Uniunii Europene, conform progreselor stiintifice si tehnice in domeniul cadastrului, geodeziei, cartografiei si publicitatii imobiliare;
d) aproba, prin ordin cu caracter normativ al directorului general al Agentiei Nationale, regulamentul privind autorizarea si recunoasterea autorizarii persoanelor fizice si juridice, de catre Agentia Nationala si institutiile subordonate, in vederea executarii lucrarilor de specialitate in domeniul cadastrului, geodeziei si cartografiei pe teritoriul Romaniei;
e) organizeaza si administreaza fondul national de geodezie si cartografie, precum si baza de date a sistemului integrat de cadastru si carte funciara;
f) asigura, in conditiile legii, executarea, completarea, modernizarea si mentinerea in stare de utilizare a retelei geodezice nationale;
g) asigura executarea si actualizarea hartilor oficiale;
h) avizeaza continutul topografic al hartilor, planurilor, atlaselor, ghidurilor si al altor documente cartografice destinate uzului public;
i) pune la dispozitia autoritatilor publice si a altor institutii interesate, in conditiile legii, situatii statistice de sinteza privind terenurile si constructiile;
j) indeplineste sarcinile ce rezulta din angajamentele internationale in domeniul sau de activitate;
k) participa la organizarea si coordonarea masuratorilor in vederea aplicarii legilor funciare;
l) avizeaza tehnic expertizele efectuate de catre expertii judiciari in specialitatea topografie, geodezie si cadastru cu privire la informatiile utilizate din seturile de date administrate online de oficiul teritorial si/sau analogic. Avizele mentionate mai sus vor fi eliberate prin aplicatia informatica de cadastru si carte funciara, conform regulamentului elaborat de Agentia Nationala si aprobat prin ordin cu caracter normativ al directorului general al Agentiei Nationale, care se va publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I;
m) asigura inscrierea drepturilor reale ce se constituie, se transmit, se modifica sau se sting, la cererea notarului public sau a titularului dreptului ori a celorlalte persoane interesate;
n) asigura inscrierea cailor de atac impotriva inregistrarilor de carte funciara;
o) asigura inscrierea altor raporturi juridice, drepturi personale, interdictii, incapacitati si litigii judiciare in legatura cu bunul imobil;
p) asigura formarea profesionala continua si pregatirea personalului prin intermediul Centrului de Pregatire Profesionala al Agentiei Nationale, institutie fara personalitate juridica, prin Institutul Notarial Roman sau prin alte entitati abilitate;
q) realizeaza, actualizeaza si administreaza registrul electronic national al nomenclaturilor stradale;
r) realizeaza si intretine geoportalul INSPIRE al Romaniei si asigura compatibilitatea acestuia cu geoportalul INSPIRE al Uniunii Europene, indeplineste alte atributii care ii revin prin Ordonanta Guvernului nr. 4/2010 privind instituirea Infrastructurii nationale pentru informatii spatiale in Romania, republicata;
s) indeplineste si alte atributii ce au legatura cu activitatea specifica.

Structura unei carti funciare

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Structura unei carti funciare
Cartea funciara este organizata in mod unitar la nivel national si este compusa din trei parti principale. Aceasta structurare permite identificarea rapida a informatiilor esentiale referitoare la un imobil, proprietarii sai si eventualele sarcini care il greveaza.

Exclusiv - beneficiati acum de Oferta Speciala de mai jos:
Portal Codul Muncii - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari


Abonati-va acum la siguranta in munca dvs PortalCodulmuncii ro darama orice obstacol ivit in munca dvs oferindu-va acum solutii in conformitate cu cele mai recente modificari din legislatia muncii Sunteti doar la un click distanta de - Consultanta personalizata asigurata de o echipa de 25 experti profesionisti - O baza de date cu...

Oferta Speciala
valabila 48h


Partea I este dedicata descrierii imobilului. Aici sunt inscrise datele tehnice relevante, precum adresa exacta, suprafata, categoria de folosinta, numarul cadastral unic si, daca este cazul, componenta detaliata a constructiilor existente pe teren. Aceasta sectiune permite identificarea precisa a imobilului in plan cadastral si juridic.

Partea a II-a contine mentiunile privind dreptul de proprietate si alte drepturi reale principale. Se inscriu aici numele si datele de identificare ale proprietarilor, cotele-parti detinute, actele juridice prin care dreptul a fost dobandit (contract de vanzare, certificat de mostenitor etc.) si eventualele modificari ale regimului juridic al proprietatii.

Partea a III-a are rolul de a evidentia sarcinile, interdictiile si alte drepturi reale. In aceasta sectiune sunt mentionate ipotecile instituite asupra imobilului, servitutile, sechestrele, litigiile in curs, interdictiile de instrainare sau grevare, precum si alte inscrieri care pot afecta dreptul de proprietate sau libera circulatie juridica a bunului.

Regulamentul de organizare si functionare a cartii funciare aprobat prin Ordinul ANCPI nr. 700/2014 - Art. 21-26

Articolul 21
(1) Rangul inscrierii este determinat de data, ora si minutul inregistrarii cererii. Rangul poate fi schimbat prin conventia partilor numai pentru ipoteci. Daca mai multe cereri de inscriere a unui drept de ipoteca sau privilegiu asupra aceluiasi imobil au fost depuse deodata, acestea vor avea acelasi rang.
(2) Cand inscrierile privind dreptul de proprietate si celelalte drepturi reale principale asupra aceluiasi imobil sunt cerute in acelasi timp, drepturile intra in concurenta si primesc provizoriu rang egal, urmand ca instanta sa hotarasca, in raport cu data incheierii actelor, care drept va fi inscris mai intai.
(3) In cazul situatiilor prevazute la alin. (2), la inregistrarea cererilor se va face mentiunea ca acestea au provizoriu rang egal pe cererea de inscriere, precum si la rubrica "observatii" in cartea funciara.
2.3. Tipuri de documentatii cadastrale si modul de intocmire a acestora
2.3.1. Dispozitii generale

Articolul 22
Documentatia cadastrala este ansamblul inscrisurilor tehnice, juridice si administrative necesare inregistrarii imobilului la cerere in sistemul integrat de cadastru si carte funciara, prin care se constata situatia reala din teren.
2.3.2. Tipuri de documentatii cadastrale si continutul acestora

Articolul 23
Documentatiile cadastrale intocmite la cerere, in vederea inscrierii in evidentele de cadastru si carte funciara, pot fi:
a) documentatie pentru prima inscriere in sistemul integrat de cadastru si carte funciara;
b) documentatie pentru actualizarea informatiilor cadastrale ale imobilelor inscrise in sistemul integrat de cadastru si carte funciara:
- inscriere/radiere constructii;
- modificare limita;
- modificare suprafata;
- actualizare categorii de folosinta/destinatii pentru o parte din imobil;
- repozitionare;
- identificarea partii din imobil afectata de dezmembraminte ale dreptului de proprietate in cazul in care aceste drepturi sunt constituite numai pe o parte din imobil;
- actualizarea altor informatii cu privire la imobil;
c) documentatie de identificare a amplasamentului imobilului situat pe alt UAT decat cel in evidenta caruia a fost inregistrat in cartea funciara;
d) documentatie intocmita in vederea atribuirii numarului cadastral, fara inscriere in cartea funciara;
e) documentatie pentru dezlipire/alipire teren;
f) documentatie de prima inregistrare UI;
g) documentatie pentru apartamentare;
h) documentatie pentru dezlipire UI;
i) documentatie pentru reapartamentare;
j) documentatie in vederea reconstituirii cartii funciare pierdute, distruse sau sustrase.

Articolul 24
(1) Documentatia cadastrala se intocmeste pe suport analogic si pe suport digital, in formate care permit accesul si transferul de date.
(2) Planul de amplasament si delimitare se va intocmi:
a) in format analogic la o scara convenabila, intre 1:200 - 1:5000;
b) in format digital.
(3) Releveul se va intocmi in format analogic la o scara convenabila, intre 1:50 - 1:500.

Articolul 25
(1) Partea digitala a documentatiei cadastrale cuprinde fisier .cpxml iar lipsa acestuia duce la respingerea documentatiei cadastrale. Persoanele autorizate sunt obligate sa inregistreze si on-line cererile si fisierele .cpxml aferente, conform prevederilor prezentului regulament.
(2) La solicitarea oficiului teritorial, pentru masuratorile efectuate prin tehnologie GNSS, partea digitala a documentatiei va fi completata in conformitate cu prevederile mentionate in prezentul regulament.

Articolul 26
Partea analogica a documentatiei cadastrale va cuprinde o succesiune de piese a caror ordine este urmatoarea:
a) Borderoul;
b) Dovada achitarii tarifului, dupa caz;
c) Formularele tipizate de cereri si declaratii;
d) Certificatul fiscal, dupa caz;
e) Copiile actelor de identitate ale proprietarilor si ale altor titulari de drepturi reale persoane fizice sau certificatul constatator, pentru persoanelor juridice; in cazurile prevazute de prezentul regulament copiile actelor de identitate pot fi inlocuite cu adeverinte emisa de catre Serviciul Public Comunitar de Evidenta Populatiei din care sa rezulte datele de identificare ale persoanelor fizice.
f) Copia extrasului de carte funciara, dupa caz;
g) Originalul sau copia legalizata a actelor in temeiul carora se solicita inscrierea;
h) Inventarul de coordonate al punctelor de statie si al punctelor radiate;
i) Calculul analitic al suprafetei;
j) Memoriul tehnic;
k) Planul de amplasament si delimitare;
l) Releveele constructiilor, dupa caz;
m) Planul de incadrare in zona la o scara convenabila, astfel incat imobilul sa poata fi localizat.
2.3.3. Modul de intocmire a documentatiilor cadastrale

Ce este un extras de carte funciara?

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Ce este un extras de carte funciara?
Extrasul de carte funciara este un document oficial emis de Agentia Nationala de Cadastru si Publicitate Imobiliara care reproduce continutul cartii funciare aferente unui imobil.

Acesta reflecta situatia juridica actuala a imobilului, incluzand informatii despre identificarea acestuia, drepturile reale inscrise si eventualele sarcini sau interdictii existente. Astfel, extrasul reprezinta principalul mijloc de informare si verificare a statutului juridic al unui bun imobil.


Exista doua tipuri principale de extrase de carte funciara, fiecare cu o functie distincta. In acest sens, amintim de extrasul de carte funciara pentru informare si pentru autentificare. 

Extrasul de carte funciara pentru informare este utilizat cu scop general de consultare. Orice persoana interesata poate solicita acest tip de extras pentru a obtine date actuale despre un imobil, fara a avea nevoie de justificarea unui interes juridic concret. Acesta este adesea utilizat inainte de demararea unei tranzactii imobiliare, in scopul analizarii situatiei de fapt si de drept a proprietatii.

Extrasul de carte funciara pentru autentificare este emis exclusiv la cererea unui notar public, in contextul incheierii unui act juridic autentic. Acest tip de extras are o valabilitate limitata, de 10 zile lucratoare, si contine o mentiune speciala de blocare temporara a cartii funciare, pentru a preveni inscrierea altor drepturi sau sarcini pana la finalizarea autentificarii actului. Acesta asigura securitatea juridica a tranzactiei si garanteaza ca informatiile din cartea funciara nu se pot modifica in acest interval.

Prin intermediul extraselor de carte funciara, se realizeaza o transparenta juridica esentiala pentru desfasurarea legala si sigura a actelor privind bunurile imobile.

Legea nr. 7/1996 - Articolul 24

Articolul 24
(1) Inscrierile in cartea funciara sunt: intabularea, inscrierea provizorie si notarea.
(2) Cazurile, conditiile si regimul juridic al acestor inscrieri sunt stabilite de Codul civil, iar procedura de inscriere in cartea funciara, de prezenta lege si de regulamentul aprobat prin ordin cu caracter normativ al directorului general al Agentiei Nationale.
(3) Dreptul de proprietate si celelalte drepturi reale asupra unui imobil se vor inscrie in cartea funciara pe baza inscrisului autentic notarial sau a certificatului de mostenitor, incheiate de un notar public in functie in Romania, a hotararii judecatoresti ramase definitiva si irevocabila sau pe baza unui act emis de autoritatile administrative, in cazurile in care legea prevede aceasta, prin care s-au constituit ori transmis in mod valabil.
(4) Drepturile reale imobiliare si promisiunea de a incheia un contract avand ca obiect dreptul de proprietate asupra imobilului sau un alt drept in legatura cu acesta, inscrise in baza unor acte juridice in care partile au stipulat rezilierea sau rezolutiunea in baza unor pacte comisorii, se radiaza in baza unei:
a) declaratii in forma autentica a partilor;
b) incheieri de certificare fapte, prin care notarul public constata indeplinirea pactului comisoriu, la solicitarea partii interesate;
c) hotarari judecatoresti.
(5) Intabularea in cartea funciara a transmisiunii drepturilor reale imobiliare ce opereaza prin efectul fuziunii/divizarii se efectueaza pe baza unei documentatii cuprinzand:
a) incheierea registratorului de la registrul comertului, prin care se dispune inregistrarea operatiunii in registrul comertului;
b) certificatul de inmatriculare in registrul comertului;
c) proiectul de fuziune/divizare incheiat in forma autentica.
(6) Pentru autentificarea proiectului de fuziune/divizare, notarul public va solicita extras de carte funciara pentru autentificare.


De ce ai nevoie de un extras de carte funciara?


Extrasul de carte funciara este un instrument esential in orice demers juridic sau administrativ care implica un imobil. Acesta ofera o imagine fidela si oficiala a situatiei. 

Documentul este necesar atat pentru cetateni, cat si pentru profesionistii din domeniul juridic, bancar si imobiliar.

Unul dintre cele mai frecvente cazuri in care este solicitat un extras de carte funciara este tranzactia de vanzare-cumparare a unui imobil. Inainte de incheierea contractului, este obligatorie verificarea titlului de proprietate, a cotelor detinerii, precum si a eventualelor sarcini sau interdictii care ar putea afecta libera instrainare a bunului. Extrasul pentru autentificare, emis notarului, este indispensabil in acest proces.

De asemenea, in procedura de acordare a unui credit ipotecar, institutiile bancare solicita un extras de carte funciara pentru a verifica existenta si caracterul liber de sarcini al imobilului propus ca garantie. Astfel, banca se asigura ca are un drept real opozabil tuturor asupra imobilului ipotecat.

In cazul dezbaterii unei succesiuni, extrasul este necesar pentru identificarea exacta a bunurilor imobile care intra in masa succesorala. Notarul public sau instanta de judecata utilizeaza acest document pentru stabilirea drepturilor mostenitorilor si intocmirea actelor de succesiune.

Extrasul este util si pentru verificarea sarcinilor inscrise asupra unui imobil, precum ipoteci, servituti, interdictii judiciare, sechestru sau litigii. O astfel de verificare este recomandata ori de cate ori o persoana doreste sa se informeze cu privire la siguranta juridica a unui bun imobil, chiar si in lipsa unei tranzactii imediate.

Cum se obtine un extras de carte funciara?

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Cum se obtine un extras de carte funciara?
Extrasul de carte funciara poate fi obtinut atat in format fizic, prin intermediul oficiilor teritoriale ale Agentiei Nationale de Cadastru si Publicitate Imobiliara, cat si in format electronic, prin intermediul platformelor online gestionate de institutie. Procedura este relativ simpla, insa difera in functie de tipul extrasului solicitat (pentru informare sau pentru autentificare).
  • Obtinerea online (pentru informare) - Persoanele fizice sau juridice pot solicita extrasul de carte funciara pentru informare prin platforma oficiala https://epay.ancpi.ro, gestionata de ANCPI. Accesul se face pe baza unui cont de utilizator si a platii unei taxe (de obicei, 20 lei/extras). Solicitantul trebuie sa cunoasca numarul cadastral al imobilului si unitatea administrativ-teritoriala (UAT) in care se afla. Documentul este generat automat, in format PDF, si poate fi descarcat direct de pe platforma.
  • Obtinerea prin biroul notarial (pentru autentificare) - Extrasul pentru autentificare se elibereaza numai la solicitarea notarului public, in contextul incheierii unui act juridic cu efect de transfer sau constituire a unui drept real. Notarul face cererea electronic catre OCPI, iar extrasul emis contine mentiunea de „blocare” a cartii funciare pentru o perioada de 10 zile lucratoare, timp in care nu pot fi operate alte inscrieri. Costul este de regula inclus in onorariul notarial si procedura este asigurata integral de catre biroul notarial.
  • Obtinerea fizica (la ghiseu) - Alternativ, extrasul poate fi solicitat in format fizic de la oficiile teritoriale ale ANCPI (OCPI), prin completarea unei cereri tip si plata taxei aferente. Este necesara prezentarea datelor de identificare ale imobilului, precum si a actului de identitate al solicitantului. Eliberarea se face, de regula, in 2-3 zile lucratoare.

Redactia E-juridic
de Redactia E-juridic

Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.

10 Modele de contracte – actualizate conform GDPR

Newsletter Infojuridic
Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "10 Modele de contracte – actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Data aparitiei: 27 Mai 2025
Votati articolul "Tot ce trebuie sa stii despre cartea funciara si extrasele imobiliare":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News
©2025 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!

Modificarile din

Contractele Civile si Actele Comerciale

se aplica deja!

Descarcati GRATUIT Raportul Special

"10 Modele de contracte – actualizate conform GDPR"

10 Modele de contracte – actualizate conform GDPR
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016