De la 1 ianuarie 2021, Legea compostului nr. 181/2020 (disponibila integral la finalul articolului) se aplica. Actul stabileste o serie de obligatii noi si introduce sanctiuni suplimentare cu privire la deseurile pe care le produce o gospodarie.
Procesul de compostare implica fermentarea lenta a deseurilor biodegradabile, in urma caruia acestea se transforma in ingrasamant natural pentru soluri. Deseurile biodegradabile reprezinta deseurile provenite din gradini si parcuri, deseurile alimentare sau cele provenite din bucatariile gospodariilor private, din birouri, cantine, restaurante sau magazinele de vanzare cu amanuntul, etc. Aproape orice provine din sol poate fi compostat. Capete de castravete, cotoare de mere, coji de fructe, legume sau oua sau orice resturi de resturi alimentare sau vegetale. Compostarea este o modalitate utila de a reduce risipa de alimente si contributia la emisiile de gaze cu efect de sera.
Odata cu intrarea in vigoare a Legii compostului, suntem cu totii obligati sa colectam separat deseurile biodegradabile. Acest lucru inseamna ca orice gospodarie din Romania trebuie sa aiba un sac separat sau un cos pentru biodeseuri. Spre exemplu, plasticul nu va mai putea fi amestecat cu cojile de castravete.
Pentru ducerea la bun sfarsit a acestei noutati sunt responsabile autoritatile administratiei publice locale sau, dupa caz, subdiviziunile administrativ-teritoriale ale municipiilor, respectiv asociatiile de dezvoltare intercomunitara ale acestora. Acestea trebuie sa extinda colectarea separata din usa in usa a biodeseurilor in mediul urban, dublata de implementarea schemei „platesti pentru cat arunci” si sa incurajeze compostarea individuala in gospodariile din mediul rural.
Cei care nu respecta legea pot fi amendati cu sume cuprinse intre 400 si 800 de lei, iar firmele cu pana la 20.000 lei. Pentru autoritatile responsabile, amenzile se pot incadra intre 5.000 si 15.000 de lei, iar pentru nerespectarea normelor tehnice, contraventiile pot ajunge si la 30.000 lei. Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor mentionate se fac de catre personalul imputernicit din cadrul Garzii Nationale de Mediu.
Aproximativ 60% la dintre deseurile pe care le aruncam la gunoi sunt vegetale si pot fi compostate si valorificate. Prin colectarea separata si supunerea la procesul de compostare este evitata contaminarea deseurile vegetale care ajungeau la groapa de gunoi si care, din lipsa de oxigen, produc gaz metan, principalul responsabil pentru incalzirea globala.
Testati gratuit
Portal Managementul Deseurilor! Veti descoperi aici profesionisti de top si pentru care legislatia nu mai este un obstacol. Aveti acces la toate informatiile care va intereseaza si noutati explicate cu celeritate!
Legea compostului nr. 181/2020
Articolul 1
(1) Prezenta lege are ca obiect stabilirea cadrului legal pentru desfasurarea activitatilor de gestionare a deseurilor nepericuloase compostabile, prin reciclarea/valorificarea acestora folosind optiunea de compostare/digestie anaeroba, in vederea protejarii sanatatii umane si a mediului inconjurator.
(2) In vederea realizarii activitatilor prevazute la alin. (1) se stabilesc urmatoarele:
a) conditiile utilizarii deseurilor nepericuloase in vederea compostarii/digestiei anaerobe pentru atingerea tintelor si obiectivelor privind reciclarea/valorificarea si reducerea eliminarii prin depozitare a biodeseurilor;
b) stabilirea categoriilor de deseuri destinate compostarii/ digestiei anaerobe;
c) stabilirea categoriilor de calitate a compostului;
d) modalitatile de utilizare a compostului/digestatului in functie de categoria de calitate;
e) certificarea conformitatii calitatii compostului in conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) 2019/1.009 al Parlamentului European si al Consiliului din 5 iunie 2019 de stabilire a normelor privind punerea la dispozitie pe piata a produselor fertilizante UE si de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1.069/2009 si (CE) nr. 1.107/2009 si de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 2.003/2003;
f) masurile de supraveghere a pietei compostului in Romania;
g) obligatiile operatorilor economici;
h) atributiile autoritatilor administratiei publice centrale si locale;
i) sanctiunile aplicabile.
(3) Incepand cu data de 1 ianuarie 2021, autoritatile administratiei publice locale sau, dupa caz, subdiviziunile administrativ-teritoriale ale municipiilor, respectiv asociatiile de dezvoltare intercomunitara ale acestora, trebuie sa implementeze sistemul de colectare separata a deseurilor biodegradabile, sa extinda colectarea separata din usa in usa a biodeseurilor in mediul urban, dublata de implementarea schemei „plateste pentru cat arunci“ si sa incurajeze compostarea individuala in gospodariile din mediul rural.
Articolul 2
(1) Este obligatorie colectarea separata a deseurilor biodegradabile destinate compostarii/digestiei anaerobe, inclusiv din usa in usa, denumita in continuare U-U, sau prin aport voluntar, denumita in continuare AP.
(2) Criteriile de conformitate pentru deseurile biodegradabile, aditivi si agenti auxiliari care urmeaza a fi supusi compostarii si digestiei anaerobe sunt definite in Normele tehnice privind activitatea de compostare si digestie anaeroba, denumite in continuare Norme tehnice, emise prin ordin comun de Ministerul Mediului, Apelor si Padurilor impreuna cu Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale.
(3) Materiile prime permise in procesul de compostare si digestie anaeroba sunt precizate in Normele tehnice.
(4) Tratarea biologica prin compostare/digestie anaeroba a deseurilor biodegradabile este conditionata de tipul deseurilor si modul de colectare a acestora. Astfel sunt admise la compostare materialele si/sau deseurile care indeplinesc cumulativ urmatoarele criterii:
a) au fost colectate separat;
b) au certificat de conformitate pentru materiile prime care intra in procesul de compostare si digestie anaeroba.
(5) Ambalajele biodegradabile trebuie sa indeplineasca cerintele esentiale prevazute in anexa nr. 2 pct. 3 lit. c) si d) din Legea nr. 249/2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor si a deseurilor de ambalaje, cu modificarile si completarile ulterioare.
(6) Metodologia de certificare a materiilor prime care intra in procesul de compostare si fermentare anaeroba este stabilita prin Normele tehnice, prevazute la alin. (2).
(7) Persoanele fizice si juridice care genereaza deseuri biodegradabile au obligatia sa depuna aceste deseuri in spatiile indicate sau sa le predea operatorilor autorizati pentru colectarea lor.
(8) Metodologia de certificare si continutul certificatului privind activitatea de compostare/digestie anaeroba si certificare a calitatii compostului/digestatului se stabilesc prin Normele tehnice prevazute la alin. (2).
Articolul 3
Semnificatia termenilor specifici utilizati in prezenta lege este prevazuta in anexa care face parte integranta din prezenta lege.
Articolul 4
(1) Atributiile autoritatilor administratiei publice centrale sunt urmatoarele:
1. Ministerul Mediului, Apelor si Padurilor:
(i) initiaza, elaboreaza si avizeaza proiecte de acte normative in domeniul compostarii/digestiei anaerobe, inclusiv pentru armonizarea cu legislatia Uniunii Europene;
(ii) notifica Comisiei Europene reglementarile si dispozitiile administrative adoptate pentru implementarea prezentei legi, potrivit prevederilor Deciziei (UE) 2018/853 a Parlamentului European si a Consiliului din 30 mai 2018 de modificare a Regulamentului (UE) nr. 1.257/2013, a Directivelor 94/63/CE si 2009/31/CE ale Parlamentului European si ale Consiliului si a Directivelor 86/278/CEE si 87/217/CEE ale Consiliului in ceea ce priveste normele procedurale in domeniul raportarii cu privire la mediu si de abrogare a Directivei 91/692/CEE a Consiliului.
2. Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri notifica Comisiei Europene proiectele de acte normative care reglementeaza adoptarea de instrumente economice pentru implementarea prevederilor prezentei legi, cu exceptia celor de natura fiscala, cu respectarea prevederilor Hotararii Guvernului nr. 1.016/2004 privind masurile pentru organizarea si realizarea schimbului de informatii in domeniul standardelor si reglementarilor tehnice, precum si al regulilor referitoare la serviciile societatii informationale intre Romania si statele membre ale Uniunii Europene, precum si Comisia Europeana, cu modificarile si completarile ulterioare.
3. Ministerul Sanatatii:
(i) stabileste si avizeaza limitele maxime admise pentru indicatorii de caracterizare a calitatii compostului/digestatului privind agentii patogeni care vor fi stabilite prin Normele tehnice;
(ii) monitorizeaza impactul asupra sanatatii populatiei determinat de utilizarea produselor fertilizante din compost;
(iii) colaboreaza cu Ministerul Mediului, Apelor si Padurilor si cu Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale in vederea elaborarii Normelor tehnice.
4. Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale verifica modul de utilizare a fertilizantilor obtinuti din compost/digestat necesar pentru fertilizarea sau ameliorarea solurilor in agricultura.
5. Ministerul Lucrarilor Publice, Dezvoltarii si Administratiei:
(i) participa la elaborarea Planurilor de gestionare a deseurilor nepericuloase prin compostare si digestie anaeroba si asigura conditiile de ducere la indeplinire a acestora;
(ii) sprijina autoritatile administratiei publice locale in vederea indeplinirii atributiilor ce le revin pentru aplicarea prevederilor prezentei legi si a altor prevederi legale referitoare la deseurile compostabile sau care pot fi supuse digestiei anaerobe.
(2) Atributiile institutiilor si agentiilor deconcentrate sunt urmatoarele:
1. Agentia Nationala pentru Protectia Mediului, prin agentiile pentru protectia mediului - desfasoara activitatea de colectare si centralizare a informatiilor pentru intocmirea raportului national si raportarea la Comisia Europeana. Agentiile pentru protectia mediului, denumite in continuare A.P.M., au urmatoarele atributii:
(i) analizeaza documentatia depusa pentru obtinerea autorizatiilor si avizelor de catre operatorii economici care colecteaza si transporta deseurile biodegradabile si pentru operatorii care produc compost/digestat;
(ii) elibereaza actele de reglementare privind instalatiile si activitatea de compostare/fermentare anaeroba.
2. Garda Nationala de Mediu, prin comisariatele judetene de mediu - controleaza activitatea producatorilor de compost/ digestat si ia masuri de sanctionare pentru nerespectarea dispozitiilor prezentei legi;
3. Institute de cercetare agricole/agrochimice - efectueaza teste de germinare, precum si studii de specialitate.
(3) Autoritatile administratiei publice locale au urmatoarele obligatii:
(i) elaboreaza strategii si programe proprii pentru gestionarea deseurilor biodegradabile;
(ii) asigura si raspund pentru colectarea separata a materialelor sau deseurilor destinate compostarii/digestiei anaerobe;
(iii) asigura informarea cetatenilor prin mijloace adecvate si prin publicarea pe site-ul propriu asupra sistemului de gestionare al deseurilor biodegradabile destinate compostului/digestatului.
Articolul 5
Cerintele, masurile operationale si tehnice privind activitatile de colectare, transport, predare, stocare si manevrare pentru deseurile biodegradabile utilizate in procesul de compostare si fermentare anaeroba, tehnicile de compostare, statiile/instalatiile de compostare si fermentare anaeroba, cerintele privind compostul si digestatul sunt prevazute in Normele tehnice.
Articolul 6
Operatorii instalatiilor de compostare si digestie anaerobe au obligatia de a obtine actul de reglementare emis de catre autoritatile competente pentru protectia mediului in conformitate cu legislatia in vigoare, care va tine cont cel putin de urmatoarele:
a) tehnologiile si instalatiile trebuie sa respecte cerintele documentelor de referinta - BAT/BREF - in domeniu;
b) sa detina spatii special amenajate pentru depozitarea deseurilor compostabile in conditii care sa garanteze reducerea riscului pentru sanatatea umana si deteriorarii calitatii mediului;
c) sa evite formarea de stocuri de deseuri, precum si de produs final - compost/digestat - care ar putea genera fenomene de poluare a mediului sau sa prezinte riscuri asupra sanatatii populatiei;
d) sa utilizeze exclusiv categoriile de deseuri biodegradabile destinate compostarii/digestiei anaerobe prevazute in Normele tehnice;
e) sa receptioneze materiale compostabile/deseuri biodegradabile insotite de certificate de conformitate privind calitatea materialului compostabil;
f) sa curete si sa dezinfecteze containerele, recipientele si vehiculele utilizate pentru transportul materialelor compostabile intr-o zona desemnata in acest sens. Aceasta zona trebuie proiectata sau amplasata astfel incat sa se previna riscul de contaminare a produselor tratate, cu respectarea legislatiei in vigoare cu privire la protectia mediului si a apelor de suprafata;
g) sa stabileasca proceduri de curatare pentru toate zonele din incinta, folosindu-se echipamente si agenti de curatare adecvati;
h) sa respecte valorile-limita ale parametrilor/indicatorilor cuprinse in Normele tehnice;
i) sa pastreze evidentele privind cantitatile de deseuri utilizate in procesul de compostare/digestie anaeroba, calitatea compostului rezultat si datele de identificare ale operatorilor economici de la care primesc deseurile;
j) sa raporteze semestrial si la solicitarea expresa a A.P.M. informatiile prevazute la lit. i).
Articolul 7
(1) Instalatiile de compostare se impart in patru categorii in functie de capacitatea de preluare:
a) capacitate foarte mica - sub 1.000 t/an;
b) capacitate mica - intre 1.000 si 3.000 t/an; maximum 6.000 locuitori;
c) capacitate medie - intre 3.000 si 10.000 t/an; maximum 20.000 locuitori;
d) capacitate mare - peste 10.000 t/an; peste 20.000 de locuitori.
(2) Dimensionarea instalatiilor de compostare, cerintele de dimensionare si procedura de autorizare a instalatiilor de compostare se stabilesc in Normele tehnice.
(3) Fiecare instalatie de compostare trebuie sa aiba laborator acreditat sau sa utilizeze un laborator extern autorizat de Asociatia de Acreditare din Romania, denumita in continuare RENAR, organism national de acreditare unic si acreditat conform standardelor recunoscute la nivel international.
(4) Este obligatorie elaborarea unui program de control complet, care include proceduri de monitorizare cu respectarea prevederilor alin. (1) si (2).
(5) Autoritatea competenta pentru protectia mediului controleaza si monitorizeaza activitatea instalatiilor de compostare/fermentare anaeroba.
Articolul 8
(1) In urma procesului de tratare biologica a deseurilor biodegradabile se obtine compost si digestat clasificat in trei categorii de folosinta:
a) categoria A - produs de calitate foarte buna;
b) categoria B - produs de calitate buna;
c) categoria C - produs de calitate inferioara.
(2) Limitele maxime admise pentru contaminanti pentru fiecare categorie de compost sunt stabilite in Normele tehnice.
(3) In vederea punerii pe piata si utilizarii in agricultura, produsul obtinut prin compostare/digestie avand categoria A se supune procedurii reglementate de Regulamentul (UE) 2019/1.009 al Parlamentului European si al Consiliului din 5 iunie 2019 de stabilire a normelor privind punerea la dispozitie pe piata a produselor fertilizante UE si de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1.069/2009 si (CE) nr. 1.107/2009 si de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 2.003/2003.
(4) Pentru produsele obtinute prin compostare/digestie avand categoriile B si C prin Normele tehnice se stabilesc standardele pentru libera circulatie pe piata interna a produsului.
(5) Probele de compost, prelevate in scopul monitorizarii in timpul procesului de compostare, la finalul procesului in instalatia de compostare, in timpul depozitarii si la scoaterea din depozit trebuie sa se realizeze cu respectarea metodelor de referinta pentru prelevarea si analiza indicatorilor de calitate prevazute in cadrul Normelor tehnice.
(6) Materialul care in urma procesului de compostare nu indeplineste cerintele categoriilor de folosinta specificate la alin. (1) poate fi supus din nou compostarii. Daca dupa repetarea operatiunii acesta este neconform, este eliminat in conformitate cu legislatia de mediu.
(7) Compostul nu poate contine substante straine care nu pot fi introduse in circuitul biologic, substante antigerminative, inhibitori de crestere, seminte de buruieni de carantina, respectiv partile vegetative ale acestora, macro si microorganisme daunatoare, contagioase din punctul de vedere al sanatatii umane, al animalelor si al plantelor, substante otravitoare, poluante si radioactive.
Articolul 9
(1) Certificarea categoriilor de compost contine atat referinte clare privind categoria de calitate, cat si de utilizare a acestuia.
(2) Certificarea compostului se efectueaza de catre organisme de certificare acreditate in conformitate cu procedura de evaluare a conformitatii prevazuta in Normele tehnice.
(3) Categoriile de compost prevazute la art. 8 alin. (1) se certifica conform metodologiei prevazute in Normele tehnice.
Articolul 10
Operatorii pot introduce pe piata compostul/digestatul obtinut insotit de certificatul de conformitate, cu respectarea prevederilor art. 8 alin. (3) si (4) si a conditiilor prevazute de prezenta lege.
Articolul 11
Ambalarea si etichetarea produsului obtinut prin compostare/digestie se stabilesc in Normele tehnice.
Articolul 12
(1) Compostul trebuie utilizat conform Normelor tehnice, in baza certificatului de conformitate.
(2) Compostul trebuie utilizat in functie de categoria de calitate certificata conform prevederilor art. 8, in urmatoarele domenii:
a) categoria A - agricultura si horticultura, cu respectarea prevederilor art. 8 alin. (3);
b) categoria B - spatii verzi, urbane si rurale;
c) categoria C - conform destinatiei stabilite prin Normele tehnice.
(3) Monitorizarea activitatii de utilizare a compostului/ digestatului:
a) operatorii economici care desfasoara activitati de colectare, respectiv compostare/digestie anaeroba au obligatia de a raporta autoritatilor judetene pentru protectia mediului datele si informatiile cu privire la indeplinirea obiectivelor de reciclare si valorificare;
b) la solicitarea autoritatilor pentru protectia mediului, operatorii economici au obligatia de a dovedi, prin documente, corectitudinea datelor raportate.
Articolul 13
Urmatoarele fapte constituie contraventii si se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
a) cu amenda de la 400 lei la 800 lei, pentru persoanele fizice, si de la 10.000 lei la 20.000 lei, pentru persoanele juridice, pentru incalcarea dispozitiilor art. 2 alin. (1) si (7), art. 4 alin. (3) pct. (iii) si art. 6 lit. a)-i);
b) cu amenda de la 5.000 lei la 15.000 lei, pentru incalcarea dispozitiilor art. 4. alin. (3) pct. (i) si (ii);
c) cu amenda de la 15.000 lei la 30.000 lei, pentru incalcarea dispozitiilor art. 6 lit. j), art. 7 alin. (3) si (4), art. 8 alin. (7) si art. 12 alin. (1) si (3).
Articolul 14
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevazute la art. 13 se fac de catre personalul imputernicit din cadrul Garzii Nationale de Mediu.
Articolul 15
Contraventiilor prevazute la art. 13 le sunt aplicabile dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
Articolul 16
Contravenientul poate achita pe loc sau in termen de cel mult 48 de ore de la data incheierii procesului-verbal, ori, dupa caz, de la data comunicarii acestuia jumatate din minimul amenzii prevazute la art. 13.
Articolul 17
(1) In termen de maximum 6 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei legi, Ministerul Mediului, Apelor si Padurilor impreuna cu Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale vor elabora si aproba prin ordin comun Normele tehnice.
(2) Procedura de raportare, precum si tipul datelor si informatiilor care sunt transmise de operatorii economici implicati in activitatile de colectare, respectiv compostare/ digestie anaeroba se stabilesc prin ordin al conducatorului autoritatii publice centrale pentru protectia mediului, in termen de maximum 6 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei legi.
Articolul 18
Prezenta lege intra in vigoare la 6 luni de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei, republicata.
Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie. In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.