Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox

E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
E-JURIDIC.ROE-JURIDIC.RO » Legislatia judirica actualizata la zi 
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

OUG nr. 140 din 2021. Drepturi noi pentru clienti, amenzi clare pentru comercianti

OUG nr. 140 din 2021. Drepturi noi pentru clienti, amenzi clare pentru comercianti
OUG nr. 140 din 2021 a transpus in legislatia nationala prevederi europene clare in materia vanzarilor de bunuri, asadar avem drepturi noi si evidentiate pentru clienti. De cealalta parte, comerciantii au amenzi bine stabilite pentru incalcarea prevederilor actului mentionat.

Guvernul Romaniei a motivat necesitatea adoptarii unei Ordonante de Urgenta prin faptul ca era necesara evitarea aplicarii de catre Curtea de Justitie a Uniunii Europene, la propunerea Comisiei Europene, de sanctiuni pecuniare constituite din o suma forfetara si/sau penalitati cu titlu cominatoriu pentru neimplementarea in dreptul intern a prevederilor Directivei (UE) 2019/771, intr-o etapa ulterioara a procedurii de constatare a neindeplinirii obligatiilor.

Mai mult, vanzarile online de bunuri constituie marea majoritate a vanzarilor transfrontaliere in Uniunea Europeana, iar diferentele dintre dispozitiile de drept intern in materia contractelor ii afecteaza atat pe consumatori, cat si pe comerciantii cu amanuntul care utilizeaza canale de vanzari la distanta si pe vanzatorii cu amanuntul care efectueaza vanzari „fata in fata“, impiedicand sa se extinda in afara frontierelor nationale.

Suplimentar, evolutia tehnologica care a condus la o piata din ce in ce mai mare a bunurilor care incorporeaza continut digital sau servicii digitale sau sunt interconectate cu acestea, la numarul tot mai mare de astfel de dispozitive si cresterea rapida a ratei de adoptare a acestora de catre consumatori, a fost necesara o actiune la nivelul Uniunii Europene pentru a asigura existenta unui nivel ridicat de protectie a consumatorilor si pentru a spori securitatea juridica in ceea ce priveste normele aplicabile contractelor de vanzare a unor astfel de produse.

OUG nr. 140 din 2021 a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 1245 din 2021 si a intrat in vigoare la 1 ianuarie 2022. Mai jos puteti consulta forma la zi a actului normativ.

OUG nr. 140 din 2021 privind anumite aspecte referitoare la contractele de vanzare de bunuri

Articolul 1
Obiectul si scopul
Prin prezenta ordonanta de urgenta se stabileste cadrul legal cu privire la contractele de vanzare incheiate intre vanzator si consumator, in special norme privind conformitatea bunurilor, masurile corective in caz de neconformitate, modalitatile de punere in aplicare a respectivelor masuri corective, precum si garantiile comerciale in scopul asigurarii unui nivel ridicat de protectie a consumatorilor si a bunei functionari a pietei interne.

Articolul 2
Definitii
In sensul prezentei ordonante de urgenta, termenii si expresiile folosite au urmatoarea semnificatie:
1. bunuri:
a) orice obiect corporal mobil;
b) apa, gazul si energia electrica atunci cand sunt puse in vanzare in volum limitat sau in cantitate fixa;
c) bunuri cu elemente digitale;
2. bunuri cu elemente digitale - orice obiect corporal mobil care incorporeaza un continut digital sau un serviciu digital sau este interconectat cu acestea, astfel incat, in absenta respectivului continut digital sau serviciu digital, bunul nu si-ar putea indeplini functiile;
3. compatibilitate - capacitatea bunurilor de a functiona cu componente hardware sau software cu care sunt utilizate in mod normal bunurile de acelasi tip, fara a fi necesara conversia bunurilor sau a componentelor hardware sau software;
4. consumator - orice persoana fizica care, in legatura cu contractele reglementate de prezenta ordonanta de urgenta, actioneaza in scopuri care se afla in afara activitatii comerciale, industriale, artizanale sau profesionale a persoanei respective;
5. contract de vanzare - orice contract in temeiul caruia vanzatorul transfera sau se angajeaza sa transfere unui consumator proprietatea asupra unor bunuri, iar consumatorul plateste sau se angajeaza sa plateasca pretul acestora;
6. continut digital - date produse si furnizate in format digital;
7. durabilitate - capacitatea bunurilor de a-si mentine functiile si performanta necesare in cursul utilizarii normale;
8. durata medie de utilizare - conform definitiei de la art. 2 pct. 20 din Ordonanta Guvernului nr. 21/1992 privind protectia consumatorilor, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
9. fara costuri - fara costurile necesare suportate pentru a aduce bunurile in conformitate, in special costul expedierii prin posta, al transportului, al fortei de munca sau al materialelor;
10. functionalitate - capacitatea bunurilor de a-si indeplini functiile, avand in vedere scopul lor;
11. garant - vanzatorul sau producatorul bunurilor vandute consumatorilor;
12. garantie comerciala - orice angajament din partea garantului fata de consumator, prevazut in certificatul de garantie sau in publicitatea disponibila in momentul sau inaintea incheierii contractului, in plus fata de obligatiile legale care ii revin vanzatorului referitoare la garantia de conformitate, de a rambursa pretul platit sau de a inlocui, a repara sau a intretine bunurile in orice mod, in cazul in care acestea nu corespund specificatiilor sau oricarei alte cerinte care nu este legata de conformitate;
13. interoperabilitate - capacitatea bunurilor de a functiona cu componente hardware sau software diferite de cele care sunt utilizate in mod normal pentru bunurile de acelasi tip;
14. licitatie publica - metoda de vanzare prin care vanzatorul ofera bunuri sau servicii consumatorilor care participa sau au posibilitatea de a participa in persoana la licitatie, prin intermediul unei proceduri de licitare transparenta, concurentiala, condusa de un adjudecator si in care ofertantul castigator are obligatia sa achizitioneze bunurile sau serviciile;
15. producator - fabricantul bunurilor, importatorul bunurilor in Uniunea Europeana sau orice persoana care se prezinta ca fiind fabricantul sau importatorul, aplicandu-si denumirea, marca sau alt semn distinctiv pe bunurile in cauza;
16. serviciu digital - cel putin unul dintre urmatoarele servicii:
a) un serviciu care permite consumatorului crearea, prelucrarea, stocarea sau accesarea datelor in format digital; sau
b) un serviciu care permite schimbul de date in format digital incarcate sau create de consumator sau de alti utilizatori ai serviciului respectiv sau orice alta interactiune cu aceste date;
17. suport durabil - orice instrument care permite consumatorului sau vanzatorului sa stocheze informatii care ii sunt adresate personal, intr-un mod accesibil pentru referinte ulterioare, pentru o perioada adecvata la scopul informatiilor si care permite reproducerea neschimbata a informatiilor stocate;
18. vanzator - orice persoana fizica sau juridica, indiferent daca este publica sau privata, care, in legatura cu contractele reglementate de prezenta ordonanta de urgenta, actioneaza, inclusiv prin intermediul unei alte persoane care actioneaza in numele respectivei persoane fizice sau juridice sau in contul acesteia, in scopuri ce tin de activitatea comerciala, industriala, artizanala sau profesionala a persoanei respective;
19. viciu ascuns - conform definitiei de la art. 2 pct. 21 din Ordonanta Guvernului nr. 21/1992, republicata cu modificarile si completarile ulterioare.

Articolul 3
Domeniul de aplicare
(1) Prezenta ordonanta de urgenta se aplica contractelor de vanzare incheiate intre un consumator si un vanzator.
(2) Contractele dintre un consumator si un vanzator pentru furnizarea de bunuri care urmeaza sa fie fabricate sau produse sunt, de asemenea, considerate contracte de vanzare potrivit prevederilor prezentei ordonante de urgenta.
(3) Prezenta ordonanta de urgenta nu se aplica contractelor privind furnizarea de continut digital sau de servicii digitale.
(4) Prin exceptie de la prevederile alin. (3), prezenta ordonanta de urgenta se aplica continutului digital sau serviciilor digitale care sunt incorporate in bunuri sau interconectate cu acestea in sensul art. 2 pct. 1 lit. c) si al art. 2 pct. 2 si care sunt furnizate impreuna cu bunurile care fac obiectul contractului de vanzare, indiferent daca continutul digital sau serviciul digital respectiv este furnizat de catre vanzator sau de catre un tert.
(5) In situatia in care exista indoieli ca furnizarea unui continut digital sau a unui serviciu digital incorporat sau interconectat face sau nu parte din contractul de vanzare, continutul digital sau serviciul digital se prezuma a fi acoperit de contractul de vanzare.
(6) Prezenta ordonanta de urgenta nu se aplica:
a) suportului material care serveste exclusiv ca suport al continutului digital;
b) bunului vandut prin executare silita sau in alt mod, ca efect al legii;
c) contractelor de vanzare de bunuri de ocazie vandute la licitatii publice.
(7) In cazul mentionat la alin. (6) lit. c), consumatorii sunt informati clar si complet cu privire la faptul ca prevederile prezentei ordonante de urgenta nu se aplica.

Articolul 4
Conformitatea bunurilor
Dupa caz, vanzatorul are obligatia sa livreze consumatorului bunuri care indeplinesc cerintele prevazute la art. 5-7, fara a aduce atingere prevederilor art. 8.

Articolul 5
Cerinte subiective de conformitate
Pentru a fi in conformitate cu contractul de vanzare, bunurile indeplinesc in special urmatoarele conditii:
a) respecta descrierea, tipul, cantitatea si calitatea si detin functionalitatea, compatibilitatea, interoperabilitatea si alte caracteristici prevazute in contractul de vanzare;
b) corespund scopului special pentru care consumatorul le solicita, pe care consumatorul l-a adus la cunostinta vanzatorului cel tarziu in momentul incheierii contractului de vanzare si pe care vanzatorul l-a acceptat;
c) sunt livrate impreuna cu toate accesoriile si cu toate instructiunile, inclusiv de instalare, prevazute in contractul de vanzare;
d) sunt furnizate cu actualizari conform dispozitiilor contractului de vanzare.

Articolul 6
Cerinte obiective de conformitate
(1) Pe langa respectarea cerintelor subiective de conformitate prevazute la art. 5, bunurile indeplinesc urmatoarele conditii:
a) corespund scopurilor pentru care s-ar utiliza in mod normal bunuri de acelasi tip, tinand seama, daca este cazul, de prevederile legale in vigoare, de standarde tehnice sau, in absenta unor astfel de standarde tehnice, de coduri de conduita aplicabile in domeniu si specifice sectorului;
b) dupa caz, poseda calitatea si corespund descrierii unei mostre sau unui model pe care vanzatorul l-a pus la dispozitia consumatorului inainte de incheierea contractului;
c) daca este cazul, sunt livrate impreuna cu accesoriile, inclusiv ambalajul, instructiunile de instalare sau alte instructiuni pe care consumatorul se poate astepta in mod rezonabil sa le primeasca; si
d) respecta cantitatea si detin calitatile si alte caracteristici, inclusiv in materie de durabilitate, functionalitate, compatibilitate si securitate, care sunt normale pentru bunurile de acelasi tip si la care consumatorul se poate astepta in mod rezonabil, avand in vedere natura bunurilor si tinand seama de orice declaratie publica facuta de vanzator sau in numele acestuia sau de alte persoane situate in etapele anterioare ale lantului de tranzactii, inclusiv de catre producator mai ales in anunturi publicitare sau pe eticheta.
(2) Vanzatorul nu este tinut sa respecte declaratiile publice, in conformitate cu dispozitiile alin. (1) lit. d), in cazul in care acesta demonstreaza cel putin una din urmatoarele situatii:
a) nu cunostea si nu ar fi putut, in mod rezonabil, sa cunoasca declaratia publica in cauza;
b) pana la momentul incheierii contractului, declaratia publica a fost rectificata in acelasi mod sau intr-un mod similar celui in care a fost facuta; sau
c) decizia de a achizitiona bunurile nu ar fi putut fi influentata de declaratia publica.
(3) In cazul bunurilor cu elemente digitale, vanzatorul se asigura ca consumatorul este informat cu privire la actualizari si ca ii sunt furnizate actualizari, inclusiv actualizari de securitate, care sunt necesare pentru a mentine conformitatea acelor bunuri pe parcursul uneia din urmatoarele perioade:
a) in care consumatorul se poate astepta in mod rezonabil la aceasta, avand in vedere tipul si scopul bunurilor si al elementelor digitale si tinand seama de circumstantele si natura contractului, atunci cand contractul de vanzare prevede un singur act de furnizare a continutului digital sau a serviciului digital;
b) prevazute la art. 9 alin. (3) si (4) in situatia in care contractul de vanzare prevede furnizarea continua a continutului digital sau a serviciului digital pe parcursul unei anumite perioade.
(4) In cazul in care consumatorul nu instaleaza, intr-un termen rezonabil, actualizarile furnizate in conformitate cu alin. (3), vanzatorul nu raspunde pentru nicio neconformitate cauzata exclusiv de lipsa actualizarii relevante, cu urmatoarele conditii:
a) vanzatorul a informat consumatorul cu privire la disponibilitatea actualizarii si la consecintele neinstalarii acesteia de catre consumator;
b) neinstalarea sau instalarea incorecta a actualizarii de catre consumator nu a fost cauzata de existenta unor deficiente in instructiunile de instalare furnizate consumatorului.
(5) Nu se considera ca exista o neconformitate potrivit prevederilor alin. (1) sau (3) daca, la momentul incheierii contractului de vanzare, consumatorul a fost informat in mod explicit ca o anumita caracteristica a bunurilor nu corespunde cerintelor obiective de conformitate prevazute la alin. (1) sau (3), iar consumatorul a acceptat in mod expres si separat acest lucru la momentul incheierii contractului de vanzare.

Articolul 7
Instalarea incorecta a bunurilor
Orice neconformitate cauzata de instalarea incorecta a bunurilor este considerata ca reprezentand o neconformitate a bunurilor in una din urmatoarele situatii:
a) instalarea face parte din contractul de vanzare si a fost realizata de vanzator sau sub raspunderea vanzatorului;
b) instalarea, destinata sa fie realizata de consumator, a fost realizata de acesta si instalarea incorecta s-a datorat unor deficiente in instructiunile de instalare furnizate de vanzator sau, in cazul bunurilor cu elemente digitale, de catre vanzatorul sau furnizorul continutului digital sau al serviciului digital.

Articolul 8
Drepturile tertilor
In cazul in care o restrictie care rezulta din incalcarea oricarui drept al unui tert, in special a drepturilor de proprietate intelectuala, impiedica sau limiteaza utilizarea bunurilor in conformitate cu art. 5 si 6, consumatorul are dreptul la masurile corective in caz de neconformitate prevazute la art. 11, cu exceptia cazului in care dispozitiile Legii nr. 287/2009 privind Codul civil, republicata, cu modificarile ulterioare, prevad nulitatea sau incetarea contractului de vanzare in astfel de cazuri.

Articolul 9
Raspunderea vanzatorului
(1) Vanzatorul raspunde fata de consumator pentru orice neconformitate care exista in momentul livrarii bunurilor si care este constatata in termen de doi ani de la data respectiva.
(2) Fara a aduce atingere prevederilor art. 6 alin. (3), prevederile alin. (1) se aplica, de asemenea, bunurilor cu elemente digitale.
(3) In cazul bunurilor cu elemente digitale pentru care contractul de vanzare prevede furnizarea continua de continut digital sau de servicii digitale pentru o anumita perioada, vanzatorul raspunde, de asemenea, pentru orice neconformitate a continutului digital sau a serviciului digital care intervine sau este constatata in termen de doi ani de la momentul livrarii bunurilor cu elemente digitale pentru produse cu durata medie de utilizare de pana la cinci ani, respectiv in termen de cinci ani de la data respectiva pentru produse cu durata medie de utilizare de peste cinci ani.
(4) In cazul in care contractul prevede furnizarea continua pentru o perioada de peste cinci ani, vanzatorul raspunde pentru orice neconformitate a continutului digital sau a serviciului digital care intervine sau este constatata pe parcursul perioadei in care continutul digital sau serviciul digital trebuie sa fie furnizat conform contractului de vanzare.
(5) In cazul produselor de ocazie, consumatorul si vanzatorul pot conveni asupra unor conditii contractuale sau acorduri avand o perioada de raspundere contractuala sau un termen de prescriptie mai scurta decat cele prevazute la alin. (1)-(4), cu conditia ca astfel de perioade ori termene mai scurte sa aiba o durata de minimum un an de la data livrarii bunului.

Articolul 10
Sarcina probei
(1) Orice neconformitate care este constatata in termen de un an de la data la care bunurile au fost livrate este prezumata a fi existat deja in momentul livrarii bunurilor, pana la proba contrarie sau cu exceptia cazului in care aceasta prezumtie este incompatibila cu natura bunurilor sau cu natura neconformitatii.
(2) Prevederile alin. (1) se aplica, de asemenea, bunurilor cu elemente digitale.
(3) In cazul bunurilor cu elemente digitale pentru care contractul de vanzare prevede furnizarea continua de continut digital sau de servicii digitale pentru o anumita perioada, sarcina probei cu privire la conformitatea continutului digital sau a serviciului digital pe parcursul perioadelor indicate la art. 9 alin. (3) si (4) ii revine vanzatorului in cazul unei neconformitati care este constatata pe parcursul acestei perioade.

Articolul 11
Masurile corective in caz de neconformitate
(1) In caz de neconformitate, consumatorul are dreptul de a beneficia de aducerea in conformitate a bunurilor, de a beneficia de o reducere proportionala a pretului sau de a obtine incetarea contractului in conditiile prevazute la prezentul articol.
(2) Pentru ca bunurile sa fie aduse in conformitate, consumatorul poate opta intre reparatie si inlocuire, cu exceptia cazului in care masura corectiva aleasa ar fi imposibila sau, in comparatie cu cealalta masura corectiva disponibila, ar impune vanzatorului costuri care ar fi disproportionate, luand in considerare toate circumstantele, inclusiv urmatoarele:
a) valoarea bunurilor in cazul in care nu ar fi existat neconformitatea;
b) gravitatea neconformitatii; sau
c) daca masura corectiva alternativa ar putea fi executata fara vreun inconvenient semnificativ pentru consumator.
(3) Vanzatorul poate refuza sa aduca in conformitate bunurile daca reparatia sau inlocuirea este imposibila sau i-ar impune costuri care ar fi disproportionate, luand in considerare toate circumstantele, inclusiv cele prevazute la alin. (2) lit. a) si b).
(4) Consumatorul are dreptul fie sa obtina o reducere proportionala a pretului in conformitate cu art. 13, fie sa obtina incetarea contractului de vanzare in conformitate cu art. 14, in oricare dintre urmatoarele cazuri:
a) vanzatorul nu a finalizat reparatia sau inlocuirea sau, dupa caz, nu a finalizat reparatia sau inlocuirea potrivit prevederilor art. 12 alin. (2)-(4) sau vanzatorul a refuzat sa aduca in conformitate bunurile potrivit prevederilor alin. (3);
b) se constata o neconformitate, in pofida eforturilor vanzatorului de a o remedia;
c) neconformitatea este de o asemenea gravitate incat justifica o reducere de pret sau dreptul la incetarea imediata a contractului de vanzare;
d) vanzatorul a declarat ca nu va aduce bunurile in conformitate intr-un termen rezonabil sau fara inconveniente semnificative pentru consumator ori acest lucru reiese clar din circumstantele cazului.
(5) Consumatorul nu are dreptul de a obtine incetarea contractului daca neconformitatea este minora. Sarcina probei cu privire la caracterul minor al neconformitatii ii revine vanzatorului.
(6) Consumatorul are dreptul de a suspenda plata unei parti restante din pretul bunurilor sau a unei parti a acesteia pana in momentul in care vanzatorul isi va fi indeplinit obligatiile care ii revin in temeiul prezentei ordonante de urgenta.
(7) Consumatorii pot sa opteze pentru o anumita masura corectiva in cazul in care neconformitatea bunurilor este constatata la scurt timp dupa livrare, fara a depasi 30 de zile calendaristice.
(8) Dupa expirarea termenului prevazut la art. 9 alin. (1), consumatorii pot pretinde remedierea sau inlocuirea bunurilor care nu pot fi folosite in scopul pentru care au fost realizate ca urmare a unor vicii ascunse aparute in cadrul duratei medii de utilizare, in conditiile legii.

Articolul 12
Repararea sau inlocuirea bunurilor
(1) Reparatiile sau inlocuirile se efectueaza cu respectarea urmatoarelor conditii:
a) fara costuri;
b) intr-un termen rezonabil care nu poate depasi 15 zile calendaristice din momentul in care vanzatorul a fost informat de catre consumator cu privire la neconformitate si care este stabilit de comun acord, in scris, intre vanzator si consumator, luanduse in considerare natura si complexitatea bunurilor, natura si gravitatea neconformitatii si efortul necesar pentru finalizarea reparatiei sau inlocuirii;
c) fara vreun inconvenient semnificativ pentru consumator, tinand seama de natura bunurilor si de scopul pentru care consumatorul a solicitat bunurile in cauza.
(2) In cazul in care neconformitatea urmeaza sa fie remediata prin repararea sau inlocuirea bunurilor, consumatorul pune bunurile la dispozitia vanzatorului.
(3) Vanzatorul preia bunurile inlocuite pe propria cheltuiala.
(4) In cazul in care o reparatie necesita demontarea bunurilor care au fost instalate intr-un mod compatibil cu natura si cu destinatia lor, inainte ca neconformitatea sa fie constatata, sau in cazul in care bunurile respective urmeaza sa fie inlocuite, obligatia de a repara sau inlocui bunurile include demontarea bunurilor neconforme si instalarea bunurilor de inlocuire sau a bunurilor reparate sau suportarea costurilor aferente demontarii si instalarii.
(5) Consumatorul nu este obligat sa plateasca pentru utilizarea normala a bunurilor inlocuite in perioada care a precedat inlocuirea acestora.
(6) In cazul in care neconformitatea este remediata prin reparatie, termenele prevazute la art. 9 se prelungesc cu timpul de nefunctionare a bunului, din momentul la care a fost adusa la cunostinta vanzatorului lipsa de conformitate pana la predarea efectiva a bunului in stare de utilizare normala catre consumator.
(7) In cazul in care neconformitatea este remediata prin inlocuire, pentru bunurile care inlocuiesc bunurile neconforme, termenele prevazute la art. 9 incep sa curga de la data inlocuirii.

Articolul 13
Reducerea de pret
Reducerea de pret este proportionala cu diminuarea valorii bunurilor primite de consumator in comparatie cu valoarea pe care bunurile ar avea-o daca ar fi in conformitate.

Articolul 14
Incetarea contractului
(1) Consumatorul isi exercita dreptul de a obtine incetarea contractului de vanzare printr-o declaratie catre vanzator, prin care isi exprima decizia de a obtine incetarea contractului de vanzare.
(2) In cazul in care neconformitatea se refera doar la unele dintre bunurile livrate in temeiul contractului de vanzare si exista un motiv de incetare a contractului de vanzare in temeiul art. 11, consumatorul poate obtine incetarea contractului de vanzare in raport cu bunurile respective, precum si cu orice alte bunuri pe care consumatorul le-a achizitionat impreuna cu bunurile neconforme, in cazul in care consumatorului nu i se poate pretinde in mod rezonabil sa accepte sa pastreze numai bunurile conforme.
(3) In cazul in care consumatorul obtine incetarea contractului de vanzare in ansamblul sau sau, in conformitate cu alin. (2), in raport cu unele dintre bunurile livrate in temeiul contractului de vanzare:
a) consumatorul returneaza vanzatorului bunurile, pe cheltuiala acestuia din urma;
b) vanzatorul ii ramburseaza consumatorului pretul platit pentru bunuri la primirea bunurilor sau a unei dovezi prezentate de consumator ca bunurile au fost returnate;
c) vanzatorul ramburseaza consumatorului suma de bani in conformitate cu lit. b), folosind aceleasi modalitati de plata ca si cele folosite de consumator pentru tranzactia initiala, cu exceptia cazului in care consumatorul a fost de acord cu o alta modalitate de plata si cu conditia de a nu cadea in sarcina consumatorului plata de comisioane in urma rambursarii.

Articolul 15
Garantii comerciale
(1) Orice garantie comerciala da nastere unei obligatii juridice pentru garant in conditiile stabilite in certificatul de garantie comerciala si in anunturile publicitare asociate, disponibile in momentul sau anterior incheierii contractului.
(2) In conditiile prevazute la prezentul articol si fara a aduce atingere oricaror alte dispozitii legale, in cazul in care un producator ofera consumatorului o garantie de durabilitate pentru anumite bunuri pentru o perioada de timp anume, producatorul raspunde direct fata de consumator, pe intreaga perioada acoperita de garantia de durabilitate, pentru repararea sau inlocuirea bunurilor in conformitate cu art. 12.
(3) Producatorul ii poate oferi consumatorului conditii mai favorabile in certificatul de garantie comerciala de durabilitate.
(4) In cazul in care conditiile prevazute in certificatul de garantie comerciala sunt mai putin avantajoase pentru consumator decat cele prevazute in anunturile publicitare asociate, garantia comerciala da nastere unei obligatii juridice in conditiile stabilite in publicitatea privind garantia comerciala, cu exceptia cazului in care, inainte de incheierea contractului, anunturile publicitare asociate au fost corectate in acelasi mod sau intr-un mod comparabil celui in care au fost facute.
(5) Certificatul de garantie comerciala este oferit consumatorului, pe un suport durabil, cel mai tarziu in momentul livrarii bunurilor.
(6) Certificatul de garantie comerciala este formulat intr-un limbaj simplu si inteligibil.
(7) Certificatul de garantie comerciala contine urmatoarele elemente:
a) o declaratie clara prin care se indica faptul ca consumatorul are dreptul la masuri corective din partea vanzatorului, fara costuri, in caz de neconformitate a bunurilor si ca masurile corective respective nu sunt afectate de garantia comerciala;
b) numele si adresa garantului;
c) procedura pe care trebuie sa o urmeze consumatorul pentru a obtine aducerea in aplicare a garantiei comerciale;
d) indicarea bunurilor carora li se aplica garantia comerciala;
e) conditiile garantiei comerciale.
(8) Nerespectarea prevederilor alin. (5)-(7) nu afecteaza caracterul obligatoriu al garantiei comerciale pentru garant.
(9) Certificatul de garantie comerciala trebuie redactat in limba romana, fara a exclude prezentarea acestuia si in alte limbi.
(10) In cazul in care neconformitatea este remediata prin reparatie, perioada de timp prevazuta in garantia comerciala de durabilitate se prelungeste cu timpul de nefunctionare a bunului, din momentul la care a fost adusa la cunostinta garantului lipsa de conformitate pana la predarea efectiva a bunului in stare de utilizare normala catre consumator.
(11) In cazul in care neconformitatea este remediata prin inlocuire, pentru bunurile care inlocuiesc bunurile neconforme, perioada de timp prevazuta in garantia comerciala de durabilitate incepe sa curga de la data inlocuirii.
(12) Reparatiile sau inlocuirile in perioada garantiei comerciale se efectueaza intr-un termen rezonabil care nu poate depasi 15 zile calendaristice din momentul in care vanzatorul a fost informat de catre consumator cu privire la neconformitate si care este stabilit de comun acord, in scris, intre vanzator si consumator, luandu-se in considerare natura si complexitatea bunurilor, natura si gravitatea neconformitatii si efortul necesar pentru finalizarea reparatiei sau inlocuirii.

Articolul 16
Dreptul la o actiune in regres
In cazul in care vanzatorul raspunde fata de consumator pentru o neconformitate care rezulta dintr-un act sau o omisiune, inclusiv omisiunea de a oferi actualizari ale bunurilor care contin elemente digitale in conformitate cu art. 6 alin. (3), a unei persoane in etapele anterioare ale lantului de tranzactii, vanzatorul are dreptul sa solicite masuri corective din partea persoanei sau a persoanelor carora le revine raspunderea din lantul de tranzactii.

Articolul 17
Informarea consumatorilor
Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor intreprinde masurile necesare astfel incat consumatorilor sa le fie puse la dispozitie informatiile privind drepturile pe care le au in temeiul prezentei ordonante de urgenta, precum si informatiile privind mijloacele de exercitare a acestora.

Articolul 18
Sanctiuni
(1) Constituie contraventii urmatoarele fapte si se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
a) nerespectarea prevederilor art. 3 alin. (7) si art. 15 alin. (2), (5)-(7) si (9), cu amenda de la 2.000 lei la 10.000 lei;
b) nerespectarea prevederilor art. 4, cu referire la cerintele prevazute la art. 5, art. 6 alin. (1) si (3), art. 7, art. 9, art. 11 alin. (1), (4) si (8), art. 12 alin. (1), (3), (4), (6) si (7) si art. 13, art. 14 alin. (3) lit. b) si c) si art. 15 alin. (10)-(12), cu amenda de la 5.000 lei la 25.000 lei.
(2) Odata cu aplicarea sanctiunii amenzii contraventionale agentul constatator poate dispune ca masura remedierea, inlocuirea ori restituirea contravalorii produsului, dupa caz.
(3) Savarsirea repetata de catre vanzator a uneia dintre contraventiile prevazute la alin. (1) se sanctioneaza cu amenda contraventionala de la 5.000 lei la 25.000 lei.
(4) Nerespectarea dispozitiilor legale privind protectia consumatorilor care, potrivit alin. (1), constituie contraventie, daca fapta a avut ca urmare afectarea grava si in mod repetat a drepturilor pe care le au in temeiul prezentei ordonante de urgenta, ale unuia sau mai multor consumatori, se sanctioneaza cu amenda contraventionala de la 5.000 lei la 25.000 lei.
(5) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre reprezentantii imputerniciti ai Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor.
(6) Contraventiilor prevazute la alin. (1) le sunt aplicabile dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
(7) Contraventiilor prevazute la alin. (3) si (4) le sunt aplicabile dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, cu exceptia art. 28 alin. (1).

Articolul 19
Caracterul imperativ
(1) Cu exceptia cazului in care se prevede altfel in prezenta ordonanta de urgenta, consumatorul nu poate fi obligat la niciun acord de natura contractuala care, in defavoarea sa, exclude aplicarea dispozitiilor prezentei ordonante de urgenta, deroga de la acestea sau le modifica efectele inainte ca neconformitatea bunurilor sa fie adusa la cunostinta vanzatorului de catre consumator.
(2) Vanzatorul poate sa ofere consumatorului conditii contractuale mai favorabile nivelului de protectie asigurat prin prezenta ordonanta de urgenta.

Articolul 20
Dispozitii tranzitorii si finale
(1) Prezenta ordonanta de urgenta intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2022, cu exceptia art. 18, care intra in vigoare in termen de 10 zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) Legea nr. 449/2003 privind vanzarea produselor si garantiile asociate acestora, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 347 din 6 mai 2008, cu modificarile si completarile ulterioare, se abroga de la 1 ianuarie 2022.
(3) Trimiterile din actele normative in vigoare la Legea nr. 449/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, se considera a fi facute la dispozitiile corespunzatoare din prezenta ordonanta de urgenta.
(4) Dispozitiile prezentei ordonante de urgenta se aplica contractelor incheiate dupa 1 ianuarie 2022.

Prezenta ordonanta de urgenta transpune prevederile Directivei (UE) 2019/771 a Parlamentului European si a Consiliului din 20 mai 2019 privind anumite aspecte referitoare la contractele de vanzare de bunuri, de modificare a Regulamentului (UE) 2017/2.394 si a Directivei 2009/22/CE si de abrogare a Directivei 1999/44/CE, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 136 din 22 mai 2019.

Redactia E-juridic
de Redactia E-juridic

Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Data aparitiei: 12 Ianuarie 2022
Votati articolul "OUG nr. 140 din 2021. Drepturi noi pentru clienti, amenzi clare pentru comercianti":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News

ARTICOLE SIMILARE

Mai multe articole despre oug 140 din 2021

ARTICOLE SIMILARE

Mai multe articole despre ordonanta 140 din 2021

ARTICOLE SIMILARE

Mai multe articole despre oug 140 contracte vanzare bunuri

ARTICOLE SIMILARE

Mai multe articole despre ordonanta de urgenta 140 din 2021
©2024 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!

Modificarile din

Contractele Civile si Actele Comerciale

se aplica deja!

Descarcati GRATUIT Raportul Special

"7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"

7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016