Polita RCA devine obligatorie si pentru trotinetele electrice, bicicletele electrice si alte vehicule similare, conform unui proiect de lege care a trecut de Parlament si care prevede ca vor intra sub incidenta asigurarii obligatorii si vehicule care, potrivit legislatiei nationale actuale, nu sunt supuse inmatricularii sau inregistrarii, precum trotinetele electrice, bicicletele electrice si alte vehicule similare.
Proiectul legislativ a fost adoptat cu 276 de voturi "pentru" in
Camera Deputatilor - for decizional. Prin urmare, noua lege merge spre promulgare la Presedintele Nicusor Dan.
Proiectul de lege are ca obiect de reglementare transpunerea prevederilor Directivei (UE) 2021/2118 a Parlamentului European si a Consiliului din 24 noiembrie 2021 de modificare a Directivei 2009/103/CE privind asigurarea de raspundere civila auto si controlul obligatiei de asigurare a acestei raspunderi, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 430 din 2 decembrie 2021, cu exceptia art.1 pct.8 si 18.
Astfel, vor intra sub obligatia de asigurare si vehicule care, conform legislatiei nationale, nu sunt supuse inmatricularii/inregistrarii (trotinete electrice, biciclete electrice si alte vehicule).
Atentie! Obligatia de asigurare vizeaza trotinetele si bicicletele care ating o viteza maxima constructiva mai mare de 25 km/h, ori care au o masa proprie mai mare de 25 kg si o viteza maxima constructiva mai mare de 14 km/h.
Va recomandam
Agenda Cadrului Didactic 2025-2026
Achizitionati chiar acum Agenda Cadrului Didactic si va garantam ca nu va veti mai dezlipi de ea pe parcursul noului an scolar 2025-2026! Veti fi incantat de agenda dvs., o veti arata cu mandrie celor cu care veti intra in contact. Ce este atat de special la aceasta agenda? In primul rand, structura ei. Este conceputa special pentru...
"Proprietarul sau utilizatorul unui vehicul care stationeaza in mod obisnuit in Romania incheie si mentine in valabilitate o asigurare RCA pentru a acoperi riscurile care decurg din utilizarea acestuia. Sunt exceptate de la obligativitatea incheierii unui contract RCA persoanele fizice si juridice care utilizeaza vehicule exclusiv in cadrul evenimentelor si activitatilor sportive cu motor, inclusiv al curselor, al competitiilor, al antrenamentelor, al testarilor si al demonstratiilor care se desfasoara in Romania intr-o zona cu acces restrictionat si demarcata, atunci cand organizatorul evenimentului sportiv sau o alta parte a incheiat o asigurare facultativa sau dispune de un instrument de garantare alternativ care acopera prejudiciile provocate de catre vehicule oricarei parti terte, inclusiv spectatorilor si altor persoane prezente, dar care nu acopera neaparat prejudiciile produse conducatorilor auto participanti si vehiculelor acestora", se arata in proiectul de lege.
Alte prevederi incluse in proiectul de lege:
Conform reglementarilor Uniunii Europene, limitele minime de raspundere acoperite prin asigurarea RCA sunt urmatoarele:
a) pentru prejudicii materiale produse in unul si acelasi accident, indiferent de numarul persoanelor prejudiciate, limita de despagubire se stabileste, pentru accidente, la un nivel de 6.434.740 lei;
b) pentru vatamari corporale si decese, inclusiv pentru prejudicii fara caracter patrimonial produse in unul si acelasi accident, indiferent de numarul persoanelor prejudiciate, limita de despagubire se stabileste la un nivel de 31.926.210 lei.
Citeste si:
► Reguli de circulatie oficiale pentru trotineta electrica
Actul normativ prevede si introducerea unui tipizat standardizat la nivel european in ceea ce priveste atestarea istoricului daunelor intamplate acoperite de RCA ale asiguratului.
Decizia de a impune polita RCA trotinetelor si bicicletelor electrice a fost luata pe fondul cresterii numarului de accidente provocate de vehicule electrice usoare.
In 2025, au fost raportate peste 1.600 de incidente, soldate cu sapte decese, iar intre 2021 si 2024, alte 24 de persoane au murit in accidente de trotineta.
„Este o forma de protectie pentru toti participantii la trafic. Asigurarea obligatorie ofera o baza legala de despagubire in caz de accident, indiferent daca vehiculul este inmatriculat sau nu”, a transmis Guvernul, in expunerea de motive a proiectului legislativ.
Recent, la Senat a fost depus un
proiect legislativ care prevede ca utilizarea trotinetelor electrice sa fie conditionata de obtinerea unui permis de conducere similar celui pentru mopede (AM), in cazul persoanelor care nu detin deja un permis valabil pentru alte categorii de vehicule.
Permisul de conducere pentru trotinete electrice - AM1 - va putea fi obtinut de persoane care au implinit 14 ani in urma unui test prevazut la art.23 alin.(9): "(9) Examenul pentru obtinerea pemisului de conducere consta in sustinerea unei probe teoretice de verificare a cunostintelor si a unei probe practice de verificare a aptitudinilor si comportamentului, corespunzator categoriei de pemis solicitat. Proba practica pentru categoriile AM1 si AM consta numai in verificarea aptitudinilor in poligoane special amenajate. Conditiile de obtinere a permisului de conducere se stabilesc prin regulament."